Al die topics over Grub vandaag

Niet noodzakelijk. Toegegeven, het is een randgeval dat extreem weinig voorkomt; maar ik ben recent in contact gekomen met een PC waarbij de Ubuntu installer de partities verkeerd detecteerde, en beide OS's (Windows en Ubuntu) als zijnde op de secondary master neerschreef in menu.lst. Dit zorgde voor een opstartregel van ubuntu die verwees naar hd1, en een exotische re-mapping om windows xp toch van een secondary partitie te laten opstarten. Needless to say dat deze configuratie elke dienst weigerde

(FYI, aangezien at boot alle partities plots op de primary disk stonden, in tegenstelling tot wanneer de installer draaide)
Grub wordt niet geinstalleerd, of op de verkeerde partitie geinstalleerd. Staan Ubuntu en Windows XP uberhaupt op dezelfde schijf geinstalleerd?
If so, probeer het volgende: boot van een live cd, open een terminal en doe "sudo grub":
code:
1
2
3
4
| find /boot/grub/stage2
root (hdX,Y)
setup (hdX)
quit |
Waarbij je X en Y uit de output van het "find" commando haalt.
Dit zou grub tenminste moeten installeren op de juiste schijf. At reboot, zou je nu <zeker> in de grub shell moeten komen, en hopelijk ook kunnen opstarten van de opstartmogelijkheden die er in staan.
Lukt dit niet, geen drama (zie bovenstaand randgeval), en doe wat ik in mijn vorige post zei: zoek een geschikte opstartcombinatie (speel wat met de kernellocaties: (hd0,0) (hd0, 1) (hd1,0) (hd1,1), en vereeuwig de setting in menu.lst).
Staan je OS'n op verschillende schijven, wordt het wat gecompliceerder en zal je Grub moeten installeren op de XP schijf, maar hem een andere schijfindex moeten toespelen voor de locatie van Ubuntu (waarom? XP wil op de primary disk staan, dit zal anders problemen geven).
Normaal zou de installer dit geval wel correct moeten afhandelen, if not geef je SuperGrub best eens een kans.
Nope, grub werkt AFAIK altijd met (hdX, Y) verwijzingen.
Als het wat warrig klinkt, moet je maar meer uitleg zoeken/vragen. Het zou echter een te lange post opleveren om overal uitleg tot op het bot te geven

Success, en slaapwel
[
Voor 5% gewijzigd door
maleadt op 14-06-2008 23:26
. Reden: typo ]