Op maandag 19 februari 2001 20:46 schreef joo55t het volgende:
Ik heb gehoord van iemand dat je dmv interleave je geheugen met elkaar kan laten samen werken. Je moet hiervoor 2 precies dezelfde stips hebben, dus bv. 2x 128mb 133mhz van hetzelfde merk en op de meeste
moderne moederboarden kan je het dan in de bios aanzetten.
Hoe werkt dit precies...word het zaakje erveel sneller van ? Plz provide me with some info ! (of url)
thanx !
Met interleaving wordt het geheugen anders aangesproken door je OS. Interleaving zorgt er voor dat beide (gelijke) modules tegelijk worden gevuld en dus niet eerst 1 en dan de andere.
Voor thuisgebruik heb je hier niet zoveel aan, het is meer bedoeld voor vette servers enzo. Je moederbord zou dan eigenlijk voor de leukigheid ook nog eens twee of meer verschillende memory controlers moeten hebben waardoor het allemaal nog sneller gaat. Je moet dan wel beide controlers voorzien van evenveel en exact hetzelfde geheugen voor de beste prestaties.
Je CPU kan dan ook al vast met de andere module communiceren als de eerste nog aan het zoeken is naar de gevraagde data waardoor je de wait states omzeild. Ze zijn er wel maar je CPU doet iets anders tijdens een wait state waardoor je aanzienlijke snelheidswinst kan boeken.
Check dit ook eens
/me heeft alleen de betekenis van interleaved memory van Jeeves de werking wist hij zelf ook