[Sapphire HD2600XT] Problemen vista x64 na catalyst install

Pagina: 1
Acties:

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 15:06
Ik heb vandaag een systeem voor iemand in elkaar gezet. Daarin heb ik oa een Sapphire Radeon HD2600XT (PCI-E) geplaatst. Systeem start goed op en beeld doet het ook, maar nu loop ik tegen een probleem aan betreffende de catalyst drivers (probleem heeft heel mijn zaterdag opgeslurpt :().

Zodra ik de catalyst drivers installeer (de nieuwe die op de ati site staan of de versie op de CD) start windows vista (home premium 64 bit) niet meer door. Hij laat het `lopende´ balkje ziet en wanneer hij het login scherm moet tonen kijg ik niets meer op het beeld te zien (drivers op de cd gaven soms nog wel de muis cursor, de nieuwste van ati helemaal niets).

Ik heb al diverse dingen geprobeerd:
- Nieuwe installatie van vista (de oude had al andere drivers die misschien conflicten konden geven)
- SP1 wel of niet maakt ook niet uit
- Andere kaarten uit de PCI sloten gehaald (zit een MSI tv kaartje in)
- Diverse keren opnieuw opstarten
- Andere monitor aansluiten (via VGA verloopje)

In veilige modus werkt het wel (deze start zelfs op in 1680x1050 wat ik vreemd vond) en als ik de ati drivers weghaal gaat het ook weer perfect (draait dan als VGA kaart), maar zodra ik de catalyst drivers installeer gaat het mis.

Op google en het forum kwam ik weinig bruikbaars tegen. Een van de tips was om de VGA poort te gebruiken, maar deze kaart beschikt enkel over 2 DVI poorten, dus met deze tip kan ik helaas niets.

Overige informatie:
- mobo: P5SD2-VM
- proc: E2180
- 2GB geheugen (kingston)
- Vista Home Premium NL 64bit

Het vreemdste vind ik dat de kaart uit de bocht gaat na de catalyst install (misschien vanwege het laden van aero (dus hardware accelleratie)) dan lijkt het me sterk dat de kaart stuk is.

Heeft iemand enige suggestie wat er mis kan zijn? Indien er informatie mist kan ik deze nog wel toevoegen.

Ik twijfel of dit in dit forum moet of in het windows clients forum

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:56
Heb je de ATi drivers gebruikt met catalyst control center, of zonder catalyst control center (WDM drivers).

Voor catalyst control center is .NET 2.0 vereist
Als je de WDM drivers nog niet geprobeerd hebt zou ik deze eens een schot geven. (klik (vista64))

• .Gertjan.
pin_point schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:06:
Heb je de ATi drivers gebruikt met catalyst control center, of zonder catalyst control center (WDM drivers).

Voor catalyst control center is .NET 2.0 vereist
Als je de WDM drivers nog niet geprobeerd hebt zou ik deze eens een schot geven. (klik (vista64))
Ik heb de versie met de CCC erbij geprobeerd (zowel van de CD als van internet) en de driver only installer, beide geven problemen.

Maar de .NET 2.0 is een goede, ging er eigenlijk van uit dat hij deze zelf zou installeren of er over zou zeuren. Als ik CCC start in de veilige modus doet hij het wel maar zeurt hij dat er geen device is aangesloten, dus het .NET 2.0 verhaal is het denk ik niet, zal er wel even naar kijken :)..

Net even gekeken, de .net frameworks zijn geinstalleerd op de machine (standaard in vista geloof ik) in de map Windows/Microsoft.NET/Framework en Framework64 staan de mappen van framework 1 2 en 3 dus het lijkt erop dat die geinstalleerd zijn.

Nog een kleine toevoeging aan mijn bovenste verhaal: het booten van ubuntu levert ook geen problemen op en start direct met de resolutie van het beeldscherm...

[ Voor 10% gewijzigd door .Gertjan. op 15-06-2008 01:15 . Reden: .net framework is reeds geinstalleerd ]

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• .Gertjan.
Onder windows XP home werkt de kaart wel naar behoren. Zojuist op een andere schijf XP home gezet. Daar de drivers van de CD op gezet en vervolgens een spelletje erop gezet (GTA SA). Draait perfect.... Dus het lijkt me sterk dat de kaart defect is of niet met het mobo kan samenwerken...

Zojuist ook de pc zonder video kaart opgestart (hij gebruikte toen de onboard) toen ging vista in een keer drivers voor het pci express 16 slot installeren en nog wat dingen. Vervolgens kaart weer ingebouwd en windows start weer niet door...

Mijn ideeen zijn inmiddels op :(

• .Gertjan.
Ik heb de kaart vandaag in mijn eigen PC geprobeerd (deze heeft ook een lowend asus mobo (p5vd2-vm se) maar dan met VIA chipsets het moederbord van de pc die niet werkt heeft een SIS chipset).

Mijn PC pakt de kaart wel met Vista... De kaart is in ieder geval NIET stuk... Het lijkt er dus op dat het systeem dat de kaart niet pakt ergens een conflict mee heeft ofzo...

De drivers die ik heb gebruikt waren in eerste instantie de standaard drivers van vista en ik heb ook de drivers van de asus site geprobeerd (kan alleen nergens een chipset driver vinden).

De bios van die machine is volledig up to date en ik heb ook al geprobeerd zaken als onboard audio uit te schakelen... Dat mocht allemaal helaas niet baten...

Ik heb nu inmiddels helemaal geen idee wat het probleem is :{.... Help...

Sla zo wel lekker een modder figuur... Zeg zo mooi: 'ow ik stel wel een systeem samen' :')

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 21:05
Ik heb exact het zelfde probleem. Heeft iemand misschien een oplossing? Ik heb zo'n beetje alles al geprobeert. Nieuwe drivers, vorige driver (8.5). Maar het mag allemaal niet baten. :( Maar het vreemde is dat mijn systeem helemaal perfect werkte met mijn vorige Windows Vista X86 installatie. Maar doordat ik nu 4 GB geheugen heb wil ik de X64 versie installeren. |:(

Mijn systeem:
AMD Athlon 64 X2 6400+
MSI K9A Platinum.
ATI HD2900XT 2X in CrossFire.
Kingston Hyper X DDR2 800 4 GB Dual Channel.

[ Voor 8% gewijzigd door Robo1993 op 29-06-2008 16:52 ]

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

• .Gertjan.
Robo1993 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 16:50:
Ik heb exact het zelfde probleem. Heeft iemand misschien een oplossing? Ik heb zo'n beetje alles al geprobeert. Nieuwe drivers, vorige driver (8.5). Maar het mag allemaal niet baten. :( Maar het vreemde is dat mijn systeem helemaal perfect werkte met mijn vorige Windows Vista X86 installatie. Maar doordat ik nu 4 GB geheugen heb wil ik de X64 versie installeren. |:(

Mijn systeem:
AMD Athlon 64 X2 6400+
MSI K9A Platinum.
ATI HD2900XT 2X in CrossFire.
Kingston Hyper X DDR2 800 4 GB Dual Channel.
Ik heb in de machine die problemen geeft slechts 2 gig gezet (2x 1 GB, in mijn eigen machine zit het zelfde geheugen in de zelfde opstelling). Ik ga volgende week proberen of mijn eigen 2400pro kaart wel in die machine werkt.. Zo ja wissel ik de kaarten om, want de 2600xt werkt wel in mijn eigen machine.

Blijft een vaag probleem...

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-05 21:05
Ik heb zojuist een (mogelijke) oplossing gevonden.

Ik heb eerst tijdens het booten op F8 gedrukt waardoor ik geavenceerde opstart mogelijkheden kan kiezen. Toen heb ik gekozen voor: "De computer opstarten in 640 X 480." Waarna de computer gewoon opstartte. Toen heb ik de resolutie ingesteld op 1440 X 900 (mijn native resolutie). Daarna de computer gereboot, waarna alles weer perfect werkt. :)

Ik hoop dat dit ook jouw oplossing is. Veel succes in ieder geval.

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

• .Gertjan.
Robo1993 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 22:34:
Ik heb zojuist een (mogelijke) oplossing gevonden.

Ik heb eerst tijdens het booten op F8 gedrukt waardoor ik geavenceerde opstart mogelijkheden kan kiezen. Toen heb ik gekozen voor: "De computer opstarten in 640 X 480." Waarna de computer gewoon opstartte. Toen heb ik de resolutie ingesteld op 1440 X 900 (mijn native resolutie). Daarna de computer gereboot, waarna alles weer perfect werkt. :)

Ik hoop dat dit ook jouw oplossing is. Veel succes in ieder geval.
nope.. helaas. De VGA mode (zo heet die optie geloof ik) heeft mij destijds niet geholpen ik kreeg toen nog steeds geen beeld... Ook het terugspringen naar de laatste bekende configuratie heeft toen niet geholpen... Alleen in safemode en na het uninstallen van de driver kreeg ik beeld...

• .Gertjan.
Nou het probleem is "opgelost" ik heb mijn eigen HD2400Pro in de machine gezet en zoals verwacht deed die het WEL. Ook na het installeren van de ATI drivers (inmiddels was 8.5 uit en heb ik die er voor de zekerheid maar erop gezet) bleef deze draaien en konden er 3d games gespeeld worden.

Daarna de 2600XT er weer in gegooid en opgestart. Nadat windows de juiste drivers had gepakt en een reboot had gedaan deed de 2600XT het ook ineens prima... En hij blijft ook goed werken.

Blijf het een vaag probleem vinden. Het proberen van een andere kaart in het PCI express slot had ik al ergens gelezen als oplossing en het lijkt erop dat dat hier misschien ook de oplossing was... Vraag me alleen niet waarom...

Het zou natuurlijk ook kunnen dat microsoft of ati een bugfix gedaan hebben zodat het ineens wel werkt, want onder XP werkte het in eerste instantie wel...

Pagina: 1