Je auto goed poetsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Onlangs heb ik een deuk in de zijkant van mijn auto gehad en is een groot deel van die zijkant opnieuw gespoten, de kleur komt perfect overeen alleen zie je wel een verschil in glans tussen de nieuwe en oude lak (al ziet de oude lak er ook nog goed uit). Ik vroeg me af hoe ik zo'n auto nou eigenlijk het beste kan poetsen zodat deze overal weer goed glanst en de haarkrasjes er weer uit zijn.

nu doe ik het volgende in een wasbox:
-actief schuim erop spuiten
-5 min wachten
-afspuiten met shampoo erin
-met een borstel sommige plekken nog wat naborstelen
-afspuiten met shampoo erin
-afspuiten met koud water
-inspuiten met vloeibare was
-afspoelen met gedemineraliseerd water.

Opzich is de auto dan goed schoon voor een paar euro's om de 3 á 4 weken.

Nou zou ik graag wat tips willen hebben hoe ik die diepe glans weer terug krijg.
Welke middeltjes en welke volgorde + methode en wel of gene poetsmachine gebruiken (we hebben hier nog wel zo'n simpele liggen)

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 15-06-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
Meguiars, geen twijfel mogelijk.

Eerst wassen, dan hun drie stappen spullen gebruiken. Deep Crystal Paint Cleaner, Deep Crystal Polish en Deep Crystal Wax. Is gemakkelijk te vinden op eBay of bij de betere autohandel in je buurt. Geloof me, je weet niet wat je ziet. Ik heb er zelfs een 31 jaar oude Daf mee glimmend gekregen!

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
mag die polish ook gewoon op metallic lak gebruik worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 11:01
Ik las in het Peugeot topic ook iets over klei waar je over je auto mee gaat. Schijnt erg goed te werken en als je sommige stukjes klei na het gebruiken die echt smerig waren, dat haal je dus ook nog allemaal na het wassen uit je lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja er zijn op autoweek en diverse autofora (bv citroenfora) gasten erg fanatiek met 'auto detailing' of 'performance cleaning' of hoe dat heet. Het is echt ongelooflijk wat die lui kunnen. Kost je wat Meguiar meuk maar dan heb je ook wat. Er staan daar fotoseries waar je eng van wordt. Hier de nederlandse detailing scene. Hier het verslag van zo'n mooie gek op het citroen forum: klik. Helaas heeft hij zijn plaatjes niet gethumbed maar ik beloof dat het het klikken waard is.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Meguiars idd..

Voor de lol ooit eens wat spullen besteld en nu loop ik met een ruime boog om Valma/Turtle (=ook Valma :P ) heen..

Er zijn verschillende soorten polish; polijstende en voedende... met een metallic lak moet je die laatste alleen gebruiken...zodra je gaat polijsten op metallic lak, blijf je steeds opnieuw doffe lak krijgen (blanke lak is namelijk de beschermingslaag, polijst je die weg...... )

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
maar welke spullen van hun moet je dan precies gebruiken want op die site zie je zoveel verschillende producten zonder dat het echt duidelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:36

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Meguiar's verkoopt zichzelf. Iedereen die ik ken en daarop zijn overgestapt, willen niet anders meer.

@hierboven:
Kijk eens naar dit topic. Hier komt alles aan bod wat een enthousiaste starter moet weten.

[ Voor 47% gewijzigd door Oemfoefoe op 16-06-2008 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 25-04 13:11
Blueone schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:58:
maar welke spullen van hun moet je dan precies gebruiken want op die site zie je zoveel verschillende producten zonder dat het echt duidelijk wordt.
^^ stom. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar daar haakte ik dus op af.

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ze hebben soms ook dagen dat je volgens mij 100 euro lapt voor zo'n dag. Vervolgens mag je dat hele proces doen met begeleiding (daar zit die 100 euro deels in). Ik hoor daar goede verhalen over.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:32

mphilipp

Romanes eunt domus

Auto's poetsen is zó 1990..

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Het gaat mij voornamelijk om het laatste deel, ik wil de diepe glans weer terug krijgen. Om daar nou 150-200 euro aan uit te gaan geven vind ik iets te overdreven. Ik ben dus eigenlijk alleen op zoek naar een middeltje(s) om de glans weer terug te krijgen. Het "voorwassen" bevalt me goed in de wasbox :)

[ Voor 55% gewijzigd door Avvd op 16-06-2008 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Dat soort opmerkingen heeft de TS wat aan. }:|

/HK-mode

[ Voor 54% gewijzigd door Oemfoefoe op 16-06-2008 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Blueone schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:11:
Het gaat mij voornamelijk om het laatste deel, ik wil de diepe glans weer terug krijgen. Om daar nou 150-200 euro aan uit te gaan geven vind ik iets te overdreven. Ik ben dus eigenlijk alleen op zoek naar een middeltje(s) om de glans weer terug te krijgen. Het "voorwassen" bevalt me goed in de wasbox :)
Dan heb je een polish met wetlook nodig... over die wetlook moet je dan alsnog een goede wax doen, anders ben je de wetlook na enkele dagen/regenbui kwijt :)

Als je auto verder nog in goede staat is, kun je hem gewoon lekker wassen met NXT car wash, voeden met een wetlook voedende was en afronden met een goede beschermlaag.

In principe kun je dan voor 30-40 euro klaar zijn met Meguiars spul :)

Wat betreft voorwassen; ik gebruik alleen de wasbox om het grote vuil van de auto af te spuiten... verder vermijd ik wasboxen i.v.m. gerecycled water (stinkt btw :X ) dat snel een doffe laag achter laat op de auto :) (gebruik alleen osmosewater, laat geen doffe waas achter)
Het echte wassen doe ik gewoon voor de deur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

NXT Tech Wax is zeker goed spul, zeker in combinatie met de NXT Car Wash. Deze autoshampoo voedt namelijk je wax. In de winterperiode heb ik iets van 20 weken niet de wax gebruikt en ik had nog steeds druppelvorming op mijn lak.

Ik kan je wel adviseren om de 'twee emmermethode' toe te passen, want dit minimaliseert de kans op swirls. Wat uiteraard de glans bevorderd.

Voorbeeldje met en zonder swirls
Afbeeldingslocatie: http://i22.photobucket.com/albums/b329/BoydM/Danny993/DSC_0527.jpg

Op het Meguiar's forum zijn filmpjes te vinden hoe je het beste je lak kan onderhouden. Dit omvat het wassen, cleanen/voorbereiden, polishen, beschermen en onderhouden van de lak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Laatst online: 25-04 13:11
Wat zijn swirls?

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Vegen in cirkels door het vuil dat in je spons/borstel blijft hangen...

In principe maak je je spons/borstel na het poetsen op de auto schoon in een aparta bak met water; hierdoor komt het vuil niet/minder bij je bak met schoon water/shampoo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
Oemfoefoe schreef op maandag 16 juni 2008 @ 00:58:
NXT Tech Wax is zeker goed spul, zeker in combinatie met de NXT Car Wash. Deze autoshampoo voedt namelijk je wax. In de winterperiode heb ik iets van 20 weken niet de wax gebruikt en ik had nog steeds druppelvorming op mijn lak.

Ik kan je wel adviseren om de 'twee emmermethode' toe te passen, want dit minimaliseert de kans op swirls. Wat uiteraard de glans bevorderd.

Voorbeeldje met en zonder swirls
[afbeelding]

Op het Meguiar's forum zijn filmpjes te vinden hoe je het beste je lak kan onderhouden. Dit omvat het wassen, cleanen/voorbereiden, polishen, beschermen en onderhouden van de lak.
Ik heb de forums een beetje zitten lezen en kom op het volgende uit:

Dus als eerste:
-goed wassen
- Gold Class Clear Coat Liquid Wax gebruiken

Dit heeft een lichte polijstende werking met een wax erin.

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 16-06-2008 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
misschien interessant voor mensen om te lezen:

http://www.meguiars.nl/forum/viewtopic.php?t=6411

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 05-05 10:06
Ik was mijn auto eigenlijk bijna nooit, maar laatst kwam ik op een probleem(pje). Als ik met de spons over de verf (witte auto) ga (gewoon water), dan wordt de spons en het water als je ze uitwrongt wit! Mijn verf gaat er dus keihard af! Wat is hier aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Laatst online: 03-05 14:44
jvvv schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:05:
Ik was mijn auto eigenlijk bijna nooit, maar laatst kwam ik op een probleem(pje). Als ik met de spons over de verf (witte auto) ga (gewoon water), dan wordt de spons en het water als je ze uitwrongt wit! Mijn verf gaat er dus keihard af! Wat is hier aan te doen?
Heb je hem door een amateur laten spuiten? Dat lijkt mij iig niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Was jij met dreft/vanish ofzo?

Ff serieus... als het water wit wordt, zit je op de grondlaag van je lak... met andere woorden; je hele bescherming (blanke lak) en gewone lak zijn vergaan/verweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Laatst online: 05-05 10:06
unfor schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:17:
[...]

Heb je hem door een amateur laten spuiten? Dat lijkt mij iig niet normaal.
De auto is eigenlijk voor ik hem had nooit echt gewassen en als het gebeurd was het één keer per jaar en werd er serieus hard geschrob om het vuil er af te halen. De plek waar de verf het meest weggeeft is het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oemfoefoe

Oemfoefoe

'|°o\O/o°|'

Niet alle auto's hebben een blanke lak laag hoor. Dat kan je zien als je met een fijne korrel schuurpapier over je lak gaat. Detailers gebruiken deze techniek (wetsanden) om beschadigde lakken of sinaasappelhuid aan te pakken. Denk aan korrel 2000 of hoger.
Wanneer je met het schuurpapier over de lak die een blanke laklaag heeft, wordt krijg je een witte vlek plek op je lak. Op je schuurpapier is de geen kleur van de lak te zien. Tot op zekere hoogte uiteraard, op een gegeven moment ben je door de blanke laklaag heen.

Wat betreft jouw probleem jvvv; weet je zeker dat jouw spons geen schurende werking heeft? Denk bijvoorbeeld aan kleine zanddeeltjes in je spons. Verschoon je tijdig je sopje?
Ikzelf gebruik een washmitt; een soort washandje. Het voordeel hiervan is dat het vuil als het ware wordt getransporteerd naar de binnenkant van de washand en dus niet op de oppervlakte blijft zoals bij een spons. En zand aan de oppervlakt heeft een schurende werking (vandaar het wit in je water?) en creëert swirls.

Je kan zo'n dure schaapswollen van Meguiar's washmitt aanschaffen van €18,-, maar zelf gebruik exemplaren van de Marskramer á €0,75. Naast de prijs heeft deze het voordeel dat de 'pollen' langer zijn en mijns inziens is het voordeel daarvan dat het vuil verder in de handschoen wordt transporteerd. En daardoor minder kans op krassen.

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/G/01/stores/auto/detail-page/B000QX52CM1lg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://guidetodetailing.com/article_images/Sonus%20Ultimate%20Wash%20Mitt.jpg

Naast eerdergenoemde topic, heeft een actief poetser een interessant topic gemaakt op een autoforum. Zeer de moeite waard om even te lezen.

edit:
Het lijkt me zeer verstandig dat je de lak ook 'sealt'. Wanneer je de 5-stappenplan volgt creëer het zelfde resultaat dan wanneer je de auto laat behandelen door bijvoorbeeld Waxoyl of Protech.
En als je zelf niet zo poetser bent, is het geen idee om een paar urries neer te leggen en je auto inderdaad door Waxoyl te laten behandelen? De meningen zijn verdeeld hierover, maar voor iemand die zijn auto één keer per jaar wast is het wellicht een uitkomst!

[ Voor 12% gewijzigd door Oemfoefoe op 16-06-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Altijd leuk om te lezen dat iedereen altijd meteen Meguiars begint te roepen als iemand over autowassen begint. Terwijl mij juist opvalt bij die poetsfreaks dat ze bijna geen meguiars spullen gebruiken. Ik ben laatst nog naar een poets demo dag geweest en daar heb ik alleen een meguiars washand en microfiber doek gezien (omdat die toevallig ook echt goed zijn), en de rest waren allemaal alternatieve merken die net zo goed zijn, alleen de helft minder kosten en er niet zo fancy uit zien.

Ik heb ook tientallen euro's uitgegeven aan meguiars producten, maar tegenwoordig koop ik liever spullen van Poor Boy's, Autoglymm, etc. Ook niet goedkoop, maar zeker niet zo belachelijk duur als Meguiars.

Maar goed, on-topic, mijn laatste ontdekking is Clay. Dat spul werkt echt heel goed om vervuilingen in je lak (hars, vliegen, etc) weg te krijgen en je auto spekglad te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:47
De heilige koe moet schoon!
:)

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 18-06-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16941

Ik vind meguiars ook een beetje overgewaardeerd. Heb het zelf gebruikt volgens het stappenplan en de paint cleaner en quick detailer werken wel goed. Die klei is fijn om de lak goed glad te krijgen. Maar ik denk niet dat er nou zo heel veel verschil zit in wax en polijst verder. Daarnaast werd bij mij de lak ook al gauw weer doffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
kheb nou gewoon van die klei en die colorx besteld (samen iets van 40 euro) en ik kijk wel of het een beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Let met die klei wel goed op dat je auto echt schoon is, dus echt goed wassen! Kleien is top, maar als er vuil, zoals zand, in d klei komt, trek je er alleen maar krassen bij. Laat de klei niet vallen! Zand in de klei, gaat er niet meer uit. en Heel goed met die Quick Detailer spuiten. Het moet echt nat zijn.

Je voelt heel goed wanneer een stuk schoon is! Bij mij viel vooral op dat juist de horizontale delen erg vervuild waren (dak en motorkap) de rest viel redelijk mee. Ik ben met mijn auto zo'n 2 uur bezig geweest, waarvan 1 uur dak, en een half uur motorkap. de rest was zo klaar. (ik ben met de zijkanten begonnen, dus vond het al zo makkelijk gaan :P)

Ik ken Colorx niet, mar hoop niet dat dit een was is met kleurtoevoeging...

@Mart; wat is snel, en waar was je je auto mee? Ik ben "groot'verbruiker van de spullen van Meg's, en mijn auto glimt altijd. Ook al doe ik het groot onderhoud (dus stappenplan) twee maal per jaar...

[ Voor 12% gewijzigd door joeltje op 22-06-2008 14:33 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je met de hand goed poetst met commandant, en daarna met een willekeurig poetsmiddel (met de hand of machine) komt de lak er ook goed uit. Zo heb ik een hoop auto's gepoetst toen ik nog werkte bij een garagebedrijf.
Voor het geld wat je nu kwijt bent had je een poetsmachine kunnen kopen en daarna je auto ook nog tien keer kunnen poetsen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Flythe schreef op zondag 22 juni 2008 @ 15:53:
Als je met de hand goed poetst met commandant, en daarna met een willekeurig poetsmiddel (met de hand of machine) komt de lak er ook goed uit. Zo heb ik een hoop auto's gepoetst toen ik nog werkte bij een garagebedrijf.
Voor het geld wat je nu kwijt bent had je een poetsmachine kunnen kopen en daarna je auto ook nog tien keer kunnen poetsen ;).
Commandant is puur een polijstmiddel... dat wil je niet te vaak gebruiken. Zelfs met een mildere versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na een paar weken is de mooie glans wel weg. Weet niet of mijn lak gewoon te fucked is. Nu lijdt ie ook wel aardig, zeker met dit weer, want hij staat vaak onder van die gore bomen. Wassen doe ik ook niet elke week, dus misschien ligt het ook wel aan mij. Maar uh hij is het mooist als ie net gewassen en gepoetst is. Logisch, maar ik had gehoopt dat ie langer z'n glans zou behouden. Dus voor mijn gevoel is Meguiars wax niet veel beter dan elke andere.
Die quick detailer icm klei werkt wel heel goed, alleen jammer dat ze er niet duidelijk bijzetten dat je je lak echt goed nat moet houden met die spray. Kans op krassen is wel aanwezig.

Er zitten een hoop oneffenheden in mijn lak die meguiars niet weg kan halen. Denk dat de lak gewoon te oud/slecht is om nog echt mooi te glimmen.
Ik was 'm trouwens met die washmitt en shampoo gold class van meguiars.

Zo zag de motorkap eruit direct na het poetsen:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-H3FWPNH8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KNRHBWDP.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 16941 op 22-06-2008 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

je hebt ook nog Step 1 Paint Cleaner en Step 2 Polish (zelf gebruik de M7 Polish uit de Pro-lijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

kwam deze link tegen in het audiforum wassen en poetsen gedeelte:
http://www.b-polished.nl/

moet je kijken bij portfolio en dan naast die astra heb je ook nog de samenvattingen*. Die kerel snapt hoe het werkt.. damn.. hier vlakbij dus wellicht mijn auto eens heensturen ;)

*bv deze porsche: http://www.meguiars.nl/forum/viewtopic.php?t=4353

edit2: holy shit, check deze VW Golf uit 1988... Even doorbladeren naar pagina 2 e.v.
De bumpers lagen bij de spuiter dus daar moet je even overheen kijken:
http://autodetailing.nl/forum/showthread.php?t=295

pfff niet normaal dat detailing. Kwam op dat forum ook een BMW met wit leer tegen waar een hond in had lopen rausen tijden lang. Auto weer als nieuw. Ongelooflijk wat is een wasstraat dan ineens amateuristisch.

[ Voor 49% gewijzigd door Jazzper op 22-06-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Hij is idd goed. Maar machinaal bereik je sowieso velen malen meer dan met het handje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Maksvr schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:31:
Ik las in het Peugeot topic ook iets over klei waar je over je auto mee gaat. Schijnt erg goed te werken en als je sommige stukjes klei na het gebruiken die echt smerig waren, dat haal je dus ook nog allemaal na het wassen uit je lak.
dat was ik dus :)

Na alleen het dak:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/206GTI/DSC02079.JPG

Na alleen de onderkant van de deur:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/206GTI/DSC02080.JPG

Eindresultaat
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~barth076/206GTI/DSC02082.JPG

Ja die klei is echt supergoed. Je hebt het gevoel alsof je je auto schuurt, maar op een gegeven moment schuurt het niet meer, dan is het dus klaar. Werkt perfect.
Meguiars is het beste inderdaad.
Als je een snel stappenplan wilt doen:

- wassen met Goldclass of NXT shampoo
- kleien
- waxen met NXT tech wax of M26 wax of Goldclass wax
- na het waxen (na 1,5 uur intrekken) met ultimate quick detailer erover gaan voor wax-boost.
- je bumpers en stootranden (als deze van plastic zijn) met de trimdetailer bewerken

Zo doe ik het altijd. eigenlijk moet je nog een deep paint cleaner en een paintpolisher en een swirlremover ertussen gooien, maar dan ben je gewoon 8 uur met je auto bezig....Ik ben trots en zuinig op mijn auto, maar ik vind dat echt teveel en te lang :)

Ow trouwens, ALTIJD waxen nadat je gekleid hebt, want de klei haalt ook de waxlaag van vorige keer eraf.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 23-06-2008 08:09 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
Anoniem: 16941 schreef op zondag 22 juni 2008 @ 19:11:
Na een paar weken is de mooie glans wel weg. Weet niet of mijn lak gewoon te fucked is. Nu lijdt ie ook wel aardig, zeker met dit weer, want hij staat vaak onder van die gore bomen. Wassen doe ik ook niet elke week, dus misschien ligt het ook wel aan mij. Maar uh hij is het mooist als ie net gewassen en gepoetst is. Logisch, maar ik had gehoopt dat ie langer z'n glans zou behouden. Dus voor mijn gevoel is Meguiars wax niet veel beter dan elke andere.
Die quick detailer icm klei werkt wel heel goed, alleen jammer dat ze er niet duidelijk bijzetten dat je je lak echt goed nat moet houden met die spray. Kans op krassen is wel aanwezig.

Er zitten een hoop oneffenheden in mijn lak die meguiars niet weg kan halen. Denk dat de lak gewoon te oud/slecht is om nog echt mooi te glimmen.
Ik was 'm trouwens met die washmitt en shampoo gold class van meguiars.

Zo zag de motorkap eruit direct na het poetsen:

[afbeelding]
[afbeelding]
toon volledige bericht
Wat bij jou gaat helpen is een keer een echte polijst beurt. Ik denk dat de toplaag inderdaad te verweerd is om lange glans te behouden. De was zal dat redelijk opvangen, maar niet lang genoeg...
Een polijstbeurt door een prof zal zeker uitkomst bieden!

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja denk het ook wel, maar kunnen die ook echt lelijke plekken weghalen? Vooral het dak en de achterklep zijn heel snel weer lelijk en dof en er zitten ook een soort van watervlekken in de lak. Waarschijnlijk is ie af-fabriek niet heel goed gespoten. Schijnt wel een bekend euvel te zijn van japanse merken (vroeger dan)
Ik zal eens foto's maken daarvan, dan is het wat duidelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 16941 op 23-06-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:50
Je auto goed onderhouden als de swirls eruit zijn is niet zo moeilijk. Iedereen roept gelijk Meguiar's maar er zijn nu veel meer goede merken dan een paar jaar geleden zoals Poorboys, Mothers, Chemical Guys, Pinnacle en Wolfgang.

Wat heb je nodig:
2 emmers,
washmitt(géén spons!),
droogdoek(géén zeem!),
Goede shampoo (géén afwasmiddel)

Gebruik ook de borstels bij de wasbox niet, voor hetzelfde geld is vlak voor je een Landrover geweest die net door de modder heeft lopen banjeren en vervolgens ga jij je lak ermee "verwennen".

Spoel de auto goed af, niet te dicht op de lak met een hogedruk reiniger.
Vul 1 emmer met alleen water en de ander met shampoo.
Ga met de washmitt in de emmer met sop en was een deel van de auto.
Spoel daarna de washmitt uit in de emmer met alleen water, uitwringen en weer nieuw sop pakken.
Op deze manier zal je zien dat de emmer met alleen water vies wordt en de emmer met sop blijft schoon, gebruik je 1 emmer dan zal je halverwege nieuw sop moeten pakken of je staat je auto met bruin water te wassen.
Droog vervolgens de auto met een droogdoek.

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Mensen verwachten dat je na het opsmeren van een wax je auto gelijk van alle kanten blingt maar zo werkt dat helaas niet. Alles valt of staat met de voorbereiding, kleien, paintcleaner, polish en een goede wax. Of de wagen machinaal polijsten, dit wordt veelal bij poetsbedrijven dramatisch gedaan helaas.

Het verschil tussen een goedkope wax en een duurdere zoals Meguiar's of Poorboys zit hem in de kwaliteit van de wax zelf, de verwerking is veel makkelijker en je hebt er veel minder van nodig.
Je moet zo DUN mogelijk aanbrengen een dikke laag heeft totaal geen zin alles wat je erafveegt na het drogen van de wax heb je voor l#l aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Dibbuz schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:55:
Mensen verwachten dat je na het opsmeren van een wax je auto gelijk van alle kanten blingt maar zo werkt dat helaas niet. Alles valt of staat met de voorbereiding, kleien, paintcleaner, polish en een goede wax. Of de wagen machinaal polijsten, dit wordt veelal bij poetsbedrijven dramatisch gedaan helaas.

Het verschil tussen een goedkope wax en een duurdere zoals Meguiar's of Poorboys zit hem in de kwaliteit van de wax zelf, de verwerking is veel makkelijker en je hebt er veel minder van nodig.
Je moet zo DUN mogelijk aanbrengen een dikke laag heeft totaal geen zin alles wat je erafveegt na het drogen van de wax heb je voor l#l aangebracht.
Ook te grote oppervlakken tegelijk insmeren/behandelen (icm teveel wax) is ook een dooddoener.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Met wax maakt dat niet uit, ik wax heel de auto, wacht een uur, zelfs een paar keer een hele nacht laten intrekken en gewoon zonder problemen uit te poetsen.
(Probeer dit niet met Turtlewax...)

Met paintcleaner en polish moet je wel een klein deel doen, en gelijk afvegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm misschien doe ik dat wel fout, laat ik de wax niet lang genoeg drogen.. Ik haal het er meestal na een minuut of 5 af, als het er droog uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Anoniem: 16941 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:15:
Hmm misschien doe ik dat wel fout, laat ik de wax niet lang genoeg drogen.. Ik haal het er meestal na een minuut of 5 af, als het er droog uitziet.
Hmm.... mijn ervaring is toch echt, dat dat er binnen een minuut weer er af kan hoor.

Tenminste; ik smeer het erop (klein oppervlak) en na een halve minuut krijg je zo`n wittige waas te zien (dan is het opgedroogd), waarop je het weer kunt afnemen/uitpoetsen.

Of wax jij je auto binnen/overdekt. Als ik het voor de deur doe, staat er altijd wel een klein briesje, wat het opdrogen korter laat duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Hele simpele manier om te zien of de wax kan worden afgenomen: de swipetest:
haal met een schone vinger een veeg door de wax, is de lak glanzend en schoon dan kan ie worden afgenomen, is het nog een beetje vettig dan moet je nog even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Kan het kloppen dat de 5-stappenplan alweer te verouderd is omdat de webshop van Mequiar's die producten niet meer allemaal aanbied?

Wat moet ik nu dus voor in de plaats nemen?

Wil namelijk het 5-stappenplan proberen, maar ja, als die producten niet meer te verkrijgen zijn....

Of zie ik het verkeerd?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 13:10

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

5 stappen plan is niet iets van meguiars. Dat is gewoon een samen stelling.

Dus:

Wassen
Kleien
Polijsten
Cleanen
Waxxen.

Ik zie inderdaad, dat ze op de website het aanbod flink uitgedund hebben

[ Voor 25% gewijzigd door AkroBatik op 27-06-2008 23:59 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
wassen
kleien
wassen
cleanen
polishen
waxxen

zo moet die... het zijn er eigenlijk 6....

[edit]
Dibbuz geeft ook terecht advies! d:)b
[\edit]

[ Voor 40% gewijzigd door joeltje op 29-06-2008 13:43 ]

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Ik was altijd verzot op Meguiar's maar ik ga nu veel meer richting Poorboys minstens net zo goed en een stuk goedkoper dan Meg's. Je hebt nu ook pads van Lake Country voor met de hand een witte polishing en een oranje light cutting. Deze is i.c.m. Scratch X o.i.d. veel krachtiger dan die gele pads van Meg's want die hebben zelf geen "cut". Ik kon met de Poorboys SSR1 (de lichtste variant) en een oranje light cutting een Subaru bijna swirl vrij krijgen met de hand in 1 x echt geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het een stuk goedkoper is dan kost het echt niks dus.....
Meguiars is helemaal niet duur, scheelt bijna niks met gewone turtlewax.

Heb zelf 2 a 3 maanden geleden het 3 stappenplan gedaan van Meguiars, maar het is echt super spul.

Kijk maar

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
De wax e.d. vallen nog wel mee maar vooral de accesoires zijn duur, washmitt voor 19,- droogdoek 25,- , 3 doeken 27,- dat hakt erin... En tja je auto doen met een wax van 27,- en dan uitpoetsen met een oud t-shirt schiet niet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heuving
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-02-2024
A bit confussed... wat is nou het GoT auto-schoonmaak topic? Deze? of de heilige koe moet schoon?
Misschien toch het grote GoT-detailing topic?

Gisteren ge-experimenteert met Wolfgang Swirlremover en Final glaze met totslot de Fuzion.
Resultaat was wel echt super. Eerste keer met een rotary machine en ik moet zeggen, het was veel makkelijker dan ik dacht.
Wel een beetje last van hologrammen, maar dat mag geen naam hebben.
Iemand een idee wat ik het beste kan doen tegen hologrammen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dibbuz schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 10:35:
Ik was altijd verzot op Meguiar's maar ik ga nu veel meer richting Poorboys minstens net zo goed en een stuk goedkoper dan Meg's. Je hebt nu ook pads van Lake Country voor met de hand een witte polishing en een oranje light cutting. Deze is i.c.m. Scratch X o.i.d. veel krachtiger dan die gele pads van Meg's want die hebben zelf geen "cut". Ik kon met de Poorboys SSR1 (de lichtste variant) en een oranje light cutting een Subaru bijna swirl vrij krijgen met de hand in 1 x echt geweldig!
Wat doet die cutting dan precies? Waar heb je die Poorboy vandaan eigelijk? gewoon besteld via internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeltje
  • Niet online
carclean.nl heeft erg veel spullen, en hele goede adviezen...

Ik heb niets te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dibbuz
Inderdaad bij carclean.nl ze hebben daar ook een forum met een berg aan info.
De "cut" is de mate waarin je lak weghaalt. Om een kras weg te halen moet je zoveel weghalen tot het diepste punt van de kras. Die "cut" komt door 2 dingen: het polijstmiddel (bv ScratchX) en waarmee je het aanbrengt, de applicator of pad. Die zachte dingen van Meg's voor de hand hebben geen "cut", een oranje Lake Counrty hand pad heeft veel meer "cut" en zal dus een stuk effectiever zijn dan met die gele pad zonder "cut". Vooral bij handgrepen die onder de krasjes zitten werkt het uistekend. Je hoeft het ook minder vaak te doen omdat het resultaat per keer groter is.

Zo wat meer duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

via geenstijl.nl

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=79859

5 dagen werken en dan heb je ook wat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 23-01 06:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168490

Nou ja, echt heel bijzonder vind ik het ook niet echt :P De basis was al zeer goed. Er zwerven veel leukere projecten op dat forum (en andere fora) rond waar totaal afgeleefde auto's weer als nieuw worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 10:18
gebruik zelf ook meguiars maar das ook uit gemak hoor

als je de deep crystal set neemt heb je echt een blinkende wagen, liefst vantevoren nog ff clay gebruiken. dan istie weer asl nieuw.

maar als iemand goede alternatieven heeft?

ik gebruik
Step 1 Deep crystal paint cleaner
step 2 Deep crystal polish (WET look glans)
Gold class wax (das officieel niet step 3 maar vind goldclass beter)

en om de zoveel tijd (1x per jaar ofzo) gebruik ik de quickclay van meguiars om je lak goed glad te maken

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Gewoon je auto simoniseren(eerst de stukken die niet nieuw zijn).

http://www.google.be/sear...hl=nl&q=simoniseren&meta=

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29
Hoe maken jullie de bekleding schoon?

Het gaat om (vocht)vlekken op de stoelbekleding.

• SteveV
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 14:15

SteveV

Schtiefv Meister

zeeg schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:07:
Hoe maken jullie de bekleding schoon?

Het gaat om (vocht)vlekken op de stoelbekleding.
Met Meg`s APC even inwerken met een zachte borstel of doek en vervolgens ga ik er overheen met een extractor machine.
Dat is hoe ik het doe.

Als je de machine niet hebt zou ik het met een doek en een All Purpose Cleaner proberen.
Inmasseren en even laten zitten en vervolgens met een schone doek afnemen.

https://www.driven2shine.eu voor al uw auto detailing artikelen

• Dibbuz
Gebruik wel gedestilleerd water voor APC anders heb je misschien die kalkresten van het kraanwater.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik heb net een auto gekocht. Technisch prachtige wagen, maar optisch valt hij toch tegen. De nodige swirls, krasjes, putjes en dof plasticwerk. Ook interieur valt tegen. Bekleding is nog goed en alle onderdelen ook maar er is in gerookt en de auto is gewoon vrij ranzig, maar niet onherstelbaar. Echter waar te beginnen.. Voor die autodetailing.nl lui zou het een kicken project zijn. Ik zou er zelfs prima voor willen betalen uiteraard. Dit is echt groter dan mij haha

• Dibbuz
Neem eens een kijkje op het carclean forum: forum.carclean.nl voor tips.

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tja tips zat op de diverse fora. Heb zelfs 2 rechterhanden. Ik heb echter weinig tijd om het uit te zoeken. Daarom dacht ik: ik koop het wel af ;)

Pagina: 1