Toon posts:

CUP Wordt TE warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Ik heb overlaatst van men buren hun HTPC gekregen omdat hij regelmatig uitviel endergelijke, ze moesten dat ding gewoon nietmeer hebben... Mooi meegenomen dacht ik.

Hij is van een of ander noors-russisch kopie merk en er drivers voor vinden was behoorlijk lastig, maar kheb ze toch uiteindelijk gevonden :) (behalve van het display, maar nvm).

Maar de proc wordt gewoon echt te warm. haalde de piek van 90°C en viel toen uit. Ik heb er even een andere koeler opgezet (een met koelvinnen en fan). Daardoor haalt de pc nu de piek van 70°C en hoor je de fan van op kilometers afstand draaien. De koelvinnen zelf kan je zo een ei op bakken... Zelfs als ik de behuizing openlaat heb ik dit probleem...

Proc zelf is een Intel socket 775 2.8 Ghz (niet overclocked). Zijn er misschien nog dingen die ik kan doen om die temp enigsinds te verlagen ?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33

Onbekend

...

Haal het koelblok van de CPU af en controleer of daar genoeg koelpasta tussen zit. Niet te veel en niet te weinig.

Kijk ook eens naar andere koelplaatjes (north/south-bridges e.d.). Zitten daar ook ventilatortjes op en worden die ook niet heet?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Zet een grote ventilator dwars op het koelblok, met de kast open, dat helpt vast :)

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Wat voor proc precies? Er zijn verschillende 775 procs en de ouden werden een stuk warmer. Meet even hoe hoog de kast is en kijk wat voor koeler er maximaal in kan. Kijk oo kof je de airflow in het kastje kan verbeteren.

Als het echt klein is kun je een koperen koeler installeren (eigelijk voor servers) http://www.azerty.nl/8-81-10921/slp-7726.html bijvoorbeeld.
Als je wat meer ruimte hebt deze bijvoorbeeld. http://www.azerty.nl/8-81-68236/scsk-1000-shuriken.html

Kijk ook even of je er een noctua tower cooler in han zetten (NH-U9 oid.), deze kan je dan in lijn met de airflow plaatsen.

[ Voor 88% gewijzigd door jdm8 op 15-06-2008 10:51 ]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:32
Is er een airflow? zo ja check even op stof(eigenlijk doet dat gelijk overal maar) en check met programma cpu z of evrest welke cpu je heb. de ene wordt namelijk warmer dan de andere.

How are you doing?

Verwijderd

Central Unit Processor??

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Two nerds, one cup. Goed, tot zover de zondagmorgen.

Ik zou inderdaad de fan en koelpasta even goed checken. Moet gewoon een dun laagje zijn.

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Hmmm.. staat dat ding niet gewoon te hoog geclocked in de bios waardoor die hitte gegenereerd wordt. Lees nergens dat je wat settings na bent gaan lopen oid? :O

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

load setup defaults :p om zeker te zijn dat hij niet OC'd is

als je een ei op de koelblok kunt bakken lijkt er mij toch echt wel iets mis :S vervang hem mss eens door een andere, en kijk of het probleem blijft, desnoods steek je er een andere proc op ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Als de koelvinnen heet zijn weet je in elkgeval dat het koelblok goed zit.
Waarom de cpu zoveel warmte afgeeft, of het koelblok niet kwijt kan is een ander verhaal.

Verwijderd

Wat is de temp in de kast? Hoe groot is het koelblok? Hoe groot is de fan?

Hey SnlpYr ga je nog wat zeggen of ben je je topic krwijt???

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor men late reactie... Alvast bedankt allemaal voor jullie tips!

Ik heb even de koeler + koelpasta zijn nu (volgens mij) ok... Er lag denk ik mss net ietsje teveel op... heb er nu zoveel opgelegd als bij men andere pc's (Met die andere hebk daardoor nog geen probs gehad:))

@Onbekend, die andere worde niet te heet (volgens mij toch niet)... blijven stabiel hangen rond de 45 - 50 graden. daar zitten ook geen fannetjes op :)

Het kastje ziet er trouwens als volgt uit
Afbeeldingslocatie: http://www.scriptnetwork.eu/2.jpg

En dan waar de CPU (of CUP :') ) zit:
Afbeeldingslocatie: http://www.scriptnetwork.eu/1.jpg

De processor is namelijk de volgende: DEZE DUS Blijkt overigens dus toch wel een warmer type te zijn.

Stof is er niet echt, dat was het eerste wat ik weggedaan heb ;)

@richeh, zoals ik al vermelde in men eerste post is hij echt niet overclocked, maar ik heb zoals pm1 zei toch maar even de setup defaults geladen, maar zonder verandering. De temp in de kast zelf zit rond de 54 - 60 graden. Koelblok is zo'n 3 cm hoog en fan is 8 cm...

edit: ik weet het, rode randjes, pas ik straks wel even aan 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 13:20 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33

Onbekend

...

Die 54 tot 60 graden is vrij hoog vind ik, maar het kan er mee door als hij op die temperaturen blijft.

Naar welke kant blazen die ventilatoren in de voeding op? Ze moeten niet de luchtkoeling van de processor tegenwerken. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
vind ik ook vrij hoog, maar die warmte komt dus allemaal van de processor uit

De fans van de voeding blazen lucht in de voeding (eigenlijk de warme lucht van de processor) langs de andere zijde van de voeding kan de lucht er gewoon uit (grills)...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat ik zie:
Erg kleine kast met een alleen 2 fans als airflow en een cpu met de intel boxed koeler, die voldoende zou moeten zijn om het ding te koelen. Oftewel de airflow in de kast is compleet ruk.

Nu kun je 2 dingen doen:
- de processor vervangen voor een type dat wat minder energie verstookt
- de kast aanpassen zodat er meer airflow komt

🖥️ | 🚗

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

60 graden voor die 820 is niet gek onder load met zo'n kast.. maar ook niet gevaarlijk.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Maak een gat van 8 cm aan de bovenkant precies boven de processor en doe daar dan een fangrill op om het een beetje af te werken en koop dan een pvc buis met een diameter van 8.2cm of iets meer zodat ie precies om de prcessor heen past. Blijft ie een stuk koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Powerflux, hij haalt 60°C als hij NIET onder load is :p, onder load klinkt het alsof een vliegtuig die aan het opstijgen is...

@bassguitar en Madmarky, ik test hem nu zonder behuizing, blijft even warm... (ik neem aan dat zonder behuizing een veel betere airflow is?)

Zou het helpen als ik een andere htpc kast koop ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 13:53 ]

Verwijderd

Nee juist niet een airflow is er alleen met een geslsloten kast.

Verwijderd

Kijk hier is een open en een dichte kast.

Die is open en je ziet dat er veel koele lucht verloren gaat.

Afbeeldingslocatie: http://img174.imageshack.us/img174/6789/openmb7.th.jpg

En als ie dicht zit zie je dat alle warmte wordt weggevoerd. (je moet er even een zijkant voor denken)

Afbeeldingslocatie: http://img379.imageshack.us/img379/574/geslotenrv3.th.jpg

(ik heb even een voorbeeld pc'tje van google gebruikt maar je begrijpt het idee.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 14:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aha, wist ik dus niet :x Thnx, weer wat bijgeleerd vandaag :)
Dus als ik het goed begrijp (kan zijn datk verkeerd ben) zou het een goed eoplossing zijn om de airflow te verbeteren, er is wel niet zo heel veel plaats in die kast, dus een andere htpc kast kopen? is dat een optie?

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

kzou zeggen haal de voeding er eens uit zodat ze de lucht die je gebruikt om je CPU te koelen niet wegzuigt. open kast en voeding eruit halen en kijk dan eens wat het geeft. (uit welke bron haal je je temps ? een externe temperatuursensor is véél betrouwbaarder hoor :P

edit: is dit de koeler die er origineel opzat ? ander graag plaatje van de orginele :)

[ Voor 14% gewijzigd door pm1 op 15-06-2008 14:24 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Pm1, ga ik straks/vanavond eens proberen :) ik haal men temps uit de bios...

De originele is enkel het koelblokje... de fan heb ik er achteraf zelf opgezet

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

desnoods als je hem niet koeler krijgt een andere koeler kopen zoals bvb de geminii II van cooler master, gat maken in de kast en daar 2 ultrastille fans opzetten ;) als hij dan niet afkoelt weet ik het niet meer :9

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

opzich is dit wel een goede htpc case voor een klein budget:

Antec NSK2480

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ik denk net nog aan iets O-) staat er in je BIOS geen setting dat je pc uitschakelt bij een bepaalde kritische temperatuur, het kan gemakkelijk zijn dat je BIOS er wat naar slaagt van welke temperatuur de CPU is, terwijl hij werkelijk een véél lagere temperatuur heeft ;)

kzou zeggen test die CPU eens in een andere pc :P

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als je een andere koeler wil is zoiets wat voor je. Passief en in lijn met je airflow, alleen beetje duur, €45
Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Koeling/CPU/Nexus_SNP-6060.jpg

Ik weet alleen niet of ze er ook zo groot zijn voor 775. (ik kan alleen veel lagere vinden, maar misschien koelen die ook voldoende)

Deze koeler kan evt. ook. Zelfde idee als je huidige koeler, maar van koper, dus hij koelt veel beter. (Nexus PHT-7750)
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/pht7750_c.gif

[ Voor 116% gewijzigd door jdm8 op 15-06-2008 15:12 ]

Verwijderd

Ik denk dat die bovenste geen optie is aangezien het al flink warm in de case wordt. Ik denk dat er een betere airflow moet zijn als die 2 fans die waarschijnlijk 8cm zijn de enige zijn die de kast koelhouden dan gaat dat gewoon niet lukken.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 15:38 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

powerflux schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:43:
60 graden voor die 820 is niet gek onder load met zo'n kast.. maar ook niet gevaarlijk.
Dat is dus de temperatuur van de kast, niet van de cpu ;)
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:07:
Aha, wist ik dus niet :x Thnx, weer wat bijgeleerd vandaag :)
Dus als ik het goed begrijp (kan zijn datk verkeerd ben) zou het een goed eoplossing zijn om de airflow te verbeteren, er is wel niet zo heel veel plaats in die kast, dus een andere htpc kast kopen? is dat een optie?
Als je een cpu erin stopt die de helft aan energie verbruikt ben je ook klaar, dan kun je de htpc kast houden. Vind je het sowieso een lelijk onding dan kun je natuurlijk ook een andere kast kopen :P

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Ik denk dat als je aan bijde uiteinde van de kast nog eens 2x 80mm fans doet dat dat al een enorme hoeveelheid scheelt.

Verwijderd

De warme lucht van de voeding word tegen het koelblok van de CPU geblazen waardoor de warmte van de CPU snel toeneemt, dit was bij een vriend van mijn echter ook een probleem. We hebben toen een iets grote kast gehaald, en de koeling vervangen door waterkoeling. En alles is nou erg goed koel;)

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:30:
De warme lucht van de voeding word tegen het koelblok van de CPU geblazen waardoor de warmte van de CPU snel toeneemt, dit was bij een vriend van mijn echter ook een probleem. We hebben toen een iets grote kast gehaald, en de koeling vervangen door waterkoeling. En alles is nou erg goed koel;)
kijk eens goed naar de foto's aub, je ziet DUIDELIJK dat de voeding lucht aanzuigt.

edit:= imo vind ik dat die kast op niks trekt :p

[ Voor 5% gewijzigd door pm1 op 16-06-2008 11:23 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:24:
[...]

kijk eens goed naar de foto's aub, je ziet DUIDELIJK dat de voeding lucht aanzuigt.

edit:= imo vind ik dat die kast op niks trekt :p
Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken ;) maar wel eens ;)...

Ik ben nu even aan het experimenteren met een betere koeler en wat fans... maar nog niet echt betere resultaten geboekt.. zal mss dan toch andere case worden

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

open of gesloten case :P maakt een groot verschil he.

heb je nu al eens met een thermometer effectief gemeten ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Pagina: 1