Hoe LAN achter D-Link 655 te benaderen?

Pagina: 1
Acties:

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03 11:30
Woon in een studentenhuis met 100mibt verbinding en het werd eens tijd om een router te plaatsen ipv mijn laptop als router met ICS te gebruiken. Hiervoor dus de D-Link 655 aangeschaft welke erg goed bevalt.

Nu wil ik echter graag ons huisnetwerk op; is dit mogelijk en zo ja, hoe?

MacBook Pro 14" 2021

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Van achter de router? Dan zit je al op het huisnetwerk dus ja dat is mogelijk en dat doe je automatisch al.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• paulmadejong
Nee, ik heb dus in het huisnetwerk mijn router staan (welke ook mijn PPPOE verbinding naar het internet regelt) en daarachter dus mijn eigen netwerk met Laptop, GSM en PS3. Nu wil ik dus de laptop van achter de router toegang laten krijgen tot het huisnetwerk.

MacBook Pro 14" 2021

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Teken het is even uit want je legt het nogal slecht uit en met nogal weining informatie.
ga uit tekenen met juiste routers/switches en IP nummers (behalve externe ip)

• paulmadejong
LuckyY schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:04:
Teken het is even uit want je legt het nogal slecht uit en met nogal weining informatie.
ga uit tekenen met juiste routers/switches en IP nummers (behalve externe ip)
AUB:

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/img411/4348/netwerkef0.gif

MacBook Pro 14" 2021

Verwijderd

Denk dat je dit eigenlijk wilde tekenen:

Afbeeldingslocatie: http://www.fileden.com/files/2007/7/5/1241926/netwerkef0.gif

Tenminste, neem niet aan dat alles me elkaar doorverbonden is :P

Dan heb je dus al een thuisnetwerk? Zo niet dan moet je mijn 1337 p4int skillz na gaan bouwen, dan heb je wel een netwerk :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 18:33 ]

• LuckY
  • Niet online
ALs je internet in de WAN kant laat binnen komen en de rest op de lan poorten aansluit heb je een netwerk.

Of bedoel je Dat Huisgenoot 1 en Huisgenoot N ook een eigen netwerk hebben.(met router)?
DAn moet je via Hamachi/VPn's gaan werken.

• paulmadejong
Sorry, was vergeten de switch er tussen te tekenen:
Afbeeldingslocatie: http://img355.imageshack.us/img355/983/netwerkoi4.gif
Uiteraard heeft internet en de huisgenoten hun eigen aansluiting op de switch.

De PS3 en Laptop zitten op de LAN poorten en de Huisswitch zit op de WAN port van de router.
In netwerkomgeving zie ik de huisgenoten PC's niet. Ze hebben ook een ander IP adres en subnet mask uiteraard.

[ Voor 55% gewijzigd door paulmadejong op 16-06-2008 18:55 ]

MacBook Pro 14" 2021

Verwijderd

paulmadejong schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:53:
Sorry, was vergeten de switch er tussen te tekenen:
[afbeelding]
Uiteraard heeft internet en de huisgenoten hun eigen aansluiting op de switch.

De PS3 en Laptop zitten op de LAN poorten en de Huisswitch zit op de WAN port van de router.
In netwerkomgeving zie ik de huisgenoten PC's niet. Ze hebben ook een ander IP adres en subnet mask uiteraard.
Eeh, zorg dat je router DHCP doet, dan ben je volgens mij al klaar, desnoods met 1 of 2 clients statisch geconfigged... een switch is ook maar een souped up hubje dus die doet nix.

Edit: En omg idd, ik las eroverheen maar haal die switch eens heeeeel snel van je wan poort :X

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 19:26 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
paulmadejong schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:53:
[afbeelding]
Nee gek he! Jeetje.. je moet alle pc's/clients op de LAN poorten aansluiten (evt via switch). De WAN poort is bedoeld voor internet en niet voor clients. 8)7
Handleiding gelezen?

offtopic:
Hehe... TU Delft ook zie ik? NFI, maar krik je netwerkkennis op of lees de handleiding van je router.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 16-06-2008 19:24 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• paulmadejong
gertvdijk schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:22:
[...]

Nee gek he! Jeetje.. je moet alle pc's/clients op de LAN poorten aansluiten (evt via switch). De WAN poort is bedoeld voor internet en niet voor clients. 8)7
Handleiding gelezen?

offtopic:
Hehe... TU Delft ook zie ik? NFI, maar krik je netwerkkennis op of lees de handleiding van je router.
Misschien dat het figuur niet duidelijk is; maar aangezien het INTERNET aan de Switch hangt (de verbinding met de TU-server) moet de switch aan de WAN port. Zou ik hem aan de LAN port hangen dan heb ik geen internet meer maar inderdaad wel toegang tot het huisnetwerk.

offtopic:
Gert, ik ben niet van gisteren. Dacht dat het figuur duidelijk genoeg was en dat de nogal voordehand liggende oplossing waar jij mee aan komt zetten dus in dat geval niet op gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door paulmadejong op 16-06-2008 19:34 ]

MacBook Pro 14" 2021

Verwijderd

paulmadejong schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:31:
[...]

Misschien dat het figuur niet duidelijk is; maar aangezien het INTERNET aan de Switch hangt (de verbinding met de TU-server) moet de switch aan de WAN port. Zou ik hem aan de LAN port hangen dan heb ik geen internet meer maar inderdaad wel toegang tot het huisnetwerk.
Hang internet aan de router?

• paulmadejong
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:32:
[...]

Hang internet aan de router?
Er loopt maar 1 kabel mijn kamer binnen; dat is de kabel naar de Switch waar dus zowel de verbinding naar de TU aan zit als de verbindingen met mijn huisgenoten. Kortom; internet hangt aan de router.

MacBook Pro 14" 2021

• LuckY
  • Niet online
Internet-->Switch -->router--> jou pc's
.........................|------------>kamergenoot 1
.........................|------------->Kamergenoot N.
Met een beetje geluk weet het niet 100% zeker trekt die alles over de switch ...

maar het beste is internet -->router-->switch -->pc's

• Cold Shady
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-03 11:52
Volgens mij is het in de meeste studentenhuizen op de tudelft mogelijk om met meerdere pc's een eigen PPPoE verbinding te openen. Zodat deze dus allemaal even eigen internet-verbinding hebben. Als dit mogelijk is, kan je dus in principe gewoon een switch aan je lan-port hangen en alle apparatuur een PPPoE verbinding laten openen. (Maakt het leven een stuk makkelijker voor je)

Mocht dit niet mogelijk zijn moet je dus uitzoeken hoe je zowel de wan-verbinding bridged als dat je de PPPoE-tunnel routeert. Maar ik denk dat je hiervoor wat meer professioneel spul nodig hebt (of een home-made router)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je ziet je huisgenoten niet in de netwerkomgeving omdat dit deze broadcasts door je router geblokkeerd worden. Je kan ze waarschijnlijk wel gewoon benaderen door \\ip_adres in te typen. Dat ze in een andere range zitten maakt niks uit.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• paulmadejong
Cold Shady schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:52:
Volgens mij is het in de meeste studentenhuizen op de tudelft mogelijk om met meerdere pc's een eigen PPPoE verbinding te openen. Zodat deze dus allemaal even eigen internet-verbinding hebben. Als dit mogelijk is, kan je dus in principe gewoon een switch aan je lan-port hangen en alle apparatuur een PPPoE verbinding laten openen. (Maakt het leven een stuk makkelijker voor je)

Mocht dit niet mogelijk zijn moet je dus uitzoeken hoe je zowel de wan-verbinding bridged als dat je de PPPoE-tunnel routeert. Maar ik denk dat je hiervoor wat meer professioneel spul nodig hebt (of een home-made router)

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Met de D-link is bridgen volgens mij niet mogelijk, denk dat ik er hub tussen de switch en de router plaats, dan 1 kabel naar m'n laptop direct (voor huisnetwerk) en een naar router en dan met m'n laptop en PS3 wireless op de router voor internet.

MacBook Pro 14" 2021

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:58
paulmadejong schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:31:
[...]

Ok, ik heb je verhaal nu nog tweemaal doorgelezen en kom tot de conclusie dat je twee dingen kan bedoelen met je verhaal. Wil je het even verduidelijken welke situatie je wil?

Geval 1: Met 1 NetID je hele huis voorzien van internet + eigen huisnetwerkje
Je begrijpt het blijkbaar nog niet. Je switch kan je niet tussen de kabel uit de muur en je router zetten in jouw geval, als je daar ook clients op wil zetten die gerouterd internet moeten hebben. Je zal je kabel uit de muur in je WAN poort moeten steken en je switch op een van de LAN poorten op de router. En niet gaan klooien met clients die diet achter de WAN zitten.

Geval 2: Iedere student verbindt lekker met zijn eigen NetID, maar wel iedereen op het complexnetwerk. En jij hebt je eigen aansluiting op de switch waar je een router voor jezelf op zet.
Die router met firewall is ervoor gemaakt je af te schermen van het boze internet en de verbinding te routeren. (je PPPoE verbinding!) De rest van het netwerk (complex-lokaal) waar jij dan nog op wil is dan niet benaderbaar inderdaad. Dan had je een router moeten pakken die OpenWRT ofzo kan draaien, zodat je dan kan DNS masqueraden. (zie ook deze link)

Voor mensen die niet bekend zijn met de specifieke situatie van de TS:
- In het huis is er reeds een 'lokaal' netwerk. Per complex. Gewoon lokale ip's via dhcp.
- Een PPPoE sessie naar een TU Delft server is nodig om verbinding te maken met het internet.
Je bent dan verbonden met twee netwerken effectief! Een standaard router kan hier niet mee overweg en je kan dan niet op het lokale netwerk komen. Dit is een klassiek probleem wat veel mensen hebben en wat ook al veel wordt besproken op diverse websites van de complexen. Oplossingen zijn te vinden in bijv. software als OpenWRT of een dedicated (linux) bakje die dat voor je regelt.

[ Voor 17% gewijzigd door gertvdijk op 16-06-2008 20:26 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
het hele idee van pppoe is dat je voor je computer een rechtstreekse verbinding krijgt met het internet. (of voor je router). Je computer/router heeft simpelweg geen route om het (verscholen) huisnetwerk aan te spreken. Het is alsof je door een tunnel wandelt en je wil zien wat er boven ligt. Je moet er expliciet voor zorgen dat dat wel kan. Kon je zonder router je huisgenoten zien?

• paulmadejong
redfox314 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:39:
het hele idee van pppoe is dat je voor je computer een rechtstreekse verbinding krijgt met het internet. (of voor je router). Je computer/router heeft simpelweg geen route om het (verscholen) huisnetwerk aan te spreken. Het is alsof je door een tunnel wandelt en je wil zien wat er boven ligt. Je moet er expliciet voor zorgen dat dat wel kan. Kon je zonder router je huisgenoten zien?
Bovenstaande klinkt logisch inderdaad, maar ja, ik kon/kan zonder router mijn huisgenoten zien.

MacBook Pro 14" 2021

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-03 10:17
de firewall in je router zou wan->lan wel eens alles kunnen filteren. Als ik het goed heb werkt het resolven van netbios adressen door middel van het broadcasten van UDP pakketjes. Als je router die negeert dan kan je niks natuurlijk.
Als je met een openstaande ppp verbinding zonder router wel de rest van het huisnetwerk kan zien dan vermoed ik dat het gebruikte protocol dat gewoon definieert. (OpenVPN kan dat bvb ook in routing modus op dat niveau is dat vrij gelijkaardig).
De vraag is dan wat komt er precies niet door.
of concreter - eliminatieronde 1 - kan je je met \\ip-adres wél in de andere computers van het huisnetwerk. (met router)
Pagina: 1