[Time Capsule / Andere Router+WiFi] Advies

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:53

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Graag zou ik jullie 'Apple-Tweakers' om advies willen vragen.

Binnenkort (binnen een maand) ga ik in mijn nieuwe huisje wonen. Nou wil ik graag daar graag een draadloos netwerk aanleggen. Dat is opzich helemaal geen probleem, want ik heb al een Linksys WRT54G daarvoor.

Maar momenteel maak ik gebruik van TimeMachine op mijn MBP door middel van een USB schijf. Maar om nou iedere keer die schijf daar aan te hangen om te backuppen, wil ik eigenlijk van af (ja ik weet, ben lui ;)) Dus ik zat/zit te denken aan de Time Capsule van Apple. Dan heb ik eigenlijk alles in 1.

Even een kort samengevatte situatie schets. Ik heb een appartement (cá 10x15m totaal), met in het midden daarvan de meterkast, waar de KPN binnenkomt. Daar wil ik dus ook de Router + Wireless hebben. Vanaf de meterkast gaat er een ethernetkabel naar mijn studeerkamer, waar het meeste van mijn computer apparatuur komt te staan: PC + Netwerkprinter + All-in-one printer/scanner. Mijn studeerkamer zit in de hoek van mijn appartement, aan de overkant van mijn appartement, dus diagonaal gezien, is de woonkamer, waar ik ook met mijn MBP wil kunnen zitten, en mijn vriendin met haar laptop.

Als ik de Time Capsule (TC) in de meterkast zet, is het bereik dan nog wel goed? Er zit geen externe atenne's aan de TC, die op mijn Linksys weer wel zitten. Ook komt in de meterkast de stadsverwarming binnen, en is het daar dus altijd warm, is dat geen probleem?

Of kan ik de TC in mijn studeerkamer zetten, is het ontvangst dan ook nog goed in de Woonkamer? Ik kan natuurlijk ook mijn Linksys behouden in de meterkast, en in de studeerkamer een NAS plaatsen. Een TC kopen kost geld, maar een NAS kost natuurlijk ook weer geld.

Wat adviseren jullie mij?

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

Je kan een TC Kopen en met de linksys als ondersteuning er bij hangen als accespoint, weet alleen niet of Time machine hiermee over weg kan.

Ik weet zelf niks van het bereik van de TC af maar heb zelf wel een Airport express en ik sta af en toe versteld van het bereik dat dat kleine ding heeft. Ik woon op platteland en na +/- na 100 meter nog bereik(met 2 Spouwmuren er tussen).

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik lees net een post op de apple store website dat als je een Airport Extreme (€ 169) neemt met een 500GB Externe schijf (€ 69) dat je dan goedkoper bent dan de Time Capsule (€ 299).

Mja je zit wel weer met 2 losse apparaten en twee losse adapters/stekkers :/ je spaart wel € 61,- uit...
Als je een 1TB externe schijf (€ 149) neemt, zou je € 81,- uitsparen.

Maar de Time Capsule is weer veel mooier design als een Airport Extreme :)

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Toen ik hier 1 TC had staan had ik overal perfect bereik (13m verderop door een aantal muren heen nog steeds perfect). Kan nu niet testen omdat er ondertussen nog 1 is bijgekomen.

Persoonlijk zou ik oppassen met hitte, backups wil je uiteraard zou veilig mogelijk bewaren. De TC kan wel tegen wat warmte, dat wordt die n.l. zelf ook. Modems staan vaak in de meterkast, en dat kan ook geen kwaad.

EDIT

2 losse apparaten is goedkoper, en spreid je problemen. Maar wel weer meer kabels, meer stroom, minder mooi(?).

Ik zou gene keuz emaken op basis van het design, als die in de meterkast staat ;)

[ Voor 20% gewijzigd door blackjack21 op 17-06-2008 10:43 ]

Verwijderd

Ik heb ook een TC, met 500 gb en daaraan weer een externe hd ook met 500 gb, ik gebruik de TC voor het backuppen van mijn laptop en de externe hd voor backuppen van mijn iMac. Gaat prima, ik moet er alleen wel aan denken dat ik de externa hd ook aan zet ;-). De TC staat naast mijn iMac op ons kantoortje, maar door het hele huis prima ontvangst.

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
blackjack21 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:40:
Toen ik hier 1 TC had staan had ik overal perfect bereik (13m verderop door een aantal muren heen nog steeds perfect). Kan nu niet testen omdat er ondertussen nog 1 is bijgekomen.

Persoonlijk zou ik oppassen met hitte, backups wil je uiteraard zou veilig mogelijk bewaren. De TC kan wel tegen wat warmte, dat wordt die n.l. zelf ook. Modems staan vaak in de meterkast, en dat kan ook geen kwaad.

EDIT

2 losse apparaten is goedkoper, en spreid je problemen. Maar wel weer meer kabels, meer stroom, minder mooi(?).

Ik zou gene keuz emaken op basis van het design, als die in de meterkast staat ;)
Zoveel prijs verschil is er niet (ligt eraan wat je veel noemt ;))
Als ik de goedkoopste 500GB externe schijf neem met een airport extreme, dan is het verschil 61 euro.

Weet niet of je de TC ook aan een muur kan ophangen? Staat wel mooi :Y)

Goedkoper: een paar tientjes meer of minder kijk ik niet naar, als het maar niet TE veel verschilt
Probleem spreiden: Is belangrijk
Kabels: Zie je in de meterkast niet
Stroom: Is belangrijk
Minder mooi: Niet belangrijk wel mooi meegenomen

Hmmm aan de hand van bovenstaande criteria, heeft beide situatie een belangrijk punt en een wat minder belangrijk punt.

Positieve ervaringen telt natuurlijk ook mee. Tot nu to allemaal positief richting TC.

Misschien meer tweakers die mij iets kunnen/willen adviseren?

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
webmail schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:37:
[...]
Misschien meer tweakers die mij iets kunnen/willen adviseren?
klein schopje...

• iMars

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Niemand? :/

Verwijderd

Je vergeet misschien wel het grootste nadeel van een TC en dat is mocht er met de switch/accespoint/harddisk iets mis zijn en je brengt hem ter reparatie naar een AASP dan ben je meteen alles kwijt ! met een gescheiden oplossing kan je vaak een onderdeel vervangen, is dus veel modulairder :) Persoonlijk zou ik gaan voor een extreme + externe hdd
Pagina: 1