Toon posts:

Kingston HyperX @1066 probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik m`n geheugen wat willen overklokken, maar dit blijkt niet goed te gaan als ik dit volgens de specificaties doe. Daarom zou ik willen vragen welk voltage voor mijn geheugen nog veilig is om te proberen.

Setup
MB: Asus maximus formula (X38)
CPU: q6600
RAM: KHX8500D2K2/2GN (kingston hyper X)

Het systeem loopt stabiel als het geheugen op 800 MHz geklokt is (standaard).
Volgens de specificaties moet dit geheugen op 1066 MHz kunnen draaien i.c.m. een voltage van 2.2V

Helaas blijkt dit niet stabiel, opstarten gaat meestal nog wel maar na ca. 1 à 2 minuten (in windows) verschijnt een blauw scherm met een errorcode die betrekking heeft op het geheugen.

Het terugzetten van het geheugen op 800 MHz lost dit probleem weer op.
Nu heb ik geprobeerd het voltage wat hoger te zetten met stapjes van 0.02V tot 2.26V maar het systeem blijft instabiel. Is het raadzaam het voltage op te blijven voeren of loop ik kans dat de boel verschroeit? 8)7

Bedankt alvast!

Verwijderd

Volgens mij overvolt jouw mobo het geheugen nogal, tenminste heb ik ergens gelezen. Weet niet als dit altijd voor komt maar hoever kom je met een lager voltage dus 2 Volt bijvoorbeeld.
Staat het geheugen wel in de QVL van het moederbord, ASUS moederborden zijn nogal kieskeurig met geheugen. Kun je het geheugen ook op een ander mobo testen, dan weet je of het geheugen niet verder wil of het moederbord niet mee wil werken. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Over dat overvolten heb ik idd ook iets gevonden...
Vond net een artikel (anandtech) waarin stond dat je 0.04V van je voltage in je bios moet aftrekken.
(Staat momenteel op 2.16V dus ipv 2.2V).
Asus probe geeft nog wel 2.22V aan dus wellicht kan ik het voltage ook nog naar 2.14V brengen.

Tevens heb ik de AI Clocktwister op LIGHT gezet (weer op een ander forum gevonden) in de bios om geheugencompatibiliteit te verhogen.

Hoewel mijn geheugen (2x1GB) niet in de QVL staat (de 512MB versie staat er wel tussen) zou dit verder toch niet zo'n probleem moeten zijn? Dit MB heeft native support voor geheugen dat op 1066MHz draait, denk dat dit pas een rol gaat spelen als we hoger willen dan 1066MHz :D

Bedankt iig voor je antwoord, tot zover lijkt het te werken! Het heeft me iig in de goede richting gebracht _/-\o_

Verwijderd

Wat overvolten van het geheugen betreft. Ik had iets gelezen, waar zo'n 2,2 Volt in het bios, zo'n 2,7 Volt was in het echt. Weet alleen niet meer waar het staat. Ik weet nog wel dat dit met een Maximus Formula of P5E mobo was. ;)

Verwijderd

Ik heb dit mobo ook, ook met Kingston HyperX. Ik heb me er in verdiept, en in de manual staat dat je mobo geen geheugen met 128M chips accepteert (in lettergrootte 1 :+)
Het geheugen wat jij hebt bestaat uit die chips. De 512MB versie bestaat wel uit ondersteunde chips (64M)

Verwijderd

Topicstarter
Wat een p**mels daar bij asus :P
Had idd toch weer een crash vanmiddag.
Heb nu de volgende instellingen gedaan in m`n bios:

AI Clocktwister: Moderate
DRAM voltage: 2.14V

So far so good...
Hopen dat het blijft werken!!
Anders toch maar eens gaan nadenken over een GEIL kitje 800MHz CL4, toch beter dan deze kingston PC8500 @800 CL5 :(

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-04 18:33
Het kan ook wezen dat je een gaar setje had. Ik had laatst een tweede setje gekocht met dezelfde part nummer (had wel een andere bombnumber) maar die wou ook niet op volledige snelheid draaien.

De max wat ik uit die set kon halen was 1040mhz op 2,2volt&2,3volt terwijl de oude paar makkelijk 1100mhz haalde op 2,2 volt. Dus contact opgenomen met kingston. Verteld dat mijn oude setje het wel kon en dat ik het setje voor rma wou melden.

Daarbij heb ik gevraagd of ik een setje met dezelfde bombnumber terug kon krijgen. Heb na een week een nieuwe setje terug kregen en haald zonder problemen de 1090mhz op 2,2volt.

Trouwens die modules kunnen prima PC6400 @ CAS 4 met 2,0 volt doen.

[ Voor 5% gewijzigd door THE_FIREFOX op 16-06-2008 14:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja? Kan je die gewoon op CAS 4 zetten??
Heb wel gezien dat je de timings kan aanpassen, zou ik die dan gewoon op 4-4-12 kunnen zetten in het bios? (nooit eerder gedaan, maar ben wel benieuwd)

Verwijderd

iemand al een duidelijke en werkende oplossing voor dit probleem?
ik had hetzelfde met ocz 8500
boote wel maar voortdurend bleu screens
heb er nu tijdelijk kingston's 800 mhz inzitten
maar wil uiteindelijk wel wat snellers

bios update is dat afdoende of pakt dit bord gewoon geen single sided geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niet dat ik weet.. denk toch maar eens geheugen proberen dat niet uit 128M chips bestaat :S

update: Heb nu al op meerdere fora gelezen dat dit niet het probleem is, bij hogere snelheden voor het geheugen schijnt de NB (northbridge) graag wat extra stroom te willen (MCH voltage ca. 1,5 volt) lijkt te werken. Hou echter wel de temperatuur wat in de gaten van je NB

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2008 13:08 ]

Pagina: 1