Toon posts:

Geheugen probleem op P35 Neo2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een probleempje met mijn MSI P35 Neo2 moederbord. Dit moederbord ondersteunt 8 GB aan RAM geheugen verdeeld over 4 sloten. Ik heb vanaf het begin dat ik mijn pc kocht (10 maanden geleden) met 2 GB aan RAM geheugen gewerkt. 2 x 1 GB. Nu heb ik sinds vandaag nieuw geheugen erin gezet, namelijk GeiL 4 GB DDR2-800, 2 x 2 GB. Maar nu ziet hij maar 2 GB. Met de programmaatjes SIW of CPU-Z, ziet hij wel 4 GB verdeelt over 2 sloten. Maar als ik bij de systeemeigenschappen kijk ziet hij hier maar 3,25 GB. En overige programmaatjes, zoals een statbar die ik draai. Ziet hij maar 2048 MB, en blijft de prestatie teller (amount of physical memory currently in use) op 0 staan. Terwijl deze het hiervoor altijd gewoon heeft gedaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je maar 3,25GB ram ziet staan ligt aan het feit dat je of memory remapping uit hebt staan, of omdat je een 32b OS draait.
Verder, wat is de geheugen hoeveelheid die je ziet in de post? Als een progje als statbar maar 2GB aangeeft en 0 gebruik, dan is het programma waarschijnlijk niet in staat om meer dan 2GB te snappen. Ga dus niet uit van wat een progje zegt, maar kijk liever naar het bord.

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste bedankt voor de snelle reactie!

Maar ik draai inderdaad een 32bit OS. Windows XP Pro SP3.

Wat is memory remapping? En heeft het verder niet met PhysicalAddressExtension te maken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Memory remapping kun je in de bios aanzetten (zit niet in iedere bios overigens) om ervoor te zorgen dat de 4GB daadwerkelijk gebruikt kunnen worden, omdat er een zooitje adressen zijn gereserveerd voor andere apparaten. Dat staat op zich los van PAE.

Maar als je een 32b OS draait zul je de 4GB ram niet gaan zien, je zult dan moeten upgraden naar een 64b OS.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, is minder.

Maar dan nog even over PAE. Ik heb net een kleine tutorial bekeken, hoe dit aan te zetten. Dit deed ik via het register, daar moest ik de waarde van 0 naar 1 zetten, om dit te laten werken. Vervolgens opnieuw opgestart, en hij ging waar automatisch naar 0. Hierna kwam ik een andere tutorial tegen, om dit via de boot.ini aan te passen. Dit werkte wel, en nu zie ik ook onder systeemeigenschappen staan: Extensie van fysiek adres. Maar raad je me dit aan, of moet ik dit weer terug zetten zoals het stond?

En die remapping, ik ga zo meteen even kijken in de bios, of dit erbij staat. Stel dat dit erbij staat, raad je me dan aan om dit aan te zetten ofniet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sowieso aanzetten natuurlijk, al maakt het niets uit als je een 32b OS draait, als je naar een 64b gaat moet je dit aanzetten.

Wat betreft PAE, ik heb er zelf niet meegewerkt, maar volgens mij gaat dat je niet helpen (als het nog werkt onder SP2 of hoger).
Pagina: 1