Toon posts:

M2A-VM HDMI: geen audio devices

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje geleden heb ik een nieuwe pc samengesteld voor een kameraad met als mobo een Asus M2A-VM HDMI. Met de bijgevoegde CD alle drivers geïnstalleerd en dit werkte direct perfect.

Na een format moet ik alles terug installeren voor hem, maar hij is de CD kwijt van de drivers.
Geen probleem dacht ik, dan download ik die wel even vlug van de website. Not!

Alles lijkt goed te werken, enkel het geluid (analoge uitgang) krijg ik niet aan de praat. Ik heb alle drivers voor dit mobo gedownload en geïnstalleerd maar toch werkt het geluid niet. Digitaal heb ik niet getest, maar daar is mijne kameraad toch niets mee en hij geeft toch aan dat er geen devices geïnstalleerd zijn.
Chipset: AMD Chipset Driver Program for Windows XP & 64bit XP.(WHQL)
Audio: Realtek ALC883 Audio Driver V5.10.0.5404 for Windows 2000/XP & 64bit XP.(WHQL)

In device managers staan 3 Other devices:
2 PCI devices en 1 Unknown device
Als ik in de BIOS de HDMI uitgang op disable zet, verdwijnt er 1 PCI device.
Ik heb al geprobeerd om de drivers voor de 3 devices automatisch (hardware update wizard) te laten installeren, maar hij vind de juiste software hiervoor niet.

In control panel - Sound and audio devices geeft hij aan: no audio device

Het rare is dus dat met deze instellingen voorheen alles perfect werkte, maar met de gedownloade drivers werkt het niet. Iemand een idee?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

De 64 bit driver zou moeten werken. Nadat je de driver geinstalleerd hebt, zou er in je apparaat beheer een multimedia device bij moeten staan. En uiteraard ook een unknown / pci device kwijt zijn. Dan is uiteraard de vraag of de audiodrivers uberhaupt geinstalleerd worden. Als dat zo is dan zou er sowieso een driver foutmelding gegeven worden. Misschien dat dus in de eventviewer (start run eventvwr) iets staat of een initialisatiefout oid.
Verder is het met drivers meestal het geval dat je gewoon moet prutsen tot het werkt en er dan verder vanafblijven.

optie twee is terug te gaan naar de winkel waar je je hardware gehaald hebt. Neem een USB stick mee, vraag of ze even een doos voor je opentrekken en of je de audiodrivers van de cd op je usb stick mag zetten. Sommige winkels zullen daar niet zo moeilijk over doen, zeker niet als je het netjes uitlegd en je garantiebewijs meeneemt.

de laatste optie is het uitschakelen van je audiochip in de bios en een externe geluidkskaart erin stoppen. Elk simpel geval tot 15 euri zal net zo goed werken als de onboard realtek chip.

edit: optie 1.5: neem een linux USB stick, en kijk of je onder linux geluid uit je chip krijgt. die pendriver linux ondersteund de meeste audiochips al standaard, dan kan je een hardwarematig probleem uitsluiten (of niet).

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 15-06-2008 01:26 ]

-_-

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44
Bij de nieuwe moederborden zit de geluidschip op de HDAudio bus. Onder 32bits Windows XP weet ik dat je daar kb888111 voor nodig hebt. In SP3 zit hij zelfs standaard. Los is deze moeilijk te verkrijgen, waarom weet ik ook niet. Waarschijnlijk heb je onder 64bit Windows ook zo'n soortgelijke driver nodig. Kijk eens in de Device Manager onder System Devices. Zie je daar de Microsoft UAA Bus Driver for High Definition Audio staan? Als je die hebt dan is het niet het probleem wat ik voorleg, als je die niet hebt dan zoek je in die richting.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52
Drivers op de Asus site zijn vaak al aardig oud. Beste kun je ze gewoon rechtstreeks bij Realtek ophalen, maar omdat die site zo ongelooflijk traag is kun je de laatste XP driver (WDM 1.95) beter hier downloaden. Voor het HDMI gedeelte heb je dan ook nog deze nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Na veel proberen uiteindelijk maar een nieuwe format gedaan om met een propere installatie te kunnen starten.
- Direct erna SP3 geïnstalleerd wat perfect verliep.
- Vervolgens kb888111 proberen te installeren, maar die zei dat op xp met SP3 dit niet nodig is. (Logisch want SP3 bevat dit al)
- Daarna heb ik sp33867 geïnstalleerd (MS UAA bus driver for HD audio version 1.00B). De installatie verloopt normaal, maar nadien staat deze wel niet tussen de system devices...

Ok, alles klaar voor een nieuwe poging.
Als eerste de chipset drivers geïnstalleerd, vervolgens de audio drivers en weer niets. Ik heb zowel de nieuwste drivers van Nielson als die van Asus zelf geprobeerd, maar geen enkele werkt.

In eventviewer vind ik geen errors bij de installatie.

In device manager staat onder other devices nog steeds: PCI device en Unknown device.

Pff, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Blijkbaar ben ik toch niet de enige als ik het internet afstruin. Schandalig dat er zo een slechte support is voor iets triviaals als een driver installeren |:(

Verwijderd

Probeer (als dat nog niet gedaan is)de boel via apparaatbeheer(stuurprogramma bijwerken) nog eens over te doen door naar de uitgepakte driver map te browsen.Ik draai er nu linux op maar heb dit in Windows zo een paar keer moeten doen.

Bij het niet gebruiken van de CD wordt waarschijnlijk ook Acpi niet geinstalleerd.Dit zie je dan weer als het gele ! in apparaatbeheer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 20:44:
Probeer (als dat nog niet gedaan is)de boel via apparaatbeheer(stuurprogramma bijwerken) nog eens over te doen door naar de uitgepakte driver map te browsen.Ik draai er nu linux op maar heb dit in Windows zo een paar keer moeten doen.

Bij het niet gebruiken van de CD wordt waarschijnlijk ook Acpi niet geinstalleerd.Dit zie je dan weer als het gele ! in apparaatbeheer.
Jep, dit heb ik ook al menig maal geprobeerd zonder resultaat. Cannot find software for this hardware
(of zoiets in die aard toch, zit nu op mijn werk)

ACPI is geïnstalleerd bij de system devices.

Nu las ik juist op een ander forum dat de oplossing voor veel mensen juist is om de UAA driver en KB888111 niet te installeren. Als UAA wel tussen de system drivers staat en KB888111 in het register, deze eerst verwijderen en dan de realtek drivers installeren. Deze twee zaken zouden tussen de installatiefiles van de realtek drivers staan en verhinderen de verdere installatie van de realtek drivers als deze al geïnstalleerd zijn... Dit zal ik straks eens uitproberen.
Pagina: 1