Digi-TV: scartkabel zorgt voor achtergrondgeluid analoge TV

Pagina: 1
Acties:

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
Vreemd probleem, of herkenbaar? Ik heb de Panasonic TX-32LX70 televisie en ben er erg tevreden over. Ook heb ik digitale televisie. Toch is er één probleem. Wanneer ik digitale televisie kijk, en heb een scartkabel in de tv, dan hoor ik heeeeeeel licht op de achtergrond geluid van de analoge tv. Dus de zender waar de analoge tv op dat moment op zou staan.

Zelfs als ik het ene uiteinde van de scartkabel nergens in heb zitten, en het andere uiteinde in de televisie stop, dan hoor je al licht het geluid van de analoge tv. Nogmaals, het is nauwelijks hoorbaar. Vooral als je je geluid van je tv zelf iets lager zet, en het geluid van het digitale op zijn maximum. Maar zelfs dan, als er een fragment langskomt waarin helemaal geen geluid zit, dan hoor je toch weer lichtelijk die analoge tv.

Ik heb 3 verschillende scartkabels geprobeerd op beide eindes (zal geen verschil tussen zitten lijkt me), en ik heb het in beide scartaansluitingen geprobeerd en overal is het achtergrondgeluid hoorbaar. De rest van de aansluiting maakt volgens mij niets uit, want nogmaals: ik heb het andere uiteinde van de kabel niet eens in een apparaat zitten dus de tv is nergens mee aangesloten. Het gebeurt dus al als de scartkabel contact maakt met de tv. (ook heb ik het geprobeerd door het andere uiteinde van de scartkabel wel aan te sluiten op de digitale ontvanger of de dvdspeler maar ook dan hoor je het).

Laatste voorbeeld: als ik mijn digitale ontvanger uit laat staan, en ik switch naar het AVkanaal waarop deze zit aangesloten (en dus zwart beeld te zien krijg) hoor je het geluid ook, omdat je dan verder geen geluid hebt van de digitale zender.

Ik ben erg nieuwsgierig of dit normaal is (lijkt me niet), en of jullie hier een oplossing voor hebben. Zou geweldig zijn.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Heb ik zelf ook eens gehad, lag uiteindelijk aan de kabel.

In jou geval is dat dus niet zo, ik weet zo 1-2-3 geen oplossing voor je, behalve dan om de TV af te stemmen op ruis, de ruis wordt meestal gemute.

Verwijderd

Kennelijk ' lekt' het analoge signaal ergens, vrees dat het niet aan de scartkabel ligt. workaround stem de tv af op een 'stil' analoog kanaal voor zover die er is natuurlijk.

Een kennis van me had eens rtl4 geluiden door de dvd heen. Na een lange zoektoch bleek het uiteindelijk de dvd/harddiskrecorder te zijn die ook op de antenne aangesloten zit. Een soort antennelek zeg maar.

In jouw geval kan het 'lek' dus in de tv zitten (neem aan dat de digitale tuner geern analoog signaal lekt). Heb je nog garantie ? Zo ja vraag het eens na bij de dealer.. Suc6 ermee.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 22:32

mace

Sapere Aude

Kan natuurlijk ook toevallig zo zijn dat je 3 crappy scartkabels hebt, dan zou je dus een goeie kunnen proberen die dubbel afgeschermd is.

Als de kabel dunner is dan je ringvinger is het prut. :P

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38
Als ik het dus goed begrijp, heb je dus de standaard analoge kabel aangesloten op je digitale receiver en dat weer aangesloten op je tv dmv scart.
Maar tevens heb je dus de standaard analoge kabel aangesloten op je tv.
Zo ja, probeer eens te kijken wat er gebeurd als je enkel je digitale reveiver aangesloten hebt, dus niet de kabel van het analoge signaal.
Op die manier heb je altijd mooi beeld en geluid en kan het analoge beeld en geluid dus ook niet meer het probleem wezen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het bekende probleem

Kijk hier eens: [digitale decoder] ghosting? in uitzendingen
Pagina: 1