Toon posts:

Verbinden van twee routers voor het sharen van een Printer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk in een kantoor waar 2 bedrijven gevestigd zijn.
Die 2 bedrijven hebben elk hun eigen, gescheiden netwerk (en hun eigen provider). Voor het gemak noem ik ze A en B ;)

Bedrijf A heeft een printer in het netwerk staan met een statisch IP ( in de reeks 192.168.0.x), waar het bedrijf B graag zou op printen.

Hoe moet ik de routers (een linksys, ip 192.168.0.x en speedtouch 510, ip 10.0.0.x — zelfde subnet) instellen zodat bedrijf B kan printen op de printer van bedrijf A? Ik heb een vermoeden dat het iets met static routing te maken heeft maar ik weet niet precies wat ik waar moet instellen…

Is er een mogelijkheid om de toegang van bedrijf B op het netwerk van bedrijf A te beperken tot enkle de printer?

helvetica

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-03 10:32

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ja dat is mogelijk, nee het is niet aan te raden.

sorry voor de weinige uitleg, aangezien dit gewoon standaard netwerken is...

[ Voor 44% gewijzigd door KatirZan op 13-06-2008 14:30 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dat ligt er een beetje aan. Wordt de printer geserveerd door een server in een domein?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Neen, geen domeinen, alleen vaste IPs voor server/router/printer. Clients krijgen een variabel IP via DHCP

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:37

bord4kop

maximaal 100KB!

gewoon een route aanleggen op het 10.0.0. netwerk naar de printer(server) die een IP heeft van 192.168.0.xxx.
Dus alles wat 192.168.0.xxx (IP van de printerserver) is, gaat naar de router, naar 192.168.0.x, naar 192.168.0.xxx (printer)

Wat wil je eigenlijk weten?

Het is al gezegd,
...

dit gewoon standaard netwerken is...
Ik kan je niet vertellen waar & hoe je moet klikken op resp. linksys en speedtouch...
Maar google is je vriend ;)

[ Voor 27% gewijzigd door bord4kop op 13-06-2008 15:55 ]

| Security Management |

Verwijderd

Kan je em niet online delen? Ik kan helaas niet verder gaan, omdat ik geen printer aan me comp heb hangen. Lukt het ook niet via netwerkomgevingen, en vervolgens de printer via de tcp poort toe te voegen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:55:
Kan je em niet online delen? Ik kan helaas niet verder gaan, omdat ik geen printer aan me comp heb hangen. Lukt het ook niet via netwerkomgevingen, en vervolgens de printer via de tcp poort toe te voegen?
Kort gezegd...NEE (en dat zo'n drie/vier maal).
Het gaat hier om een standaard routeer vraagje (met alle respect), de printer is direct op IP bereikbaar.
Ben trouwens "bang" dat het met de huidige hardware niet mogelijk is...

Maar waarom zou je de netwerken aan elkaar willen knopen. Zoek ook eens naar VLAN's, dat lijkt me in jouw geval het meest geschikt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

lier schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:59:
[...]

Kort gezegd...NEE (en dat zo'n drie/vier maal).
Het gaat hier om een standaard routeer vraagje (met alle respect), de printer is direct op IP bereikbaar.
Ben trouwens "bang" dat het met de huidige hardware niet mogelijk is...

Maar waarom zou je de netwerken aan elkaar willen knopen. Zoek ook eens naar VLAN's, dat lijkt me in jouw geval het meest geschikt.
Ja, en wat is je antwoord dan? Als je je netwerk wilt gaan scheiden doormiddel van VLANS moet je ook weer een stukje Datacom kennen en je hele netwerk omgooien. So simpel is het nou ook weer niet.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:39

lier

MikroTik nerd

In plaats van direct naar een oplossing te werken, is het verstandiger om eerst eens goed na te denken over de consequenties. Mag er wel een verbinding gerealiseerd worden tussen de twee bedrijven ? Hoe gaat men om met beveiliging ?

Er is eigenlijk geen antwoord mogelijk op basis van de summiere gegevens die gegeven wordt en er zal altijd een truc op netwerk niveau uitgehaald moeten worden om de printer voor beide omgevingen beschikbaar te krijgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Vooropgesteld: -) Dit wil je in het algemeen niet. =) Dit lijkt me een basis iets, als je dit niet zou uit je mouw kunt schudden, dan overzie je de gevolgen waarschijnlijk ook niet en dan wil je het al helemaal niet.

Maar ach, hierboven hebben ze je al een paar meter touw gegeven om jezelf mee op te knopen, wil je d'r een krukje bij? Pak aan:

De nodes in netwerk B moeten weten waar ze verkeer voor de printer in A heen moeten sturen. Omdat ze wel zien dat het niet in hun eigne netwerk zit, sturen ze het naar de default gateway, de speedtouch.
Die weet het nu niet, maar die kan je met een statische route naar een ander device verwijzen, laten we het even router C noemen. Deze routeert dan tussen het A en B netwerk.
Aan de kant van A moet de printer uiteindelijk ook terug praten met de nodes in B dus daar moet je een ook statische route naar B via C opnemen.

Die router C moet dan tussen de LANs routeren, en dus 1 poot in het A en 1 in het B netwerk hebben. Waarschijnlijk gaat dat niet met je bestaande (WAN<->LAN) routers, en ik mag hopen dat het op het momemnt ook nog twee losse netwerken zijn.. Als je een beetje goochem te werk gaat kan je ook nog een soort filter op router C zetten zodat er door de gemiddelde noobs alleen geprint kan worden, en het iets moeilijker is bedrijfsgegevens te lekken. Als je het nog mooier wil maken, zorg je dat zowel bedrijf A als B hun eigen router C (c.q D) hebben, en de printer er tussenin staat in een apart netwerk. Dan kan elk bedrijf zijn eigen extranet router dichttimmeren.

Maar goed, ik zou als bedrijf A gewoon zeggen dat bedrijf B maar lekker zelf voor een paar stuivers z'n eigen printer moet kopen, dit kan nooit het beveiligingsrisico en b.v. het gezeik over wie er nu de nieuwe toner/papier/onderhoudsbeurt moet bestellen waard zijn.

P.

Verwijderd

Topicstarter
Hey mannen, bedankt voor de uitleg,

ik denk er aan om mss toch een pro ins te schakelen en het via een hardware firewall te regelen, zodat alles beveiligd is…

h

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:05
Ff geheel anders bekeken,
Neem aan dat het een printer met netwerk interface is ? Als er ook een LPT of USB interface op zit kun je er een 2e printserver op aansluiten in het andere netwerk.
Pagina: 1