Dual Channel en geheugenmodules

Pagina: 1
Acties:
  • 266 views

• ChromeFR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:02
Ik heb een Dell Vostro 1510 met 2GB DDR2 geheugen (2x 1GB modules). Ik wil nu mijn laptop upgraden met 2GB geheugen module. Dit houdt in dat ik 1GB module moet vervangen door de nieuwe 2GB module (1x 1GB & 1x2GB = 3GB).

Nu hoorde ik dat mijn geheugen - in deze opstelling - niet meer 'Dual Channel' kan draaien omdat hierbij de geheugen modules van gelijke grootte moeten zijn (dus 2GB en 2GB en NIET 1GB en 2GB).

Is dit correct? In dat geval moet ik dus nog een 2GB reepje aanschaffen...

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48
Dat is idd correct. Controleer wel of je mobo zoveel MB tjes ondersteund!

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

Je kunt inderdaad niet dual channel draaien met geheugens van verschillende grote.
Dit staat overigens gewoon in de RAM FAQ ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:07:
Je kunt inderdaad niet dual channel draaien met geheugens van verschillende grote.
Dit staat overigens gewoon in de RAM FAQ ;)
Het kan prima hoor, de performance zal alleen afhankelijk van het chipset niet geweldig zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:09:
[...]

Het kan prima hoor, de performance zal alleen afhankelijk van het chipset niet geweldig zijn.
Je kan geen dual channel draaien met geheugen van verschillende grote.
Het moederbord zal dan overgaan naar single channel. ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:10:
[...]

Je kan geen dual channel draaien met geheugen van verschillende grote.
Het moederbord zal dan overgaan naar single channel. ;)
Nee hoor ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ehh, jawel. Hoe wil je anders dualchannel gaan draaien met ongelijke channels op een 965GM?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:14:
[...]

Ehh, jawel. Hoe wil je anders dualchannel gaan draaien met ongelijke channels op een 965GM?
Volgens mij heeft hij ook nog gelijk :'( :P
Zie RAM FAQ
Met sommige chipsets is het dus wel mogelijk dus. ;)
Soms is het wel mogelijk met slechts gedeeltelijk of ongelijk gevulde kanalen te draaien
Het gaat hier overigens wel om uitzonderingen en volgens mij moet de TS gewoon met 2 keer 2GB draaien anders heeft hij geen dual channel. ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 21:21 ]

Verwijderd

Vaak is het puur een beperking van het BIOS en helemaal niet van het chipset, theoretisch gezien heeft het ene kanaal niets te maken met het andere kanaal.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) RAM FAQ
2) waar hebben we het over :? In het beleid staat duidelijk genoemd welke info nodig is bij vragen over geheugen. Helaas geef je daar niets van, in het bijzonder niets over welk chipset er in die laptop zit. Zonder die info blijft het geblaat in het luchtledige :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.