Webcam ophangen in kelder

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:28
Ik heb hier een interessant "probleem" waar ik jullie input goed bij kan gebruiken.

Ik woon in een koopflat met een vereniging van eigenaren. We hebben hier al geruime tijd het probleem dat mensen in de fietsenkelder allerlei rottigheid uithalen: er worden geregeld fietsen gestolen en sommige mensen gebruiken de kelder als toilet. Over het algemeen zijn het beschaafde mensen die hier wonen, maar er zitten wat rotte appels tussen. Goed, dit is allemaal Stuffis Generalis materiaal, nu het punt dat hier thuishoort.

Tijdens de volgende vergadering van de vereniging (ik ben voorzitter van de vereniging) wil ik voorstellen om een webcam in de kelder op te hangen. Het is mijn bedoeling deze te koppelen aan een server die ik hier in huis heb staan en dat er bij beweging opname gemaakt wordt. Als er dan rottigheid plaatsvindt kan ik de volgende dag de opgeslagen beelden op mijn server bekijken. Dit is op zich allemaal nog prima te regelen: draadloze webcams bestaan en de software om op te nemen ook. Alleen: hoe ga ik de webcam met mijn server verbinden? Ik woon namelijk bovenin de flat en de kelder is (duh) helemaal onderin. Het signaal moet dus door 6 dikke betonnen vloeren heen.

Een WiFi-verbinding is volgens mij sowieso niet haalbaar, dus ik moet iets anders bedenken. Wellicht een UTP kabel naar de zesde (er lopen al allerlei kabels door de flat natuurlijk, elektra e.d.) en vanaf daar ergens een wireless accesspoint die dan verbinding kan maken met een wireless accesspoint hier in huis? Een kabel mijn huis binnen laten komen lijkt me niet zo handig, omdat als ik dan ooit verhuis mijn "taak" automatisch over zou gaan naar de koper van mijn flat.

Zijn er mensen die met dit soort zaken ervaring hebben? Je kunt dit ongetwijfeld door een professioneel bedrijf laten doen, maar ik vind het eigenlijk leuker om zoiets zelf te proberen. En het scheelt enorm veel geld natuurlijk.

omniscale.nl

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03 22:21

Sick Nick

Drop the top!

Of je neemt gewoon een camera die reageert op beweging en opneemt op een geheugenkaart. Werkt een stuk handiger :p

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
En dan stelen ze de camera als ze zien dat er geen antenne of kabel aanhangt.

• posttoast
Wat F4T4L_3RR0R zeg dus :)

omniscale.nl

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Twazerty

AVCHDCoder developer

is een fake camera geen optie. Die lijken tegenwoordig net echt en ze bewegen ook nog. Ook kan er eventueel een ledje knipperen. Schrikt misschien goed af. Even een bordje erbij. U word opgenomen :+

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• posttoast
Tja, daar heb ik ook aan gedacht. Alleen vraag ik me af of mensen die pissen in de kelder al niet zo ver heen zijn dat het afschrikprincipe nog werkt.

omniscale.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Loopt er niet een extra telefoonkabel ergens in die buurt? Als die vier-aderig is wil daar vaak nog wel 10BASE-T ethernet overheen lopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

Ethernet camera
Afbeeldingslocatie: http://www.adept.net.au/news/newsletter/200610-october/resources/TM-6740GE.gif

+

Powerline adapter
Afbeeldingslocatie: http://pan.fotovista.com/dev/7/8/00033087/l_00033087.jpg

Lijkt me een prima oplossing. :)

• posttoast
Gaat dat werken in een flat? Werkt zoiets niet alleen binnen één huis? Op zich wel een interessante oplossing.

Er loopt daar ongetwijfeld ook wel ergens een telefoonkabel. In ieder geval zitten we in de buurt van het bellentableau met kabels naar van die "telefoons" in de verschillende huizen. Misschien kunnen we daar iets mee? Ik heb alleen geen idee wat voor kabels dat zijn, het is vast geen normale CAT5.

omniscale.nl

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zijn er geen Garage boxen in die kelder ? Als er daar stroom is kan je voor 2 /3 nachten een servertje met AP neerzetten.... ook al heb je ook wel van die USB schijven waar het direct naartoe opgeslagen kan worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even een stapje buiten het technische deel: je realiseert je hopelijk wel dat je hier mogelijk de privacywetgeving overtreed, en dat dergelijke beelden vaak niet eens gebruikt mogen worden? Aan het gebruik van bewakingscamera's zitten allerlei regels verbonden. Ik begrijp wel waarom je het wilt doen, maar weet wel waar je aan begint :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• posttoast
Er zijn kelderboxen, maar daar wordt ook nog wel eens ingebroken. Ik ga daar dus zeker geen server neerzetten.

omniscale.nl

• posttoast
gambieter schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:56:
Even een stapje buiten het technische deel: je realiseert je hopelijk wel dat je hier mogelijk de privacywetgeving overtreed, en dat dergelijke beelden vaak niet eens gebruikt mogen worden? Aan het gebruik van bewakingscamera's zitten allerlei regels verbonden. Ik begrijp wel waarom je het wilt doen, maar weet wel waar je aan begint :)
Ik moet dit uitzoeken, maar in principe is het privéterrein (het is binnen achter een deur met een slot). En als de vereniging van eigenaren ermee akkoord gaat (dat zijn dus alle huiseigenaren) denk ik niet dat het een probleem is. Ik zal uiteraard ook op de deuren buiten de kelder (voor je binnenkomt dus) een bordje op moeten hangen dat er binnen gefilmd wordt.

oeps, dit had wel in een edit gekund

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 14-06-2008 23:59 ]

omniscale.nl

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als alle eigenaren akkoord zijn, is het dan niet voldoende om het slot te veranderen? Of verdenk je sommige eigenaren van rotte appels zijn?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
posttoast schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:57:
Er zijn kelderboxen, maar daar wordt ook nog wel eens ingebroken. Ik ga daar dus zeker geen server neerzetten.
p2 128MB 10 GB is al meer dan genoeg :)

Maar als er zoveel dingen gebeuren als diefstal en wildplassen slaan ze dat camera'tje ook wel kapot...
Dus of je er echt zoveel mee gaat opschieten ....

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 11:21
LuckyY schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:09:
[...]

Maar als er zoveel dingen gebeuren als diefstal en wildplassen slaan ze dat camera'tje ook wel kapot...
idd.. Je hoeft geen Windows 2k3 server neer te hangen :+.. anyway...

Koop op de romel markt ergens ee oude bak. Installeer hier windows 2000 server. of een linux variant. met capture software. en klaar is bassie.

vergeet alleen niet een bord op te hangen bij de entree van de kelder dat er gefilmt word..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• posttoast
gambieter schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:09:
Als alle eigenaren akkoord zijn, is het dan niet voldoende om het slot te veranderen? Of verdenk je sommige eigenaren van rotte appels zijn?
Sommige appartementen worden onderverhuurd. Ik vermoed dat daar het probleem zit. Het slot veranderen heeft dus niet heel veel zin.
LuckyY schreef op zondag 15 juni 2008 @ 00:09:
[...]

Natuurlijk kan ik daar een servertje neerzetten. Maar het is natuurlijk een stuk makkelijker als ik vanuit huis een oogje in het zeil kan houden.

En ja, ze kunnen best die camera kapotslaan maar voordat dat gebeurt heb ik dan dus wel mooi beelden van die persoon (ik wil de camera zo ophangen dat beide ingangen van de kelder in beeld zijn).

omniscale.nl

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-03 11:21
Is er geen schacht die naar boven loop?? tevens 4 verdiepingen WIFI for get it... zal toch bekabeld moeten worden. of je moet iedere bewoner toegang geven op de AP. en dan hang je op 2 verdiepingen een AP.

[ Voor 21% gewijzigd door To_Tall op 15-06-2008 01:11 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• posttoast
To_Tall schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:11:
Is er geen schacht die naar boven loop?? tevens 4 verdiepingen WIFI for get it... zal toch bekabeld moeten worden. of je moet iedere bewoner toegang geven op de AP. en dan hang je op 2 verdiepingen een AP.
Er is ongetwijfeld wel ergens een soort schacht, maar dan moet ik wel bedenken wat ik na die schacht doe. Daar ergens een accesspoint ophangen ofzo?

omniscale.nl

• mace

mace

Sapere Aude

In de flat van mijn zus zitten alle gasleidingen en -meters in een doorlopende schacht, misschien is er ook wel zoiets in jouw flat. Stukkie FTP of STP naar beneden en klaar. :)

Gewoon doortrekken die kabel.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 15-06-2008 01:15 ]

• posttoast
mace schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:14:
In de flat van mijn zus zitten alle gasleidingen en -meters in een doorlopende schacht, misschien is er ook wel zoiets in jouw flat. Stukkie FTP naar beneden en klaar. :)

Gewoon doortrekken die kabel.
Ja, hier zijn er allerlei verschillende leidingen op verschillende plekken. De flat is erg lang en loopt ook nog in een L-vorm. Dat is even zoeken dus.

omniscale.nl

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

posttoast schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:37:
Er loopt daar ongetwijfeld ook wel ergens een telefoonkabel. In ieder geval zitten we in de buurt van het bellentableau met kabels naar van die "telefoons" in de verschillende huizen. Misschien kunnen we daar iets mee? Ik heb alleen geen idee wat voor kabels dat zijn, het is vast geen normale CAT5.
Bellentableau? Bedoel je zo'n geval? http://www.ayesta.nl/isra.jpg? En dan die bovenste witte. Als je dat hebt zitten zit daar ws. je KPN IS/RA, dus bekabeling vanuit de KPN. Daar moet je niet aan zitten :P Echter van daar zal 't ws. naar iets soortgelijks gaan wat dan in de woningen uitkomt. Dat is over het algemeen twisted pair bekabeling dus daar kun je als je even 4 aders neemt wel 10mbit ethernet overheen jassen.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan misschien al eens dat bordje ophangen dat er gefilmd wordt (en de camera nog even achterwege laten)
kan al best zijn dat het psychologisch effect ('shit, nu kunnene ze zien wie het geweest is') al genoeg afschrikking is, en dan hoor je ook welke huurders er mogelijk vervelend over gaan doen van zodra er echt een camera hangt.
(vaak genoeg dat diegene die er moeilijk over doet er iets mee te maken heeft - uitgezonderd de mensen die gewoon heel afschermend zijn qua eigen privacy, anderzijds: he is voor hun eigen goed, want anders betaald iedereen mee om de schade van de gemeenschappelijke gedeelten terug te herstellen)

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:25
Wat je ook kunt doen is 2 wifi N airport express units bij de media markt kopen. Die komen misschien wel door de vloeren heen en zijn verder makkelijk aan te sluiten. Mochten ze er toch niet doorheen komen, dan breng ze gewoon terug.

• mace

mace

Sapere Aude

CyBeR schreef op zondag 15 juni 2008 @ 01:42:
Bellentableau? Bedoel je zo'n geval? http://www.ayesta.nl/isra.jpg? En dan die bovenste witte.
Nee, hij bedoelt het bord met alle deurbellen voor de flat. Je weet wel, 85 verschillende knopjes, 1je drukken, zeggen wie je bent en BZZZT, je kan er in. :P

• posttoast
mace schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:41:
[...]

Nee, hij bedoelt het bord met alle deurbellen voor de flat. Je weet wel, 85 verschillende knopjes, 1je drukken, zeggen wie je bent en BZZZT, je kan er in. :P
Exact :)

Ik kan wel even naar die Airport Express dingen kijken, maar ik vermoed dat dat echt niet gaat werken. Vanuit de kelder naar de zesde verdieping door 6 lagen beton wordt draadloos best lastig denk ik. Ik zal eens kijken of ik er iemand bij kan halen die wat meer weet over het gebouw. Even achterhalen of er ergens leidingen zijn die ik kan gebruiken voor een kabeltje. Misschien door de liftschacht?

omniscale.nl

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

soulrider schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:59:
je kan misschien al eens dat bordje ophangen dat er gefilmd wordt (en de camera nog even achterwege laten)
kan al best zijn dat het psychologisch effect ('shit, nu kunnene ze zien wie het geweest is') al genoeg afschrikking is, en dan hoor je ook welke huurders er mogelijk vervelend over gaan doen van zodra er echt een camera hangt.
En je koopt een dummycamera en jast een loos draadje een stukje een schacht in ofzo. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mace schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:41:
[...]

Ah, dat is ook eigenlijk veel logischer maar ik had daar niet aan gedacht :+

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

idd, de bekabeling van het intercom-systeem loopt door de hele flat, goeie kans dat daar nog 2 draadjes van vrij zijn, met een beetje doorpiepen kan je die in de postkast wel terugvinden.
dan een kabeltje + voeding vnauit de postkast maken en hoppa. :D

(let er wel op dat je die aders die je wil gebruiken in de andere huizen waar die intercomkabel doorheen loopt doorgelast zijn ;) )

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Pagina: 1