Videokaart kapot, winkel ineens weg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
(jarig!)
Ik heb sinds november 2006 een XFX 8800 gtx. Nu is deze zaterdag kapot gegaan(artifacts al vanaf de bios, reddeloos verloren dus). Ik had hem hier lokaal in PCforyou in marke(kortrijk, in belgie dus) gekocht. Nu wilde ik hem vandaag terugbrengen(2 jaar garantie). Zie ik ineens dat alles in de winkel weg is. Er staat niets op van dat ze zouden verhuizen. Enkele weken geleden zag ik wel dat het te koop stond, maar niemand heeft het gekocht. Nu vraag ik mij af, hoe kan ik nog garantie claimen? Rechtstreeks naar de fabrikant? Maar XFX is sowieso al moeilijk met garantie...

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 22:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Gevalletje fabrikant..

Je hebt in België recht op twee jaar garantie :)
Aangezien de winkel deze nit meer kan verzorgen, kun je alsnog bij de fanrikant aankloppen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232547

Tuurlijk kan je bij de fabrikant aankloppen, maar als er niet expliciet een garantie regeling met de fabrikant is afgesproken tijdens de koop is die fabrikant helemaal niets verplicht. Die 2 jaar garantie gaat niet opeens over op de fabrikant (waar je in 1e instantie namelijk helemaal niets mee te maken hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Anoniem: 232547 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:26:
Tuurlijk kan je bij de fabrikant aankloppen, maar als er niet expliciet een garantie regeling met de fabrikant is afgesproken tijdens de koop is die fabrikant helemaal niets verplicht. Die 2 jaar garantie gaat niet opeens over op de fabrikant (waar je in 1e instantie namelijk helemaal niets mee te maken hebt).
Ik heb altijd begrepen dat het andersom is. Ik klop altijd eerst bij de fabrikant aan. Alsof ik nog weet bij welke winkel ik een product gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
Anoniem: 232547 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:26:
Onzin, de fabrikant is juist verantwoordelijk hiervoor. Wat denk je dat een winkelier doet met kapotte hardware? Juist, RMA en jij mag een maand of wat wachten.

Zie ook nog Burgerlijk Wetboek 7, artikel 6a. Hierin worden duidelijk zowel de verkoper als de fabrikant (producent) genoemd en beiden zijn aansprakelijk. Echter, wanneer één van beide partijen niet meer is, moet je natuurlijk de overgeblevene aanspreken.

Ook zou je je nog kunnen beroepen op de wet van non-conformiteit (klik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Michael Knight schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:21:
Gevalletje fabrikant..

Je hebt in België recht op twee jaar garantie :)
Aangezien de winkel deze nit meer kan verzorgen, kun je alsnog bij de fanrikant aankloppen.
Nou nou ... Je hebt niet zomaar recht op 2 jaar garantie in België.

Je hebt zowiezo recht op 1 jaar (voor zover het niet je eigen schuld is). Na dat eerste jaar, heb je recht op je garantie, voor zover je zelf kan bewijzen dat het defect reeds aanwezig was bij de aankoop van je product (bv: het is reeds binnen geweest in reparatie, je hebt melding gedaan kort na de aankoop, ...)

Bron: http://mineco.fgov.be/pro...ranty/warranty_nl_001.htm
Citaat:
De termijnen
Men kan zich beroepen op de wettelijke garantie, indien de niet-conformiteit wordt vastgesteld binnen de 2 jaar na levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen na de levering van het product. Indien de vaststelling gebeurt meer dan zes maanden na de levering dan moet de consument bewijzen dat deze niet-conformiteit bestond op het ogenblik van de levering.
Als je dit dus niet kan bewijzen, kan je je garantie vergeten (of hopen op de bereidwilligheid van je fabrikant)

[ Voor 4% gewijzigd door bartgabriels op 16-06-2008 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Bitage schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:44:
[...]

Onzin, de fabrikant is juist verantwoordelijk hiervoor. Wat denk je dat een winkelier doet met kapotte hardware? Juist, RMA en jij mag een maand of wat wachten.

Zie ook nog Burgerlijk Wetboek 7, artikel 6a. Hierin worden duidelijk zowel de verkoper als de fabrikant (producent) genoemd en beiden zijn aansprakelijk. Echter, wanneer één van beide partijen niet meer is, moet je natuurlijk de overgeblevene aanspreken.

Ook zou je je nog kunnen beroepen op de wet van non-conformiteit (klik).
Wel grappig dat het Nederlandse BW in België geldt. Vanaf wanneer is dat?

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-06 12:27
Dat heeft meneer wilders alvast geregelt :+
Wilders wil fusie met Vlaanderen onderzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
*laat maar*

[ Voor 96% gewijzigd door bartgabriels op 17-06-2008 06:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
(jarig!)
Na wat opzoekingswerk kom ik er inderdaad achter dat ik maar 1 jaar heb op componenten :'( . IK ben maar beginnen uitkijken voor een nieuw kaartje en het werd de EVGA 8800 gt 512 MB voor 140 euro(kon ook 100 euro voor 256 MB doen, maar das wat te weinig). Ik ga niet meer beginnen aan kaarten van 500 euro als die na 20 maanden toch al reddeloos verloren kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bitage schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:44:
[...]

Juist, een winkelier doet dat. Jij hebt namelijk met de winkelier een overeenkomst, niet met de fabrikant. Soms geeft de fabrikant wel garantie (fabrieksgarantie) maar dan wordt dit expliciet vermeld.
Zoals eerder gezegt is dat de Nederlandse wet en waar lees jij dan dat de garantieplicht van de verkoper overgaat naar de fabrikant? Dat staat namelijk nergens in het door jouw geciteerde wetsartikel.
Anoniem: 76287 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:28:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het andersom is. Ik klop altijd eerst bij de fabrikant aan. Alsof ik nog weet bij welke winkel ik een product gekocht heb.
Ja, dat is inderdaad (vooral als je het product langer dan 6 maanden hebt) vaak het makkelijkste wat je kan doen. De fabrikant is echter bij wet niets verplicht (tenzij anders afgesproken) en kan je dus ook best doorverwijzen naar de winkel waar je het hebt gekocht.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 232547 op 17-06-2008 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

skelleniels schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:45:
Na wat opzoekingswerk kom ik er inderdaad achter dat ik maar 1 jaar heb op componenten :'( .
HUH??

http://www.xfxforce.com/e.../WarrantyInformation.aspx
WARRANTY PERIOD: XFX warranties hardware Product for a period of two (2) years.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als ik me niet vergis is er in de Europese wetgeving vastgelegd dat een product een redelijke levensduur heeft en binnen die tijd onder garantie valt. Ik ben geen jurist, en heb geen idee welk artikel het zou moeten zijn, maar ik zou verwachten dat zo'n kaart een redelijke levensduur heeft van een jaar of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10
Ik doe eigenlijk altijd een RMA richting de fabrikant. En zoals hierboven heb je dus gewoon 2 jaar garantie. En niet weten welke winkel? Je hebt toch een bon (geldt niet voor de TS overigens)?
Garantie bij de fabrikant krijg je ook alleen middels het overleggen van een bon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
(jarig!)
Allemaal leuk, maar wat kost het me aan verzendingskosten om naar de fabrikant te sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

skelleniels schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:33:
[...]

Allemaal leuk, maar wat kost het me aan verzendingskosten om naar de fabrikant te sturen...
Stuur ze gewoon even een mailtje en wacht gewoon rustig af *knip smiley* Iets minder mag ook wel
Mijn MSI laptop is kapot en voor zover ik weet komt er iemand van UPC mijn laptop ophalen, wordt die gerepareerd en brengen ze hem weer terug. Dit alles geheel gratis

Maak geen problemen die er nog niet zijn :X

En die verzendkosten zullen sowieso minder zijn dan € 140,-

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 17-06-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Zijn dit nog de oude contactegevens of reeds de nieuwe? Misschien moet je eens een mailtje naar de winkel sturen in de hoop dat ze die nog ontvangen en lezen...

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

[...]

Sorry, maar met deze instelling kom je er niet. Er zit namelijk gewoon een XFX-kantoor in de Benelux met adres, telefoonnummer etc. Zelf contact opnemen is al teveel gevraagd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
Het is niet nodig bij herhaling TS direct belerend danwel kritisch aan te spreken op zijn gedrag, ongeacht of het advies om even contact op te nemen terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

€7,95 voor een aangetekende zending in NL. België is dan nog vaak goedkoper met dit soort dingen, gezien die niet gelijk 0 tot 10KG rekenen.

Daarbij, als je een nieuwe kaart koopt, moet je ook verzendkosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
CherandarGuard schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 12:31:
Als ik me niet vergis is er in de Europese wetgeving vastgelegd dat een product een redelijke levensduur heeft en binnen die tijd onder garantie valt. Ik ben geen jurist, en heb geen idee welk artikel het zou moeten zijn, maar ik zou verwachten dat zo'n kaart een redelijke levensduur heeft van een jaar of 3.
Enkel als jij kan aantonen dat het defect reeds bestond bij aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartgabriels schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 22:13:
[...]

Enkel als jij kan aantonen dat het defect reeds bestond bij aankoop.
Bron? Nederlandse wet of Europese richtlijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartgabriels
Anoniem: 232547 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:50:
[...]

Bron? Nederlandse wet of Europese richtlijn?
Waarom vraagt iedereen in dit topic naar een NEDERLANDSE wet. Het gaat om een Belgische winkel, en tot nader order (en dat zal nog wel even zo blijven) vallen deze onder de BELGISCHE wetgeving.

Maar goed:
Wat na die 2 jaar?
Verliest de consument na deze 2 jaar elke bescherming?

Nee, na deze 2 jaar valt men terug op het vroeger reeds bestaande regime van de verborgen gebreken (B.W. Art. 1641 en volgende).
Dit heeft tot gevolg dat de koper moet bewijzen dat er een gebrek bestond op het ogenblik van de verkoop. De mogelijke middelen van de consument zijn beperkter. Hij kan enkel aanspraak maken op een prijsvermindering of een ontbinding van de koop.
http://mineco.fgov.be/pro...ranty/warranty_nl_001.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Stuur hem maar naar mij toe, dan betaal ik de verzendkosten wel.
Met een beetje inspanning heb ik dan zo een gerepareerde ;)

no kidding, je hebt 2 jaar garantie, maak er gebruik van en contact XFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartgabriels schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:49:
[...]

Waarom vraagt iedereen in dit topic naar een NEDERLANDSE wet. Het gaat om een Belgische winkel, en tot nader order (en dat zal nog wel even zo blijven) vallen deze onder de BELGISCHE wetgeving.

Maar goed:

[...]

http://mineco.fgov.be/pro...ranty/warranty_nl_001.htm
Ik vraag er naar om juist die reden; als je zegt NL wet dan is het namelijk niet van toepassing (er was ook al iemand anders die met de NL wet aankwam). Wel goed van die bron en dat het zo concreet geregelt is in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
(jarig!)
Ok grote bump, maar ik had mijn kaart dus binnengebracht in een andere winkel die ook XFX leverden. Nu krijg ik de kaart terug met de melding dat ze echt niet weten vanwaar de kaart komt :? Ze kunnen met het serienummer niet achterhalen van welke leverancier de kaart komt... Opsturen naar XFX zie ik niet meteen zitten, iemand die een andere mogelijkheid heeft of liever al een soortgelijke ervaring heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarom zie je het niet zitten je kaart naar XFX op te sturen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 21:54

Jiffy

God, you're ugly!

skelleniels schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 16:46:
Ok grote bump, maar ik had mijn kaart dus binnengebracht in een andere winkel die ook XFX leverden. Nu krijg ik de kaart terug met de melding dat ze echt niet weten vanwaar de kaart komt :? Ze kunnen met het serienummer niet achterhalen van welke leverancier de kaart komt...
Neem nou eens het al meerdere malen gegeven advies aan om XFX eens een mailtje te sturen. Als je snel bent, kun je het nog binnen de door XFX gehanteerde garantietermijn van twee jaar regelen.
Opsturen naar XFX zie ik niet meteen zitten, iemand die een andere mogelijkheid heeft of liever al een soortgelijke ervaring heeft gehad?
In het topic hebben al meerdere mensen aangegeven dat ze defecten rechtstreeks met de fabrikant regelen. Wat voor soortgelijke ervaringen wil je nog meer hebben?

Oftewel, stuur XFX een mailtje en vraag om een RMA. Het versturen van dat mailtje kost je niks. Met een beetje mazzel accepteert XFX het (terecht) als een garantiegeval, mits je het vóór november van dit jaar regelt. Vervolgens kun je de defecte kaart insturen, wat je een paar euro kost.

Bij XFX werken ook gewone mensen hoor. Ze bijten niet en ze sturen ook geen knokploeg op je af omdat je garantie claimt... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
(jarig!)
Tja zal waarschijnlijk te maken hebben met eerdere slechte ervaringen op vlak van opsturen, maar nu toch maar een mail verzonden. Zelfs als de kaart kwijtgespeeld wordt is het niet echt een verlies, hij is al kapot, ik kan alleen maar winnen besef ik nu... Toch jammer dat je denkt bij de lokale computerboer je pc spullen te kopen omdat je dan denkt dat het makkelijker is met de garantie. De rest van mijn pc komt ook van die boer vandaan(gelukkig geen zo'n grote waarde, enkel de E6600 en 2 GIG ram dat toen 200 koste.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:00
Ook webshops gaan failliet, dus wat dat betreft geen nadeel om bij de lokale boer te kopen.

En post die kwijtraakt, tja, dan verstuur je aangetekend, met de auto naar de computerboer kan ook duur zijn als je steeds schade rijdt zullen we maar zeggen :P

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Pagina: 1