Toon posts:

PC verbruikt 30W uitgeschakeld!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb recent mijn PC ge-upgrade naar volgende specs:

Asus P5E-VM HDMI
Asus 8600GT 512MB
Intel E8200
1 HD 250GB SATA
1 DVD brander SATA
2 x 1GB DDR RAM

Nu is het de bedoeling deze vaak aan te laten staan, dus heb ik eens het stroomverbruik gemeten. Dit is een nette 100W in gebruik, maar wel een verschrikkelijke 30W wanneer ik de PC uit zet!!

Ik trek nu steeds de stekker uit, want ik krijg hem niet onder die 30W. Van zodra ik de kabel terug insteek, gaat ie naar 30W, ook al raak ik voor de rest niets aan. Ik heb al de BIOS geupdate, alle randapparatuur afsgesloten. Maar niets helpt om van die 30W af te komen. Dit kan toch niet normaal zijn?

De meter is waarschijnlijk niet stuk, bij mijn vorig moederbord ging het wel goed, het enige dat veranderd is is het moederbord, grafische kaart en CPU en sindsdien dit probleem.

Alle hulp is welkom!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Kijk eens in de BIOS.
Staat wake-up LAN aan? En zijn de USB-poorten altijd aan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat lijkt me idd niet normaal. Mijn pc verbruikt geloof ik een verwaarloosbare 1watt oid. En in standby 6 watt. Misschien dat er idd aangesloten usb-apparaten zijn die hiervoor zorgen. Al blijft 30 watt dan volgens mij best veel.

Weet je trouwens wel zeker dat het apparaat waarmee je het meet goed functioneert? Al getest met andere pc's/apparaten? [edit] staat al in je post zie ik..

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 14-06-2008 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,

-Wake on LAN had ik vroeger al aanstaan, en daar dacht ik ook aan, maar ook als alle Wake on XXX settings uit staan in de BIOS verbruikt hij nog steeds 30W.
-USB, ook met alle randapparatuur uitgetrokken maakt het geen verschil

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat voor meter heb je ? (cos phi ?)

Als de pc echt uit is (fans e.d draaien niet) dan trek je 6A uit de +5VSB, en dat lijkt me sterk

Heb je voeding ook verandert ? En meet de voeding eens los.

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 14-06-2008 11:26 ]

Verwijderd

hetzelfde hier , ( nou misschien niet hetzelfde ) . 2x tft 2x pc in 1 grote zooi aangesloten op 1 stekker verbruikt 22watt als alles uitstaat ( geen wakeup-on lan ). Me vriend heeft verteld dat het te maken heeft met weerstanden ets 0.o , maar het blijft natuurlijk een goede vraag , waar gaat al dat stroom naartoe .

Edit - als ik monitoren en speakers aan laat staan standby komt er 5 watt derbij.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2008 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Terug bedankt voor de reacties, maar lees wel even duidelijk wat ik geschreven heb aub, want anders moet ik mezelf steeds weer herhalen:

-De meter is getest op mijn vorige componenten, ander moederbord, CPU en GPU
-Voeding veranderen is geen oplossing, vermits het dezelfde voeding is die vroeger minder dan 1W trok wanneer in uitstand met de oudere componenten.

Ik heb zo een meter die tussen het stopcontact zit en de stekker die naar de behuizing gaat. 30W is enkel de PC, het scherm staat aangesloten op een andere stekker die ik hier niet meetel.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:31:
Terug bedankt voor de reacties, maar lees wel even duidelijk wat ik geschreven heb aub, want anders moet ik mezelf steeds weer herhalen:

-Voeding veranderen is geen oplossing, vermits het dezelfde voeding is die vroeger minder dan 1W trok wanneer in uitstand met de oudere componenten.

Ik heb zo een meter die tussen het stopcontact zit en de stekker die naar de behuizing gaat. 30W is enkel de PC, het scherm staat aangesloten op een andere stekker die ik hier niet meetel.
Trek eens alle USB apparaten eruit en laat de pc 30 minuten uitstaan en voel wat er warm wordt.

[Edit] Als je een multimeter hebt moet je even meten de +12V aanwezig is

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 14-06-2008 11:36 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het is uiteraard simpel te testen welk component daarvoor verantwoordelijk is.

Trek de voeding stekker van de voeding naar het moederbord eruit.

Maar ik vermoed dat je moderbord een beetje meer stroom verbruikt in uit/(=standby) dan je vorige mobo en dat je voeding daarin heel inefficient is.

oplossingen:
-Andere voeding, kijk eens naar een 80 plus voeding
-Schakel de stroom af met een aan uit schakelaar op de stekkerdoos.
-Of een automatisch versie daarvan

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

meestal als je een LAN kabel hebt insteken blijven die LED's branden maar dat zou me toch verwonderen 30 watt is tamelijk veel. Je schakelt je pc toch effetief uit he ? want asus heeft ook zoiets als AI-nap waarbij de pc wel nog blijft doorwerken maar "lijkt" alsof hij uitstaat.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42

Croga

The Unreasonable Man

Volgens testen bij TNO voor de consumentenbond is dit apparaat af te raden. De besparing zou zo minimaal zijn dat de terugverdientijd langer is dan de technische levensduur van het apparaat.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:40:
Het is uiteraard simpel te testen welk component daarvoor verantwoordelijk is.

Trek de voeding stekker van de voeding naar het moederbord eruit.

Maar ik vermoed dat je moderbord een beetje meer stroom verbruikt in uit/(=standby) dan je vorige mobo en dat je voeding daarin heel inefficient is.

oplossingen:
-Andere voeding, kijk eens naar een 80 plus voeding
-Schakel de stroom af met een aan uit schakelaar op de stekkerdoos.
-Of een automatisch versie daarvan
Ik heb een 80+ voeding van Antec, verder is de voeding hoogstwaarschijnlijk niet verantwoordelijk, vermits die goed getest is met andere componenten. Ik zal dadelijk eens de stekker naar het moederbord uittrekken en nameten...

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:42:
meestal als je een LAN kabel hebt insteken blijven die LED's branden maar dat zou me toch verwonderen 30 watt is tamelijk veel. Je schakelt je pc toch effetief uit he ? want asus heeft ook zoiets als AI-nap waarbij de pc wel nog blijft doorwerken maar "lijkt" alsof hij uitstaat.
Ik trek de stekker ´s avonds uit, om hem de volgende dag terug in te steken en onmiddelijk een verbruik van 30W te zien, zonder de PC aan te raken. Lijkt me dat de PC dan wel degelijk is is niet?

Verwijderd

Topicstarter
awaarle schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:34:
[...]

Trek eens alle USB apparaten eruit en laat de pc 30 minuten uitstaan en voel wat er warm wordt.

Ik heb een multimeter, maar waar moet ik precies meten? Bedankt

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:31:
Flauw natuurlijk maar wie zegt dat ie het toen wel goed deed?
Kun je het niet even testen met de oplader van je mobieltje ofzo, daar staat ook een verbruik op e.d.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:22

Onbekend

...

Je kan ook even de grafische kaart er uit halen, en dan kijken of de 30 watt nog steeds verbruikt wordt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Topicstarter
awaarle schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:34:
[...]

Bedankt, ik heb het gevonden; het moederbord blijft op sommige plaatsen enorm warm na 30 minuten uit, dus waarschijnlijk is dat het probleem. Wel spijtig van een nieuw moederbord, nu heb ik waarschijnlijk een maand geen PC...

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

:? northbridge en southbridge die actief blijven :?

garantie claimen >:)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:11:
Bedankt, ik heb het gevonden; het moederbord blijft op sommige plaatsen enorm warm na 30 minuten uit, dus waarschijnlijk is dat het probleem. Wel spijtig van een nieuw moederbord, nu heb ik waarschijnlijk een maand geen PC...

Allemaal bedankt voor de snelle reacties!
Welke plaatsen?

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:58:
[...]

Ik heb een multimeter, maar waar moet ik precies meten? Bedankt
Je moet de spanning meten tussen de gele en een zwarte draad, dit kan op een molex stekker. Als de pc aan is staat er ongeveer 12V op, en als de computer uit staat moet de spanning 0V zijn.
Pagina: 1