4x 42" lcd op pc + grote afstand mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• sem
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-12-2025
Beste tweakers,

Ik heb straks een projectje om in een clubgebouw 4 lcd schermen te hangen en die aan te sluiten op een pc. Dit willen ze voor powerpoint presentaties en filmpjes gebruiken.
Omdat de afstand tot het publiek een meter of 2 is, hoeft het niet de complete resolutie te geven. wel het liefst volledig en groot.
verder is de afstand tot de pc best ver. de uiterste lcd 40-50 meter!!

heeft iemand hier ervaring mee?
en wat kan ik het beste gebruiken voor kabel.
of kan het überhaupt wel?

Ik weet dat er kopper stukken zijn en versterkers voor vga, maar de afstand is behoorlijk, en ik weet dus niet of dat gaat werken.

tegenwoordig praten zo ook over draadloos, of via het stopcontact, maar ik denk dat gewone video (composite) te weinig detail geeft.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sem schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:16:
en wat kan ik het beste gebruiken voor kabel.
of kan het überhaupt wel?
Bestuur de presentatie remote? Plaats een pc dicht bij de schermen en neem de pc over met VNC ofzo?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• sem
dat zou betekenen dat ik 5 pc's nodig heb om 4 schermen te voorzien van beeld.
zou ik het tweede monitor signaal van de pc niet kunnen splitten in 4 en dan draadloos maken?
http://lib.store.yahoo.ne...-adapter-splitter-vga.jpg
zo bijvoorbeeld?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-02 23:11

Tjark

DON'T PANIC

waarom over vga en niet hdmi?
Er zijn iig berichten op 't net te vinden dat 15m en zelfs 20m met hdmi gaat (las ook ergens dat HDMI verder kan dan DVI, maar daar kan ik zelf niet goed bedenken waarom dat zou zijn (vrij dezelfde signalen)

En dan _als_ het nodig is, zou je een DVI of HDMI repeater/extender er tussen moeten zetten. Maar 50meter is ver... Daarnaast: is het voor 1x of voor vaker en mag 't wat kosten?

en ( http://www.hdmi.org/installers/longcablelengths.aspx )
HDMI over Cat 5/6
Runs of up to 50 meters can be achieved by sending the HDMI signal over a run of Cat 5/6 networking cable, using special adapters designed for this purpose. As with the active cable solutions discussed above, they incorporate booster and equalization electronics at each end of the path, and require external power. Because of its tighter manufacturing tolerances, Cat 6 cable is generally preferred over Cat 5 in these applications.

HDMI over Fiber
The longest HDMI cable runs seen to date have been achieved using fiber-optic cable, which is far less susceptible to attenuation and interference than copper. Electrically it is similar to an active cable or Cat 5/6 solution, the principal difference being the higher-quality optical cabling between the transmit and receive connectors. HDMI over fiber is a highly robust solution, effective in cable runs up to 100 meters or more.
De externderboxjes zullen wel 'prijzig' zijn, maar cat5/6 kabel kost 'niks' (ten opzicht van een superduper dvi/hdmi 40meter kabel als die bestaan)

[ Voor 59% gewijzigd door Tjark op 16-06-2008 16:41 ]

*insert signature here

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-02 00:15
Kijk eens naar een kvm extender. Heb ik goede ervaring mee.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:45

Masselink

Voor de dorst

Ik heb in een sportkantine een 40" neergehangen met 20 meter HDMI kabel via een PC aangestuurd.
Werkt prima. Voor die extra meters kun je inderdaad een extender overwegen.

Koffie en meer...

• sem
Tjark Verhoeven schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:36:

En dan _als_ het nodig is, zou je een DVI of HDMI repeater/extender er tussen moeten zetten. Maar 50meter is ver... Daarnaast: is het voor 1x of voor vaker en mag 't wat kosten?
het wordt een vaste opstelling die wekelijks gebruikt gaat worden.
kan er wel voor de kabels, splitter en exstender 500 - 1000.- tegenaan gooien.

het zou het alternatief worden voor 2 beamers a 8000 p/stk

[ Voor 15% gewijzigd door sem op 16-06-2008 16:47 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 09:42
Met HDMI ga je Full-HD nooit boven de 10 meter redden. Je krijgt dan gruwelijk veel storing.
Het beste is het gebruik van bovengenoemde CAT5 extender boxjes. Deze stonden op de Cebit bij praktisch ieder standje en de prijs valt wel mee. Nadeel is het vinden van deze boxjes.
Wij hebben zelf nu een aantal schermen draaien via VGA op een afstand van 25 meter met het gebruik van een VGA versterker. Veel verder ga je niet halen.

/edit:
Tip, meld je eens aan bij Nedis.nl
Daar halen wij al onze HDMI en VGA toelie ook, kost geen drol.

[ Voor 11% gewijzigd door OverSoft op 16-06-2008 16:49 ]

Verwijderd

Gewoon een kvm nemen
Waarom 4 schermen, dit houdt in dat je dus 2x graka nodig heb, ieder met 2 uitgangen. Niet in sli of crossfire, daarnaast 4 kleine kvm extenders deze bekabelen met 4x utp kabel.

add-on
Zoek gewoon bij de grotere compu boer voor bijvoorbeeld Belkin extenders

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 16:50 ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-02 23:11

Tjark

DON'T PANIC

hou er trouwens ook rekening mee dat sommige LCD tv's op hun VGA in niet altijd full-hd res aankunnen.
Je zegt trouwens wel dat het publiek niet dichter bij dan 2 meter komt, maar op 2 meter met HDready op 42" zie je nog duidelijk blokjes.

Maar fullHD is ook niet geheel zaligmakend: de standaard windowsletters zijn niet te lezen vanaf > 3,5-4 meter; te klein. Maar met bv powerpoint-presentaties heb je daar niet zo last van. 'gewone' apps zijn dus niet zo snel leesbaar.

*insert signature here

• sem
Tjark Verhoeven schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:59:
hou er trouwens ook rekening mee dat sommige LCD tv's op hun VGA in niet altijd full-hd res aankunnen.
Je zegt trouwens wel dat het publiek niet dichter bij dan 2 meter komt, maar op 2 meter met HDready op 42" zie je nog duidelijk blokjes.

Maar fullHD is ook niet geheel zaligmakend: de standaard windowsletters zijn niet te lezen vanaf > 3,5-4 meter; te klein. Maar met bv powerpoint-presentaties heb je daar niet zo last van. 'gewone' apps zijn dus niet zo snel leesbaar.
het gaat er mij vooral om dat ik een zaal mee kan laten lezen met de PP tekst.
de schermen hangen op de 4 hoeken zodat iedereen mee kan lezen. Liefst heb ik dan ook de letters zo groot mogelijk, zodat de mensen achterin ook mee kunnen lezen (+/- 10 meter)
dat zou betekenen dat er maar 4 regels op het beeld passen, maar dat geeft niks.

dus het gaat mijn niet om de perfecte resolutie, maar om de leesbaarheid van een pp presentatie
en het kunnen bekijken van een zelfgemaakt filmpje. dus geen dvd kwaliteit, oid.

[ Voor 5% gewijzigd door sem op 16-06-2008 17:20 ]

• sem
iig tnx voor alle input mensen!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:48
misschien dat je ondertussen je gebouw al geïnstalleerd hebt, maar ik denk dat dit wel een aardige aanvulling is.

Ik heb pas geleden een vergelijkbare situatie gehad. Hier moesten 3 schermen over een afstand van 30-75 meter aangesloten worden op een PC. Alle 3 de schermen moesten hetzelfde beeld laten zien.

Ik heb toen gekozen om dit met UTP kabels aan te leggen. Het voordeel hiervan was dat de kabels erg goedkoop zijn en niet zo stug als een VGA kabel bij het aanleggen. Aan het begin heb ik een VGA naar UTP extender geplaatst die het signaal gelijk splitst naar 4 uitgangen:

1x zender 1=>3

bij de 3 schermen heb ik een ontvanger geplaatst van UTP naar VGA

3x ontvanger

Op deze ontvanger zitten 2 "stelschroefjes" waarmee je de afstand tot het scherm instelt. Als je die goed hebt ingesteld ziet het beeld er gewoon strak uit. Die kastjes kosten wel wat, maar ik mijn geval was het goedkoper dan VGA bekabeling met versterkers en splitters.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 00:45
Kennis van mij heeft dit onlangs geinstalleerd.

Gaat om kleine webservers.

Je streamt vanaf 1 pc naar die mediaservers.
Bekabeling is UTP.

Hij heeft in een kantoorgebouw soortgelijke afstanden gerealiseerd met 2 schermen.
Als het netwerk snel genoeg is denk ik dat 4 schermen ook wel werkt zolang het inderdaad geen HD kwaliteit is/hoeft te zijn.

Als je interesse hebt wil ik wel vragen wat het voor kastjes zijn.

Het moet zo een kastje zijn waar je CCTV op aan kan sluiten.
Dat is ook niet zo duur, kan je eventueel inbouwen in de pc van waaruit je bedient.

[ Voor 14% gewijzigd door Yippie op 14-07-2008 23:16 ]

Pagina: 1