Toon posts:

Irritatie afhakende kopers.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik vaak de V&A om aan een stukje hardware te komen of om te verkopen en met succes. Hoewel de laatste tijd dat als ik een veiling start, meestal de hoogste bieder in dit geval afhaakt, of de 2de bieder nog eens 50 euro onder de zelf geboden prijs gaat zitten bieden per mail. Ik snap niet dat men zo impulsief bezig is via de V&A veiling. Men komt met vragen die vaak achteraf gesteld worden en daarom de koop dus al niet meer doorgaat. Aan impulsieve bieders die vervolgens afhaken of lager bieden per mail dan dat geboden is per veiling heeft niemand wat aan. Kan hier geen penalty-systeem aan worden gekoppeld want dit begint knap vervelend te worden. Marktplaats begin ik niet aan, daar zijn de geboden prijzen meestal minus 60%, of bijv een telefoon van ruim 200 euro, 40 euro op geboden wordt. Afijn. :) Moet ik m'n advertentie weer opnieuw plaatsen omdat de 4 laatst geboden prijzen van de 2 users zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:23

HaterFrame

Well... Poo came out!

Tsja, dat hoort er bij. Ik heb zojuist ook iemand afgezegd waarmee ik al best ver in onderhandeling was. Omdat ik het product goedkoper krijgen kon, ik kan me overigens best voorstellen dat men achteraf nog wat vragen heeft over het product. En wanneer dat antwoord negatief is dat ze afhaken.

Wat mij eerder een mooie oplossing lijkt is dat een koper zichzelf kan terugtrekken uit een bieding, of de verkoper met toestemming van eventuele koper.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:39

Yor

Yor1313#2571

Je kunt ook niet bij mensen in de knip kijken.

Ik had gereageerd op een setje koelblokken, prijs vond ik nog iets te hoog en een week later werden ze voor een lagere prijs weer aangeboden. Nu wilde ik ze wel kopen, ware het niet dat mijn hond ernstig ziek werd en ik een doktersrekening van 500 euries heb gehad en de rest nog moet komen.

Dus geen WC voor mij...

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Laten we van de situatie uitgaan dat die koper daadwerkelijke interesse heeft, en geen doktersrekeningen ontvangen heeft. Potentieele koper doet een bod, en wordt winnaar. Komt vervolgens met een bericht dat het niet doorgaat, omdat hij ergens anders iets gevonden heeft. Vervolgens mail je de 2de bieder, dat de eerste afgehaakt heeft en met zijn laatst geboden prijs, dat ding mag overnemen. Wederom haakt koper 2 ook af. De 3rde bieder staat meestal niet eens meer in beeld, en dat is een frustratie opzich. Want, je hebt nu niemand aan wie je je item verkopen kan.

Op ebay is het zo dat als je een bod doet, het ook een bindende bod is zodra je gewonnen hebt. Tweakers.net V&A's is geen ebay, maar ik vindt wel dat er zo'n soort systeem komen mag, waarbij bij het plaatsen van een bod ook een penalty-systeem komt. Haakt de bieder af (om een goede of slechte redenen) dan moet er gewoon een penalty voor komen. Het is vervelend want ik kan mijn advertentie wederom weer opnieuw aanbieden, en minimaal 3 dagen eerdat de veiling afgelopen is.

Dat iemand ervoor kiest om een laptop oid elders te halen wegens goedkopere specs/prijs, maak dan ook geen bod in de eerste plaats, maar bookmark de advertentie bijv en kom later terug. Ik heb dezelfde laptop ondertussen voor de 3rde keer aangeboden, puur omdat verkopers afhaken. En marktplaats daar probeer ik het al helemaal niet waar gemiddelde harry 50% onder de werkelijke waarde gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Kunnen kopers die per emailcommunicatie letterlijk hebben gezegd iets te willen kopen, vervolgens hun gegevens gestuurd hebben (naw) ook een slechte beoordeling gegeven worden?

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-10 07:05
Volgens mij wel.
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:34:
Er is de mogelijkheid tot het plaatsen van feedback als er concrete pogingen gedaan zijn om tot een overeenkomst te komen - en die poging moet geëindigd zijn (danwel in koop, danwel niet in koop). Daarbij mag het al dan niet tot verkoop komen op zich geen argument zijn. De ervaringen tijdens onderhandelingen kunnen dat wel zijn.

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarmee wordt niet bedoeld:

>> "Ik bied 4 euro minder"
<< "Nee sorry"
En dan een slechte beoordeling plaatsen. Er moet natuurlijk een concrete ervaring zijn, wat wil zeggen dat er in principe een akkoord was, maar het alsnog niet doorging. Zaken zoals prijs, verzending, staat van de producten zijn dan allemaal al besproken. Mijns inziens is dat het minste wat je nodig hebt om te kunnen spreken van een ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2008 @ 17:47:
En daarmee wordt niet bedoeld:

>> "Ik bied 4 euro minder"
<< "Nee sorry"
En dan een slechte beoordeling plaatsen. Er moet natuurlijk een concrete ervaring zijn, wat wil zeggen dat er in principe een akkoord was, maar het alsnog niet doorging. Zaken zoals prijs, verzending, staat van de producten zijn dan allemaal al besproken. Mijns inziens is dat het minste wat je nodig hebt om te kunnen spreken van een ervaring.
d:)b Ik wacht sowieso nog even af, mocht de andere partij onverhoopt toch nog reageer (Al heb ik zo'n flauw vermoeden van niet).

Er is sprake van een concreet akkoord.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In dat geval heb ik wat nulletjes uit te delen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik kan me best voorstellen dat dit enorm irritant is voor de kopers. Ondanks ik eigenlijk nauwlijks in V&A kijk, heb ik een idee welke misschien een mogelijkheid is om in te bouwen.

Als ik het goed begrijp wordt er nu een bod geplaatst al men enkel maar interesse hebben en uiteindelijk dus niet kopen.

Misschien een idee om bij in invullen van een bod een dat je een keuzehokje moet invullen van 2 koopkeuze. Je zie vaak dat mensen iets kopen uit interesse of iets dat ze echt nodig hebben.
Dus laat ze maar aangeven of ze enkel interesse hebben of dat ze het sowieso zouden willen kopen.
Dan kan de koper nagaan aan wie die het product uiteindelijk verkoopt.

* Zeror denkt mee en hoopt dat zijn idee iets van waarde heeft :P

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datbenik513
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09-2012
Andere sites inkl ebay, veilingwinnaar, daanveilingen etc hanteren een streng beleid wat betreft funbieders. Zie uittreksel uit de ebay gebruikersovereenkomst:

"...
Bieden en kopen
Enkel geregistreerde leden kunnen bieden en kopen op de Site. Als koper heb je de wettelijke verplichting de transactie met de verkoper te voltooien:
a. wanneer je een object koopt met een vast prijsformaat; of
b. wanneer je de hoogste bieder bent aan het einde van een veiling (waarbij het bod gelijk is aan of hoger is dan de door de verkoper opgegeven minimumprijs, inclusief ieder bod dat het hoogste wordt nadat een ander bod geldig werd ingetrokken) en je bod door de verkoper wordt aanvaard, tenzij het object opgenomen is in een rubriek onder het niet-bindende biedingen beleid of strijdig is met de wet of deze Gebruikersovereenkomst.
In de bovenvermelde gevallen is de koper verplicht de transactie uit te voeren met de verkoper, tenzij deze strijdig is met de wet of deze Gebruikersovereenkomst. Door te bieden op een object stem je ermee in gebonden te zijn door de verkoopsvoorwaarden die in de objectbeschrijving zijn vervat, voor zover deze niet strijdig zijn met de wet of deze Gebruikersovereenkomst. ... "

Ik ben geen jurist - misschien kan iemand van jullie hier een update voor geven - maar het schijnt toch een wettelijke verplichting te zijn, en een geaccepterde bod een bindende overeenkomst.

Kan/moet de tweakers.net gebruikersovereenkomst niet aangepast worden om toch in de kader van de geldige wetten bjilven functioneren? Als het geen optie is, kan dan geen sanctie worden ondergenomen jegens funbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-10 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

...tenzij het object opgenomen is in een rubriek onder het niet-bindende biedingen beleid...
Goh en wat hanteren wij nu net hier op Tweakers.net? Juist, niet-bindende biedingen. Denk dus niet dat we tegen de wet in gaan, voor zover de gebruikersvoorwaarden van e-bay daar al een juiste weergave van zijn. Als je het vermoeden hebt dat tweakers.net met hun beleid/voorwaarden tegen de wet in gaat dan is het misschien verstandiger om dat te onderbouwen met teksten uit het Nederlandse wetboek en sowieso de bronnen die je hanteert goed te lezen en niet alleen die stukjes er uit te pikken die jouw standpunt onderbouwen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Orion84 op 16-07-2008 16:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Funbieders - moeten we dit accepteren?
Vraag is ook al beantwoord door Longbeard in je eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 13:43
Er bestaan ook afhakende verkopers. Voor hun ook een penalty systeem??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datbenik513
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09-2012
Voor afhakende verkopers ook een penalty systeem, helemaal juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Over de veilingmodus zoals hij nu is,raak je nooit uitgepraat. Als je hem zou aanpassen met nieuwe regels, blijf je toch gedonder houden. Dus.... WEG met de veilingoptie.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 11:19
De hele optie wegdoen lijkt me niet nodig, je hebt immers de mogelijkheid als verkoper de veilingmodus uit te zetten. Daarnaast heb je als koper de mogelijkheid met gewoon te mailen en je van het hele systeem niets aan te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

cc12 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 16:39:
Er bestaan ook afhakende verkopers. Voor hun ook een penalty systeem??? :+
datbenik513 schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:19:
Voor afhakende verkopers ook een penalty systeem, helemaal juist.
Helemaal mee eens!

Tenzij de afhakende koper hert gewoon netjes afhandelt natuurlijk.
Kijk als ik nu reageer op een advo en en na e-mail wisseling blijkt dat het object totaal niet is wat ik zoek kan ik dat meteen vertellen. Lijkt me dan dat e.e.a redelijk geregeld is, toch?

Maar als de koper zegt dat het in orde is en vervolgens niet komt opdagen, wil betalen of -op het laatste moment- toch maar afziet van de koop... nee, heel irriterie!

Bij mijn laatste handel was het op de dag zelf dat de andere kant afhaakt (een week later). Nadat ik nog mail heb gestuurd en er zelf achteraan moet per sms. Wel excuses en sorry voor 'op het laatste moment' enzo.
Maar dan baal ik toch heel stevig!

Daarbij verkopers regelen vaak dingen voor de overdracht. Zoals in dit geval; iemand die bij mij thuis is vanmiddag. Kijk das dan echt minder leuk hoor.

Ik vind dat de koper ook een verplichting heeft en daar dus ook best een consequentie aan mag hangen. Dan zal men ook eerder geneigd zijn om aankopen ook wat serieuzer te nemen!

BTW:
Vergeet niet dat de verkoper de advertentie vaak ook weer helemaal opnieuw moet maken...

| Security Management |

Pagina: 1