Samsung Harde schijf ratelt bij coldboot

Pagina: 1
Acties:

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 09:58
Ik heb pas een nieuwe Samsung harde schijf gekocht (T166 500GB) maar vaak als de computer aangezet wordt na een dag uitgestaan te hebben ratelt hij 5 minuten lang, en dat wordt steeds zachter tot het ineens weg is? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van coldboot problemen met harde schijven, maar dit is er toch duidelijk één. Er staat geen belangrijke data op, alleen geinstalleerde games, en hij is nu ongeveer voor 2/5 gevuld, toen de schijf net nieuw was was het nog niet, maar het is nu sinds een maand ongeveer (hij is 2 maanden oud). Het geluid is een beetje moeilijk te beschrijven, maar het is niet constant, het klinkt een beetje als een ventilator die op 1 plek aanloopt, maar dat is het niet helemaal.

Ik ga zometeen nog even HDTune errorscan draaien, maar bij de SMART Reading zegt hij dat alles OK is.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Of is het eigenlijk geen probleem?

[ Voor 5% gewijzigd door hugoy op 15-06-2008 11:01 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

hugoy schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:00:
Ik heb pas een nieuwe Samsung harde schijf gekocht (T166 500GB) maar vaak als de computer aangezet wordt na een dag uitgestaan te hebben ratelt hij 5 minuten lang, en dat wordt steeds zachter tot het ineens weg is? Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van coldboot problemen met harde schijven, maar dit is er toch duidelijk één. Er staat geen belangrijke data op, alleen geinstalleerde games, en hij is nu ongeveer voor 2/5 gevuld, toen de schijf net nieuw was was het nog niet, maar het is nu sinds een maand ongeveer (hij is 2 maanden oud). Het geluid is een beetje moeilijk te beschrijven, maar het is niet constant, het klinkt een beetje als een ventilator die op 1 plek aanloopt, maar dat is het niet helemaal.

Ik ga zometeen nog even HDTune errorscan draaien, maar bij de Status zegt hij dat alles OK is.

Weet iemand een oplossing hiervoor? Of is het eigenlijk geen probleem?
stap 1 is bepalen waar het geluid exact vandaan komt. Schijven trillen en alssie niet goed in het chassis vast zit dan trilt de hele boel mee. Dat zou je kunnen horen. Rubberen ringetjes helpen.

Check je smart reading (HDtune) en check of alles nog in orde is, maar nogmaals ik schat dat het een mechanisch bromgeluid is.

cold boot zou kunnen. Als dingen warm worden zetten ze uit en krijgen ze vanzelf een andere eigenfrequentie. Als die net niet meer resoneert met een eigenfrequentie van een ander (los) onderdeel in je kast dan houd het hoorbare geluid op. (bovenstaande is gebaseerd op natuurkunde van 6 jaar terug!) Ik zou dus beginnen met die smartreadings, dan even checken of je schijf goed vast zit en eventueel de schijf naar een andere plek in je systeem verplaatsen. Eventueel heel even buiten je kast op de grond leggen en kijken of het geluid zich nog steeds voordoet na een cold-boot.

als het blijkt dat bovenstaande dingen niet geholpen hebben zou je de (web)shop op kunnen bellen of ze je schijf terugnemen voor reparatie / vervanging. er is immers weinig hinderlijker dan een emile ratelband in je kast.

succes :)

-_-

Verwijderd

Ratelen kan je kop zijn die over de schijf heen gaat, probeer eens een goede defrag van die harde schijf.
Ik heb zelf 3 van die dingen en alleen als je harde scherpe geluiden hoort is ie mestal aan het begeven.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 09:58
Smart reading heb ik al gedaan (even toegevoegd aan ts) En die geeft aan dat alles OK is. Maar ik kan helaas moeilijk elimineren, aangezien het niet altijd voorkomt, maar zo'n 50% van de keren. Een vinger ertegenaanhouden werkt ook niet, hij lijkt ook niet te trillen.

Overigens zit de harde schijf in een tool-free installation kast, hij zit dus vastgeklikt en niet geschroefd, maar hij zit wel gewoon heel stevig.

Edit: HDTune geeft aan dat de schijf helemaal goed is, maarja daar kan je helaas niks mee :/

[ Voor 10% gewijzigd door hugoy op 15-06-2008 17:40 ]