• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
De laatste tijd ben ik druk bezig met het histogram. Nu kun je het histogram op verschillende manieren 'beter' maken.

Allereerst bij camera raw in Photoshop, hier kun je niet de kanalen afzonderlijk bewerken naar mijn weten. Ook heb ik het idee dat de foto wat vaal wordt als ik hier wat aanpas.

Verder heb ik gezien dat je kunt aanpassen bij levels/ curven. Hier lukt het me redelijk goed. 'Kleurverlies tonen' aanvinken en dan de slider zo zetten dat het beeld net helemaal zwart is per kanaal.
Omdat dit niet in camera raw gebeurd, vraag ik me af of er niet meer kwaliteitsverlies oplevert.

Hoe passen jullie de foto aan doormiddel van het histogram? Ik gebruik overigens PS CS3.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, of je gebruikt het histogram om te kijken of je belichting een beetje ok is en je bent er bij de nabewerking minder actief mee bezig. :) Uiteraard kijk je wel of je niet gebieden hebt die clippen, maar verder is het op dat punt gewoon zorgen voor een mooi beeld en dat hoeft niet per se de meest mooie histogram vorm ooit te zijn. :P

{signature}

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Precies, ik kijk er alleen naar voor clipping. Of ik die daadwerkelijk wegwerk ligt trouwens ook aan de plaats van de clipping, soms is het gewoon niet storend.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Sowieso is een goede derde stop clipping op de camera geen probleem als je raw schiet, informatie genoeg :)

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
Ok bedankt :) Ik kom steeds wat meer te weten :) Maar het aanpassen is dan alleen nodig als de foto er niet goed uitziet (voor zover ik dat kan beoordelen). Ik merk bijvoorbeeld dat de automodus van PS een foto met veel donkere partijen heel erg licht maakt (exposure to the right?).

Maargoed, ik zal wat minder aandacht besteden aan het histogram, en meer nadenken wat normaal zou zijn. Helder weer, weinig contrasten --> hoog histogram verdeeld over hele gebied. Ik maakte me soms zorgen dat mijn histogram van links naar rechts niet zo hoog komt, maar zoals ik nu begrijp verschilt de hoogte in verschillende omstandigheden.

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-01 11:22
Het gaat om het effect wat je wilt bereiken met je foto. Het histogram is puur een hulpmiddel om dat doel te bereiken.

Dus inderdaad, hang niet teveel waarde aan de 'mooiheid' van je histogram, maar kijk veel meer naar de mooiheid van de foto. :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Ik kijk bijna nooit naar m'n histogram. De enige keren dat ik er naar kijk is in situaties met lastig licht, en dan kijk ik ter plekke op de camera naar het histogram zodat ik weet of ik de foto opnieuw moet maken. Het beoordelen van clipping op een klein LCD schermpje is nou niet geweldig. Op de computer laat ik het voor wat het is, omdat ik van tevoren al weet dat alle informatie er in zit die ik nodig heb.

Kortom: handig op locatie, maar op de computer hoef je je er niet druk om te maken.

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

en dan nog iets: het histogram op je camera display is o.b.v. de JPG (al dan niet embedded in de RAW), niet de RAW file zelf...
Pagina: 1