Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Doorbraak in elektrisch autorijden'

Pagina: 1
Acties:

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:15

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
ASSEN - Elektrisch autorijden staat op het punt van doorbreken, althans dat beweren energiebedrijf Essent en partners.

Zij presenteren dinsdag op het TT Circuit in Assen "een direct toepasbaar concept dat het grootschalig elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling brengt".

De organiserende partijen Essent, United Momentum Group, Electric Cars Europe en InnoSys Engineering stellen dat het nieuwe concept de huidige en nieuwe technologieën verslaat. Deze doorbraak zal volgens hen leiden tot elektrisch autorijden op grote schaal.
bron

Beetje kort en vaag bericht op NU.nl. Weet iemand hier iets meer van? Is Essent en consorten stiekum bezig geweest met iets wat ons echt gaat verrassen? Of is dit meer marketing om ook een graantje mee te pikken in het vervoer? Hun 'voertuigen' rijden namelijk op elektriciteit, en Essent is leverancier/producent van... juist-em! Elektriciteit!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

Aangezien ze het voertuig presenteren op het TT in Assen, zal het wel gaan om een twee- of driewieler?

* Spotmatic heeft visioenen van een Sinclair C5 opvolger ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Spotmatic op 16-06-2008 15:32 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 06:38

Cozm0

Unf!

Een direct toepasbaar concept dat allang bestond....

/Semi offtopic

Who killed the Electic Car

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 12:33

Snow_King

Konijn is stoer!

Nu zie ik dit: http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/15/auto-op-spa-blauw

"Het karretje is volledig autonoom"

Dat is toch onmogelijk!? Want je moet toch altijd energie hebben om water te splitsen naar zuurstof en waterstof?

Bekijk de video eens: http://www.autojunk.nl/clips/view/141683

"No external input is needed"

Hoe wilden ze dat doen? Als dit mogelijk is, dan is het gehele energie probleem opgelost? Hier moet een addertje onder het gras zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door Snow_King op 16-06-2008 16:10 ]

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Ik denk dat dat hoax's zijn... Als het echt waar zou zijn had het wereldnieuws geweest(en waarschijnlijk ook oorlog, olie is dan namelijk geen drol meer waard).

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Spotmatic

Ken sent me

beany schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:15:
Ik denk dat dat hoax's zijn... Als het echt waar zou zijn had het wereldnieuws geweest(en waarschijnlijk ook oorlog, olie is dan namelijk geen drol meer waard).
Ben benieuwd... Als het echt om een generator gaat die alleen maar water nodig heeft, dan is straks elk huis in de wereld zelfvoorzienend. Gewoon het regenwater opvangen, verwerken, en stroom en warmte produceren. En Nuon en consorten zijn binnen een week failliet :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Die auto's op water en Essents nieuwe elektrokarretje zijn 2 verschillende dingen...

Niemand die er verder iets van weet blijkbaar, ben benieuwd morgen...

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 12:33

Snow_King

Konijn is stoer!

beany schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:15:
Nee, idd, of het ding produceert nog zo weinig stroom (denk ik aan het formaat van de auto), dat het nog niet haalbaar is op grote schaal.

Maar er moet dan toch iets van een katalysator aanwezig zijn oid?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Spotmatic schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:30:
Aangezien ze het voertuig presenteren op het TT in Assen, zal het wel gaan om een twee- of driewieler?
Op het circuit in Assen worden ook autoraces gehouden dus vier wielen zou ik niet uitsluiten vanwege de locatie van de presentatie.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alleen bruikbaar in Arnhem, de trolley-auto ;)

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 18:41
De auto thuis opladen.tja...en wat als je in een flat woont 10 hoog? Of de auto 50 meter van je huis staan hebt?

Er mag dan wel een apart slot komen op de 'stopcontact' van de auto, zodat andere mensen niet gauw je stroom kunnen aftappen als jij s'nachts je auto aan het opladen bent.

Volledig bericht van DvhN:
assen -

Schoon, goedkoop en verrassend leuk. Autorijden wordt uit financieel en milieutechnisch oogpunt weer aantrekkelijk. Althans wanneer wordt overgestapt op elektrisch rijden.

Het energieconcern Essent wil, samen met een aantal andere partijen, een doorbraak op dit gebied gaan forceren. Dinsdag werd daarvoor op het TT circuit in Assen de eerste aanzet gegeven met de presentatie van de plannen en de demonstratie van een aantal elektrisch aangedreven auto's.

Het rijden op elektriciteit biedt ten opzicht van het rijden op fossiele brandstoffen en de huidige hybride voertuigen tal van voordelen. Zo stoten elektrische auto's geen vervuilende stoffen als CO2 en fijnstof uit, produceren ze geen geluid en is het tot 3,5 keer goedkoper dan rijden op diesel of benzine. De kilometerprijs blijft globaal zo onder de vier/vijf cent.

Elektrisch aangedreven auto's zijn op zich niet nieuw, alleen is deze transportmogelijkheid nooit van de grond gekomen door het ontbreken van de juiste infrastructuur. Daar gaat Essent nu voor zorgen door een intelligent netwerk – het zogeheten Mobile Smart Grid – te ontwikkelen waar de wagens kunnen worden opgeladen.

Het opladen kan straks – thuis of op het werk via een stekker in het stopcontact, terwijl op strategische pekken langs snelwegen snellaadstations (in minder dan tien minuten) worden geplaatst.

De elektrische auto's hebben nu nog een actieradius van gemiddeld 300 kilometer, maar door de nog steeds beter wordende milieuvriendelijke batterijen is binnenkort al 500 kilometer mogelijk. Aan vermogen en rijdkwaliteit gaat met elektriciteit niets verloren. Integendeel: elektrisch aangedreven auto's leveren betere prestaties.

Essent ziet in de accu's van de auto's een belangrijke opslagcapaciteit voor de elektriciteit die met wind en zonne energie wordt opgewekt. De accu's kunnen de stroom opslaan op momenten dat er elders geen vraag is.
bron

[ Voor 78% gewijzigd door Snowwie op 18-06-2008 03:18 ]

Mijn YouTube Channel

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 142% gewijzigd door Ruudjah op 02-12-2009 00:03 ]

TweakBlog

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik het goed begrijp is de enige "doorbraak" die hier gepresenteerd werd het idee dat je een auto kunt inpluggen en dat die zich dan via de elektriciteitsaansluiting identificeert en dat je de rekening thuis krijgt.
Wow. Ethernet over het stroomnet. Powerline of zo? Erg baanbrekend.

Signatures zijn voor boomers.

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Het valt idd erg tegen. Ik had meer iets verwacht op het gebied van meer km's op een volle accu of zo.

Op deze manier is het alleen nog interessant voor de mensen die hun auto altijd bij hun huis kunnen parkeren. Of gaan ze bij elke parkeerplaats een stopcontactpaaltje neerzetten?

Ach ja... op naar het volgende 'baanbrekende' idee

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

beany schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:19:
Het valt idd erg tegen. Ik had meer iets verwacht op het gebied van meer km's op een volle accu of zo.

Op deze manier is het alleen nog interessant voor de mensen die hun auto altijd bij hun huis kunnen parkeren. Of gaan ze bij elke parkeerplaats een stopcontactpaaltje neerzetten?

Ach ja dat is nu zo, maar de technieken staan ook niet stil en voor je het weet kan je 600km rijden op die accu. In 1980 hadden ze ook geen Dual cores ;)

Elect a clown, expect a circus.

Verwijderd

Nu ja... een actieradius van 500 km is maar 100 kleiner dan die van mijn Starletje. En wanneer het opladen in 10 minuten kan langs de snelweg, is de actieradius geen probleem meer. Iedere 250 kilometer neem ik zowiezo 20 minuten rust :) Als Essent erin slaagt een fatsoenlijke en landelijk dekkende infrastructuur op te zetten, hebben ze mij als klant.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Stond vandaag een artikel in over het elektrisch rijden, kan het zo snel niet vinden op internet maar als het allemaal gerealiseerd kan worden zou het echt een ideale oplossing zijn. Maar ben bang dat we zo ver nog helemaal niet zijn.

Elect a clown, expect a circus.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Nu nog een kerncentrale erbij om goed te kunnen voorzien in de vraag van elektriciteit.

d:)b

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 18:41
Allemaal een windmolen op het dak van de auto monteren, kun je in je eigen energiebehoefte voorzien :P :)

Mijn YouTube Channel

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:03
‘Elektrisch rijden niet haalbaar’

Amsterdam - Nederland is absoluut niet berekend op een grootschalige inzet van elektrische auto’s. Als de helft van de auto’s op stroom gaat rijden, moeten minimaal vijf tot tien grote energiecentrales bijgebouwd worden, zegt Tinus Pulles van TNO.

De onderzoeker reageert op de plannen van Energiebedrijf Essent, dat deze week een aanzet gaf voor de elektrificering van het wegtransport. Volgens Pulles is 3.500 tot 7.000 megawatt extra capaciteit nodig om al deze auto’s van stroom te voorzien. Bovendien moeten alle automobilisten dan ook nog keurig verspreid over de dag hun accu in het laadstation pluggen. ‘Als iedereen ’s nachts zijn auto oplaadt, moet de capaciteit nog eens drie keer zo groot worden’, stelt Pulles.

Essent gaat ervan uit dat in 2025 1,8 miljoen elektrische auto’s in Nederland zullen rijden. Dat is ongeveer 20 procent van het wagenpark. In dat geval zijn minstens twee tot vijf nieuwe energiecentrales nodig.

André Postma van Essent erkent dat 6.000 megawatt extra nodig is. Essent wil die beschikbaar maken via windenergie. ‘Een windmolen kan ’s nachts duizend auto’s van stroom voorzien’, zegt Postma.

Onderzoeker Pulles twijfelt ook aan de bewering dat accu’s in tien minuten opgeladen kunnen worden. De hoeveelheid energie die in korte tijd ‘getankt’ moeten worden, is zo groot dat de infrastructuur dat zonder aanpassingen niet aankan. ‘Als je nu je tank volgooit met benzine, pomp je met een equivalent van 17 megawatt. Elektrisch rijden is aanzienlijk efficiënter, er is dus minder energie nodig, maar dan blijft nog altijd een vereist vermogen van 4 megawatt over om de accu in een paar minuten vol te krijgen.’

Dergelijke hoeveelheden energie kunnen volgens Pulles nooit massaal beschikbaar komen via de bestaande elektriciteitskabels. ‘Dat het huidige netwerk er al ligt, zoals Essent beweert, is dus niet waar.’

Postma zegt er in zijn berekeningen vanuit te gaan dat 95 procent van de automobilisten zijn auto ’s nachts – tijdens daluren – langzaam zal opladen. ‘Snelladen is de uitzondering.’

Pulles ziet nog een bezwaar: ‘Op vakantie stuit je opnieuw op problemen. Onderweg even snel de accu’s bijtanken, zal simpelweg niet mogelijk zijn.’
Bron: Volkskrant ;)

Desalniettemin ben ik wel benieuwd hoe het gaat uitpakken; ik sta er in ieder geval voor open electrisch te rijden; voor dagelijks woon/werk verkeer is het prima te doen voor de meeste mensen gok ik; 300km haal ik in ieder geval niet in een week :P
Pagina: 1