Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Als fanatiek gamer overweeg ik het installeren van Vista vanwege directx10. Nu er een een Service Pack uit is voor Vista, neem ik dit besturingssysteem (voor het eerst) serieus.

Een tijd geleden heb ik Vista uitgeprobeerd naast XP en Ubuntu. Dat ging 2 weken goed, totdat alle achtergrond services van Vista begonnen te draaien. Met 4 harddiscs in m`n pc ratelt dat behoorlijk moet je weten, vooral als dit 'ohne Ende' doorgaat. Een ander nadeel vond ik dat Vista continu 20% van de CPU-capaciteit opslokte, zonder ook maar de muis of het toetsenbord aan te raken. Eenmaal genoeg ervan, moest Vista eraf. Helaas had dit tot gevolg dat ik mijn oude XP en Ubuntu install op een of andere wijze onbruikbaar werden en een compleet nieuwe installatie was de enige mogelijkheid.

Wat ik nu graag zou willen weten is het volgende:
Hoe kan ik Windows Vista SP1 installeren, zonder dat deze installatie dingen gaat wijzigen in mijn bestaande installatie van XP. Als ik m`n pc aanzet, moet deze zonder mijn tussenkomst booten naar XP, precies zoals dat nu dus gebeurt. Booten naar Vista wil ik pas als ik een opstartdiskette in de A-drive heb.

Nu kan ik de HD waarop XP staat eruit trekken, een lege ervoor in de plaats zetten en hierop Vista installeren. Maar dit is niet zo praktisch als ik wil wisselen van OS, laat staan dat het mobo dit niet zo prettig vindt. Ik kan wel een HD voor alleen Vista reserveren, maar dit mag voor de rest geen gevolgen hebben voor de andere harde schijven. Bevalt Vista me (weer) niet, is het alleen een kwestie van formatteren om de schijfruimte weer vrij te maken.

Als iemand dit zelf zo gedaan heeft of weet hoe ik dit het beste kan doen, zou ik dit advies graag willen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Google eens op een Bootloader
een voorbeeld van zo een boatloader is GRUB
Tevens kan je zoeken op Trippleboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
De Vista Bootloader zal je XP Bootloader vervangen (upgraden zoals je wilt), bij het verwijderen van een Vista installatie zul je de oude XP bootloader dus weer moeten herstellen.

Zolang je Vista niet op je XP partitie zelf installeert zal er afgezien van de bootloader niets aan je XP installatie gebeuren - tenzij je systeemherstel aanzet vanuit Vista op de XP partitie.
Dat is eigenlijk de enige gotcha die je in de gaten moet houden :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 19:07:
De Vista Bootloader zal je XP Bootloader vervangen (upgraden zoals je wilt), bij het verwijderen van een Vista installatie zul je de oude XP bootloader dus weer moeten herstellen.

Zolang je Vista niet op je XP partitie zelf installeert zal er afgezien van de bootloader niets aan je XP installatie gebeuren - tenzij je systeemherstel aanzet vanuit Vista op de XP partitie.
Dat is eigenlijk de enige gotcha die je in de gaten moet houden :)
Thanx voor de tip!

De bootloader zelf kan je toch ook aanpassen zodat de pc automatisch naar XP boot i.p.v. Vista? Voor XP kon je dat in boot.ini doen, geldt dit voor Vista ook op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jup, zelfs in Vista heb je op dezelfde plek als XP de mogelijkheid om het standaard OS op te geven :)
(sysdm.cpl > Advanced > startup settings)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:20:
[...]

Thanx voor de tip!

De bootloader zelf kan je toch ook aanpassen zodat de pc automatisch naar XP boot i.p.v. Vista? Voor XP kon je dat in boot.ini doen, geldt dit voor Vista ook op?
ja hoor, alleen heeft vista geen boot.ini meer :P

http://technet2.microsoft...d4af7781033.mspx?mfr=true

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je Vista wilt opstarten met bijvoorbeeld een bootflop en op geen andere manier, kan je er ook voor kiezen om al je harde schijven los te halen en alleen de schijf voor Vista eraan laten. Installer Vista, rond alles af wat je moet doen in het systeem en verbind je andere schijven weer. Je zou nu, dmv je BIOS boot menu, kunnen starten van twee harde schijven, een die standaard als primair staat voor je XP, en een voor Vista. Er zou geen probleem moeten zijn met schijf letters of wat dan ook.

Ik heb hier ook een tijd geleden (vorig jaar, anderhalf jaar geleden zo'n beetje) een howto geschreven om de Vista Bootloader te verwijderen zonder problemen. Iig, ik heb geen problemen ermee ondervonden. Jammer alleen dat deze howto nooit in de FAQ oid is toegevoegd, terwijl ik een nette handleiding naar een mod had gestuurd (alt-92, ik heb geen antwoord gehad).

En je bootmenu aanpassen van Vista kan ook dmv bcedit. Er is iig hierboven genoeg uitleg gegeven ;). * Hero of Time draait (gelukkig) geen Vista.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die howto van Hero of Time had ik idd vorig jaar wel handig gevonden...

Nog 1 vraagje en dan ga ik aan de gang:
Welke versie geeft de beste performance voor te gamen, de 32-bit of de 64-bit versie.
M`n CPU is namelijk een AMD Athlon 64 X2 6000+.
De grafische kaart is een GeForce 9600GT. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk hoe de drivers zijn, ondersteund het spel 64 bit of moet het in 32 bit 'compatibility' draaien? Je kan benchmarks proberen om te zien waarmee je de hoogste FPS haalt. Ik verwacht zelf dat je in Vista 32 bit prima zult kunnen spelen en eigenlijk geen verschil in of minder performance hebt in 64 bit. Maar ja, omdat ik geen Vista draai, is het gissen naar het echte antwoord. Iemand hier die games heeft draaien in Vista x64?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de 32 bit versie van VistaSP1 (zonder problemen) geinstalleerd. Wat de 64-bit versie betreft qua benchmarks wat ik gezien heb, zou deze theoretisch iets beter performen en bij meer werkgeheugen dan 4GB heb je hiermee voordeel. Het idd afhankelijk van de software die je ermee draait en qua games wordt dit jammergenoeg nog niet veel ondersteund. Terwijl dit wel potentie heeft, kijk maar eens naar de grafische performance van de ps2, een 128bit machine.

Op een of andere manier krijg ik in Vista de beeldschermresolutie niet ingesteld op 1600x1200, dit kan ik nergens selecteren, terwijl ik de laatste drivers heb geinstalleerd, beetje vaag, suggesties?

Is DirectX 10 nu standaard geinstalleerd in Vista of moet ik deze achteraf installeren, waar kan ik terug vinden welke versie nu geinstalleerd staat?

Ik zag net trouwens dat DirectX 10 nu ook beschikbaar is voor XP, iemand al ervaring hiermee?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2008 01:21 ]

Pagina: 1