Toon posts:

Grub opnieuw installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik bij grub menu ubuntu wil starten krijg ik de foutmelding no such of directory error 22

en wanneer ik windows vista wil starten krijg ik de melding dat windows niet gevonden kan CMRB of wat dan ook..

dus tijdens de installatie heb ik denk ik de grub verkeerd geinstalleerd.. hoe kan ik dit fixen..

graag makkelijke reactie want ben nog nieuw op dit gebied..

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Error 22 houdt in dat ie de hele partitie waarmee gestart wordt niet meer kan vinden. Heb je misschien meerdere harde schijven in de computer, en zijn de aanduidingen per ongeluk omgedraaid? Bijvoorbeeld dat grub Linux van '(0,2)' oftewel 'sda3' wil booten (eerste schijf, derde partitie) maar dat die nu ineens op '(1,2)' oftewel 'sdb3' (tweede schijf, derde partitie) moet zijn. Als er zoiets aan de hand is kun je eens proberen om e in te drukken ('edit') en dan de nummertjes in de opdrachtregel aan te passen ('t staat 2 keer in de opdrachtregel als ik me 't goed herinner).

Om de grub instellingen te repareren kun je ook de Super Grub Disk eens downloaden voor floppy of CD om mee op te starten. Ik heb er zelf geen specifieke ervaring mee, maar het lijkt me voor een starter een stuk makkelijker dan zelf allerlei commando's tikken in de grub terminal.

Verwijderd

Topicstarter
benoni schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 15:51:
Error 22 houdt in dat ie de hele partitie waarmee gestart wordt niet meer kan vinden. Heb je misschien meerdere harde schijven in de computer, en zijn de aanduidingen per ongeluk omgedraaid? Bijvoorbeeld dat grub Linux van '(0,2)' oftewel 'sda3' wil booten (eerste schijf, derde partitie) maar dat die nu ineens op '(1,2)' oftewel 'sdb3' (tweede schijf, derde partitie) moet zijn. Als er zoiets aan de hand is kun je eens proberen om e in te drukken ('edit') en dan de nummertjes in de opdrachtregel aan te passen ('t staat 2 keer in de opdrachtregel als ik me 't goed herinner).

Om de grub instellingen te repareren kun je ook de Super Grub Disk eens downloaden voor floppy of CD om mee op te starten. Ik heb er zelf geen specifieke ervaring mee, maar het lijkt me voor een starter een stuk makkelijker dan zelf allerlei commando's tikken in de grub terminal.
ik zal het proberen..

maar waar moet ik de grub installeren dan ?

heb een ide schijf die wil ik graag gebruiken voor windows en linux.

de schijf naam is sdc

windows is op sdc1
en linux op sdc2

waar moet ik de grub installeren dan ?

sdc / sdc1 of sdc2?

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Grub is reeds geïnstalleerd, want je komt in Stage 2. Je hoeft Grub dus niet te herinstalleren.
Start op, zorg dat je in het Grub menu komt, selecteer ubuntu, druk op E (edit), ga naar het lijntje waar staat van welke harde schijf grub moet booten (vb "(hd0, 0)"), en speel daar wat mee tot je de juiste partitie gevonden hebt. Eenmaal linux opgestart, open "/boot/grub/menu.lst" als root ("sudo gedit ..."), en vereeuwig de locatie van de partitie.

• Henridv
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Grub moet je installeren op de schijf die eerst gelezen wordt tijdens het booten, en aangezien jij maar één hdd hebt (sdc) moet je grub daar installeren.

bekijk deze guide eens om grub terug te halen:

https://help.ubuntu.com/c...show&redirect=RecoverGrub

edit: misschien beter zoals MALEADt het voorstelt! :)

Ik zit te denken.. Kan je geen livecd branden (waarschijnlijk heb je die al). Start die op en kijk daar eens waar Ubuntu geïnstalleerd werd. Vanuit die live-omgeving kan je dan ook je grub aanpassen!

[ Voor 29% gewijzigd door Henridv op 14-06-2008 17:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou ik zit nu ubuntu opnieuw te installeren en wil het goed installeren..

ik heb 2 sata schijven van 500gb die gebruik ik als backup.

en ik heb 1 IDE schijf van 300 gb

hier is de menu:

/dev/sda1 500 gb
/dev/sdb1 500 gb

/dev/sdc1 ntfs /media/sdc1 200gb
/dev/sdc2 ext3 /
/dev/sdc3 swap
/dev/sdc4 ext3 /home

is dit goed ? zo ja waar moet ik de grub installeren ?

• Henridv
  • Niet online
Als je Ubuntu installeert wordt grub automatisch geïnstalleerd met de juiste instellingen en op de juiste plaats. Ik zou de installatie zijn gang laten gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Henridv op 14-06-2008 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Henridv schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:39:
Als je Ubuntu installeert wordt grub automatisch geïnstalleerd met de juiste instellingen en op de juiste plaats. Ik zou de installatie zijn gang laten gaan.
dat is de probleem juist als ik hem laat gaan start hij bootloader niet hij springt gelijk naar windows xp

want bij de bootloader staat (hd0)

dit moet toch (sd0) zijn ? of anders?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 18:54 ]

• Henridv
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:51:
[...]

dat is de probleem juist als ik hem laat gaan start hij bootloader niet hij springt gelijk naar windows xp

want bij de bootloader staat (hd0)

Blijkbaar wordt grub niet geïnstalleerd, waarschijnlijk omdat hij windows niet "ziet". Ik heb hier zelf een dualboot Vista/Ubuntu en ik zal straks eventjes kijken hoe het bij mij in elkaar steekt. Momenteel zit ik op Vista te tokkelen en ik ik mijn ext3/ niet bekijken.

mijn menu.lst van grub staat in de map /boot/grub/. bij jou zou dat dus sdc2 zijn

Verwijderd

Topicstarter
Henridv schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:58:
[...]

Blijkbaar wordt grub niet geïnstalleerd, waarschijnlijk omdat hij windows niet "ziet". Ik heb hier zelf een dualboot Vista/Ubuntu en ik zal straks eventjes kijken hoe het bij mij in elkaar steekt. Momenteel zit ik op Vista te tokkelen en ik ik mijn ext3/ niet bekijken.

mijn menu.lst van grub staat in de map /boot/grub/. bij jou zou dat dus sdc2 zijn
tnx voor de moeite alvast.. ik zit namelijk op een antwoord te wachten :) en dan begint ie met installleren van ubuntu..

• Henridv
  • Niet online
Zo ziet mijn menu.lst eruit (gedeeltelijk):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
title       Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-19-generic
root            (hd0,5)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=04fa5a2e-29e9-401c-9c63-e50cc30bdbb0 ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

title           Windows Vista
root            (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader     +1

Deze staat dus in /boot/grub/

Mijn partities zijn zo verdeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sda1 EISA conf
/dev/sda2 VISTA

/dev/sda3 (extended)
 |  /dev/sda5 swap
 |  /dev/sda6 /
 |  /dev/sda7 /home

edit: hd0 wil dus zeggen dat hij de primary master aanspreekt (denk ik toch 8) ) en die 1 en 5 respectievelijk de 1e en 5e partitie.

De installatie van Ubuntu zal er wel automatisch voor zorgen dat GRUB wordt aangesproken bij het opstarten.
Als dit niet het geval is ga ik je jammer genoeg niet verder kunnen helpen..

[ Voor 23% gewijzigd door Henridv op 14-06-2008 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Henridv schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:11:
Zo ziet mijn menu.lst eruit (gedeeltelijk):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
title       Ubuntu 8.04, kernel 2.6.24-19-generic
root            (hd0,5)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.24-19-generic root=UUID=04fa5a2e-29e9-401c-9c63-e50cc30bdbb0 ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.24-19-generic
quiet

title           Windows Vista
root            (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader     +1

Deze staat dus in /boot/grub/

Mijn partities zijn zo verdeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
7
/dev/sda1 EISA conf
/dev/sda2 VISTA

/dev/sda3 (extended)
 |  /dev/sda5 swap
 |  /dev/sda6 /
 |  /dev/sda7 /home

edit: hd0 wil dus zeggen dat hij de primary master aanspreekt (denk ik toch 8) ) en die 1 en 5 respectievelijk de 1e en 5e partitie.

De installatie van Ubuntu zal er wel automatisch voor zorgen dat GRUB wordt aangesproken bij het opstarten.
Als dit niet het geval is ga ik je jammer genoeg niet verder kunnen helpen..
helaas hd0 werkt niet ik zal effe me verdiepen in super grub mischien helpt dat wel.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
Al die topics over Grub vandaag 8)
Henridv schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 18:39:
Niet noodzakelijk. Toegegeven, het is een randgeval dat extreem weinig voorkomt; maar ik ben recent in contact gekomen met een PC waarbij de Ubuntu installer de partities verkeerd detecteerde, en beide OS's (Windows en Ubuntu) als zijnde op de secondary master neerschreef in menu.lst. Dit zorgde voor een opstartregel van ubuntu die verwees naar hd1, en een exotische re-mapping om windows xp toch van een secondary partitie te laten opstarten. Needless to say dat deze configuratie elke dienst weigerde :P (FYI, aangezien at boot alle partities plots op de primary disk stonden, in tegenstelling tot wanneer de installer draaide)
Grub wordt niet geinstalleerd, of op de verkeerde partitie geinstalleerd. Staan Ubuntu en Windows XP uberhaupt op dezelfde schijf geinstalleerd?
If so, probeer het volgende: boot van een live cd, open een terminal en doe "sudo grub":
code:
1
2
3
4
find /boot/grub/stage2
root (hdX,Y)
setup (hdX)
quit

Waarbij je X en Y uit de output van het "find" commando haalt.

Dit zou grub tenminste moeten installeren op de juiste schijf. At reboot, zou je nu <zeker> in de grub shell moeten komen, en hopelijk ook kunnen opstarten van de opstartmogelijkheden die er in staan.
Lukt dit niet, geen drama (zie bovenstaand randgeval), en doe wat ik in mijn vorige post zei: zoek een geschikte opstartcombinatie (speel wat met de kernellocaties: (hd0,0) (hd0, 1) (hd1,0) (hd1,1), en vereeuwig de setting in menu.lst).

Staan je OS'n op verschillende schijven, wordt het wat gecompliceerder en zal je Grub moeten installeren op de XP schijf, maar hem een andere schijfindex moeten toespelen voor de locatie van Ubuntu (waarom? XP wil op de primary disk staan, dit zal anders problemen geven).
Normaal zou de installer dit geval wel correct moeten afhandelen, if not geef je SuperGrub best eens een kans.
Nope, grub werkt AFAIK altijd met (hdX, Y) verwijzingen.

Als het wat warrig klinkt, moet je maar meer uitleg zoeken/vragen. Het zou echter een te lange post opleveren om overal uitleg tot op het bot te geven :)
Success, en slaapwel :+

[ Voor 5% gewijzigd door maleadt op 14-06-2008 23:26 . Reden: typo ]

Pagina: 1