Thuisnetwerk: wat zijn kwaliteitsrouters?

Pagina: 1
Acties:

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-01 18:23

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
Hey guys, ik ga binnenkort een nieuw huis betrekken en wil de mogelijkheid gebruiken om mijn thuisnetwerk te fixen.

Op dit moment gebruik ik internet van Orange met de Livebox. Echter, om een of andere reden valt deze af en toe uit, waarop ik hem handmatig moet resetten. Nu lees ik in de FAQ dat dit waarschijnlijk komt door een te groot aantal verbindingen. Ik ben van plan om een paar harde schijven in een wat oudere computer te zetten en die vervolgens 24/7 te laten downloaden (vooral via torrents en emule), dus wellicht heb ik een goeie router nodig. Liefst eentje die volledig mijn internetverbinding voor z'n rekening kan nemen, dus waar geen Livebox of een andere standaardrouter meer tussen hoeft te zitten.

Eigenlijk weet ik alleen dat Linksys blijkbaar een goed merk is. Op dit moment zit ik te kijken naar de WRT600N, wat blijkbaar een van de betere routers voor thuisgebruik is. Deze zal ook wel een goeie draadloze verbinding geven, iets dat ook belangrijk is.

Heeft iemand ervaring met deze router, of andere routers van Linksys? Is het inderdaad een goed merk? Of kan ik beter ergens anders kijken? Kosten zijn natuurlijk wel belangrijk, maar ik sta ook open voor wat duurdere suggesties als deze veel voordeel zouden bieden.

Thanks... :P

[ Voor 5% gewijzigd door dada op 15-06-2008 20:19 ]

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je moet er even op letten dat je er een neemt met ingebouwd DSL modem. Anders blijft je probleem bestaan. De livebox is namelijk niet in bridge mode te zetten, zover mij bekend. Als je livebox blijft routen heeft 'ie nog net zo veel connecties te verwerken als zonder extra router.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 15-06-2008 20:11 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ls je echt goede routers wil moet je naar Draytek kijken ... Dan betaal je ook wat maar dan heb je niet echt van die "Consumenten" meuk.
Zijn veiliger (*mits goed ingesteld*) en kunnen veel mee Torrent connectie's aan.
Maar je kan ook naar een andere manier van downloaden kijken om het simpel te houden.
Nieuwsgroepen bijvoorbeeld ... Werkt altijd op fullspeed (bij orange wel) je hoeft geen poorten open te zetten. en je heb niks met de connectie te maken.
Als vervangen van de Livebox wifi kan je dan altijd gaan denken aan een aparte Accespoint die je beter kan beveiligen (WPA2 ?).

Maar smaken verschillen ik zelf heb het niet zo op linksys en heb zelf nooit problemen met de livebox.

In je advertentie heb je het over een Gigabit router ... Is het niet verstandiger om een 10/100 Router te nemen (of je moet hoger dan 20 mbit zitten maar dat heeft wanadoo niet).en daar dan een Gbit switch voor te hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door LuckY op 15-06-2008 20:15 ]

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:10:
Je moet er even op letten dat je er een neemt met ingebouwd DSL modem. Anders blijft je probleem bestaan. De livebox is namelijk niet in bridge mode te zetten, zover mij bekend. Als je livebox blijft routen heeft 'ie nog net zo veel connecties te verwerken als zonder extra router.
Oh ja, ik ben vergeten te zeggen: ik wil dus geen Livebox meer gebruiken (en misschien ga ik wel weg van Orange). Ik wil dus een router die mijn DSL verbinding volledig voor z'n rekening kan nemen.

(Even aan topic toevoegen...)

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
LuckyY schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:13:
ls je echt goede routers wil moet je naar Draytek kijken ... Dan betaal je ook wat maar dan heb je niet echt van die "Consumenten" meuk.
Zijn veiliger (*mits goed ingesteld*) en kunnen veel mee Torrent connectie's aan.
Thanks, ik ga meteen even kijken wat voor routers ze verkopen.
LuckyY schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:13:
In je advertentie heb je het over een Gigabit router ... Is het niet verstandiger om een 10/100 Router te nemen (of je moet hoger dan 20 mbit zitten maar dat heeft wanadoo niet).en daar dan een Gbit switch voor te hangen.
Mja, geen idee! Wellicht dat het overkill is om zo'n router te nemen? Ik ben niet zo bekend op het gebied van routers. Dus een Gigabit router zou voor een relatief simpele consument als ik niet nodig zijn?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
msikma schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:23:
[...]

Thanks, ik ga meteen even kijken wat voor routers ze verkopen.

[...]
Mja, geen idee! Wellicht dat het overkill is om zo'n router te nemen? Ik ben niet zo bekend op het gebied van routers. Dus een Gigabit router zou voor een relatief simpele consument als ik niet nodig zijn?
Ligt eraan, als jij ergens woont waar glasvezel beschikbaar is.
Dan moet je inderdaad ook kijken naar de Wan kant van de router.
Meeste routers hebben maximaal een 30tot 45 mbit wan interface.
De lan poorten zijn dan wel 100Mbit.
Dus als ik jou was zou ik eerst even kijken wat voor internet abonnement je neemt.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Ook de producten van 3com kan ik persoonlijk wel aanraden. Hebben in ieder geval geen onbekende "vreemde" stabiliteitsissues zoals goedkopere routers vaak hebben (resetten na zoveel dagen). Deze bijvoorbeeld, een 3com OfficeConnect, lijkt behoorlijk op wat ik hier thuis heb staan.

[ Voor 7% gewijzigd door RSpliet op 15-06-2008 20:32 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 19:35
Heb je al eens overwogen een PC als router te gebruiken? Er zijn genoeg gratis Linux distros beschikbaar die out-of-the-box als router werken. (Inclusief webinterface enzv)
Kijk hier eens tussen: Wikipedia: List of Linux router or firewall distributions

Enige wat je nodig hebt is een afgedankte PC met 2 of meer netwerkkaarten. Het voordeel van deze oplossing is dat je geen zorgen meer moet maken of je router wel genoeg geheugen heeft en de CPU wel snel genoeg is. Het nadeel is natuurlijk dat een PC meer verbruikt als een simpel routertje.

Hou er wel rekening mee dat je dan nog een losse modem nodig hebt en een switch voor de LAN kant. Tenzij je de hele pc volduwt met afgedankte netwerkkaarten. (Cheapo oplossing but I've done it before and it works. :+ )

[EDIT]In je originele post zeg je zelf al dat je 24/7 een PC laat downloaden. Waarom dan nog geld steken in een router? Op een losse modem en een extra netwerkkaart na heb je dan al alles in huis wat je nodig hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door VTOLfreak op 15-06-2008 20:36 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-03 20:45

Pogostokje

* twiet *

Draytek valt nog altijd onder 'consumenten meuk' hoor, al ben ik het met je eens dat het wel een wereld van verschil is met sommige anderen. Ik denk dat het MKB ook best wel die dingen in de kast heeft staan.

Wil je nog net iets beter dan kom je in de klasse van bijvoorbeeld de Zyxel Zywall 5. Dat is precies het midden tussen professioneel-consumenten en zakelijk gebruik. Het is een klein kastje, niet groter dan een Draytek. Sluit hem aan op een goedkope ADSL2 bridge (speedtouch dingetje) en je bent klaar. In bridge mode kunnen die gratis adsl2 modems namelijk niet zo veel verpesten en zijn ze alleen een dom doorgeefluik. Je router neemt het zware werk wel over.
De grotere 19" broertjes van de Zywall 5 (die gebasseerd zijn op dezelfde software) zijn geschikt voor alles tot aan natuurlijk de top range waar ISP's of echt grote bedrijven mee werken. Je lift dus mee op een solide basis met regelmatig updates. WiFi is optioneel met een insteek kaartje, maar ik heb gemerkt dat de plek waar de router hangt niet altijd de beste plek is voor WiFi en heb dus gewoon een los WiFi station in huis op een goede plek.

Ik heb die router zelf, en ik heb NOOIT meer gehad dat er een probleem was met te veel torrent sessies of een hangende router.

Ik wilde dit toch even met je delen, misschien was je naar zoiets op zoek. Prijs is nieuw zo tussen 300-400 euro.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• dada

dada

Verzamelaar van rotzooi

Topicstarter
LuckyY schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:26:
[...]

Ligt eraan, als jij ergens woont waar glasvezel beschikbaar is.
Dan moet je inderdaad ook kijken naar de Wan kant van de router.
Meeste routers hebben maximaal een 30tot 45 mbit wan interface.
De lan poorten zijn dan wel 100Mbit.
Dus als ik jou was zou ik eerst even kijken wat voor internet abonnement je neemt.
Ik wil wel heel graag glasvezel, maar het is nog niet beschikbaar in mijn omgeving (wijk Feyenoord). Ik denk dat ze er wel mee bezig zijn, want op enkele plekken in Rotterdam kun je al glasvezel gebruiken.

Tot die tijd wordt het waarschijnlijk een wat goedkopere ADSL-verbinding. Maar dat vergt waarschijnlijk z'n eigen topic... :P
VTOLfreak schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:31:
[EDIT]In je originele post zeg je zelf al dat je 24/7 een PC laat downloaden. Waarom dan nog geld steken in een router? Op een losse modem en een extra netwerkkaart na heb je dan al alles in huis wat je nodig hebt.
Ik denk dat dat wat lastig gaat, het is namelijk een laptop. Hij is wel best snel (3.0 GHz Pentium 4; zo'n luidruchtig "desktop replacement" model) maar ik weet niet of ik 'm tot router zou kunnen uitbouwen. Ook heb ik daar, eerlijk gezegd, niet zo'n zin in. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door dada op 15-06-2008 20:44 ]

• Tweaker.nu
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:39

Tweaker.nu

we all float down here

msikma schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:08:
Ik ben van plan om een paar harde schijven in een wat oudere computer te zetten en die vervolgens 24/7 te laten downloaden
Dan kun je die computer meteen als router laten fungeren.

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-03 12:37

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of kijk even naar een router waarvoor opensource firmware voor is. Je kan op sites van openwrt en DD-wrt goed naar de specificaties van de routers kijken. Als er dan een neemt met 32 MB ram en een snelle processor zit je wel goed denk ik.

De asus wl-500g kan ook aan usb harddisks gekoppeld worden en torrents downloaden.

[ Voor 15% gewijzigd door Mr_gadget op 15-06-2008 20:45 ]

• VTOLfreak
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 19:35
msikma schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:40:
Ik denk dat dat wat lastig gaat, het is namelijk een laptop. Hij is wel best snel (3.0 GHz Pentium 4; zo'n luidruchtig "desktop replacement" model) maar ik weet niet of ik 'm tot router zou kunnen uitbouwen. Ook heb ik daar, eerlijk gezegd, niet zo'n zin in. 8)7
Dit heb ik meer dan een half jaar gedaan met een Medion laptop (P-M 1.8Ghz) dus zeker te doen. Ik heb een cardbus NIC erin gestoken om de 2de netwerkpoort te voorzien.

+Zuinig
+Stil
+Batterijbackup

Uiteindelijk heb ik de mijne wel vervangen toen ik meer ruimte nodig had op de HD. (Je kan er ook van die externe USB schijven op hangen maar dit werkte wat te traag icm gigabit)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 20:48

Sebazzz

3dp

@TS: Je weet dat je geen Telefonie meer hebt zonder livebox? (indien Orange VoIP)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik zit met hetzelfde dilemma als de TS, heb nu ook Orange (met die crapbox) en ga over een paar maanden naar Telfort, maar die geeft zo'n crap routertje mee, dus dat lijkt me niks en zeker niet met VoIP erbij. (Nee, geen VoIP van Telfort ;))

Nu zat ik zelf aan zoiets te denken: Speedtouch 787 WL

Is er iemand die hier misschien iets nuttigs over kan zeggen? :) (Zeker m.b.t. VoIP?) Ik heb vroeger altijd een Speedtouch 510 gehad, en die heeft mij werkelijk nog nooit in de steek gelaten, zelfs geen 1 keer vastgelopen, terwijl ik connecties maakte met dat ding als een bezetene. Dus deze nieuwe Speedtouch lijkt mij ideaal. :) (WiFi lijkt me alleen iets minder, maar dat zet ik zoieso uit met dat ding, heb hier toch alles bedraad)
Verder is die USB-port op dat Speedtouch modem ook wel interessant, ik deel nu m'n printer via een andere pc, en het zou best makkelijk zijn om voortaan te kunnen printen zonder dat die pc aanstaat. 8)

[ Voor 16% gewijzigd door MensionXL op 15-06-2008 21:16 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Mijn ervaring met speedtouch modems is dat ze alleen betrouwbaar zijn in SIP-spoof of bridge mode, waarbij je eigen router het IP adres draagt ipv je speedtouch modem die maar al te graag connecties opruimt omdat anders zijn NAT tabellen overlopen.

Tijdens mijn stage in Noorwegen hadden we een Netopia modem die perfect NAT en IPSEC encapsulation kon, toen Nextgentel het abonnement van ADSL naar ADSL2 12Mbit overzette en daarbij ook een nieuw modem nodig was (Speedtouch 546), was het afgelopen met de betrouwbaarheid van zowel de NAT-verbindingen als de IPSEC encapsulation (lees: veel gedropte connecties en 30% packet loss over IPSEC).

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 14:50
Ik heb zelf een WRT54GL met Tomato Firmware op een Orange Livebox, maar wel in bridge mode (dat kan namelijk wel: Wanadoo Livebox als bridge). Ook toen ik double NAT had (Livebox en WRT54GL beide als router) heb ik geen problemen met het wegvallen van de verbinding gehad, ook niet met intensief BitTorrent-gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door praseodymium op 16-06-2008 16:20 ]

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Heb zojuist naar wat Draytek's gekeken, maar dat ziet er ook zeker niet slecht uit. :)

Zeker niet de Vigor 2820 Series en Vigor 2930 Series :) Zit alleen een leuk prijskaartje aan :P Maar och, even kijken of die 2e hands valt te krijgen ergens. :)

Weten jullie nog (échte) goede (en ook een beetje) betaalbare (ADSL2+ of gewone) routers?

[ Voor 15% gewijzigd door MensionXL op 16-06-2008 19:31 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:39
Als je dan toch een PC gaat gebruiken als router kijk dan ook eens naar untangle.

Dit is een gratis pakket gebasseerd op linux...

Doet tevens:
Spyware filtering
Virus filtering
2 zeidig firewall
Spam blocking (SMTP/POP/IMAP)
Web filtering
IDS (Intrusion detection system)
en nog veel meer...

ISO Downloaden -> Branden -> installeren...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-03 10:13
Ikzelf heb een 2200e gehad achter mijn Alcatel 510v4 destijds, en gelijk toen ik ADSL2 kreeg een 2800 gekocht. Echt, ik wil nooit meer iets anders.

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1