Bi-amp actief of passief filter

Pagina: 1
Acties:

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Ik heb twee boxen, de Monitor Audio Bronze BR2, en deze hebben de mogelijkheid om bi-amped aangesloten te worden. Ik ben van plan om dit ook te gaan doen, en ik had begrepen dat ik hiervoor een actief filter vóór de versterker moest zetten. Ik kon op het internet niet vinden wat de crossover frequentie van mijn boxen was, dus ben ik bij de winkel waar ik de boxen heb gekocht langs geweest om te vragen hoe ik dit filter af moest stellen. De verkoper raadde me aan om geen filter aan de ingang te zetten, omdat het passief filter in de box toch gebruikt werd, ook als je de boxen bi-amped aansluit.

Is het verstandig om de ingang dan helemaal niet te filteren, en het te doen zoals de verkoper me aanraad, of kan ik beter een filter die ruim genoeg is gebruiken? (bijvoorbeeld alles onder 2000Hz naar wooferamp, en alles boven 700Hz naar tweeteramp).

Ik kan ook proberen uit te vinden wat de crossover frequentie precies is, en aan de hand daarvan een actief filter maken, en het passieve filter uit de boxen halen.

Wat is, wat geluidskwaliteit betreft, het beste? Ik vind het doodzonde om een paar dB te verspillen in de crossover, waardoor de versterker zwaarder belast word, de impedantie van de boxen nog grilliger wordt, en het geluid dus kwalitatief achteruit gaat.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet dat actief filter. Zolang je geen metingen hebt kun je daar helemaal niets mee. Het is helaas niet zo simpel dat je voldoende hebt aan enkel de crossoverfrequentie. Wil je dus bi-ampen, gewoon passief dien.

Ook een "ruim" filter gaat niet werken. Het passieve filter is gemaakt om te werken zoals het nu doet. Als jij nu nog extra gaat bijfilteren doet dat meer slecht dat goed.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als je actief wilt filteren moet je het frequentieverloop van het signaal wat elke luidspreker krijgt gaan meten na het passief filter en dat zo goed mogelijk namaken met een actief filter.
Dan sloop je het passief filter eruit en zet je een condensator in serie met de tweeter zodat je die niet gemakkelijk opblaast.

Doordat de luidsprekers een signaal met een impedantie van praktisch 0 ohm krijgen aangeboden gaat het als nog anders klinken, maar dat is nou ook wel het idee van actief filteren.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Hmmm. Ik heb de gegevens van de speakerbox nagezocht en inderdaad, het lijkt mij ook toe dat je met een kanon op een mug schiet...
Is het de moeite en inverstering wel waard?
Van de BR2 is nergens de exacte crossover frequentie te vinden, maar van de BR1 - een maatje kleiner - en de eerst grotere ligt de crossover volgens rescenties op 3300 Hz. Omdat het een tweeweg systeem is met een bas-midrange speaker van 6,5 inch (ongeveer 15,5 cm) kan dat heel goed.

De bedoeling van een bi-ampli is juist een schoner geluid. Immers, de splitsing in de geschikte frequenties voor de hoge- en lagetonen speakers wordt al voor de eindversterkers gemaakt met behulp van een crossover. Daarmee schakel je het passieve filter, dat zijn werk met veel grotere spanningen en stromen moet doen, uit.
Dit crossover kan een simpele voorversterker zijn met een vast of instelbaar kantelpunt en helling, of een superdeluxe bandfilter. En dat moet per speaker, en ook moet je per speaker een eindversterker hebben...

In de praktijk komt het er dan op neer dat je een losse voor- en eindversterker moet hebben, of je versterker moet een pre-out hebben en een losse ingang voor de eindversterker. Als dit zo is zijn die meestal doorverbonden.
Die verbinding haal je er uit en de voorversterkeruitgang gaat naar het bandfilter (crossover).

Daarvandaan heb je dus 4 uitgangen: Links-laag en Links-hoog, en Rechts-laag en Rechts-hoog.
De beide laag-uitgangen van het filter gaan dan meestal naar de ingang van de eindversterker, maar voor de twee hogetonen uitgangen zul je extra eindversterkers moeten gebruiken.

Als vuistregel kun je gebruiken dat de lagetonenspeakers een krachtige versterker nodig hebben (in jouw geval 70-100W), en de hogetonenspeakertjes kunnen volstaan met 10-20W per kanaal.
Dan kun je gaan spelen met overgangsfrequentie en afval (steilheid) van het elektronische filter.
Tevens kun je per speaker het eindvolume instellen.
Om dit goed te krijgen moet je veel tijd steken in testen en vooral: luisteren! :)
Bovendien, is het de kosten waard? Je winst is meestal marginaal...

Meer info vind je hier:
http://www.fransvaneeckho...geluid_luidsprekers05.htm

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Kailash:

Je vraag of het de moeite en inverstering waard is kan ik beantwoorden met een simpel "ja". De verstekers zijn zelfbouw, en kosten me bijna niets omdat ik alles al heb. De enige kosten die ik extra heb zijn eigenlijk de actieve filters, die volgens mij op de lineout kunnen, of anders achter een preamp (geen probleem).

Ook al is de winst marginaal (wat ik niet geloof, omdat een passief filter een grote invloed kan hebben op het geluid. Ook vind ik de boxen beter klinken dan vele boxen die dubbel zo duur zijn, en die ik destijds ook beluisterd heb.), dan nog is het de moeite en het geld waard, omdat ik het nu eenmaal graag doe en ik alle onderdelen al heb.

Ik denk dat ik komende tijd bi-amp met de passieve scheiding die al in de box zit, en dat ik later nog wat ga spelen met actieve filters.

Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga nu bij de brievenbus zitten tot mijn Farnell pakketje binnenkomt (daar zitten nog een paar onderdelen bij die ik niet meer op vooraad had).