XFX 8800GTS G80 Heatpipe

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 16:40
Hey jongens,

Vraagje,

Ik heb een 8800GTS 320 MB van XFX. Hierop zit een heatpipe.
Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/XFX_320_8800GTS.jpg

Aan de zijkant dus.

Bij een normale ATX kast zit de kaart met de koeler naar beneden en met de pcb naar boven.
De gpu chip verwarmd dus de ene kant van de heatpipe... en de koeler koelt de andere kant.

Dit betekend dat het gekoelde gedeelte van de heatpipe onder zit, en het warme deel boven zit....

Maar volgens natuurwetten stijgt warmte, zou het dus niet beter zijn dat het gekoelde gedeelte van de heatpipe zo hoog mogelijk zit, en het verwarmde gedeelte zo laag mogelijk. Zo stijgt de warmte door de heatpipe naar boven richting de koeler en drukt de gekoelde vloeistof weer naar beneden....

...

Ik vraag dit omdat ik zelf een Lian Li v1200 heb. Deze kast is omgedraaid, waardoor mijn videokaart ook andersom hangt.... dit zou dus volgens mij beter moeten werken maar in praktijk, word de kaart nogal eens warm (heet)

Dus wie haalt de fout uit mijn beredenering....

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 08:51

14ReD

Who is General Failure?

Je zegt:

De gpu chip verwarmd dus de ene kant van de heatpipe... en de koeler koelt de andere kant.

Dit klopt volgens mij niet. De koeler en de cpu zitten aan dezelfde kant.

• World Citizen
14ReD schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:58:
Je zegt:
De koeler en de cpu zitten aan dezelfde kant.
mm hoe bedoel je? Ik snap hem... hierboven op het plaatje zie je wat ik bedoel.

[ Voor 16% gewijzigd door World Citizen op 16-06-2008 16:15 ]

• World Citizen
14ReD schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:58:
Je zegt:

Dit klopt volgens mij niet. De koeler en de cpu zitten aan dezelfde kant.
Afbeeldingslocatie: http://s2.screenshots.cc/upload/09273a44.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door World Citizen op 16-06-2008 15:07 ]

Verwijderd

Decon Frost bedoelt dat de head pipe naar de andere kant van het koelblok gaat. GPU dus onder het koelblok en de headpipe naar de bovenkant van het blok.

Decon theoretisch heb je denk ik wel gelijk. Zeker weten doe ik het ook niet. Deze kaarten worden standaard al vrij warm. Misschien is het handig dat je wat temperaturen post.

In ieder geval interessant om te zien wat er uit gaat komen :)

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00

Bejit

Svenska Faderland

Zoals de vorige poster zijn, G80 wordt vrij warm.

Zelf heb ik een Sparkle 8800GTS 320MB gehad en deze was idle 50~60(Afhankelijk kamer temperatuur) en gestressed 70~75.

Systeempje

• World Citizen
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:16:

Decon theoretisch heb je denk ik wel gelijk. Zeker weten doe ik het ook niet. Deze kaarten worden standaard al vrij warm. Misschien is het handig dat je wat temperaturen post.
Temps: dat is het probleem meteen. Mijn kaart word volgens meerdere tools Idle maar 49 graden.... dat is goed .. echter als ik ga gamen dan blijkt toch dat na bv 3 kwartier de kaart wel heel warm word... BV 80 Graden. De koeler van de kaart gaat dan niet harder draaien.

Dus ik ging een beetje nadenken en kijken wat nu waar een oorzaak van kan zijn. Allereerst ben ik gaan nadenken over de temps die ik zie in de tools. Dit kan best niet kloppen. De tools kunnen niuet goed zijn, en ik heb een side intake fan die vol over de videokaart blaast. Het kan natuurlijk goed zijn dat deze precies tegen de temp-sensor aanblaast waardoor de kaart denkt dat het maar 50 graden is, maar eigenlijk is het bv 65 graden..... Dit zou een rede kunnen zijn van het niet opspinnen van de koeler.

dit zelfde geld voor de heatpipe. het kan zijn dat door de omgedraaide kast de heatpipe van de videokaart dus niet op de juiste manier functioneert.

Hoe en wat probeer ik langzaam te onderzoeken.... door te testen en te meten. Ik zal alles hier posten.

Verwijderd

op een form van nvidia heb ik dit kunnen vinden:

"Just got an answer from Nvidia about max xote temp. Apparently the max core temp is 145 degress celcius. The representative assured me that I am within the boundaries since 145 is the max so I wouldnt have to worry about damaging the card even above 100 degrees. Nevertheless it is NOT recommended. "

bron: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=32630

zoals Bejit al zeg deze kaarten worden vrij warm:)

Ben benieuwd wat er uit je onderzoek komt

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

of je zet met een tooltje de ventilatorspeed wat omhoog...
(zeg 50% ofzo, meestal draait ie standaard op 30%, en als ie niet omhoogkomt, dan gaat er wat fout.)

• World Citizen
AlexanderB schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:17:
of je zet met een tooltje de ventilatorspeed wat omhoog...
(zeg 50% ofzo, meestal draait ie standaard op 30%, en als ie niet omhoogkomt, dan gaat er wat fout.)
Precies.... ik ben gister avond niet thuis geweest , maar dat had ik willen testen. Ik kwam er namelijk met rivatuner achter dat mijn fan maar voor een goede 60% staat te draaien.... en dat hij niet opspinned als de kaart warmer word...

Dus vanavond even testen .
Pagina: 1