Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Gebruiksersinstellingen herstellen na deleten account*

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Op de PC van m'n ouders wilde ik een bestand openenen wat niet lukte: ik had onvoldoende machtiging. Raar, want ik was ingelogd als 'gebruiker', die admin-rechten heeft.
Wat heb ik gedaan: via 'control userpasswords2' de account 'gebruiker' verwijderd, zodat alleen 'administrator' overblijft. Opnieuw opgestart.

Dit hielp ook niet (kon het bestand nog steeds niet openen) dus ik maakte opnieuw een account 'gebruiker' aan, in de hoop dit dan weer de oude gebruiker zou worden. Opnieuw opgestart. Helaas: ik ben al mijn instellingen kwijt.
Deze staan echter wel gewoon op de harde schijf (onder documents and settings\gebruiker\). Hoe krijg ik deze weer terug? Ik vermoed overigens dat het account waaronder ik nu ben ingelogd staat in "documents and settings\gebruiker\Gebruiker.GEBRUIKE-A5ED98", maar ik weet niet hoe ik weer de instellingen die dus onder documents and settings\gebruiker\ staan kan gebruiken.
Opnieuw inloggen heeft geen zin: ik zie alleen het account 'gebruiker', dat de installingen uit de nieuwe map documents and settings\gebruiker\Gebruiker.GEBRUIKE-A5ED98 gebruikt.
Hoe los ik dit op ? Hoe pak ik weer de instellingen op onder documents and settings\gebruiker\?

Vraag twee: iemand een idee hoe ik dat bestandje (.exe) alsnog kan openen? Ik heb toch steeds admin-rechten?

[ Voor 19% gewijzigd door tbenschop2 op 14-06-2008 20:45 ]

Verwijderd

Elke gebruiker heeft in Windows behalve een naam, ook een eigen 'identificatiecode'. Als je een gebruiker wist, en vervolgens een nieuwe gebruiker met dezelfde naam aanmaakt, krijgt-ie ook een nieuwe identificatiecode. Vandaar dat je oude instellingen niet zijn 'overgenomen'.

Wat je zou kunnen proberen is met een offline registry tool, die registry-bestanden uit de directory van de 'oude' user te exporteren, en (sommige gedeelten daarvan) vervolgens weer te importeren in de registry van de 'nieuwe' gebruiker. Bijv. WRR (Windows Registry Recovery) is zo'n tool.

Wat vraag 2 betreft: Probeer eens om de huidige gebruiker volledige rechten te geven (via de 'Beveiliging'-tab onder 'Eigenschappen'). Wel eerst 'Eenvoudig delen van bestanden' uitschakelen (onder 'mapopties'), indien nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 21:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tbenschop2 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 20:37:
Op de PC van m'n ouders wilde ik een bestand openenen wat niet lukte: ik had onvoldoende machtiging. Raar, want ik was ingelogd als 'gebruiker', die admin-rechten heeft.
Wat heb ik gedaan: via 'control userpasswords2' de account 'gebruiker' verwijderd, zodat alleen 'administrator' overblijft. Opnieuw opgestart.
Beetje rare oplossing om een rechtenprobleem op te lossen.

Ik ben niet overtuigd van je troubleshooting techniek als je op die manier nog meer stuk gaat lopen maken ;)
Doordat je nu je user-account verwijderd hebt is je profiel ook waardeloos geworden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52
Wat die .exe betreft, kijk eens in de properties bij security welke users er iets mee mogen. Bij advanced kun je proberen de ownership over te nemen.

Wat die gebruiker betreft: heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik neem aan dat je met "Helaas: ik ben al mijn instellingen kwijt." doelt op instellingen in HKEY_CURRENT_USER? Wat je kan proberen is om bij C:\Documents and Settings\<nieuwe gebruiker> het bestand ntuser.dat te backuppen, en daarna de versie van C:\Documents and Settings\<oude gebruiker> hier overheen te zetten. Geen idee of het werkt, en of het daarna uberhaupt nog wel opstart met de nieuwe gebruiker. Maar dan kun je altijd nog de gebackupte versie terugzetten ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

sewer schreef op zondag 15 juni 2008 @ 17:38:
Geen idee of het werkt, en of het daarna uberhaupt nog wel opstart met de nieuwe gebruiker. Maar dan kun je altijd nog de gebackupte versie terugzetten ;)
De useraccount (de sID) wiens registry hive dat was is al verwijderd, je zal op z'n minst een chown moeten doen - en dan nog heb je geen garanties ;)

Dan zou ik nog eerder de delen uit de registry hive exporteren en importeren die je echt wil hebben.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device