Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

2xPIC16F628 hoe te communiceren over 433mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 PIC16F628 liggen en die wil ik met elkaar laten communiceren over 433mhz het is eentje om te zenden en een ontvanger. Kan ik nou met simpele codes(ben een beginner) ze bijvoorbeeld als bij de zender port a1 high wordt dat te laten weten aan de ontvanger en dat die er wat mee doet.
Dit wil ik namelijk doen om mijn pc+winamp draadloos te kunnen besturen.
Ik heb al wat gelezen in de richting van serout en serin maar hier is niet echts iets concreets te vinden over voor een beginner.

Dus of iemand weet hoe ik dit kan laten werken

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-11 18:08
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154 deze ook al eens geprobeerd??
Misschien kan dit je al verder helpen. Vergeet ook zeker de faq niet te lezen;)

Ik kan je zelf wel niet verder helpen aangezien ik er niet echt veel ervaring mee heb :X

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
msicaron schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:47:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154 deze ook al eens geprobeerd??
Misschien kan dit je al verder helpen. Vergeet ook zeker de faq niet te lezen;)

Ik kan je zelf wel niet verder helpen aangezien ik er niet echt veel ervaring mee heb :X
Mwa dat topic gaat je niet veel verder helpen :)

Het ligt een beetje aan de hardware (en PICjes heb ik al helemaal geen ervaring mee), maar je kunt gewoon de UART van de microcontroller aan de zender en ontvanger knopen. Stel hem in op maximaal 2400bps, en gaan met die banaan.

In principe duw je een signaal de zender in, en hetzelfde signaal komt er bij de ontvanger weer uit, mits het signaal niet te snel, maar ook niet te traag is. Het 'probleem' is dat de ontvangertjes een automatische gain hebben. Als de zender inactief is, dan zal de ontvanger ruis gaan ontvangen. Het is dan aan de UART van de ontvangende PIC om dan toch het begin van de seriele communicatie te herkennen. Je kunt het probleem proberen te ondervangen door voor het echte signaal een lead-in te sturen, om de ontvanger a.h.w. reeds 'in te stellen' op de juiste signaalsterkte.

TS, zoek eens op internet, je bent echt niet de eerste die dit probeert te doen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11 21:36
Ik weet niet welke taal je gebruikt. Maar met picbasic kan je gewoon serin en serout gebruiken. Dat signaal stop je in de verzender en komt er bij de ontvanger weer uit.

Het staat allemaal in de handleiding die te vinden is op www.picbasic.org

Verwijderd

Topicstarter
Ja inderdaad het staat op picbasic alleen wel ff zoeken;) maar wat is een handige baud rate voor 433mhz?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hangt van je zender/ontvanger af. 1200 baud doet het vaak wel OK.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Probeer het hele gebeuren eerst met een bedrade verbinding tussen je twee PIC's...
Als dat al werkt kan je de 433Mhz zender/ontvangertjes gaan beginnen..
Gemakkelijke instructies vind je idd bij PICbasic PRO.. HSERIN,HSEROUT
Pagina: 1