My Book Studio of My Passport Studio

Pagina: 1
Acties:

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:59
Hallo dames en heren,
Graag zou ik wat advies van jullie willen. Ik wil graag een externe hdd willen voor mijn macbook pro, deze is van de vorige generatie, dus zonder de nieuwe touchpad en met de 160gb hdd.

ik ben erg gecharmeerd van de hdds van Western Digital. Al een paar maanden heb ik een oogje in het zeil gehouden voor de My Book Studio, en dan het liefst de 1TB versie.

Ik wou de schijf gebruiken voor:
1. opslag van media
2. time-machine
(3. eventueel pc opslag maar zag dat dit al voor enige complicaties kon zorgen)

Het enige wat mij weerhield is het feit dat ik mijn MB vaak "on the move" heb. Is het wel niet naar de universiteit of mijn ouders, dan wel gewoon door de kamer heen. Mij leek om time-machine goed te laten werken moet je je laptop eigelijk wel op een vast werkplek hebben.

Ik keek vandaag weer op de WD-site en zag dat er een nieuw hdd uit is gekomen voor de mac. De My Passport Studio. Dit is een veel kleinere variant van de My Book Studio. Deze bedraagt 320GB. Deze heeft ook geen voeding nodig (volgens mij). Een mooi apparaatje. Een ander minpuntje is dat de HDD alleen (maar) 400firewire ondersteund. terwijl de My Book studio firewire800 ondersteund.

Ik heb nu een paar vragen:
1. Hoeveel neemt timemachine ongeveer in beslag? Groeit dat in de tijd? Wordt het meer dan de oorspronkelijke hdd in de laptop?
2. Is het verschil tussen firewire 400 en 800 aanzienlijk. Volgens iemand anders op dit forum maakt het in praktijk niet uit (wat ik eigelijk niet geloof).
3. Kun je apps goed draaien van een externe hdd? Hiermee bedoel ik eigelijk of de overdrachtsnelheid snel genoeg is daarvoor. Misschien zelfs voor een hele OS (XP op Mac extern)
4. Heeft het uberhaupt zin om time-machine te gebruiken als je het constant aan het loskoppelen bent?

edit:
5. En natuurlijk de vraag Book of Passport :P

hier nog wat links naar de hdds:
http://www.westerndigital.../products.asp?driveid=374
http://www.westerndigital.../products.asp?driveid=469

[ Voor 1% gewijzigd door Guids op 16-06-2008 01:07 . Reden: vraag bijgevoegd ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

1. Bij mij is het nu ongeveer het dubbele van de gebruikte ruimte op mijn interne schijf. Het groeit inderdaad, hangt er van af hoe vaak je dingen verandert en aanpast. Ik zou - afhankelijk van het gebruik - op 2x de grootte van je interne schijf rekenen.

2. De Firewire snelheid maakt niet super veel uit inderdaad, alleen bij het kopiëren van zeer grote bestanden.

3. Applicaties draaien prima op de externe schijf. Ik heb zelf een tijd lang grote games vanaf een externe schijf gedraaid, dat leverde geen problemen op. Ook heb ik van anderen gehoord dat een complete installatie op een externe schijf soms nog sneller is dan op de interne schijf. Ik weet alleen niet of je XP wel op een externe schijf kunt draaien, volgens mij wordt je Firewire schijf niet herkent tijdens de setup.

4. Dat kan prima, Time-Machine begint vanzelf een backup te draaien als je de schijf aansluit. Je moet er wel zelf aan denken om je schijf regelmatig aan te koppelen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Guids
DiGiSTORM_ schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:31:
1. Bij mij is het nu ongeveer het dubbele van de gebruikte ruimte op mijn interne schijf. Het groeit inderdaad, hangt er van af hoe vaak je dingen verandert en aanpast. Ik zou - afhankelijk van het gebruik - op 2x de grootte van je interne schijf rekenen.

2. De Firewire snelheid maakt niet super veel uit inderdaad, alleen bij het kopiëren van zeer grote bestanden.

3. Applicaties draaien prima op de externe schijf. Ik heb zelf een tijd lang grote games vanaf een externe schijf gedraaid, dat leverde geen problemen op. Ook heb ik van anderen gehoord dat een complete installatie op een externe schijf soms nog sneller is dan op de interne schijf. Ik weet alleen niet of je XP wel op een externe schijf kunt draaien, volgens mij wordt je Firewire schijf niet herkent tijdens de setup.

4. Dat kan prima, Time-Machine begint vanzelf een backup te draaien als je de schijf aansluit. Je moet er wel zelf aan denken om je schijf regelmatig aan te koppelen.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben zeker een stuk wijzer geworden van jou eigen ervaring :). Ik denk dat timemachine nu wel snor zit :D

ik was vergeten een vraag erbij te zetten :P vandaar dat er nu ook een 5 is.

• Guids
is die 320gb dan te weinig voor timemachine en opslag?

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:56
Bij alternate de MyBook 500gig 79 euro

Ik heb ook een Macbook en heb deze draaien werkt perfect.
200 gig fat 32 en 300 gig voor de Timemachine

• Guids
RonXP schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:49:
Bij alternate de MyBook 500gig 79 euro

Ik heb ook een Macbook en heb deze draaien werkt perfect.
200 gig fat 32 en 300 gig voor de Timemachine
hier zit toch geen firewire bij, teminste...sowieso geen 800. toch bedankt voor de tip :)

Verwijderd

Hoe zit het met geluid/herrie van die MyBook 500GB?
Gaan ze uit/aan met mac?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 19:31 ]

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:30:
Hoe zit het met geluid/herrie van die MyBook 500GB?
Gaan ze uit/aan met mac?
Ik heb de 1TB My Book Studio en ik ben zeer tevreden over het geluid. Wanneer de schijf bezig is komt het nauwelijks boven het geluid van mij iMac uit (en die is stil). Mijn andere externe schijf, een WD elements 500GB is maakt veel meer lawaai.

De schijf gaat idd aan en uit met de Mac. Ook tussendoor als de schijf aan het niksen is gaat deze uit. Desnoods kan je ook nog via de knop achterop de schijf uitschakelen. (5 secs vasthouden). Met dezelfde knop zet je die ook weer aan.

Voor de keuze tussen de mobiele variant of de desktop schijf zou ik voor de desktop variant gaan. Sneller, goedkoper per GB, enorm veel ruimte en een strak design (lampjes voorop). Waarschijnlijk neem je je HD toch nauwelijks mee met je MBP.

• Guids
"Voor de keuze tussen de mobiele variant of de desktop schijf zou ik voor de desktop variant gaan. Sneller, goedkoper per GB, enorm veel ruimte en een strak design (lampjes voorop). Waarschijnlijk neem je je HD toch nauwelijks mee met je MBP."

Misschien, maar is het ook niet zo'n geval van: zodra je het hebt gebruik je het ook.

Verwijderd

Ik heb ook de 1TB Mybook studio, snelle stille schijf. Gaat aan en uit met macbook. Alleen jammer dat de led blijft knipperen. Dus ik haal ook altijd maar de firewire er uit als ik de mac afsluit :P

• Guids
nice, bedankt voor je reactie. zijn er nog meer mensen die nog antwoord willen geven of persoonlijke ervaringen hebben?

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Waarom geen My Passport Essential? 320GB max, single USB powered en is nu al verkrijgbaar. Denk dat de FireWire versie nog duurder zal zijn ook. En USB snelheid is echt prima te doen, ik haal een minimum van 30Mb/s, genoeg om games vanaf te spelen of HD-materiaal te streamen :) Denk alleen dat 320GB een beetje te weinig is, daar stuit ik nu namelijk ook al tegen, Time Machine vind schijfruimte heel erg fijn, en je zit zo op het dubbele van je interne schijf. Wat dat betreft kan je beter een 1TB ding nemen.

Shop: Azerty

[ Voor 9% gewijzigd door Muthas op 17-06-2008 11:01 ]

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:33

reiker

dan jij!

Ik heb ook sinds een aantal maanden een My Book Studio 1TB. Aangesloten via FW800, wat gaat dat hard!
Geluidsproductie is zo laag dat ik af en toe twijfel of hij nou aan staat of niet. Ontzettend veel ruimte; Time Machine neemt hier nog "slechts" 45GB in, heb er ook de TM van m'n MacBook op staan, 35GB.

Enige minpunt aan het apparaat vind ik dat de lichtjes van de capacity gauge niet gewoon uit gaan als de iMac in sleep is; het blijft een beetje beweeglijk gerommel. 's Avonds leg ik er altijd een of ander kledingstuk voor om te voorkomen dat ik wakker word van de ongewenste verlichting.. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Cubix
  • Niet online
reiker schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:10:
Enige minpunt aan het apparaat vind ik dat de lichtjes van de capacity gauge niet gewoon uit gaan als de iMac in sleep is; het blijft een beetje beweeglijk gerommel. 's Avonds leg ik er altijd een of ander kledingstuk voor om te voorkomen dat ik wakker word van de ongewenste verlichting.. :)
Dan is 5s de powerknop indrukken een nettere en makkelijkere actie om die lampjes uit te krijgen.

Verwijderd

Cubix schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:32:
[...]

Dan is 5s de powerknop indrukken een nettere en makkelijkere actie om die lampjes uit te krijgen.
Lol, kan dat? dat ga ik straks gelijk proberen dan :D

Edit: Het kan, tx, nu kan ik weer rustig slapen O+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 10:31 ]

Verwijderd

Hmm, hier gaat de MyBook (Home Edition) altijd netjes uit met de Macbook..

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

De Studio gaat op stand-by. En dan draait hij niet nee, maar de indicator aan de voorkant gaat wel pulseren (beetje zoals de led van de Macbook (Pro)) en dat is 's nachts irritant als je je in dezelfde ruimte bevindt. ;)

• Guids
wat dus lichtjes doorschemerd is dat de My Book Passport een no go is :)

Verwijderd

Wat wel misschien even een handige tip is: je kan in timemachine ook mappen "excluden" Zo heb ik mijn film-map uigesloten van backups, aangezien het jammer is als die kwijt zijn maar niet onoverkomelijk. Ik gebruik die schijfruimte liever ergens anders voor. ik heb zelf een 200GB partitie voor timemachine backups, en heb een 202GB partitie op me MBP (dual boot, met ubuntu) daarnast heb ik me systeemmapen uigesloten gezien ik die toch nog wel heb op de installatie-disks, en die niet zo persee hoef te backupen.
Moraal van het verhaal: misschien is dit ook wat voor jou ?

Verwijderd

Misschien off topic: @bmwmaster: welke systeem mappen kun je excluden? Alleen ./Systeem of ook ./Bibliotheek? (Edit: zie dat er ook een ./Systeem/Bibliotheek is?)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 08:49 ]

• Cubix
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 08:47:
Misschien off topic: @bmwmaster: welke systeem mappen kun je excluden? Alleen ./Systeem of ook ./Bibliotheek? (Edit: zie dat er ook een ./Systeem/Bibliotheek is?)
Kan het niet controleren nu, maar dat kan volgens mij wel.

Wat dan wel jammer is dat je dan waarschijnlijk niet kan herstellen van een Time Machine backup wanneer je Leopard er opnieuw opzet.

Kan iemand mijn aanname verifiëren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 08:47:
als je de map "system" (of in NL systeem;)) exclude dan vraagt hij of hij de andere systeemmappen ook moet excluden, hierop heb ik "yes" gezegd, want dit is niet echt benodigd voor in een backup en als je een nieuwe installatie vanaf disk uitvoert dan installeert hij die ook automagisch.

• Guids
Verwijderd schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 09:27:
[...]

als je de map "system" (of in NL systeem;)) exclude dan vraagt hij of hij de andere systeemmappen ook moet excluden, hierop heb ik "yes" gezegd, want dit is niet echt benodigd voor in een backup en als je een nieuwe installatie vanaf disk uitvoert dan installeert hij die ook automagisch.
ik hoop dat je hier ook een antwoord op hebt. als je bij windows een nieuwe instal doet over een oude heen. dan gaan al je "presets" naar de knoppen. zoals het start menu is weer terug in default terwijl al je programma's wel op je c schijf staan. Hoe werkt dit met mac? ben je dan ook de sjaak? anders hoef je inderdaad je systeem map niet te backupen.

Misschien benader ik dit ook verkeerd, maar: als je systeem map kaduk is. dan kan je toch uberhaupt je os niet maar opstarten, laat staan time machine. het heeft toch inderdaad dan geen nut om je systeem map te backupen?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik weet niet of het persé nodig is om de systeem map te backuppen, handig is het wel want je kan dan de hele backup in een keer terug zetten, en kopieren van je schijf gaat ook sneller dan van het DVD schijfje. En bij mij is het systeem maar een klein deel van de backup. Een ander nadeel is dat je eventuele updates ook kwijt bent bij een install van de DVD, die moet je dan opnieuw uitvoeren.

• Guids
Digistorm schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 18:13:
Ik weet niet of het persé nodig is om de systeem map te backuppen, handig is het wel want je kan dan de hele backup in een keer terug zetten, en kopieren van je schijf gaat ook sneller dan van het DVD schijfje. En bij mij is het systeem maar een klein deel van de backup. Een ander nadeel is dat je eventuele updates ook kwijt bent bij een install van de DVD, die moet je dan opnieuw uitvoeren.
wow dat is inderdaad smart thinking. al die updates zijn wel een gedoe. het komt wel goed met dvd, maar kost weer hopen meer tijd.

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-02 22:05
Die mensen die het hier hebben over hun MyBook Studio. Is dat de I of II variant?
Ik heb gelezen dat deze (de II) irritant vaak naar sleep stand gaat als je gewoon bezig bent. Is dit je ook al opgevallen? Ik wil mijn groeiende iPoto library (150GB) op een externe drive gaan zetten...
Pagina: 1