Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Harddisk stuk bij ontvangst

Pagina: 1
Acties:

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:23

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Ik bestelde (ondermeer) een harddisk.

Bij onvangst bleek deze los van de rest van de bestelling verpakt in een kartonnen doosje ter grootte van een dik boek met enkel 2 luchtblazen erboven op. De harddisk schoof los rond in het doosje, en lag onderin onbeschermd door blazen of ander verpakkings materiaal.

Er was geen zichtbare schade, maar mijn eerste idee was wel dat de verpakking wel erg mager was. Harddisk toch aangesloten. Quick format gedaan en bestandjes erop zetten... dit ging al gelijk mis, de pc vertraagde, de harddisk begon te tikken alsof hij aan en uit ging.

Dus even opnieuw opgestart, en met een smart tooltje de harddik bekeken: reallocated sector count above average! (bad clusters).

Tja dat is al nooit leuk om te zien natuurlijk, bad clusters, dus toch maar even het tooltje van de fabrikant gebruikt om de disk te checkken. Een 'simple-scan' geeft al direct 10tallen fouten aan, bij elke fout gaat de schijf klikken, en deze wordt na een aantal minuten ook erg warm :( het progammatje geeft een foutcode, en dat ik kan proberen de boel low level te formateren. Met het scannen duurde het al erg lang, en werd de disk heet, dus low levelen had ik helemaal geen zin in, bovendien koop je geen nieuwe schijf om direct al met bad sectors te zitten, dus dacht ik deze wel terug te kunnen sturen naar de winkel en een nieuwe te krijgen. Het was immers duidelijk, de schijf was doa.

Uiteraard direct, op dezelfde dag van het in ontvangst nemen van de spullen, bij de webwinkel een rma ingediend. - en nu komt het - Deze zeggen dat ik de schijf aan de fabrikant moet opsturen ter reparatie!

Zelf denk ik dat ik ten eerste geen gerepareerde schijf wil, maar gewoon een nieuwe, en ten tweede dat het niet mijn schuld of de schuld van de fabrikant is als de winkel de boel slecht verpakt, en ik dus van mening ben dat zowel ik als de fabriek daar niet de dupe van hoeven te worden. Het is al vervelend genoeg dat ik de schijf op mijn kosten kan retourneren terwijl naar mijn mening de fout bij de winkel ligt.

Verder lijkt het mij dat ik niks te maken heb met de fabrikant, maar enkel met de winkel waar ik wat kocht?

Kan iemand met verstand van dit soort zaken eens een lichtje laten schijnen?

vast bedankt...

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
je hebt gewoon gelijk: de winkel moet jou een vervangend product bezorgen.

maar om je gerust te stellen;afaik repareen hdd feabrikanten die schijven ook niet echt; je krijgt gewoon een nieuwe toegestuurd :)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Je doet zaken met de winkelier/webwinkel en niet met de fabrikant. Zie onder andere ook dit stukje op ConsuWijzer. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-11 14:56
Jij heb deze schijf bij de winkel aangeschaft.
Zij behoren ook de garantie hiervoor te dragen.

Kijk eens in de algemene voorwaarden van de winkel wat ze hierover schrijven.

Probeer bij verschillende medewerkers van deze winkel een contact te krijgen dan nog maals te proberen.

PS ook zijn er diverse topics over dit soort gevallen.
Daar valt zeer waarschijnlijk ook veel informatie ui te halen.

Succes!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:37
precies: je bent een koopovereenkomst aangegaan met de verkoper, dus die moet de garantieafhandeling, overigens zonder kosten en zonder ernstige overlast of hinder, regelen.

De keuze tussen reparatie of vervanging is, op grond van de wet, aan de consument, dus wanneer je aangeeft dat je een vervangende schijft wilt ontvangen, zal dit *moeten*.

(dit is alles is het juridisch juiste, als de winkelier niet meewerkt heb je in het ergste geval één van mijn beroepsgenoten nodig)

[ Voor 47% gewijzigd door StevenK op 16-06-2008 12:06 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
Dark schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:00:
Zelf denk ik dat ik ten eerste geen gerepareerde schijf wil, maar gewoon een nieuwe
Meestal krijg je een gereviseerde terug van de leverancier waarbij een ongegronde klacht ofzo op zat of waarbij wat elektronica is vervangen. Mechanische fouten zijn moeilijk te herstellen bij harddisks en kan wat betreft de kosten ook niet uit volgens mij.
Dark schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:00:
Verder lijkt het mij dat ik niks te maken heb met de fabrikant, maar enkel met de winkel waar ik wat kocht?
Theoretisch en juridisch heb je alleen wat met de winkel inderdaad. De praktijk is dat ze je doorverwijzen of laten wachten op de leverancier/fabrikant.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• the_stickie
gertvdijk schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:06:
[...]

Meestal krijg je een gereviseerde terug van de leverancier waarbij een ongegronde klacht ofzo op zat of waarbij wat elektronica is vervangen. Mechanische fouten zijn moeilijk te herstellen bij harddisks en kan wat betreft de kosten ook niet uit volgens mij.

[...]

Theoretisch en juridisch heb je alleen wat met de winkel inderdaad. De praktijk is dat ze je doorverwijzen of laten wachten op de leverancier/fabrikant.
Een iets of wat "deftige" computerwinkel bezorgt je asap een nieuwe schijf en gaat zélf lekker wachten op de garantieafhandleing van DOA exemplaar

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:24
the_stickie schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:14:
Een iets of wat "deftige" computerwinkel bezorgt je asap een nieuwe schijf en gaat zélf lekker wachten op de garantieafhandleing van DOA exemplaar
Vroegah was alles beter. :) Toen maakte ik dat nog wel eens mee. Laatste 3-4 jaar niet meer voor elkaar gekregen, ook niet met uitvoerige mailtjes, bij verschillende winkels. Doorsturen naar fabrikant lijkt gemeengoed te worden. Daarom zeg ik praktijk is...
offtopic:
Kan ermee te maken hebben dat het allemaal Seagates zijn die stuk gaan hier.

Ik beperk me hier dan tot de internetwinkels. Maar de schaarse ervaringen met 'gewone' computerwinkels is de laatste jaren niet anders.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 16-06-2008 12:27 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Iedereen bedankt... Ik weet genoeg, dit is gewoon een onbehoorlijke manier van zaken doen, die ik in het vervolg zal vermijden door hier niet meer te kopen.

Nu worden de fabrikant en/of ik dus de dupe van het slechte werk van de verpakkingsafdeling van de webwinkel... bah...

• the_stickie
gertvdijk schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:23:
[...]

Vroegah was alles beter. :) Toen maakte ik dat nog wel eens mee. Laatste 3-4 jaar niet meer voor elkaar gekregen, ook niet met uitvoerige mailtjes, bij verschillende winkels. Doorsturen naar fabrikant lijkt gemeengoed te worden. Daarom zeg ik praktijk is...
offtopic:
Kan ermee te maken hebben dat het allemaal Seagates zijn die stuk gaan hier.

Ik beperk me hier dan tot de internetwinkels. Maar de schaarse ervaringen met 'gewone' computerwinkels is de laatste jaren niet anders.
en dat is natuurlijk een van de redenen waarom je niet persé bij de goedkoopste moet gaan. De shops waar ik gewoonlijjk ga, hebben hier alvast geen problemen mee (tenzij het natuurlijk een component is die ze normaal niet op stock houden).
Bij webshops koop ik geen hdd's meer omwille van het risico en de meestal erbarmelijke service; ik betaal liever 5€ meer ;)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zal het wel iets te zwart wit zien:

Webshop doet moeilijk over een DOA?
En je zit nog binnen 7 dagen?
Hele spul direct terug en geld terugvragen -> bij een andere webshop die beter is lekker opnieuw bestellen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Het kan voor velen handig zijn om te laten weten welke winkel het betreft. En vul graag ook een shopreview in. Dit soort zaken zijn gewoon allerminst wenselijk, en dit soort amateuristische shops moeten geweerd worden van onze tweakers-budget.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:08:
Ik zal het wel iets te zwart wit zien:

Webshop doet moeilijk over een DOA?
En je zit nog binnen 7 dagen?
Hele spul direct terug en geld terugvragen -> bij een andere webshop die beter is lekker opnieuw bestellen.
opzich is dat een mogelijkheid als de winkel moeilijk blijft doen.
Je kan ook wat harder tegen we winkel zijn en zeggen dat je zaken met hun doet en niet met de hd maker. Zij moeten de garantie afhandelen punt. En ze mogen je niet doorverwijzen naar de hd maker.

Ik zou mailen dat je een nieuwe wilt van de winkel. De oude moet je dan wel retour sturen.
Doen ze moeilijk dan zeg je: ik heb me bedacht en wil het product terug brengen...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

geforce5_guy schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:22:
[...]
Ik zou mailen dat je een nieuwe wilt van de winkel. De oude moet je dan wel retour sturen.
Doen ze moeilijk dan zeg je: ik heb me bedacht en wil het product terug brengen...
Ik weet niet of je dat kan eisen, maar de winkel zou je minimaal moeten helpen bij de DOA/RMA procedure zodat je uiteindelijk een werkend apparaat terug krijgt.

Alles kan stuk.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
remco_k schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:24:
[...]

Ik weet niet of je dat kan eisen, maar de winkel zou je minimaal moeten helpen bij de DOA/RMA procedure zodat je uiteindelijk een werkend apparaat terug krijgt.
Ze moeten het. En tentweede vind ik het erg slordig van de winkel dat ze gewoon verwijzen naar de hd maker. En ze weten best wat ze moeten doen, maar als de klant niet klaagt dat het 3x zolang duurt. schilt de winkel weer tijd.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

beany

Meeheheheheh

Kijk eens in de algemene voorwaarden van de winkel wat ze hierover schrijven
Zou ik al niet eens naar kijken. Zij moeten gewoon de schijf terug nemen en een nieuwe leveren. Simpel.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Verwijderd

(1) Ervanuitgaand (sp?) dat je de harddisk korter dan 7 dagen hebt, terug sturen in de verpakking (hoeft niet geseald) naar de webshop en je beroepen op de wet Koop Op Afstand. Je hoeft geen reden aan te geven waarom je de koop ontbind. Je voegt tevens een brief bij waarin je stelt dat het betaalde bedrag binnen 14 dagen (de wet zegt eigenlijk 30 maar dat duurt te lang ;)) terug op je rekening moet staan, exclusief verzendkosten.

En dan natuurlijk nooit meer iets bij de webshop bestellen.

Edit:

(2) Probeer eerst dit via email:

Beste ...,

Ik heb onlangs een harde schijf gekocht welke bij aankomst defect bleek te zijn. Volgens de wet (Art. 7:17 lid 1 BW) moet een afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoorden. Dit is hier helaas niet het geval, het product is namelijk defect geleverd (Art. 7:18 lid 2 BW). De wet stelt dat ik van u mag eisen dat het product vervangen wordt (Art. 7:21 lid 1 sub c BW) zonder dat u mij daarbij extra kosten in rekening brengt (Art 7:21 lid 2 BW).

Bij deze stel ik u in gebreke en verwacht ik van u nakoming van de overeenkomst. Concreet houdt dit in dat ik een nieuwe harde schijf van het type XXX verwacht. Mocht u geen gehoor geven aan mijn verzoek dan ben ik genoodzaakt de koop te ontbinden.

Hoogachtend,

......

Heb je binnen 2 dagen geen reactie hierop? Ga dan gelijk voor optie 1 want anders kan je je niet meer beroepen op de wet koop op afstand!

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 13:52 ]

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:18

beany

Meeheheheheh

Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:33:
betaalde bedrag binnen 14 dagen (de wet zegt eigenlijk 30 maar dat duurt te lang ;))
Nee, gewoon 30 dagen aanhouden. Het feit dat winkels de wet verdraaien wil niet zeggen dat jij dat ook moet gaan doen. Als jij je in elke stap keurig aan de regels houdt, zal een eventuele rechter je makkelijker in het gelijk stellen. Mocht het ooit zover komen dan...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Ik heb de betreffende shop gemailed met het voorstel dat ik hem maar terug stuur en de koop ongedaan maak, ik heb elders al een andere besteld, omdat ik gewoon geen tijd heb om op procedures te gaan wachten.

De rma is ingediend op de dag dat ik de spullen in ontvangst genomen heb, dus kan ik nog gebruik maken van het herroeppingsrecht lijkt me.

Ik noem met opzet de naam van de shop nog even niet, omdat ik eerst even wil afwachten hoe het afloopt.

nogmaals iederdeen bedankt, moreel voel ik me een stuk sterker staan door jullie reacties, nu nog even afwachten hoe het uitpakt...

Verwijderd

beany schreef op maandag 16 juni 2008 @ 13:38:
[...]

Nee, gewoon 30 dagen aanhouden. Het feit dat winkels de wet verdraaien wil niet zeggen dat jij dat ook moet gaan doen. Als jij je in elke stap keurig aan de regels houdt, zal een eventuele rechter je makkelijker in het gelijk stellen. Mocht het ooit zover komen dan...
Klopt, dat is ook zo. Ik was mijn post nog aan het bewerken, want ik was niet van plan het tot de rechter te laten komen hier. Gewoon binnen 2 dagen beroepen op de wet koop op afstand lijkt me hier het verstandigste.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Topicstarter
Update:
Kennelijk was het mailtje dat ik de drive direct aan samsung kon sturen verkeerd gestuurd.

Ik heb na aandringen in mijn antwoordmail de drive gewoon naar de winkel terug mogen sturen, alwaar ze er achter gekomen zijn dat hij echt stuk was. 8)7

Ik wacht nog even op de verdere afhandeling, maar ik heb het idee dat het nu wel goed gaat komen want de afhandeling + updates qua rma-status loopt nu gewoon soepel.

Nogmaals dank allemaal, en voor eventuele latere lezers met een zelfde probleem zou ik willen zeggen: laat je niet gek maken door één mailtje, het kan wel zijn dat die 'verkeerd' was of dat ze gewoon wat proberen... In iedergeval gewoon wat terug proberen als je het een vreemde gang van zaken vindt, wellicht erkennen ze dan de 'vergissing' en komen ze alsnog met de goede oplossing...
Pagina: 1