netwerk aanpassen: repeaten draadloos en default router

Pagina: 1
Acties:

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:58
Afbeeldingslocatie: http://eduweb.khk.be/s5053530/netwerk_thumb.jpg
Hallo allemaal,
Ik heb een ADSL2 account besteld en moet daarom mijn netwerk aanpassen. Er zijn een paar dingen waar ik niet uitgeraak.
Het bekabelde gedeelte
----------
Eerst en vooral even melden dat router0 een siemens sx762 router is (adsl2 en telefonie). Router 1 is een linksys wrt54g 3.1 met de laatste stable dd-wrt v24. Ik kan beide routers niet van plaats wisselen omdat de 54g geen telefonie ondersteunt.
De siemens is verbonden met een telefoonstekker in de muur. Hierover loopt adsl en telefonie. Omdat ik heel blij ben met de werking van de wrt54g zou ik hem graag als ‘hoofdrouter’ houden. (static ip’s adhv mac adressen, port forwarden werkt goed, DHCP,..). Aan de siemens komt 1 computer te hangen en dan de wrt54g die de rest van het netwerk verdeelt (1 computer moet op de siemens hangen, ze staan op dezelfde verdieping, de wrt54g staat op de tweede verdieping met een pc en de laatste switch staat op de 3e verdieping). Is het met deze situatie mogelijk om dhcp, port forwarding etc allemaal door de wrt54g te laten regelen ? Of zal het port forwarden nooit lukken ? (DHCP gaat sowieso lukken, fort forwarden zie ik niet in hoe ik dat moet regelen). Hoe zit het met QoS ? Kan ik dat ook de de wrt54g laten regelen ? Ik zou zeggen de wrt54g als DMZ zetten in de siemens maar hoe zit het dan met die 1ne pc die aan de siemens hangt ?

Het wireless gedeelte
----
Om overal in huis een goed signaal te hebben zou ik de siemens router het draadloos laten uitzenden. Met de wrt54g kan ik dan het signaal repeaten. Is dit mogelijk rekening houdend met het bekabelde gedeelte ?
Als dit mogelijk is: in dd-wrt vind ik een ‘repeater’ mode en een ‘repeater bridged’ mode. Echter vind ik nergens het verschil op het net dus welke moet ik nemen dan ?
Alvast bedankt !

• silentkiller
bump :)

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Port forwarden kun je wel door de WRT54G laten regelen, maar dan moet je wel eerst de betreffende poorten ook op die Siemens forwarden

Vicariously I live while the whole world dies

• silentkiller
Vicarious schreef op zondag 15 juni 2008 @ 12:57:
Port forwarden kun je wel door de WRT54G laten regelen, maar dan moet je wel eerst de betreffende poorten ook op die Siemens forwarden
Ja, maar dan kan ik het evengoed door de siemens laten doen. Weet je hoe het in dit geval met qos zit ? Dit moet volgens mij ook door de siemens gebeuren dan ?
Volgens mij kan ik het best door de siemens laten regelen en de DHCP door de linksys laten doen. Of werkt de qos van de siemens niet als hij de dhcp niet kan doen ?

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

De WRT54G heeft standaard volgens mij niet zo gek veel QoS mogelijkheden, dit zou ik fijn door je Siemens laten regelen. Waarschijnlijk kan hij dat ook wel als hij net zelf de DHCP doet.

• silentkiller
Vicarious schreef op zondag 15 juni 2008 @ 13:11:
De WRT54G heeft standaard volgens mij niet zo gek veel QoS mogelijkheden, dit zou ik fijn door je Siemens laten regelen. Waarschijnlijk kan hij dat ook wel als hij net zelf de DHCP doet.
dat is waar, maar met dd-wrt erop wel :).
Ik mag voorlopig de siemens nog niet aansluiten van mijn provider (totdat telefonie etc geactiveerd is op mijn lijn, instellingen worden gepushed). Als ik hem aansluit bekijk ik het wel.
Iemand enig idee hoe he met het wireless moet. Wat ik dus wil is dat de siemens en de linksys allebei dezelgde ssid hebben en dat mijn pc de ap met het sterkste signaal kiest.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dan moet je volgens mij gewoon hetzelfde SSID en dezelfde key instellen, en dan een ander kanaal kiezen. Maar daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.

• silentkiller
ik denk dat je de ssid en key EN channel hetzelfde moet zetten
Maar je hebt repeater mode, repeater bridged en WDS.
Ik zie echter het verschil niet goed in :)
Pagina: 1