Knipperende pixels in beeld na vervangen geheugenmodules

Pagina: 1
Acties:

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ok, nu heb ik een vaag probleem, en ik kom er ff niet meer uit...

Ik heb een Samsung 2693HM 25.5 inch monitor, die word aangestuurd door een ASUS EAX1650 grafische kaart, op een resolutie (native) van 1920x1200, 32 bits.

De monitor is aangesloten middels de bijgeleverde DVI-kabel.

Nu heb ik gisteren mijn geheugen vervangen (2x1 GB door 2x 2 GB). Sindsdien zie ik allemaal rare knipperende rode (geen andere kleuren) pixels. Het gekke is dat ik die niet in elk scherm zie, alleen in mijn wallpaper, video's en enkele andere oppervlakten.

Als ik de resulotie verander naar 1280x1024, is het knipperen weg. Alles wat tussen 1280x1024 en 1900x1200 zit heeft het knipperen ook (soms erger, soms minder).

Zet ik hem op 1900x1200 bij 16-bits (ipv 32-bits) is het knipperen weg. Terug op 32-bits: knipperen terug.

Aero uitschakelen maakt ook geen verschil.

Aangezien het optrad na het vervangen van het geheugen, heb ik het oude geheugen teruggezet. Maar daarmee gebeurt het nu dus ook :?

Nieuwe geheugen er weer in gezet, de hele nacht laten memtesten, leverde geen fouten op.

Ik had de 8.5 ATI-drivers geinstalleerd, heb ook wat oudere versies geprobeerd (bijna alles tussen 7.5 en 8.5), maar dat hielp ook al niet. Ook de specifieke Asus-drivers boden geen soelaas.

Relevante (denk ik) specs:

- CPU: Core 2 Duo E6600, 2.4 Ghz
- Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, BIOS versie 2602.
- OS: Windows Vista Ultimate, 64-bits, SP1 + alle post-SP1 hotfixes.
- Geheugen dat gisteren geplaatst is: Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX, CAS 4-4-4-12, 2x 2GB modules (deze word keurig als 4 GB herkend in Bios en in Windows)
- Oude geheugen: Kingston KVR800D2N5K2/2G, CAS 5-5-5-15, 2x 1GB modules

Alles draait op de oorspronkelijke snelheid, niets is overclocked. De CAS-timings heb ik in het BIOS ingesteld zoals aangegeven.

Alles is verder wel stabiel, geen crashes etc. Ook geen rare meldingen in de eventviewer ofzo.

Ik snap er allemaal ff niks meer van, hebben jullie nog een idee? Kan nu dus wel goed werken, zei het op 16-bits, en dat wil ik uiteraard niet.

Virussen? Scan ze hier!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Test dat scherm eens op een andere computer ? Misschien heeft je scherm het gewoon begeven op toevallig hetzeflde tijdstip dat jij je geheugen verving ? tis allicht iets om te proberen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-05 18:33

Tazzios

..

ik vermoed de videokaart

ik zou eens testen met een andere videokaart t liefst geen ati ivm de drivers.
en/of de kaart in een andere pc proberen.

• wildhagen
  • Niet online
Fatal Mind schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 09:49:
Test dat scherm eens op een andere computer ? Misschien heeft je scherm het gewoon begeven op toevallig hetzeflde tijdstip dat jij je geheugen verving ? tis allicht iets om te proberen.
Sorry, dat had ik er bij moeten zeggen. Ik heb mijn tweede PC ook even aan dit scherm gehangen. Die kan helaas (door een wat oudere kaart) niet verder komen dan 1600x1200, en daar treed het allemaal niet op.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat mijn monitor het begeven heeft, want dan zou hij op 1280x1024 en op 1900x1200/16-bits toch ook moeten knipperen? En dat doet hij zoals gezegd niet. Daarnaast is het scherm net een kleine maand oud en heeft het tot nu toe gewoon goed gedaan.
ik vermoed de videokaart

ik zou eens testen met een andere videokaart t liefst geen ati ivm de drivers.
en/of de kaart in een andere pc proberen.
Hmm, dan moet ik ergens even een videokaart tijdelijk zien te ritselen, want mijn tweede PC heeft helaas een onboard kaart, en ik heb verder niks geen kaart meer liggen.

Deze kaart in de tweede PC proberen zal ik zo ook eens doen, ik zal mijn reply zo editten met het resultaat.

Edit: hier zakt mijn broek van af... in mijn tweede PC (met hetzelfde scherm), en met dezelfde drivers (8.5 Catalyst), doet hij het WEL goed. Terug naar mijn eerste PC: knipperen is weer terug (op 32-bits dus)...

[ Voor 29% gewijzigd door wildhagen op 14-06-2008 10:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

• Tazzios

Tazzios

..

wildhagen schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 09:52:

Edit: hier zakt mijn broek van af... in mijn tweede PC (met hetzelfde scherm), en met dezelfde drivers (8.5 Catalyst), doet hij het WEL goed. Terug naar mijn eerste PC: knipperen is weer terug (op 32-bits dus)...
daar wordt het niet echt duidelijker van nee 8)7

voltage, moederbord zouden dan de volgende logische veroorzakers kunnen zijn

het lijkt me stug dat het aan de software zou liggen maar je zou kunnen testen met
linux live cdtje voor de zekerheid?

update:
idee: de refreshrate had je wel hetzelfde staan?

[ Voor 15% gewijzigd door Tazzios op 14-06-2008 10:13 ]

• wildhagen
  • Niet online
Qua voltage is het enige wat ik aangepast heb het voltage voor het geheugen (van Auto naar 2.1V, want dat willen deze modules hebben).

In het BIOS heb ik verder niets aangepast, anders dan het voltage en de CAS-timings.

Er is wel een iets nieuwe BIOS (2704), maar dat bied alleen support voor nieuwere CPU's, en dat zal hier dus niets gaan oplossen lijkt me.

Refreshrate is hetzelfde ja, beiden op 60 Hz. Ik heb ook de enige andere keuze mogelijkheid (59 Hz) geprobeerd, maakte geen verschil.

Kan het wel met een Linuxlive-cd gaan testen, maar ik weet vrijwel zeker dat dat goed gaat. Het gebeurt alleen op bepaalde plekken zoals de wallpaper, in video's etc. In het scherm waarin ik nu zit (Firefox, maar in IE idem dito) zie ik niks knipperen. Ook niet in Outlook, of in Notepad etc.

Zo zout heb ik ze nog nooit gegeten... ik kan er geen touw aan vastknopen eerlijk gezegd. Het feit dat ik nergens een duidelijke foutmelding ofzo heb helpt ook niet echt bij het troubleshooten.

Virussen? Scan ze hier!

• Tazzios

Tazzios

..

het enige wat je nog zou kunnen proberen dan is een nieuwe installatie
makkelijkst zou zijn door er even een andere Hd in te hangen, maar dan ben je natuurlijk alsnog een tijdje zoet.

edit:
als je nog een HD heb liggen haal je je huidige er gewoon uit en kun je die later gewoon terug hangen

[ Voor 23% gewijzigd door Tazzios op 14-06-2008 11:44 ]

• wildhagen
  • Niet online
Is een optie, maar gezien de hoeveelheid software die ik heb en het feit dat ik momenteel vrij weinig tijd heb is dat wel het uiterste redmiddel voor mij. Als ik dat ga doen zal het sowieso pas in mijn vakantie zijn (over drie weken).

Ik zal in ieder geval maandag eens kijken of er op het werk nog een kaartje ligt en of ik dat eventueel mag lenen voor een dagje. Even kijken of dat helpt.

Iemand anders nog enig idee misschien?

Virussen? Scan ze hier!

• wildhagen
  • Niet online
Even een schop, want het probleem is opgelost. Wellicht nuttig voor eventuele toekomstige mensen met een vergelijkbaar probleem.

Ik had eerst de nieuwste Catalyst-drivers (8.6) nog even geprobeerd, maar dat bood geen soelaas, problemen bleven hetzelfde.

Toen heb ik even een videokaart geleend van een kennis, die er nog een ongebruikt op de plank had liggen. Toevalligerwijs ook een Radeon 1650, zei het van een ander merk (Club3D ipv Asus).

Resultaat: probleem opgelost! Op elke kleurdiepte/resolutie doet hij het nu prima, zonder geknipper.

Zekerheidshalve nog even mijn eigen 1650 teruggezet, en het was weer fout.

Kennelijk was mijn videokaart dus toch gestorven of stervende, hoewel dit wel een heel raar verschijnsel is. In de bijna 25 jaar dat ik met computers bezig ben heb ik zoiets nog nooit meegemaakt iig.

Nu nog even een nieuw kaartje aanschaffen en dan kunnen we weer prima verder. Tot die tijd mag ik dit kaartje even blijven gebruiken :)

Nogmaals bedankt voor het meedenken en de tips!

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1