Toon posts:

super single stage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb weer is een single stage gemaakt. :D

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/unit.jpg

Dit is de 2e unit die ik gemaakt heb op deze manier. Geeft erg goede temps iig!

Afbeeldingslocatie: http://www.overcooling.nl/images/temp.jpg

Dit is op 200watt load. Ik denk zelfs dat als gas wat beter gemengt is en ik nog iets beter geisoleerd heb de temp voorbij de -50 gaat. 20 graden beter dan een prom machII en 10 graden beter dan me vorige beste single stage.

Compressor: ACC MP14FB, 1/2 hp.
condensor LUVE STVF
zilver evap
custom gas mengsel van r290/r170/r134a
speciaal pijpwerk om deze temp voor elkaar te krijgen.

zal morgen nog paar foto's maken.

Verwijderd

speciaal pijpwerk om deze temp voor elkaar te krijgen.
Gefeliciteerd man :+

Maar mooie temps. :)

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 13:30

shinchan03

Niels

Zeer mooi apparaatje, en is deze ook voor iemand bedoelt of was het meer voor jezelf om wat te testen?

Verwijderd

Topicstarter
lol!

thanks guys! unit is bedoeld voor de verkoop maar is nog geen gegadigde.

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
Wrs een erg noob vraag maar ben nieuwsgierig en vind niet direct iets op google:

Waar dient dit ding eigenlijk voor? Is het een soort veredelde WC ofzo?

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Verwijderd

msicaron schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 09:13:
Wrs een erg noob vraag maar ben nieuwsgierig en vind niet direct iets op google:

Waar dient dit ding eigenlijk voor? Is het een soort veredelde WC ofzo?
Zelfde principe als een huis-tuin-keuken diepvriezer.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:49
Ziet er netjes uit..
Maar doet dat ethaan ook nog wat? Want zelfs bij -50 zou dat eigenlijk nog gewoon gas moeten blijven :)

Verwijderd

Topicstarter
dient om cpu's af te koelen tot -50 oid.

@twynn: ethaan doet zeker wat, me zuigdruk ligt rond de 1 barg (2bara) en de evap temp is bijna -50 onder load dus dit komt zeker weten niet alleen door het propaan.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Nice! _/-\o_

Wat is je persdruk dan? Hoog, door het ethaan?

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
thanks, tussen de 20 en 25 bar. Dus niet echt geschikt voor r134a compressors ;)

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Begijp niet zo goed waarom er 134a inzit, het het lijkt me dat die onverdampt in je verdamper blijft hangen zonder toevoeging van rendement.
Geen sneer maar ben echt benieuwd wat je gedachtegang erover is.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:52:
thanks, tussen de 20 en 25 bar. Dus niet echt geschikt voor r134a compressors ;)

Verwijderd

Topicstarter
het is de hele truc waarom het zo goed werkt eigenlijk, ik wacht nog eventjes met exact uitleggen wat het doet. Ik wil nog even nadenken of met hetzelfde idee je airco's energiezuiniger kan maken.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Denk het niet want R134a hebben ze er net weer uitgehaald dit zat in R407c.
De R134a zorgt voor een lager rendement doordat het een enorm volume aanneemt in gasvorm.
Wist je dat R134a straks ook weer passé is, 2010 krijgt geen europese auto meer een typegoedkeur als er in de airco R134a zit.
Misschien kun je hier iets op verzinnen want als je dit kunt oplossen voor een autofabrikant ben je binnen.

Of er komen co2 pompen in maar de drukken zijn te hoog of propaan maar das brandbaar en daar zijn americano' s allergisch voor of er komt en gescheiden systeem met water en propaan.
Ben benieuwd.
Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 10:49:
het is de hele truc waarom het zo goed werkt eigenlijk, ik wacht nog eventjes met exact uitleggen wat het doet. Ik wil nog even nadenken of met hetzelfde idee je airco's energiezuiniger kan maken.

Verwijderd

Topicstarter
interessant! ik heb ook liever een ander gas dan r134a maar weet zo snel even geen ander geschikt gas, iig niet 1 die ik kan krijgen. en een niet brandbaar alternatief heb ik helaas niet :(

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 18:52:
Wow, flinke compressie ratio...
Niet de meest energiezuinige dus :P

Maar zeker wel een respectabel resultaat.

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
2:20 ipv 1:15, mijne is beter :P

Verwijderd

Is R-12 geen optie?

• Twynn
Lijkt me inderdaad geen optie :D
(Ik meen dat dat spul al zo'n 15 jaar niet meer gebruikt mag worden.)

Verwijderd

Topicstarter
idd R12 is een echt CFK gas helaas.

Verwijderd

Dat het niet mag wil niet zeggen dat het niet kan. Als de performance er naar is ..
Een oudere auto met R-12 airco kun je ook nog steeds laten vullen ;)

Het gaat mij er om of dat gas beter zou presteren dan het huidige mengsel.
Dat is eigenlijk het enige criterium :+

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2008 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja maar daardoor kan ik het ook niet krijgen, niet CFK gassen zijn al flink moeilijk om te krijgen.

• Twynn
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 20:37:
Dat het niet mag wil niet zeggen dat het niet kan. Als de performance er naar is ..
Een oudere auto met R-12 airco kun je ook nog steeds laten vullen ;)
Meestal worden oudere auto-airco's hervuld met R12-vervangers.. Niet met het echte spul.
(Daarmee zouden de vullers trouwens ook een flink risico nemen.. Er staan behoorlijk hoge boete's op).

Verwijderd

Mja. Dat valt dus nogal mee. De meeste boeren hebben het nog wel staan. Ik kan zo een handvol aircobedrijven noemen die het nog hebben staan. Ik weet het, het is een CFK en het mag niet. Maar mijn vraag is meer: is R-12 beter dan het mengel bovenstaand? Zo ja .. zoeken. Daarbij, volgens mij mag het in België nog wel. Als het huidige mengsel sowieso al beter is dan zou het geen nut hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2008 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
r12 zou denk wel iets beter zijn ja maar scheelt niet genoeg om er echt veel moeite voor te doen. En me idee van een nieuw gas mengsel ontwikkelen is daarmee ook flink van de baan :D

Verwijderd

R-134a wordt binnenkort ook al aan banden gelegd geloof ik. Dus of dat nou zoveel beter is dan R-12 ..

• Twynn
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:40:
R-134a wordt binnenkort ook al aan banden gelegd geloof ik. Dus of dat nou zoveel beter is dan R-12 ..
Heb ik inderdaad ook ergens iets over gelezen..
Krijg je binnenkort alleen nog maar koelingen met isobutaan of propaan.. Maar dat is weer brandbaar en mag in sommige landen ook niet.
Moeten we weer terug naar de ammoniak en co2 :)

Verwijderd

Topicstarter
ammoniak heb ik liever ook niet in me huis eigenlijk! zou opzich wel leuk zijn als CO2 compressoren en expansieventielen goedkoper worden.

• zordak
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-01 22:36
r404a gaan gebruiken kan lager kwa temp maar ben je wel een andere compressor voor nodig

verdamping bij 1 bar is dan ongeveer -45

dit gas word op het moment het meeste gebruikt bij vries installaties

vervanger voor r12 is r413a maar dit kun je niet in een 134a machine gaan proppen ivm de olie van de r134a compressor

r413a is niet verboden dus oude auto's met r12 kunnen en mogen hier mee gevuld worden

om zelf een blend te gaan maken van propaan ethaan en r134a vind ik raar ben zelf koelmonteur

de verdampingen liggen ver uit elkaar plus 134a is er echt niet geschikt voor geen enkel cfk hcfk of hfk trouwens

Verwijderd

Topicstarter
r404a krijg ik geen lagere temp mee hoor. Heb al aantal systemen met r507 gemaakt en geeft als je erg je best doet met afstellen -33*C oid indien verder het systeem gelijk is en de temperatuur op dezelfde plaats gemeten wordt.

Temperatuur van de verdamper is in dit soort opstellingen altijd flink stuk hoger dan de verdampingsdruk temperatuur.

r413a is volgens mijn gegevens 88% r134a. Verder zit er r600a in wat ik liever niet in het mengsel wil hebben. Dus dit gas is niet echt wat ik zoek.

Ik denk dat bijna elke koelmonteur het vreemd vind dat ik er r134a in heb gegooid :D (Haeg is ook koelmonteur en die zegt hetzelfde paar posts boven die van jou)

over paar weekjes maar is proberen een split airco om te bouwen ente vullen met dit gas. als dat bagger resultaten geeft meld ik wel even waarom de r134a helpt.

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:51:
over paar weekjes maar is proberen een split airco om te bouwen ente vullen met dit gas. als dat bagger resultaten geeft meld ik wel even waarom de r134a helpt.
En, wil je al vrijgeven waarom/hoe dat special mengsel van je werkt?
Ik was wel benieuwd namelijk...

P.S. Je website lijkt dood te zijn.

[Specs]

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:21

Wimo.

Shake and Bake!

Website lijkt het te doen hoor?

UR:

Wat zouden de kosten zijn voor een mini waterchiller in een nette kast? Het ding moet vooral stil zijn en het water naar de 10graden brengen :9

[ Voor 3% gewijzigd door Wimo. op 30-09-2008 14:24 ]

Verwijderd

Twynn schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:02:
[...]

Heb ik inderdaad ook ergens iets over gelezen..
Krijg je binnenkort alleen nog maar koelingen met isobutaan of propaan.. Maar dat is weer brandbaar en mag in sommige landen ook niet.
Moeten we weer terug naar de ammoniak en co2 :)
Ammoniak en co2 is niet terug in de tijd, maar juist helemaal van nu :)
Afhankelijk van de toepassing gebruiken we ook een primair ammoniak systeem met dan als koude drager in het sequndaire systeem co2 om de ammoniak inhouden van het systeem te beperken.

Verwijderd

Topicstarter
website is eventjes down omdat ik me host was vergeten te betalen... :X

jack: hoe het werkt, simpel gezegd koel ik het ethaan/propaan mengsel af tijdens het condenseren met het r134a. des te kouder dit mengsel is des te hoger de verhouding ethaan/propaan kan worden (verzadigingstemperatuur) waardoor kookpunt flink daalt.

Wimo: 300-400 euro maar ik ben er (tijdelijk) mee gestopt. alle projecten die ik nog heb staan zijn bijna af en daarna ga ik me even op andere dingen richten.
Pagina: 1