Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wattage specifieke setup?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views

• mrfu
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

mrfu

Quis custodiet ipsos custodes?

Topicstarter
Beste Tweakerts, wie kan mij helpen een redelijke inschatting te maken hoeveel watt deze setup vraagt. Dit wil ik namelijk graag weten omdat ik van plan ben meerdere PC's op 1 voeding aan te sluiten om deze PC's vervolgens dag en nacht te laten crunchen.

Het gaat om de volgende hardware (per PC):
(De hardware hieronder beschreven is redelijk specifiek aangegeven, maar dit kan van ieder merk met gelijkwaardige chipset/snelheid zijn.)

XFX 630i moederbord (onboard GF7100 vid.kaart)
Intel E2160
1x 512 Mb DDR2-677 CL5

Geluid/netwerk zijn onboard, geluid word niet gebruikt, netwerk wel.
Processor word niet overclocked ivm. beperking moederbord en single channel geheugen + natuurlijk stroomverbruik.
PC's zullen niet direct/tegelijk aangezet worden, dus met de peak tijdens opstarten hoeft geen rekening gehouden te worden, wel zullen ze allemaal constant 100% load dragen, dus wattage @ 100% load is een ideaal streven, dan zitten we altijd goed qua inschatting.

Nou hoop ik dat dit rond de 100/125 Watt MAX uit de muur trekt, dan hoop ik namelijk tot 4 van deze setup's aan te kunnen sluiten op één 500 Watt voeding. (A-merk voeding ivm. voltages@load)

Graag jullie gedachten hierop. Alvast bedankt !

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

waarom op één voeding in de eerste plaats ??

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Welke voeding heb ik nodig? Deel 20. Ik zou het zelf niet zo aanpakken, maar je zal er wel een reden voor hebben :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
Op 1 voeding omdat ik er anders 4 moet hebben :p

Meer info over stroom delen @ voedingen is overigens hier te vinden, dan snap je misschien beter wat ik wil. Waarin toevallig ook staat, ik qoute:
Why would anyone want to use one PSU to power two motherboards? An example is setting up an efficient Folding Farm...
En ik ben bewust van het bestaan van dat topic, maar misschien dat er iemand is die zo kan zeggen hoeveel watt, of andere nuttige tips heeft voor een setup als deze.

[ Voor 17% gewijzigd door mrfu op 14-06-2008 22:55 . Reden: quote toevoegen ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mrfu schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:53:
En ik ben bewust van het bestaan van dat topic, maar misschien dat er iemand is die zo kan zeggen hoeveel watt, of andere nuttige tips heeft voor een setup als deze.
En dat is nu juist niet de bedoeling als er een specifiek topic voor is, maar goed, dat is verder niet aan mij.

Belangrijkste tip is om het te meten met een zo'n setup (meten is weten), en het niet te krap te nemen. Dus als de gemeten max 125W per systeem is, dan zeker geen 500W max voeding nemen, maar eentje die die 500W ook voor een langere periode kan leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 14-06-2008 22:57 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
of andere nuttige tips heeft
Ik wil ik graag weten HOE andere mensen dit zouden aanpakken.
En meten gaat niet, omdat ik namelijk nog niet weet hoeveel setjes ik ga aanschaffen, want dat is afhankelijk van het antwoord op dit topic en tevens heb ik ook nog niet 1 setje ervan, omdat iemand anders misschien zegt, he deze en deze onderdelen zijn energiezuiniger maar toch even snel, dat is beter.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrfu schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:58:
[...]

Ik wil ik graag weten HOE andere mensen dit zouden aanpakken.
En meten gaat niet, omdat ik namelijk nog niet weet hoeveel setjes ik ga aanschaffen, want dat is afhankelijk van het antwoord op dit topic en tevens heb ik ook nog niet 1 setje ervan, omdat iemand anders misschien zegt, he deze en deze onderdelen zijn energiezuiniger maar toch even snel, dat is beter.
Ik zou graag willen weten hoe je de PC's niet tegelijk wil starten.
Terwijl de voeding wel spanning op de componenten zet. ;)

Gebruik je trouwens ook nog HD's en DVD branders?

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 14-06-2008 23:14 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
Oh ja vergeten, ik gebruik een Compactflash -> IDE converter en daarin stop ik een 4Gb Compactflash kaart. Maar stroomverbruik daarvan is minimaal.

En zodra je de schakelaar van een voeding aanzet, gaan er nog weleens lampjes branden op een moederbord maar gaat het ding niet aan. PAS wanneer je de schakelaar indrukt gaat het moederbord aan.

Ik quote weer even:
Both motherboards will need at minimum a power switch. Powering up one motherboard will not start the other running--but will supply voltage to the second board, which is evidenced by the HSF firing up. Simply power up one board and then when ready power the other. Shutting down one motherboard does not shut down the other. To completely power down the PSU both motherboard power switches must be activated on after the other. And that's all there is to it.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mrfu schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:18:
Oh ja vergeten, ik gebruik een Compactflash -> IDE converter en daarin stop ik een 4Gb Compactflash kaart. Maar stroomverbruik daarvan is minimaal.

En zodra je de schakelaar van een voeding aanzet, gaan er nog weleens lampjes branden op een moederbord maar gaat het ding niet aan. PAS wanneer je de schakelaar indrukt gaat het moederbord aan.

Ik quote weer even:
[...]
Denk zo'n 100 Watt voor 1 PC, maar misschien moet je eens een DM naar theodouma sturen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

mrfu schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 22:49:
XFX 630i moederbord (onboard GF7100 vid.kaart)
Intel E2160
1x 512 Mb DDR2-677 CL5
De cpu heeft een tdp van 65W, met de andere componenten en eventueel nog een zuinige hd ga je niet boven de 100W komen schat ik, dus 4 van deze setups zouden moeten gaan op een 500W voeding.

Verder lijkt het me wel een interessant project. Ik vraag me af waarom je net voor deze componenten kiest: de berekeningen, kunnen die niet gedaan worden door veel krachigere GPU's, en is 4x zulkeen cpu de goedkoopste oplossing (je moet er dan ook 4x mobo + 4x geheugen bij kopen en als je misschien ene krachtigere cpu kiest wordt die wel iets duurder maar kan je in aantallen setups besparen en dus minder mobos en geheugen hoeven te kopen)?

En verder zal je nogal moeten knutselen aan de voeding. :P

• mrfu
  • Niet online

mrfu

Topicstarter
Ha eindelijk iemand met een echte interessante response!

Ik heb de keuze voor deze setup gemaakt vooral wegens de kosten ervan.
Een 630i chipset bordje gaat al voor 40 euro over de toonbank.
Een 2180 processor kost tegenwoordig ook 50 euro
En 512 Mb DDR2 kost je een tientje.
Doe er een 4 Gb CF kaart bij icm. een Compactflash adapter en je bent nog eens 25 euro kwijt.

Dan kom ik op een totaal van 125 euro per computer uit.
Een 3870 kost 100 euro, dus als ik dan opzich een videokaart erbij doe bespaar ik wel 1 PC uit en de performance is nog sneller ook.

Dus dan worden 't 2 PC's met een HD3870 ieder.
En dan maar hopen dat de voeding het houd!

Tenzij iemand een beter idee heeft?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 23:30:
[...]

De cpu heeft een tdp van 65W, met de andere componenten en eventueel nog een zuinige hd ga je niet boven de 100W komen schat ik, dus 4 van deze setups zouden moeten gaan op een 500W voeding.

Verder lijkt het me wel een interessant project. Ik vraag me af waarom je net voor deze componenten kiest: de berekeningen, kunnen die niet gedaan worden door veel krachigere GPU's, en is 4x zulkeen cpu de goedkoopste oplossing (je moet er dan ook 4x mobo + 4x geheugen bij kopen en als je misschien ene krachtigere cpu kiest wordt die wel iets duurder maar kan je in aantallen setups besparen en dus minder mobos en geheugen hoeven te kopen)?

En verder zal je nogal moeten knutselen aan de voeding. :P
De kans bestaat natuurlijk wel dat als er ergens iets mis gaat, het dan ook voor alle 4 slecht af kan lopen. Als je deze setup in elkaar knutselt, zou ik als ik jouw was je cpu's nog een beetje undervolten. Als ze stabiel zijn op een lager voltage, zuipt het minder stroom en worden ze minder warm.

daarnaast: berekeningen laten doen door GPU's ipv cpu's staat nog redelijk in de kinderschoenen. Verder zal het wel flink wat programming skills vereisen, maar als de soort berekeningen het toelaat om gebruik te maken van je videokaart, schrap die tweede pc dan ook, en zet er twee videokaarten in , OC je processor een beetje en denk ook gelijk aan je geheugen.

maar uiteraard ligt het helemaal aan de soort berekeningen en je programming skills.

-_-

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welke voeding heb ik nodig? Deel 20

Verder bestaat er zoiets als "meten is weten" - je geeft niet duidelijk aan of je (een deel van) deze hardware in huis hebt, maar of je het nu al hebt of niet, het lijkt me erg verstandig eerst zelf te meten. Al krijg je 1001 gunstige replies die zeggen dat het lukt, je hebt daar weinig aan als het in werkelijkheid niet zo is. Daarom alleen al is dit topic niet zo zinnig.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.