• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-01 13:12
Aanstaande vrijdag ga ik samen met een vriend naar de open dag van de luchtmacht en daar zou ik graag wat leuke foto's willen maken met mijn Canon EOS 400d. 2 jaar geleden ben ik ook al eens bij de open dagen geweest en heb toen foto's gemaakt met een compact camera wat natuurlijk best wel lastig te doen was, 9/10 foto's waren dus ook mislukt. Om dit nu dit jaar te voorkomen wil ik alvast van te voren informatie zoeken.

Ik heb een 300mm lens die ik mee wil nemen samen met de standaard kit lens voor de objecten die niet in de lucht zijn ;) Verder heb ik ook nog een statief staan die ik mee kan nemen maar ik wil zo min mogelijk mee nemen naar de open dagen wegens mogelijke diefstal en het niet constant mee hoeven sleuren van spullen. Is een statief een must of kan het ook zonder? Of zal dat weer afhankelijk zijn?

Zijn er nog speciale instellingen die ik aan moet houden op mijn camera of zijn er nog goede technieken om mooie foto's te maken van gevechtsvliegtuigen?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Statief lekker thuis laten. Je bent buiten en mikt op de lucht dus een tekort aan licht is het probleem meestal niet. Bovendien kan je dan tenminste fatsoenlijk pannen. :)

{signature}

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
Toestel blijven volgen:+

Paar jaar geleden ben ik daar ook geweest. moeiijkste wat ik vond is toestelen die dicht bij voor bij vlogen.

Instelingen moet je proberen.
Statief is leuk. maar erg onhandig zeker als je rond gaat lopen. Daarnaast moet je de toestellen volgen. Dan heb je geen tripod nodig. losse hand is sneller.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Soepstengel
De rede dat ik voor dat statief vroeg is omdat ik 2 jaar geleden ontzettend veel mensen met tripods zag staan, ik had zelf eigenlijk ook wel het idee dat het niet ging werken want dan zou je je tripod los moeten zetten zodat hij vrij beweegbaar is maar dan kan je idd nog steeds niet pannen ;) Ik zag ze 2 jaar geleden zelfs met ladders staan xD

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-01 22:59
Ik ga ook, en neem mijn 200mm mee. Ik denk dat dit (of 300mm) prima is, en inderdaad zonder statief, ook gezien de drukte.

Verder gewoon de sluitertijden lekker kort houden, maar dat is geen probleem als je in de lucht fotografeert. ;)

• Soepstengel
Oké. Bedankt voor de tips allemaal!

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Afhankelijk van het weer, maar anders ben ik er ook.

Mijn ervaring van b.v. Volkel is dat je geen statief nodig hebt, en een 300 mm lens werkt het beste (snelle focus is een must).
Een trapje zou handig zijn om foto's te maken van de static en ground shows, op die manier kom je boven het publiek uit en net over de toestellen die opgesteld staan voor de static show.

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Toen ik nog vliegshows afging in de jaren 80 en 90 hadden de mannen die daar serieus foto's wilden maken altijd een trapje mee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Van sommige demo's is de start nogal spectaculair. Als er dan 5 rijen dik mensen vooraan staan, is een trap wel handig. Je moet zin hebben om een trap mee te slepen. Een statief is imho van geen enkel nut op zo'n dag.

Wat wél handig is:
  • Een camera die snel reageert, met korte viewfinder blackout en een grote buffer.
  • Een telelens die snel focust en weinig hunt. 200mm is wellicht al wat aan de korte kant, vanaf 300mm begint het wat te worden.
  • Veel geheugen. Tijdens korte demo's heb je vaak niet de tijd om mislukte foto's eruit te gooien, dus hou rekening met veel foto's.
  • Klapstoeltje, de hele dag staan wordt je ook een keer zat. :)
  • Oordoppen, for obvious reasons...

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Ben ook van de partij als het weer mee zit.
Ik heb het vorig jaar met 200mm moeten doen, maar dat is echt te kort. Zo dicht zitten die kisten in NL niet op het publiek, dus idd vanaf 300mm word het leuk.
Ik ga het dit keer met 400mm doen. Statief is niet zo zinvol op dit soort dagen, het zit eerder in de weg dan dat het toevoegt.

Nog een kleine tip: Zet je shutter niet te hoog bij prop kisten, anders worden het van die rare bevroren plaatjes. Zie google welke instellingen te gebruiken tijdens airshows, er is een hoop info te vinden.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
100-400L met een 1.4TC zou het ook wel aardig moeten doen... je kan zat afstoppen, en echt huntende AF zal je ook niet tegenkomen :)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ga zaterdag, mits goed weer, dat zal m'n eerste echte ervaringen met m'n olympus e410 worden, ik ga head-to-head tegenover een vriend die een 450D (voor 3x de euro's dan mijn e410) heeft gekocht, denk dat zijn beeldstabilisator toch een groot voordeel geeft. Alleen hij heeft geen tot weinig technisch inzicht, dus hij zal waarschijnlijk op de automaat (en waarschijnlijk zelfs liveview) schieten. Ik moet me daarvoor nog even inlezen, goede tip om te zoeken naar instelling voor airshows.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
Quantor schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:42:
Ik ga zaterdag, mits goed weer, dat zal m'n eerste echte ervaringen met m'n olympus e410 worden, ik ga head-to-head tegenover een vriend die een 450D (voor 3x de euro's dan mijn e410) heeft gekocht, denk dat zijn beeldstabilisator toch een groot voordeel geeft. Alleen hij heeft geen tot weinig technisch inzicht, dus hij zal waarschijnlijk op de automaat (en waarschijnlijk zelfs liveview) schieten. Ik moet me daarvoor nog even inlezen, goede tip om te zoeken naar instelling voor airshows.
En in die E410 zit geen stabilisator? ;)

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nope, in de e420 wel.

Verwijderd

Quantor schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:42:
Ik betwijfel eerlijk gezegd of een stabilisator zoveel verschil zal maken. Wellicht met prop-toestellen/heli's, maar voor F18's zal het weinig uitmaken. :)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Monopod lijkt me overigens wel handig :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
Statief kan onmisbaar zijn in combinatie met deze jongen:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/technisch/wh-200-main-small.jpg

...maar dan vooral met dit soort toeters en die zag in in de OP nog niet echt voorbij komen ;) :
Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/technisch/wh-200-with-lens.jpg

http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm
Pagina: 1