Toon posts:

[2008] Inloggen op domein zeer traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb momenteel virtueel 2 windows 2008 servers draaien

1 2008 domain controller
2 2008 terminal server

Maar als inlog op de terminal server duurt het inloggen veel langer als op de domain contoller.
Als ik naar de resources kijk, staat de server gewoon niks te doen.

Nu heb ik alle dns instellingen nagekeken en kan hier geen vreemde dingen ontdekken.

De volgende faq's heb ik doorgenomen.

[windows2000] dns forwarding
[Windows2000] DNS tips en uitleg

Dit zijn ip instellingen van de betreffende servers:

Hoe kan ik het dns gedeelte debuggen ?
Ik kan van de terminal server het domain en domain controller pingen, betekent dit dat de dns goed inelkaar zit ?

Afbeeldingslocatie: http://www.clooser.nl/download/probleem.jpg

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:16:
...
Hoe kan ik het dns gedeelte debuggen ?
Ik kan van de terminal server het domain en domain controller pingen, betekent dit dat de dns goed inelkaar zit ?
...
nope, daar zijn dcdiag en netdiag voor.

wat handmatige testjes kun je met nslookup doen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

als je network browsed zie je je domain controller wel gelijk in 1 keer. Duurd het inloggen van het profile lang? Gebruik je roaming profiles? Heb je al eens gezocht met steekwoorden van inloggen op terminal server 2008 duurd lang? Als je de terminal server reboot duurd het dan heel erg lang eer je een inlog scherm krijgt. zoja dan zit er in je DNS iets niet goed zo nee moet je het niet in de DNS proberen te zoeken maar in de profiles.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:16:
als je network browsed zie je je domain controller wel gelijk in 1 keer. Duurd het inloggen van het profile lang? Gebruik je roaming profiles? Heb je al eens gezocht met steekwoorden van inloggen op terminal server 2008 duurd lang? Als je de terminal server reboot duurd het dan heel erg lang eer je een inlog scherm krijgt. zoja dan zit er in je DNS iets niet goed zo nee moet je het niet in de DNS proberen te zoeken maar in de profiles.
als je network browsed zie je je domain controller wel gelijk in 1 keer.
ja

Duurd het inloggen van het profile lang?
Hij blijft bij het inloggen heel lang staan op "welcome"

Gebruik je roaming profiles?
Nee

Heb je al eens gezocht met steekwoorden van inloggen op terminal server 2008 duurd lang?
Ja in het engels en nederlands.

Als je de terminal server reboot duurd het dan heel erg lang eer je een inlog scherm krijgt.
Nee

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
offtopic:
w8k? Windows 8000? :D
Ik denk dat je w2k8 bedoelt ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

dan heb je geen DNS issue maar een profile issue. Dus zoek in je eventvwr naar userenv meldingen. gezien je met lokale profiles inlogt :) en kijk gelijk hoe groot zo'n profiel is...

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:57:
dan heb je geen DNS issue maar een profile issue. Dus zoek in je eventvwr naar userenv meldingen. gezien je met lokale profiles inlogt :) en kijk gelijk hoe groot zo'n profiel is...
Maar het is een vers geinstalleerde server dus ik denk niet dat het aan de profielen ligt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Inderdaad maar even 5992 in mindering gebracht op de topictitel ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Soms is het genoeg om met DHCP de AD domeinnaam mee te geven (optie 015, DNS Domain Name, FQDN naam opgeven), of in de TCP/IP instellingen dit handmatig in te stellen (op de Terminal server). Is de Terminal server netjes bij het domein aangemeld, of zie je foutmeldingen in de logboeken op allebei de servers op het moment dan de Terminal server herstart?

[ Voor 13% gewijzigd door LeLo op 16-06-2008 15:45 ]

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10-2024

cool0

Hoeveel data heb je in de My Documents staan?

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:03:
[...]

Maar het is een vers geinstalleerde server dus ik denk niet dat het aan de profielen ligt.
Dat wil niet zoveel zeggen dat het vers geinstalleerd is. Er zijn enige bugs bijvoorbeeld in windows server 2003 die het inloggen bagger traag maken. de bekende 60 seconden bug :) en het zou mij niets verbazen als er ergens iets niet lekker op je omgeving is. Ik zelf heb er op esx 3.02 weinig last van om eerlijk te zijn niet via rdp niet op citrix 4.5 of op de preview 5.0

Verwijderd

Topicstarter
bij het aanmelden van een 2e domain controller voor exchange kreeg ik straks deze melding:

There are currently no DNS servers registered as authoritative name servers for this domain.

Zegt jullie dit iets ?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
ok die hele handel draait virtueel :? die terminalserver kon ik wel herkennen aan de nic (intel21140) maar de domain controller heeft een broadcom en is dit niet virtueel :?

wat voor OS draait er op de host (windows met virtualserver of windows 2008 hyper-V)

if hyper-V waarom heb je in godsnaam een legacy nic in die vm gedrukt ipv de native nic die middels vmbus met de host kletst :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:54:
ok die hele handel draait virtueel :? die terminalserver kon ik wel herkennen aan de nic (intel21140) maar de domain controller heeft een broadcom en is dit niet virtueel :?

wat voor OS draait er op de host (windows met virtualserver of windows 2008 hyper-V)

if hyper-V waarom heb je in godsnaam een legacy nic in die vm gedrukt ipv de native nic die middels vmbus met de host kletst :?
host os is windows 2008, de native nic werkte niet vandaar dat ik die niet heb gebruik.
Is er een goede reden om nog over te stappen ?

De domain controller is trouwens niet virtueel, de terminal server wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 19:00 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 18:57:
[...]

host os is windows 2008, de native nic werkte niet vandaar dat ik die niet heb gebruik.
Is er een goede reden om nog over te stappen ?
native nic werkte niet :?

heb je wel RC1 van hyper-v installed en ook de integration components netjes installed :?

* Zwelgje werkt al tijden met hyperV en windows 2008 als guests en dat heeft altijd netjes gewerkt

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:00:
[...]

native nic werkte niet :?

heb je wel RC1 van hyper-v installed en ook de integration components netjes installed :?

/me werkt al tijden met hyperV en windows 2008 als guests en dat heeft altijd netjes gewerkt
Maar wat is volgens jou de reden dat dit beter is ?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:02:
[...]

Maar wat is volgens jou de reden dat dit beter is ?
sneller (communicatie verloopt immer via vmbus) meer opties (meer als 4 nics,vlans,etc,etc), kan me voorstellen dat de laatste opties voor jouw niet interessant zijn, en het is geen ranzige emulatie (wat de intel21140 gewoon is)

http://itbloggen.se/cs/bl...gacy-network-adapter.aspx

kortom, geen enkele reden om die legacy meuk te willen gaan gebruiken. (of je moet al graag problemen willen hebben zoals je nu hebt)

Windows 2008 is een 'enlightend' OS wat gemaakt is om middels vmbus te communiceren met de host.

nog even wat: die domaincontroller is niet toevallig de fysieke machine die ook hyper-V draait :?

[ Voor 15% gewijzigd door Zwelgje op 16-06-2008 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:10:
[...]

sneller (communicatie verloopt immer via vmbus) meer opties (meer als 4 nics,vlans,etc,etc), kan me voorstellen dat de laatste opties voor jouw niet interessant zijn, en het is geen ranzige emulatie (wat de intel21140 gewoon is)

http://itbloggen.se/cs/bl...gacy-network-adapter.aspx

kortom, geen enkele reden om die legacy meuk te willen gaan gebruiken. (of je moet al graag problemen willen hebben zoals je nu hebt)

Windows 2008 is een 'enlightend' OS wat gemaakt is om middels vmbus te communiceren met de host.

nog even wat: die domaincontroller is niet toevallig de fysieke machine die ook hyper-V draait :?
Op de domain controller draait nu tijdelijk exchange virtueel. We zitten nog in de pilot fase, exchange krijgt op korte termijn een eigen machine.

Ik heb dus 2 fysieke blades

Blade 1
Host OS: Windows 2008 domain controller
Virtueel OS: Windows 2008 exchange server

Blade 2
Host OS: Windows 2008
Virtueel OS: Windows 2008 terminal server

• Zwelgje
microsoft raadt aan om de hyper-v role niet te combineren met een andere rol (active directory bv)

ik zou in jouw geval die host leegplukken en alleen Hyper-V als role installeren, vervolgens een nieuwe vm starten die dienst doet als domaincontroller.

maar wie ben ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:29:
microsoft raadt aan om de hyper-v role niet te combineren met een andere rol (active directory bv)

ik zou in jouw geval die host leegplukken en alleen Hyper-V als role installeren, vervolgens een nieuwe vm starten die dienst doet als domaincontroller.

maar wie ben ik ;)
Is dit ivm met performance niet aan te raden. Of kunnen er storingen ontstaan ?
Heb je een bron waar je dit gelezen hebt ?

• Zwelgje
performance, die legacy nic genereerd interrupt in user mode via het vmwp.exe process.... dat moet niet willen (context switches!)

overigens genereerd de ide controller die hyper-V gebruikt dit ook, in principe moet je de scsi controller gebruiken alleen heb je dan als probleem dat je niet kan booten vanaf disk. :X

ms adviseerd je dan ook om het OS te booten vanaf de ide disk en de data op een scsi disk te zetten (welke dan geen vmwp.exe context switches genereerd bij veel i/o)

een domaincontroller is tamelijk conservatief met disk/writecache. (geen writecache op de disk waar je sysvol staat)

+ het kost je memory resources die je veel beter kan gebruiken voor vm's

(pre rc0 hyper-v was niet eens compatible met de AD role, dat is inmiddels wel opgelost, maar aan te raden is het simpelweg niet) als ik me niet vergis geeft hij dit ook aan bij de installatie van Hyper-V op je machine

[ Voor 29% gewijzigd door Zwelgje op 16-06-2008 21:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alle legacy network adapters vervangen door "vmbus" network adapters. Het probleem blijft.

Wel zijn mij de volgende 2 dingen opgevallen:

1. Inloggen op de exchange server gaat wel snel.
2. Als ik via hyper v op de terminal machine inlog die zo langzaam gaat.en ik onder het inloggen op het punt waar zo lang blijft hangen een "ctrl+alt+del" signaal geef via de knop in hyper v logt hij ineens direct in.

Verwijderd

Topicstarter
niemand een idee ?

Ik heb inmiddels ook gemerkt dat bij lokale profielen hetzelfde probleem is, tevens zijn deze profielen enkele mb's groot

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 15:19 ]

• Zwelgje
voor de duidelijkheid: je hebt wel de nieuwste hyper-V versie gedownload :? (letop: niet diegene die in 2008 zit, das een beta, je moet echt RC1 hebben die je apart download of via WU binnenharkt als je de oude geinstalleerd hebt)

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 19:18:
voor de duidelijkheid: je hebt wel de nieuwste hyper-V versie gedownload :? (letop: niet diegene die in 2008 zit, das een beta, je moet echt RC1 hebben die je apart download of via WU binnenharkt als je de oude geinstalleerd hebt)
ja deze update heb ik geinstalleerd.
Pagina: 1