Netwerkkaart vervangen op Debian 4.0

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Ik heb een computer met Debian 4.0 die altijd gewerkt heeft met een VIA VT6105 netwerkkaart. Deze kaart is nu echter kapot gegaan, en heb ik er een AMD PCnet-kaartje in gestopt, allebei PCI.

Nu wil deze netwerkkaart echter niet werken, er wordt geen eth0 of een ander ethx-device weergegeven in /dev. Daardoor ziet ifconfig en ifup/ifdown hem niet, en kan het hem dus niet configureren.

De kernel lijkt de kaart echter wèl te herkennen, want ik kom in dmesg de volgende regels tegen:
code:
1
eth0: registered as PCnet/FAST 79C971

&
code:
1
2
3
4
pcnet32.c:v1.32 18.Mar.2006 tsbogend@alphe.franken.de
pcnet32: PCnet/FAST 79C971 at 0xdc00, warning: CSR address invalid,
pcnet32: Found PHY 7010:0000 at address 1
pcnet32: 1 cards_found

Ik vraag me dan af waarom de device /dev/eth0 niet wordt aangemaakt. Wat is er foutgegaan?

Om ervan zeker te zijn dat het niet aan dàt type kaart ligt, heb ik uit een andere Debian 4.0-machine een werkend 3Com 3C905B-kaartje eruit gehaald en erin gedaan in de "probleem-PC"... en die vertoond het probleem ook. Deze genereert enkel de volgende regels in dmesg:
code:
1
2
3c59x: Donald Becker and others. www.scyld.com/network/vortex.html
0000:00:0f: 3Com PCI 3c905B Cyclone 100baseTx at f8822000

Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat eth0 of als het niet anders kan, een ander device-node wordt aangemaakt voor mijn netwerkkaart? Het blijkt namelijk dat hij het enkel doet als de vervangende kaart identiek is als de defecte kaart, maar dat wil ik nu juist niet...

Ik meende dat in Debian 3.1 zo'n probleem niet voorkwam bij het verwisselen van netwerkkaarten... Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Verwijderd

Zover ik weet komen netwerkkaarten niet voor in /dev . En de ifupdown scripts werken alleen als de juiste configuratie voor de kaarten in /etc/network/interfaces staat.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 23:23

deadinspace

The what goes where now?

kienwaiwong schreef op zondag 15 juni 2008 @ 18:28:
Nu wil deze netwerkkaart echter niet werken, er wordt geen eth0 of een ander ethx-device weergegeven in /dev. Daardoor ziet ifconfig en ifup/ifdown hem niet, en kan het hem dus niet configureren.
Netwerk devices komen - zoals C.Mongler al opmerkte - niet in /dev. Geef eens de output van
ifconfig -a

Vanaf 4.0 koppelt Debian specifieke mac-adressen aan specifieke interface-namen, om zo te garanderen dat dezelfde netwerkkaart altijd dezelfde interface-naam heeft (daarvoor was dat afhankelijk van de volgorde waarin de drivers geladen werden).

Ik vermoed daarom dat je netwerkkaart eth1 als interface-naam heeft, omdat eth0 gereserveerd is voor je kapotte Via kaart. Als dat het geval is kun je /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules aanpassen zodat de Via kaart er niet meer in staat en je pcnet kaart eth0 wordt.

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-01 00:18
Jullie hebben helemaal gelijk! Door "ifconfig -a" te geven, zie ik inderdaad dat de AMD PCnet-kaart "eth1" is geworden. Daarna heb ik /etc/network/interfaces bewerkt door de vermeldingen van "eth0" te vervangen door "eth1", daarna werkte "ifup eth1" weer en kon ik weer pingen naar een server op internet.

Vervolgens heb ik in /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules gekeken, en daar stonden inderdaad vermeldingen voor de drie verschillende kaarten. De defecte VIA-kaart stond op "eth0", de PCnet-kaart stond op "eth1" en de 3Com-kaart op eth2. Ik had toen alle vermeldingen weggehaald, alles in /etc/network/interfaces weer op "eth0" gezet en het systeem ge-reboot. Hierna werkte alles weer prima :-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40
Die persistent net rules van udev doen je idd de nek om. Elke keer als je een NIC vervangt gaat je nummertje voor het eth device weer eentje omhoog.
Ik gooi overigens de generator en persistent device rules gewoon weg, elke keer als ik een nieuwe xen instantie bouw heet het device weer anders.

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Voor vervangen van kaarten is het misschien irritant maar als je meerdere kaarten hebt is het imho toch wel een mooiere oplossing dan achteraf /usr/local/sbin/get-mac-address.sh te draaien en dan alles maar te gaan zitten mappen.
(Al is het mooie aan dat systeem dat je wel alle configuratie in 1 bestand hebt staan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eigenlijk erg handig, maar het is nou niet 's werelds meest user-friendly genaamde locatie :z

* dion_b heeft hier ook even flink mee moeten stoeien voordat hij het licht zag na verplaatsen van z'n router met twee NICs naar een andere bak met twee andere NICs ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1