Digitale TV + LCD TV = 2 afstandsbedieningen?

Pagina: 1
Acties:

• coendeurloo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01 14:08
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Samsung LCD TV, namelijk de Samsung LE40M87BD. Vandaag heb ik ook een digitale tv tuner gekocht, en vanuit dit kastje gaat een kabel naar de kabel in de muur, en een scart aansluiting naar de TV. Nu moet ik dus zappen met de afstandsbediening van het digitale tv kastje, terwijl er op de afstandsbediening van de Samsung toch ook een hoop digitale tv knoppen zijn.

Is het mogelijk om het zappen naar andere channels en ook de bediening van bijvoorbeeld de EPG via de normale samsung afstandbediening te laten gaan?

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dan moet je even wat research werk doen. Is hij programmeerbaar?
Waarschijnlijk is de meeste fatsoenlijke oplossing om beide te vervangen door 1 goeie (programmeerbare) all-in-one.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Overigens kun je dat kastje niet digitaal aansluiten ? Komt nu digitaal binnen en gaat analoog via scart naar je digitale tv..

• coendeurloo
Ik heb kabel uit de muur die direct op mijn Digitale TV tuner aangesloten zit, en vanuit de tuner gaat een scart naar de TV...er zit ook nog een aansluiting die lijkt op een kabelaansluiting naast de normale kabelaansluiting, maar ik heb geen idee wat voor soort kabel hier in zou moeten.

Op de LCD TV zelf zit een DVB-T (?) o.i.d, maar dat is hier in Nederland niet te gebruiken schijnt...vandaar het externe kastje. Wellicht zijn de controls daarvoor?

Edit: dit is de afstandsbediening...

Afbeeldingslocatie: http://www.asbyon.com/images/testberichte/le40r81_fb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.asbyon.com/images/testberichte/le40r81_2.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door coendeurloo op 13-06-2008 23:50 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
En welk 'externe kastje' (decoder/set top box) gaat het hier om?

Sommige remotes van die decoders hebben een (beperkte) mogelijkheid tot het aanleren van een paar knoppen/functies van je tv; bijv. aan/uit zetten, extern kanaal kiezen en volume harde zachter.
Deze functionaliteit zit meestal eerder in de remote van de decoder dan in die van de tv.......

Aan alleen een afb. van de remote hebben we niets. Welk type remote en welk type decoder (Samsung ??) gaat het om.......

[ Voor 11% gewijzigd door kaajee op 14-06-2008 11:20 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je kunt beter een universele afstandsbediening halen. Dan kun je het geluid gewoon met je tv blijven regelen terwijl het zappen en de EPG via de set top box gaat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kaajee
Janoz schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:21:
Je kunt beter een universele afstandsbediening halen. Dan kun je het geluid gewoon met je tv blijven regelen terwijl het zappen en de EPG via de set top box gaat.
Tuurlijk dat kan ook/altijd nog, maar als de remote van bijv. de decoder basisfuncties als genoemde al/toch ondersteund kun je je diue paar tientjes toch weer besparen.

De remote van de Samsung DCB-P850R kent bijv. de door mij genoemde mogelijkheden. Wil niet zeggen dat dat altijd feilloos met elke tv werkt, maar wie weet.......
De afstandsbediening is ook te gebruiken als afstandsbediening voor de TV (afhankelijk van het type TV) Daarmee kan het volume en de kanalen van de TV geregeld worden, na ingeven van een code voor het merk TV op de afstandsbediening. Met de bovenste rij knoppen kan geswitched worden tussen TV-mode en Decoder-mode.

Verwijderd

coendeurloo schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:41:
Ik heb kabel uit de muur die direct op mijn Digitale TV tuner aangesloten zit, en vanuit de tuner gaat een scart naar de TV...er zit ook nog een aansluiting die lijkt op een kabelaansluiting naast de normale kabelaansluiting, maar ik heb geen idee wat voor soort kabel hier in zou moeten.

Op de LCD TV zelf zit een DVB-T (?) o.i.d, maar dat is hier in Nederland niet te gebruiken schijnt...vandaar het externe kastje. Wellicht zijn de controls daarvoor?

Edit: dit is de afstandsbediening...

[afbeelding]

[afbeelding]
DVB-T wordt zeker hier in NL geleverd, is namelijk Digitenne. Je kunt een antenne op je TV aansluiten; NED1, 2 & 3 kun je daarmee ontvangen. Zie het Digitenne topic voor mee info. Verwacht overigens niet dezelfde kwaliteit als uit je DVB-C (kabel) decoder. Daar staat tegenover dat digitenne slechts 6,95 p/mnd kost.

• coendeurloo
kaajee schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 11:18:
En welk 'externe kastje' (decoder/set top box) gaat het hier om?

Sommige remotes van die decoders hebben een (beperkte) mogelijkheid tot het aanleren van een paar knoppen/functies van je tv; bijv. aan/uit zetten, extern kanaal kiezen en volume harde zachter.
Deze functionaliteit zit meestal eerder in de remote van de decoder dan in die van de tv.......

Aan alleen een afb. van de remote hebben we niets. Welk type remote en welk type decoder (Samsung ??) gaat het om.......
Ik heb de Samsung TM87C reote control, deze zit standaard bij de Samsung LE40M87BD.

Ik heb deze decoder:

HUMAX IR-FOX C (http://www.digitalekabelt...decoder/humax/index.shtml) aangesloten via de scart.

De EPG van de samsung zelf is ook veel mooier dan die van de Humax.

• Tankcsapda
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-02 00:36
Ik gebruik sinds kort voor mijn tv + decoder een philips SRU 9400. Hierbij kun je 5 verschillende apparaten op hetzelfde moment gebruiken. Daarnaast kun je bij de TV knoppen, de knoppen voor het zappen integreren(copy key) hierdoor kun je makkelijk zowel tv als decoder op hetzelfde moment gebruiken.

Volgens mij ben je echter wel in staat dit zelf uit te zoeken.Mocht je je eigen afstandbediening willen gebruiken zou je in het boekje van het desbetreffende apparaat even kunnen zoeken of je beste vriend Google kunnen gebruiken. Ben bang voor je dat topic zo wel dicht zit.

• coendeurloo
Tankcsapda schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:48:
Ik gebruik sinds kort voor mijn tv + decoder een philips SRU 9400. Hierbij kun je 5 verschillende apparaten op hetzelfde moment gebruiken. Daarnaast kun je bij de TV knoppen, de knoppen voor het zappen integreren(copy key) hierdoor kun je makkelijk zowel tv als decoder op hetzelfde moment gebruiken.

Volgens mij ben je echter wel in staat dit zelf uit te zoeken.Mocht je je eigen afstandbediening willen gebruiken zou je in het boekje van het desbetreffende apparaat even kunnen zoeken of je beste vriend Google kunnen gebruiken. Ben bang voor je dat topic zo wel dicht zit.
Bedankt voor de info, ik ben echter bekend met het bestaan van Google. Als de oplossing eenvoudig of vanzelfsprekend zou zijn en in de handleiding zou staan, had ik het dan ook niet gevraagd.

Wat ik me voornamelijk afvraag is of ik de Samsung-eigen EPG zou kunnen gebruiken i.p.v. de Humax EPG. Misschien moet ik gebruik maken van de cable-out? en dan de Samsung opnieuw laten zoeken naar digitale zenders? Al denk ik dat hij dan blijft zoeken via de decoder die in de TV ingebouwd zit...

• kaajee
coendeurloo schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:57:
[...]

Bedankt voor de info, ik ben echter bekend met het bestaan van Google. Als de oplossing eenvoudig of vanzelfsprekend zou zijn en in de handleiding zou staan, had ik het dan ook niet gevraagd.

Wat ik me voornamelijk afvraag is of ik de Samsung-eigen EPG zou kunnen gebruiken i.p.v. de Humax EPG. Misschien moet ik gebruik maken van de cable-out? en dan de Samsung opnieuw laten zoeken naar digitale zenders? Al denk ik dat hij dan blijft zoeken via de decoder die in de TV ingebouwd zit...
Als je de Samsung EPG wilt gebruiken zul je de (eigen/ingebouwde/interne) Samsung DVB tuner moeten gaan gebruiken waarschijnlijk. Dit is 'slechts' een DVB-T tuner, dus (alleen) Digitenne mogelijkheid. Geen DVB-C zoals je nu via je Humax hebt.
En om alle kanalen (dus niet alleen de FTA/vrij) te kunnen ontvangen heb je een (compatible) CI (common interface) en smartcard nodig. (staat overigens allemaal in de manual van je Samsung TV)

Je remote van de Humax kan voor zover ik kan zien/lezen geen commando's van je tv leren/overnemen, De remote van je TV kan dat in principe wel, alleen moet nou juist ook jouw Humax er tussen staan qua codes. En daar lijkt het niet op......wellicht heb je geluk en werkt de code van een andere fabrikant; da's een kwestie van proberen......

En anders zoals al eerder gezegd, een echte universele remote (die kan IR codes kan leren)........

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

coendeurloo schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:57:
[...]

De cable out is alleen om het analoge signaal door te kunnen lussen naar je tv. Dat gaat je dus niet helpen.

De EPG van de samsung werkt alleen met zenders die je binnen je tv kunt ontvangen. Voor jouw tv is dat analoog en dvb-T. Volgens mij is er geen enkele integratie mogelijk tussen de humax en de tv. Dus het is kiezen tussen 2 AB's of een universele.

Look behind you! A three headed monkey!

• coendeurloo
Bedankt voor de reacties, wel zonde zeg... De Humax controller is nu ineens dé controller van de tv geworden en die vind ik stukken minder fijn.

En Kajee, je zegt: "alleen moet nou juist ook jouw Humax er tussen staan qua codes. En daar lijkt het niet op......wellicht heb je geluk en werkt de code van een andere fabrikant; da's een kwestie van proberen......"

Waar doel je hiermee op? hoe kan ik zo'n code invoeren?

• kaajee
coendeurloo schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:47:
........

En Kajee, je zegt: "alleen moet nou juist ook jouw Humax er tussen staan qua codes. En daar lijkt het niet op......wellicht heb je geluk en werkt de code van een andere fabrikant; da's een kwestie van proberen......"

Waar doel je hiermee op? hoe kan ik zo'n code invoeren?
Pagina 48 en verder van je manual: 'De afstandsbediening instellen'

• coendeurloo
kaajee schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:56:
[...]

Pagina 48 en verder van je manual: 'De afstandsbediening instellen'
Bedankt voor de reactie, maar ik wil juist niet de remote van de Humax gebruiken..

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 23:58
coendeurloo schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:12:
[...]

Bedankt voor de reactie, maar ik wil juist niet de remote van de Humax gebruiken..
Tijd voor een Logitech Harmony?

• coendeurloo
wiene schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:17:
[...]

Tijd voor een Logitech Harmony?
Misschien wel, maar het gaat mij voornamelijk op de EPG van samsung, die is stukken beter dan die van de Humax. Helaas! Het is niet anders...

• kaajee
coendeurloo schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 11:12:
[...]

Als je nou gewoon even de moeite genomen had om de manual erbij te pakken, dan had je gezien dat je Humax manual waarschijnlijk helemaal geen 48 pagina's heeft en dat ik dus de manual van je Samsung tv bedoel en dat je daarmee dus de afstandsbediening van je Samsung bedoel. Die kan je dus wellicht instellen zodat ie ook de codes van je Humax remote aankan, zodat je dus NIET de remote van de Huamx gebruikt maar juist die van de Samsung.

• coendeurloo
kaajee schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:20:
[...]

Als je nou gewoon even de moeite genomen had om de manual erbij te pakken, dan had je gezien dat je Humax manual waarschijnlijk helemaal geen 48 pagina's heeft en dat ik dus de manual van je Samsung tv bedoel en dat je daarmee dus de afstandsbediening van je Samsung bedoel. Die kan je dus wellicht instellen zodat ie ook de codes van je Humax remote aankan, zodat je dus NIET de remote van de Huamx gebruikt maar juist die van de Samsung.
Excuses, bedankt voor de info!

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Anders Samsung decoder kopen, startpakket ziggo = 39.95
Kan je met je ene ab en je tv en je decoder bedienen.

• kaajee
Friedchicken schreef op maandag 23 juni 2008 @ 14:22:
Anders Samsung decoder kopen, startpakket ziggo = 39.95
Kan je met je ene ab en je tv en je decoder bedienen.
Dat ligt er maar aan welke decoder......
Als je de Samsung DCB-B270r krijgt/neemt lukt het niet want de AB van dit type heeft die mogelijkheid niet.......

Buiten dat: dat is hetzelfde principe als hier la vermeld wordt; of je nou de remote van je tv als basis gebruikt en daarin de codes van je decoder/stb krijgt of de remote van je decoder/stb gebruikt en daar de codes van je tv in krijgt......
(wellicht is de combi samsung-tv & samsung-stb beter....)

[ Voor 25% gewijzigd door kaajee op 23-06-2008 14:55 ]

• coendeurloo
Bedankt voor de info, ik kan nu de samsung remote gebruiken na wat zoeken naar een juiste code, de code 019 werkt via de STB knop op de afstandsbediening. Wat weer wel vervelend is, dat sommige knoppen omgedraaid zijn, en ik bijvoorbeeld niet meer bij de EPG info kan komen.Ik zie in de handleiding niets over het verder finetunen van de programmering, hier is verder niets aan te doen zeker?

• kaajee
coendeurloo schreef op maandag 23 juni 2008 @ 16:11:
Bedankt voor de info, ik kan nu de samsung remote gebruiken na wat zoeken naar een juiste code, de code 019 werkt via de STB knop op de afstandsbediening. Wat weer wel vervelend is, dat sommige knoppen omgedraaid zijn, en ik bijvoorbeeld niet meer bij de EPG info kan komen.Ik zie in de handleiding niets over het verder finetunen van de programmering, hier is verder niets aan te doen zeker?
Nee je moet vrees ik al blij zijn dat je überhaupt een werkende code gevonden hebt. Als je nog meer wilt moet je naar een 'echte' universele. Bijv. zoals al genoemd een Logitech Harmony........
Pagina: 1