Toon posts:

[Vista] Systeem traag tijdens intensief internetgebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd maak ik tevreden gebruik van Windows Vista Home Basic. Het downloaden ging prima en er waren geen problemen als ik op volle snelheid (1800 kb/sec) aan het downloaden was. Vanaf vandaag is mijn systeem echter traag als ik aan het downloaden ben en ik haal hooguit 600 kb/sec. Op dat moment beweegt mijn muis ook niet vloeiend, het systeem is gewoon helemaal bezet.

Ik heb geprobeerd om de oorzaak te vinden maar tot op heden ben ik hier nog niet in geslaagd. Opnieuw opstarten helpt wel even maar na enige tijd is het opnieuw raak. Het legen van caches heeft geen effect.

Iemand bekend met dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 21:27 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
nee niet bekend met het probleem. kun je mischien een klein tipje van je sluier oplichten :?

-wat voor systeem heb je
-heb je sp1 al geinstalleerd

etc,etc,etc

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
- Core2Duo E6400 CPU, 2 gb dual channel, Asus P5B. Werkt allemaal correct.
- Vista Home Basic met ServicePack 1 geinstalleerd.
- Internet via Realtek onboard, IPv6 uitgeschakeld.
- ZoneAlarm firewall, uitschakelen helpt niet
- Vista Firewall uitgeschakeld
- NOD32 AntiVirus

Anders nog iets?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11
Hoe download je? Met een p2p applicatie die tig connecties opbouwt (zoals bittorrent), of newsservers ofzo? Als het een p2p applicatie is, probeer eens het aantal connecties te limiteren (al verklaart dit niet waarom het pas sinds vandaag optreedt).

Verwijderd

Topicstarter
Elke applicatie die gebruik maakt van het internet heeft er last van. Het is bij newsservers zo, maar ook gewoon tijdens het browsen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En welke provider? Heb je uitgesloten dat het aan je internetverbinding ligt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

@ Gambieter : en daarom wordt zijn systeem ook traag enzo?

@ TS : heb je een andere netwerkkaart? Welk proces gebruikt er (evt.) veel van je CPU op dat moment? Staat je schijf nog op DMA ipv PIO?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Exorcist schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:37:
@ Gambieter : en daarom wordt zijn systeem ook traag enzo?
Als de snelheid van de internetconnectie lager is, dan kan het zijn dat de downloadprogramma's proberen meer connecties te maken, en bij sommige programma's kan dat resulteren in opslurpen van systeembronnen. Het zou dus kunnen.

De TS moet nog allerlei dingen testen om te kunnen zeggen waaraan het ligt, zoals gebruik andere computer, ander downloadprogramma, etc etc

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

gambieter schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:44:
[...]

Als de snelheid van de internetconnectie lager is, dan kan het zijn dat de downloadprogramma's proberen meer connecties te maken, en bij sommige programma's kan dat resulteren in opslurpen van systeembronnen. Het zou dus kunnen.

De TS moet nog allerlei dingen testen om te kunnen zeggen waaraan het ligt, zoals gebruik andere computer, ander downloadprogramma, etc etc
Ja, op zich wel, maar veel vaker resulteert het in een crashende verbinding/router.

En ja, de TS moet nog veel meer proberen. Dit is gissen.

Verwijderd

Topicstarter
- Ik heb Telfort Internet. De verbinding is in orde want op dat moment haal ik op andere systemen wel een normale snelheid.
- Mijn harddisk (SATA) staat ingesteld op DMA.
- Ik kan niet zeggen dat er één proces enorm veel CPU kracht vraagt op dat moment.
- Ik werk al lang met deze netwerkkaart en op vorige installaties had ik nooit problemen.
- Het is niet bij één programma. Het probleem treedt eigenlijk altijd op als ik het internet gebruik.
- Geluid begint ook te haperen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2008 09:33 ]

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Installeer je videokaart drivers eens (opnieuw).

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 15:28

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

als het probleem er weer is, kijk dan eens met taakbeheer, om te zien of er 1 proces is dat veel cpu verbruikt, kan je misschien helpen in de juiste richting te zoeken...

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

jpm.lensen schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:18:
als het probleem er weer is, kijk dan eens met taakbeheer, om te zien of er 1 proces is dat veel cpu verbruikt, kan je misschien helpen in de juiste richting te zoeken...
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:32:
- Ik heb Telfort Internet. De verbinding is in orde want op dat moment haal ik op andere systemen wel een normale snelheid.
- Mijn harddisk (SATA) staat ingesteld op DMA.
- Ik kan niet zeggen dat er één proces enorm veel CPU kracht vraagt op dat moment.
- Ik werk al lang met deze netwerkkaart en op vorige installaties had ik nooit problemen.
- Het is niet bij één programma. Het probleem treedt eigenlijk altijd op als ik het internet gebruik.
- Geluid begint ook te haperen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou dan eerder iets als Performance Monitor of ProcessMonitor in zetten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Goed, na een weekje testen (bovenstaande suggesties) ben ik nog niet veel wijzer geworden. Ik weet nu wel dat het CPU-gebruik stijgt (naar 80 procent) als het probleem zich voordoet, maar desondanks kan ik niet zeggen dat één proces veel gebruikt. Het inactieve gedeelte staat nog steeds als het hoogste percentage aangegeven en daarna volgt firefox met ongeveer 10 procent.

Ik weet even niet meer wat ik kan doen nu :$

Verwijderd

Topicstarter
Schop. Het gebeurt vooral aan het einde van de dag, als m'n PC lang aan heeft gestaan.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:34
Kan je eens de temperaturen controleren van je moederbord, cpu, etc.?

Heb je al geprobeerd om de hele dag een andere browser te gebruiken?

[ Voor 34% gewijzigd door EDIT op 27-06-2008 22:43 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
EDIT schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 22:42:
Kan je eens de temperaturen controleren van je moederbord, cpu, etc.?

Heb je al geprobeerd om de hele dag een andere browser te gebruiken?
Hij heeft volgens mij duidelijk vermeld dat in alle programma's die van het internet gebruikmaken, na een tijdje een trage verbinding komt. Een andere browser zal dus niets helpen.

@TS: Please, stuur ons gewoon een screenshot van ProcessMonitor, dan zijn we vanaf van het glazen bol gedoe, en heeft iedereen duidelijkheid.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:34
Zeker heeft de TS dat vermeld, maar het kan ook komen door firefox (of een plugin daarvan). Vandaar dat ik suggereer om eens een dag een andere browser te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:13:
[...]

Hij heeft volgens mij duidelijk vermeld dat in alle programma's die van het internet gebruikmaken, na een tijdje een trage verbinding komt. Een andere browser zal dus niets helpen.

@TS: Please, stuur ons gewoon een screenshot van ProcessMonitor, dan zijn we vanaf van het glazen bol gedoe, en heeft iedereen duidelijkheid.
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/dxjy1d.jpg

Hier een screen van taakbeheer. Een screenshot van de 'echte' ProcessMonitor is bijna niet te doen aangezien die processen zo vreselijk snel gaan. Wel valt het me op dat als ik een 100mb testbestand binnentrek dat ik dan regelmatig FAST IO DISALLOWED voorbij zie komen.

Het valt me wel op dat Firefox aanzienlijk minder CPU gebruikt als er geen problemen zijn. Het is bij meerdere programma's het geval dus in dat opzicht maakt het weinig uit, maar toch.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 20:17 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zie dat je NOD32 en ZoneAlarm gebruikt.

Heb je dit probleem altijd al gehad of is het ontstaan toen je één of beide applicaties geinstalleerd hebt?
Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je enkel de Windows Firewall gebruikt en ZoneAlarm bij wijze van test de-installeert (dus niet alleen uitzetten, want dan draait er nog van alles mee).
Daarna eens een test met alle services van NOD32 uitgeschakeld of gede-installeerd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:36
je term FAST IO DISALLOWED of ook FAST I/O DISALLOWED levert in Google bij Sysinternals hier het volgende op
code:
1
2
3
4
5
=<P>The standard dogma for Windows NT kernel mode development is that NT uses the 
<I>I/O Request Packet </I>(IRP) as the basis of communications with drivers. 
the advantage of the I/O Request packet is that it encapsulates the context 
needed for a particular operation and allows abstraction of the driver away from 
many of the details common to drivers.</P>

en bij MS dit

ik begrijp hiervan dat de communicatie tussen driver en OS niet gestroomlijnd verloopt.
imho misschien de chipsetdrivers en je andere drivers checken/updaten.

gewaarwordingshorizon

Pagina: 1