• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 13:51
Het menselijk gehoor kan geluiden waarnemen van ongeveer 20Hz tot zo'n 22KHz (afhankelijk van leeftijd). Een toon van 30KHz op een normaal volume is voor mensen niet meer waarneembaar. Wat zijn echter de gevolgen als diezelfde toon op 130 decibel (het geluidsniveau van een vliegtuig dat vlakbij opstijgt) wordt geproduceerd? Zullen mensen hier direct iets van merken? Indirect zullen ze waarschijnlijk merken dat dieren gek worden, en misschien schade aan voorwerpen door resonantie.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even voor je zitten zoeken, een voorbeeld:

Arbobesluit artikel 1.42
.......
h. de zwangere werknemer niet wordt verplicht om in direct contact te komen met een ultrasonore trillingsbron. Voor ultrasonore luchttrillingen met frequenties boven 20 kHz geldt als voorlopige grenswaarde 110 dB(A) per tertsband;
.......
Verderop op deze pagina:
Ultrageluid (eerste lid onder h.) De effecten van blootstelling aan ultrageluid zijn nog niet altijd duidelijk. Aangetoond is wel dat er bij direct contact met een ultrasonore trillingsbron (met hoog- energetisch ultrageluid) weefselbeschadiging kan ontstaan. Daarom wordt aangegeven dat de zwangere werknemer niet verplicht kan worden om in direct contact te komen met een ultrasonore trillingsbron. Voor ultrasonore luchttrillingen wordt een voorlopige grenswaarde geadviseerd.

• F-Wee
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 00:32

F-Wee

vreemd, hier stond toch iets??

Voor zover ik me nog weet te herinneren uit de tijd dat ikzelf nog met ultrasoon geluid werkte
(ultrasoon reinigen van laboratoriumapparatuur).

Wij waren verplicht oorbeschermers te dragen om schade te voorkomen. Als je een erg kort en snel klusje had (minder dan 5 min) dan wilde je in het begin nog wel eens de bescherming vergeten. Gevolg was wel dat je de rest van de dag knallende koppijn had. Je leerde dus heel snel af om zonder bescherming te werken. Een collega heeft eens de pech gehad om een oorbeschermer maar half op de doen. Die is enkele maanden aan een kant doof geweest en hoort nu nog steeds aan die kant niet goed meer.

Het is dus wel degelijk schadelijk, maar welke exacte effecten het heeft kan ik je niet vertellen.

Ouwe troep en veel geduld geven uiteindelijk alsnog een burnout.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, dat schijnt ook nog niet duidelijk te zijn. Maar misschien zijn er inmiddels nauwkeuriger gegevens bekend.
Hoe dan ook, dat ultrasonisch reinigen, ik ken het min of meer op afstand, zal vast niet tegen die grenswaarde van 110 dB hebben gezeten. En dan is 130 dB wat TS noemde nog aanmerkelijk sterker (intensiteit honderd keer zo veel) dan die grenswaarde. Zeker niet iets om te zeggen "ik hoor het niet, dus het deert me ook niet"!