MSI k9a2 cf: Bootproblemen en blauwe schermen

Pagina: 1
Acties:

• Galileo84
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-11-2025
Mijn systeem: 5 weken oud

MSI K9a2 CF
AMD athlon 64 x2 5600+
2x2gig Geil ram
MSI gt9600 OC
Samsung spinpoint f1 750gig
Corsair TX650 PSU (2 dagen oud, dacht dat dit het probleem was)
Nec ide dvd rw
Win vista ultimate 64 bit sp1/win xp media center 32 bit sp3

Het probleem:

Het systeem heeft 3 weken prima gedraaid op windows vista. Plotseling begonnen de blauwe schermen te komen. Ik dacht eerst aan een windows probleem (na alle horroverhalen over vista;)) Maar mijn pc begon ook bootproblemen te vertonen. Bij een koude start moet ik het systeem minimaal 3 keer volledig aan/uit zetten voordat hij opstart. Soms verschijnt de melding "previous attempt at overclocking failed, resetting to basic settings" (of iets gelijkwaardigs). Dit is vreemd want ik heb niets overclocked. Daarna windows xp geinstalleerd (heb alleen 32bit) maar de blauwe schermen werden alleen erger. Na een low level format probeer ik windows te installeren en krijg ik al blauwe schermen zodra de installatie begint.

Wat heb ik gedaan:
Voeding vervangen: had eerst een aopen 450 watt die wat krap zat op de 12 volt lijn (15 amp), de nieuwe corsair geeft hier 52 amp.
Geheugen getest: eerst beide modules apart, maakte niets uit. Ook alles getest met memtest86, heb hem urenlang laten testen in verschillende ram opstellingen, geen errors.
CPU: niet vervangen want ik heb geen Sam2 liggen. Temperaturen zijn laag, altijd onder 40 graden. Systeemtemperatuur is net zo laag.
Mobo: bios geflasht naar laatste versie (1.6), helpt niet.
BIOS: ram timings omhoog gedaan, fsb verlaagd, cpu multiplier verlaagd, eigenlijk alles underclocked, helpt niets. Voltages omhoog, helpt niets. Onboard lan/usb uitgezet, helpt niets. Alle opties waarvan ik weet wat ze doen aan/uit gezet, helpt niets.
HDD: met samsung hdd tool uitgebreid getest, geen errors. Low level format helpt niets.
DVDrw: afgekoppeld. Helpt niets.
USB: alle apparaten afgekoppeld, helpt niets.

Mijn vraag:

Alleen het mobo, de cpu en evt de videokaart blijven over, tenzij ik iets over het hoofd zie. Kan een videokaart ervoor zorgen dat een systeem moeilijk boot bij een koude start? Nogmaals, mijn systeem heeft ruim 3 weken wel goed gewerkt. Kan de cpu kapot zijn terwijl hij wel gewoon heeft gefunctioneerd? Of mag ik nu toch wel gaan concluderen dat mijn moederbord gaar is? Alle onderdelen behalve de dvd brander zijn nieuw.

• Galileo84
Niemand enig idee? Is mijn post onvolledig?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Je praat over blauwe schermen, wat is daar de stopfout van? Niet onbelangrijk om te weten.
Bij een koude start moet ik het systeem minimaal 3 keer volledig aan/uit zetten voordat hij opstart.
Zie je nergens kapotte elco's? Als ze kapot zijn, is de bovenkant opengebarsten of staat bol en druipt er soms smurrie uit. Vaak werken ze wel als ze wat warmer zijn.
previous attempt at overclocking failed, resetting to basic settings
BIOS batterijtje zit er goed in? Misschien dat vervanging helpt?
Alle onderdelen behalve de dvd brander zijn nieuw.
Ook nieuw spul kan kapot, helaas.

Ga eens kijken of ze je misschien bij de lokale PC boer kunnen helpen door wat spul te lenen of natuurlijk daar ter plekke te (laten) testen. Vaak willen ze daar wel een kleine vergoeding voor. Anders zou je kunnen kijken of er tweakers in je buurt wonen die je willen helpen met wat spulletjes.

• Galileo84
Inmiddels is het moederbord en het geheugen vervangen en de problemen blijven bestaan. Lijkt me vergezocht maar kan dit aan een defecte processor liggen? Geheugencontroller wellicht? Weet iemand of er bekende problemen zijn met msi mobos en geil geheugen? memtest geeft geen errors en cpu stress testing geeft ook geen problemen. Iemand een idee?

Verwijderd

Heb je al eens voor de zekerheid het systeem zo kaal mogelijk proberen op te starten met een live-cd (knoppix of ubuntu) ? Mocht ook dat niet lukken, dan heb je een HW probleem, waarbij CPU een van de mogelijkheden is.

Indien een live cd je systeem aan kan en de boel niet crasht ... en je hebt zo min mogelijk aangesloten dan heb je een fijne uitzoek klus voor een regenachtig weekend. Waarbij ik een rotte voeding en gare video als mogelijke zwaktepunten zie.
edit : ik zie dat je de voeding al hebt vervangen, maar als dat niets heeft uitgemaakt ...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2008 16:57 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Galileo84 schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 14:44:
Inmiddels is het moederbord en het geheugen vervangen en de problemen blijven bestaan. Lijkt me vergezocht maar kan dit aan een defecte processor liggen? Geheugencontroller wellicht? Weet iemand of er bekende problemen zijn met msi mobos en geil geheugen? memtest geeft geen errors en cpu stress testing geeft ook geen problemen. Iemand een idee?
Heb je toevallig voordat je problemen begonnen je bios geupdate? Welke bios versie heeft je huidige moederbord?

[ Voor 4% gewijzigd door THE_FIREFOX op 11-07-2008 12:42 ]

Pagina: 1