Pc start opeens niet meer op, oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

• dntje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05-2015
Mijn pc werkte normaal voor ongeveer een anderhalf jaar. Hierna had ik het probleem dat ik voor elke boot de aan/uit knop van de voeding steeds uit - aan moest zetten voordat de pc opstartte :/ Maarja hier kon ik wel mee leven tot een paar dagen terug.

Ik had de pc gewoon uitgedaan en de volgende dag wilde ik hem weer opstarten. Ik deed de knop van de voeding weerd uit - aan maar er gebeurde niks. Ik heb erg vaak geprobeerd maar tot op heden wil hij nog steeds niet opstarten.

Het volgende gebeurd allemaal wel:
- Als ik de voeding uit en weer aan draaien de fans voor 1/10 seconden ongeveer. Ik weet alleen niet of dit eerder ook was dus misschien is het wel normaal.
- Ik dacht in eerste instantie dat het de voeding was, maar als ik de voeding aanzet gaat het lampje op het moederbord wel branden. Naar mijn inziens betekend dit dat de voeding nog wel gewoon werkt/ stroom geeft :?

Ik kom er niet uit waaraan het zou kunnen liggen en het grote probleem is dat ik geen andere voeding, moederbord of wat dan ook heb liggen om het te kunnen testen. Dus misschien herkennen jullie het probleem..

Hier nog even de specs:
- Voeding: 400W Huntkey
- Mobo: Asus A8N SLI
- CPU: AMD 64 3000+
- GPU: 7900GTO
- Geheugen: 2x Kingston 512MB

Zo... nu eerst een Bavaria

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoals je vastwel heb gelezen is er een FAQ:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Even doorlopen en je uitslagen posten.

[ Voor 18% gewijzigd door LuckY op 14-06-2008 16:35 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

Klinkt als rotte condensators check je moederbord.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

wowi schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:43:
Klinkt als rotte condensators check je moederbord.
Zo jij hebt een grote glazen bol.
Zo kan ik ook nog wel 30 opties noemen:
Klinkt als een rotte CPU, check je CPU
Klinkt als brak geheugen, check je geheugen
Klinkt als een brakke voeding
Klinkt als een defecte HDD
Klinkt als een gare CD-speler
...

You get the point?
De TS heeft er weinig aan en zal gewoon stap voor stap de troubleshooter door moeten nemen.
En ja, er is een kans dat het rotte condensatoren zijn, maar de kans dat het aan z'n voeding, HDD, whatever ligt is op dit moment (afgaande op de beschikbare gegevens) even groot.

Alles kan stuk.

• dntje
LuckyY schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:35:
Zoals je vastwel heb gelezen is er een FAQ:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Even doorlopen en je uitslagen posten.
Dat had ik al gelezen maar blijkbaar dus over het volgende gelezen:
Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Condensators zou misschien ook wel kunnen.. Ik dacht dat dat niet kon omdat het lampje van het moederbord wel brandde maar misschien zegt dat wel niets.

Het probleem is ook dat bij de troubleshooter staat "Proberen in ander systeem" etc. En dat kan ik dus niet :'(

[ Voor 6% gewijzigd door dntje op 14-06-2008 16:50 ]

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

remco_k schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:46:
[...]

...

You get the point?
De TS heeft er weinig aan en zal gewoon stap voor stap de troubleshooter door moeten nemen.
En ja, er is een kans dat het rotte condensatoren zijn, maar de kans dat het aan z'n voeding, HDD, whatever ligt is op dit moment (afgaande op de beschikbare gegevens) even groot.
onzin, afhankelijk van de symptomen kan je aardig de schuld geven aan de verdachte boosdoener :).

De kans hier op een rotte elco is veel groter dan een rotte cpu om maar een voobeeld te noemen.

Met dit soort gevallen is er meestal iets aan de hand met het moederbord of de voeding.
dntje schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:48:
[...]

Dat had ik al gelezen maar blijkbaar dus over het volgende gelezen:

[...]

Condensators zou misschien ook wel kunnen.. Ik dacht dat dat niet kon omdat het lampje van het moederbord wel brandde maar misschien zegt dat wel niets.

Het probleem is ook dat bij de troubleshooter staat "Proberen in ander systeem" etc. En dat kan ik dus niet :'(
Heb je die truuc met het draadje al geprobeerd dan? Overigens zegt dat ook niet alles want misschien heeft de voeding nog steeds wel kuren als hij belast wordt(en dat gebeurt niet met die draadjestruuc).

Ook al geprobeerd alle randapparatuur eruit te halen en alleen proberen op te starten met videokaart, geheugen en cpu(duh 8)7) erin?

Je zal toch echt met andere voedingen en moederborden moeten gaan spelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Tripp op 14-06-2008 16:56 ]

specs

• Tripp

Tripp

Wreah

dubbel :|

[ Voor 98% gewijzigd door Tripp op 14-06-2008 16:56 ]

specs

• dntje
Tripp schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:52:
Heb je die truuc met het draadje al geprobeerd dan? Overigens zegt dat ook niet alles want misschien heeft de voeding nog steeds wel kuren als hij belast wordt(en dat gebeurt niet met die draadjestruuc).

Ook al geprobeerd alle randapparatuur eruit te halen en alleen proberen op te starten met videokaart, geheugen en cpu(duh 8)7) erin?

Je zal toch echt met andere voedingen en moederborden moeten gaan spelen.
Truuk met draadje nog niet geprobeerd, ga ik straks doen denk ik. De pc is nu al aangesloten zonder randapparatuur, maar wel met harde schijf. Kan je hem ook opstarten zonder harde schijf dan :?

Net ook even condensators gechecked maar heb niks gezien: geen barstingen, roest of rare vlekken, zien er gewoon als nieuw uit zeg maar.

Net ook draadjestruuk gedaan en voeding werkt gewoon. Dus misschien is het het moederbord..

[ Voor 13% gewijzigd door dntje op 14-06-2008 17:22 ]

• Tripp

Tripp

Wreah

dntje schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:06:
[...]

Truuk met draadje nog niet geprobeerd, ga ik straks doen denk ik. De pc is nu al aangesloten zonder randapparatuur, maar wel met harde schijf. Kan je hem ook opstarten zonder harde schijf dan :?

Net ook even condensators gechecked maar heb niks gezien: geen barstingen, roest of rare vlekken, zien er gewoon als nieuw uit zeg maar.
Opstarten zonder HD kan prima, alleen boot hij dus geen OS. Het gaat er nu om dat ie kan POSTen :).

specs

• dntje
Net zonder randapparatuur getest en hij start nog steeds niet op..

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan is het handig als je toch wat hardware kunt gaan vervangen. Een ander mobo proberen kan sowieso geen kwaad (of je huidige hardware op een ander systeem natuurlijk, komt op hetzelfde neer). Zonder dat te proberen kun je niet achterhalen waar het probleem zit.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

remco_k schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:46:
[...]

...

You get the point?
Check ook even in je voeding of je daar soms condensatoren hebt die soms niet goed zijn, ik heb het al zo vaak meegemaakt dit soort problemen.

En voor remco,

Zijn problemen nemen langzaam in de tijd toe als ik zijn verhaal zo lees, dit duid op slijtage.
cpu gaat zelden stuk, kan wel maar vaak na overklokken dan of als de pc sterk vervuild is en geen koeling meer heeft, maar hier lijkt me dat niet het geval.
Geheugen als dat brak is heb je meestal blue screen of dead, en is dat niet bij het begin van het opstarten maar later pas.
Brakke voedingen kan inderdaad goed punt, check je condensatoren in de voeding. Die moeten boven op mooi plat zijn en niet bol staan, staan ze bol zijn ze stuk.
Bij een defecte harddisk heb je vaak lockups en crasched je systeem niet echt hier op duidend.
Bij een gare cd speler kun je vaak dan de hele pc niet opstarten of crashed het systeem als je die aan stuurd, lijkt ook totaal niet op zijn probleem.

• dntje
Even een update:

Ik heb bij iemand anders met ongeveer dezelfde hardware getest waar het probleem zat. Het bleek dus, tot mijn grote verbazing, de voeding te zijn. Erg raar dus aangezien de condensatoren daarvan er goed uitzagen en met de draadjestruuc deed de voeding het ook gewoon.

Nu zit er dus een nieuwe voeding in, waardoor de pc het gewoon weer doet. Alleen nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem als ik eerst had (voordat de pc het opeens niet meer deed): ik moet voordat ik de computer opstart eerst de stroom van de pc halen en er dan weer opzetten (iig tussen elke "computersessie" een keer de stroom eraf halen) voordat de pc weer opstart. Ik heb tot nu toe echt geen idee waardoor dit kan komen.

Pagina: 1