• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Topicstarter
Mijn eerste post, hopelijk past-ie goed in Processors, Mobo's & Geheugen, anders hoor ik het (vast) wel van iemand. Voor een fileserver ben ik op zoek naar een nieuwe configuratie; ik zit er ernstig aan te denken om Asus P5E moederbord te kopen omdat die reeds RAID 0, 1 en 5 ondersteunt (en ik geen aparte RAID controller hoef te kopen) en 5 PCI-E sloten heeft. Die PCI-E 1x zou interessant zijn om een 64bit netwerkkaart in te duwen, zoals de Intel PRO 1000 Server Adapter PT. De onboard NIC van het moederbord kan dan mooi gebruikt worden voor het ADSL modem.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn ervaringen met de Asus P5E in combinatie met Ubuntu 8.04 64bit (en eventueel in combi met de Intel PRO 1000 PT netwerkkaart)?

Ik vond er in dit forum niet veel over, naast dit topic over Ubuntu 64bit in combinatie met een Intel Core 2 Q6600 CPU. Zelf wil ik een E8400 gaan gebruiken.

Prijzen: Asus P5E en Intel PRO/1000 PT.

[ Voor 0% gewijzigd door Packetloss op 13-06-2008 19:46 . Reden: taal-typo ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De NIC werkt iig prima in Ubuntu 8.04, die zit ook in mijn mediacenter :)

Verder heb ik eigenlijk best vaak problemen met Asus borden en Linux. BIOS schoonheidsfoutjes maken het booten zonder kernel parameters vaak niet echt fijn ;(

Wat is trouwens je reden voor de keuze van fakeraid in plaats van linux softraid? Die laatste is universeel, net zo snel, en een stuk beter ondersteund...

Hier stond een dode link.

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

Topicstarter
strandbal schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 21:08:
De NIC werkt iig prima in Ubuntu 8.04, die zit ook in mijn mediacenter :)
Ok, goed om te horen! Heb je ook de server adapter er in zitten?
Verder heb ik eigenlijk best vaak problemen met Asus borden en Linux. BIOS schoonheidsfoutjes maken het booten zonder kernel parameters vaak niet echt fijn ;(
Met m'n huidige Asus P5K-V heb ik daar geen last van gehad. Wel viel het me op dat Windows XP makkelijk te installeren was met twee 80GB schijven in RAID0 configuratie (met de laatste beta drivers voor de onboard JMicron chip dan). Ubuntu 8.04 Server daarentegen lukte me niet (zie ook hieronder) om op een RAID0 set te installeren. Je hebt bij het installeren van Ubuntu 8.04 Server (voor zo ver ik weet) niet de mogelijkheid om JMicron drivers te laden en dan fijn te installeren op RAID0 of RAID1.
Wat is trouwens je reden voor de keuze van fakeraid in plaats van linux softraid? Die laatste is universeel, net zo snel, en een stuk beter ondersteund...
Dat is een goeie vraag.. alvorens antwoord te geven, heb ik eerst FakeRaidHowto gelezen. Ik denk dan nu ook dat ik er voor zal kiezen om mijn nieuw aan te schaffen fileserver niet van z'n onboard RAID te laten booten, door middel van fakeraid, maar van gewoon 1 losse schijf. Daarna is het wellicht aardig om de 'fakeraid' methode met dmraid te gebruiken om bijvoorbeeld drie schijven in RAID5 te zetten en te gebruiken.
Strandbal, thanx voor je reactie!
Ben uiteraard nog wel benieuwd naar ervaringen met de Asus P5E en de 64 bits versie van 8.04 (server) :).