Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multimeter op afstand uitlezen via GSM

Pagina: 1
Acties:

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik heb hier een multimeter liggen die ik met de PC kan uitlezen via RS232.

Als ik deze op afstand wil uitlezen via GSM, kan ik dan gewoon een apparaat zoals dit er op aansluiten, mits de baudsettings, parity etc. goed staan en het modem automatisch opneemt? In pagina 9 van de handleiding staat dat het modem als DCE beschouwd moet worden. De multimeter zelf is natuurlijk ook een DCE. Gebruik ik hier een null-modem kabel voor?

Edit: Oh, ik ben er al achter dat voor DCE-DCE een crossover kabel vereist is.
Edit: Oh, crossover is hetzelfde als null-modem.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinnienerd op 15-06-2008 20:11 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Moeilijk doen is ook een kunst.

Aan de multimeter-kant heb je echt geen GSM-terminal nodig (of het apparaat moet zelf in het veld staan), maar dan kun je met een standaard modem voor het vaste telefoonnet het beestje aan het net knopen. Uitlezen met een PC aan de andere kant is makkelijk als je weet hoe je een mobiel als modem moet gebruiken -- vooral met Bluetooth is daar geen kunst aan.

En als je het iets 'moderner' aan wil pakken: Sluit de multimeter aan op een Linux-bakje of bijvoorbeeld een Ethernut bordje en lees de hele handel via TCP/IP of Webserver (al dan niet beveiligd) uit. Kun je hem op 99,9% van alle plaatsen op de wereld bereiken ;)

Wil je toch het modem-traject doen, dan tik voor niks een standaard serieel modem op de kop (14K4 modem moet meer dan genoeg zijn) en bel naar de meter toe via HyperTerminal. Mocht de meter zelf nu in het veld staan, dan kun je die GSM-terminal gebruiken, maar het opzoeken van de dichtsbijzijnde telefoonaansluiting is vermoed ik toch goedkoper. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 15-06-2008 20:42 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud