Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-11 22:13
Hallo,
ik ga HBO informatica studeren op Windesheim in Zwolle, en wil een laptop kopen.
Wat voor laptop raden jullie aan?
Ik zat zelf te denken aan 13" MacBook 2.4Ghz. Is dat wat? Windows kan daar toch eventueel ook stabiel op draaien?
Of anders een Dell/Asus/Vaio?

x

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
Wat is je budget? Je kan bij Dell al een laptop voor +/- 400 euro krijgen, maar die verschilt natuurlijk wel met bijv. de HP's of IBM/lenovo Thinkpad's die op universiteiten vrij standaard zijn. (Kijk eens op Surfspot als je een account hebt!)

• repsaj
timcooijmans schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:52:
Wat is je budget? Je kan bij Dell al een laptop voor +/- 400 euro krijgen, maar die verschilt natuurlijk wel met bijv. de HP's of IBM/lenovo Thinkpad's die op universiteiten vrij standaard zijn. (Kijk eens op Surfspot als je een account hebt!)
Budget van euro of 1400. Is zo'n Apple wel handig voor HBO informatica?
Zal Surfspot even bekijken

x

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik doe atm HBO informatica op Avans in Den Bosch, maar een Apple is dan niet zo handig tenzij je constant onder Bootcamp, Parallels of VMWare werkt. Er zit een behoorlijk gedeelte .NET bij, en voor projecten is het handig om compatible te zijn met je groepsgenoten.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

Jaspur schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:54:
[...]
Je gaat devven, afhankelijk van welke taal je krijgt zal een IDE alleen voor windows beschikbaar zijn, dat wordt dus dualbooten waarschijnlijk. :)

• repsaj
AtleX schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:56:
Ik doe atm HBO informatica op Avans in Den Bosch, maar een Apple is dan niet zo handig tenzij je constant onder Bootcamp, Parallels of VMWare werkt. Er zit een behoorlijk gedeelte .NET bij, en voor projecten is het handig om compatible te zijn met je groepsgenoten.
Dus Xp met bootcamp is ook goed genoeg ?

x

Verwijderd

Kan zelfs met VMWare Fusion en dat werkt op zich goed. Als je het geld aan een Apple wilt verspijkeren, dan valt er goed op te werken doordat je Windows kunt draaien :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11 20:28
Nou loop ik sinds ik afgestuurd ben (dat was in de vorige eeuw nog) al vrijwel dagelijks met een laptop rond. Een ding wat ik in die tijd wel geleerd heb is dat het voor dit soort dagelijks versleep gebruik wel erg belangrijk is om een degelijke laptop te kopen. We hebben een tijdlang HP als standaard gehad maar daar vielen constant stukken vanaf. Nu zitten we alweer een tijdje op IBM/Lenovo en die dingen zijn oerdegelijk. Ik zou daar zeker 's gaan kijken.
Denk verder ook aan garantie. Veel fabrikanten bieden een uitbreiding aan naar 3 jaar onsite of pickup and return aan. Neem dat ook mee in je budget.

Verder, ik zou eerder voor wat minder cpu power gaan maar er wel een lading RAM en een dikke harddisk in douwen, wel zo prettig met vmware enzo.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Jaspur schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:20:
[...]

Dus Xp met bootcamp is ook goed genoeg ?
Ja, ik heb een aantal klasgenoten die via Parallels of Bootcamp met XP werken, om bijvoorbeeld Visual Studio of Eclipse te draaien.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Beetje raar omdat Eclipse ook gewoon op OS X werkt...

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ja, maar sommige plugins niet (goed). ;)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 18:44
Op Windesheim lopen wel een aantal I'ers en TI'ers met een Macbook rond. Mac OS X kan daar ook op het netwerk en ik denk dat je veel van je werkzaamheden ook wel onder Mac OS X kunt doen en anders kun je inderdaad via Bootcamp Windows opstarten. Ik ben ondertussen bijna 5e jaars, dus hoeveel veranderd is, weet ik ook niet (ben zelf TI'er), maar als je moet gaan programmeren in .net, heb je inderdaad Windows nodig.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Licht apparaat en ervoor zorgen dat je ontwikkelomgeving er native op draait. Lenovo's zijn daarvoor prima geschikt overigens!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
Jaspur schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:54:
[...]
Voor 1400 heb je een mooie T61p bij Surfspot (1300 kost ie) Leuke laptop is dat!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:47:
Verder, ik zou eerder voor wat minder cpu power gaan maar er wel een lading RAM en een dikke harddisk in douwen, wel zo prettig met vmware enzo.
Klopt ja, wat dat betreft zijn de voorwaarden bij Apple wat karig. Zelfs bij een Lidl/Aldi ding krijg je zonder morren drie jaar garantie :)

Geheugen erin stampen is geen probleem: 4Gb kost iets van 70-80 euro, dat is het maximum wat die machine kan :)

Verwijderd

*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2010 16:53 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dan moet je eventjes bij partnershops kijken :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-11 08:25
Dan maar een vraagje die inhaakt op dit onderwerp. Ik ga volgend jaar ook Informatica studeren (aan de avans in Den Bosch) en ik vroeg me af hoe Windows georienteerd informatica opleidingen zijn. Is het te doen met Linux of heb ik echt windows nodig?

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Jaspur schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:48:
Hallo,
ik ga HBO informatica studeren op Windesheim in Zwolle, en wil een laptop kopen.
Wat voor laptop raden jullie aan?
Ik zat zelf te denken aan 13" MacBook 2.4Ghz. Is dat wat? Windows kan daar toch eventueel ook stabiel op draaien?
Of anders een Dell/Asus/Vaio?
Apple is mooi spul, maar ik zou het echt niet doen voor je studie. Ik had er ook een, en ik liep de helft van de tijd te kloten om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen, ik zou het gewoon bij een windows bak houden. Ik heb zelf later zo'n dell inspiron van 400e gekocht, en daar kon ik prima mee vooruit, aangezien je budget wat hoger is kun je wel wat meer uitgeven natuurlijk.

Ik heb nu een Dell Latitude D620, ik weet niet of die nog steeds verkrijgbaar zijn, maar deze bevalt mij super, en gaat lekker lang op een accu. Acer ben ik niet zo weg van, ik zou gewoon een zakelijk model gaan, en niet zo'n acer met allemaal toeters en bellen.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:46

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ga voor een gewone windows laptop. Ik heb er ook gestudeerd en daarmee heb je het minste problemen. Verder hebben ze op windesheim vast nog wel laptop projecten. Leuke configuraties voor een mooie prijs!

Apple kan wel, maar je studie is nogal Microsoft gericht. Dus, Windows is gewoon makkelijker.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Sowieso zou ik zeggen dat je stevigere/beter uitgeruste laptops te krijgen zijn voor je geld. Ik zou direct denken aan een lenovo thinkpad. Anders is een directe tweede keuze een Dell Latitude (zorg wel dat er een hi-res scherm en clitoris op zit!)

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-11 13:56
Je zult inderdaad gaan devven met IDE's die, zoals gezegd, toch voornamelijk voor windows bedoeld zijn (met name Visual Studio).

Ik ben zelf bijna klaar op Windesheim (ook HBO Informatica). Ik heb in het eerste jaar een laptop gekocht met onboard videokaart. Toen ik op een gegeven moment directx moest programmeren bleek de onboard kaart geen D3D8 te ondersteunen, lekker dan :).

Wat ik zelf (achteraf gezien) ook heel belangrijk vind is het gewicht, je zult er veel mee sjouwen dus ga lekker voor een licht bakkie.

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

• mux

mux

99% efficient!

Maar dit zal echt een compromis worden tussen functionaliteit en draagbaarheid. Zelf vind ik 15.4in goed genoeg omdat je er de hoogste resolutie schermen (en nog vrij heldere en goede kwaliteit) in kunt krijgen en dus lekker op kunt proggelen. Met 13.3 inch en kleiner zit je vast aan brakke resoluties. 14 inch heeft 1440x900 wat net te doen is. Maar goed, dan praat ik dus voor mezelf.

Het grote nadeel aan 15 inch is dat het begint bij 2.6 kg. Een 14 inch latitude zit al verder onderin de 2 kg en een vaio tx is 2kg met flinke batterij. Magoed, zoals eerder gezegd, ik prefereer die 200% betere werkbaarheid met allerlei schermen tegelijk open boven 30% hoger gewicht.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:29

mace

Sapere Aude

De beste tip die ik je kan geven overigens is om een laptop rugtas te kopen in plaats van een schoudertas, ik had na een lange dag met mijn 15.4 acer altijd last van mijn rug, nek en schouders, en nu heb ik al een tijd zo'n speciale rugtas en ik wil nooit meer anders!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
informatica is ook veel modelleren (UML) en is dus vrij grafisch, waardoor ik zou zeggen; neem een groot scherm of goede resolutie..gaan voor windows natuurlijk.. en eh, 2gb RAM is prima, dan 120GB schijf en een C2D CPU :)

you had me at EHLO

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
timcooijmans schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 17:54:
[...]

Voor 1400 heb je een mooie T61p bij Surfspot (1300 kost ie) Leuke laptop is dat!
Prrrr T61p O+

Als ik een budget van 1400 had wist ik het wel....

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het belangrijkste is imho geheugen en schermresolutie. Ik heb zelf maar 2GB in mijn laptop, en dat is al gauw te weinig. Ook de resolutie van 1280*800 is imho te krap, maar als je groter wilt kom je al gauw op grote 17" laptops (== zwaar!) of hoge resoluties op een klein scherm uit. Als je aan het einde van de dag wat vermoeid bent zijn de kleine lettertjes dan absoluut hoofdpijn veroorzakend.

Verwijderd

AtleX schreef op zondag 15 juni 2008 @ 18:20:
Het belangrijkste is imho geheugen en schermresolutie. Ik heb zelf maar 2GB in mijn laptop, en dat is al gauw te weinig. Ook de resolutie van 1280*800 is imho te krap, maar als je groter wilt kom je al gauw op grote 17" laptops (== zwaar!) of hoge resoluties op een klein scherm uit. Als je aan het einde van de dag wat vermoeid bent zijn de kleine lettertjes dan absoluut hoofdpijn veroorzakend.
dat is dan helemaal persoonlijk ik werk zelf op een 12 inch laptop en programmeer zelf 8 uur per dag op school en ik heb totaal nergens last van.

ik heb gekozen voor een 12 inch laptop omdat ik geen zin heb tijdens mijn 3 en half uur durende reis gedurende de hele dag met een zware laptop te slepen. misschien is dat ook wel een handige overweging.

• mux

mux

99% efficient!

Niet dus, alleen als je niet ver genoeg kijkt. Op 14" kun je dus al 1440x900 krijgen, op 15.4" 1920x1200 of 1680x1050. Meestal is 1920x1200 wat donkerder op een 15" dan op een 17" omdat de transistortjes bij elke subpixel relatief een hoop ruimte innemen en licht blokkeren, dus de 'sweet spot' zit toch meestal op 1680x1050 op 15".

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-11 00:36
op windesheim lopen er genoeg rond met een macbook dus het kan :P je zult je tijdens projecten echter wel moeten aanpassen aan de mensen die een pc hebben en dus bv. een word bestand van je vragen.

• repsaj
Ok, danku

Zo'n Sony Vaio SZ-serie (VGN-SZ71MN/B), is dat wel beter dan Mac?

En XP pro of Vista.. wat is aan te raden

[ Voor 3% gewijzigd door repsaj op 16-06-2008 19:56 ]

x

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 12:08
rewind. schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:07:
op windesheim lopen er genoeg rond met een macbook dus het kan :P je zult je tijdens projecten echter wel moeten aanpassen aan de mensen die een pc hebben en dus bv. een word bestand van je vragen.
ooit gehoord van office for mac ;). imo een stuk beter dan die meuk die ze windows uitbrengen.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij het doen van een studie is het essentieel dat je dingen zelf probeert uit te zoeken. Als je notabene met een studie informatica gaat beginnen en zonder enig vooronderzoek een vraag als deze op een forum plempt dan belooft dat weinig goeds.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 103% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:59 ]

TweakBlog

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het belangrijkste is imho geheugen en schermresolutie. Ik heb zelf maar 2GB in mijn laptop, en dat is al gauw te weinig.
Met 2GB red ik het voorlopig vrij aardig, terwijl ik toch al een JVM of 5, een Vmware sessie, een Mysql en nog wat geheugenvretende meuk (Firefox :X) heb draaien. Toegegeven: 1 GB was rammend irritant (want begon te swappen), maar sinds ik het naar 2 heb uitgebreid heb ik nog geen problemen gehad en zelfs niet op te hoeven letten wat ik allemaal in de lucht had.

Ik zou vooral opletten of er op termijn meer inkan. De Thinkpad's lusten momenteel nog maar 3 en als je daar een jaar of 4/5 mee wilt doen, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment aan 3 niet genoeg hebt.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
Confusion schreef op maandag 16 juni 2008 @ 22:42:
[...]

Met 2GB red ik het voorlopig vrij aardig, terwijl ik toch al een JVM of 5, een Vmware sessie, een Mysql en nog wat geheugenvretende meuk (Firefox :X) heb draaien. Toegegeven: 1 GB was rammend irritant (want begon te swappen), maar sinds ik het naar 2 heb uitgebreid heb ik nog geen problemen gehad en zelfs niet op te hoeven letten wat ik allemaal in de lucht had.

Ik zou vooral opletten of er op termijn meer inkan. De Thinkpad's lusten momenteel nog maar 3 en als je daar een jaar of 4/5 mee wilt doen, dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment aan 3 niet genoeg hebt.
mee eens; als je programmeert en 2gb is te weinig:

ur doing it wrong :)

of je moet maar ns managed gaan programmeren :P

you had me at EHLO

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

TheNymf schreef op maandag 16 juni 2008 @ 22:47:
[...]

mee eens; als je programmeert en 2gb is te weinig:

ur doing it wrong :)
En wat doe ik dan verkeerd? Jouw glazen bol werkt zo te zien zo goed dat jij zonder enige kennis van mijn development omgeving kan zeggen dat ik wat verkeerd doe, dan kan je me dus ook vertellen wat ik beter kan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door AtleX op 16-06-2008 23:05 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Kijk ook eens naar een HP 2710p. Dan kan je ook nog schrijven tijdens colleges. Is een betaalbare tablet met Vista voor 1200 euro. 120Gb en 2Gb geheugen, maximaal 4Gb. Zit alleen standaard geen dvd-drive in, maar voor je budget kan je nog een losse usb dvd drive kopen. Die zal je toch niet alle dagen nodig hebben. Apparaat performt prima, gebruik hem voor mijn werk, er draait ook SQL Server Dev versie op en Visual Studio. Geen performance problemen. Klein, compact en weegt niet veel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 114% gewijzigd door Ruudjah op 02-12-2009 00:00 ]

TweakBlog

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Confusion schreef op maandag 16 juni 2008 @ 22:42:
Uit ervaring kan ik je melden dat de T61p probleemloos 4GB aankan (nouja, ik haalde net iets minder met 32bits linux uiteraard, ~4046MB ofzo.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Jouw glazen bol werkt zo te zien zo goed dat jij zonder enige kennis van mijn development omgeving kan zeggen dat ik wat verkeerd doe
Pot verwijt ketel dat ie zwart ziet.
Je hebt eenzelfde glazen bol om te kunnen adviezeren dat ie maar 2 Gb geheugen erin moet plaatsen zonder dat je de eisen van de school weet. Voor hetzelfde geldt moet hij een heel zwaar geheugen intensief programma draaien waar misschien wel 4 Gb voor nodig is. Ik weet het niet en de rest net zo min.

Mijn advies is om eerst eens contact op te nemen met die school, misschien hebben ze al een bepaald laptop programma waar je aan kan deelnemen.
Daarnaast denk ik dat ze je daar echt beter kunnen vertellen wat voor laptop je nodig zult hebben dan de mensen op dit forum die allemaal aannames moeten maken, welk besturingssyteem je het beste erbij kan gebruiken en niet op de laatste plaats of je die ook echt nodig zal hebben.Zo heb ik inmiddels al 2 ict opleidingen gehad, en allebei overleeft zonder laptop, wat ook niet vereist was.

De school waar je naar toe wil lijkt me toch de meest betrouwbare bron voor informatie.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
BTOnotebooks.nl wordt volgens mij ook veel gebruikt door studenten.
Is hier ook een topic over op GoT, heel goede prijs prestatie.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

AtleX schreef op maandag 16 juni 2008 @ 23:05:
En wat doe ik dan verkeerd? Jouw glazen bol werkt zo te zien zo goed dat jij zonder enige kennis van mijn development omgeving kan zeggen dat ik wat verkeerd doe, dan kan je me dus ook vertellen wat ik beter kan doen.
Ik heb ooit geprogrameerd op een Atari met 16KB geheugen. Ook op een PC met 512KB en andere PC's met 1MB, 4MB, 16MB, 64MB, 256MB, etc. De tools die op de 64 en 256MB werkten, werken nogsteeds op PC's van nu. Tegenwoordig is het vooral Visual Studio onder Windows dat geheugen vreet. Development onder Linux met GNU tools is veel en veel lichter en ik kan nogsteeds prima developen op een machine met 256MB hoor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Het zou toch an sich geen probleem zijn. Maat van me studeert aan de TUe en werkt nog steeds met zijn 5 jaar oude Fujitsu en daar zit absoluut geen 4 Gb geheugen in ,)
Als je de trends wilt bijhouden kom je ieder jaar een nieuwe laptop aan het kopen iets waar ik nooit aan zou beginnen. Probeer voor je budget nu het beste te kopen wat je kunt betalen en of dit nou een IBM of Apple is wat bij je in de smaak valt maakt niet zoveel uit. Let wel op dat de opleiding vaak voorschrijft welke laptops zij het liefste zien, natuurlijk kun je hiervan afstappen maar heb je ooit technsiche problemen kan het zijn dat de helpdesk je dan niet wilt helpen.
Pagina: 1