raid setup vraag.

Pagina: 1
Acties:

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02 00:17
aangezien ik een fileserver wil gaan bouwen met 11/12 x 1 tb sata schijven ben ik opzoek naar een sata controller(s) welke dit allenmaal kan opbouwen.

het liefst heb ik 2 partitie's waarvan 1 voor het os is en 1 voor de data.

zelf heb ik de volgende mogelijkheden bedacht :

1 : 10x 1 tb schijven in raid 5 effectief 9 tb ruimte en dan 2x 2tb in raid 1 voor het os = 1 tb voor het os/programma's/virtual servers

2 : 12x 1 tb in raid 5 effectief 11 tb waarvan er 500 gb word gesnoept voor het os/programma's/virtual servers in een andere partitie

3 : 12x 1 tb schijven in raid 6 zelfde als optie 2 kwa instelling alleen kunnen er nu 2 disks uitvallen voordat er problemen komen.

de vragen waar ik op het moment mee zit zijn :

1 : welke setup is het snelst ? (optie 1 lijkt mij logiesch)

2 : welke sata controller (betaalbaar) kan dit allenmaal aan aangezien ik een grote dikke disk wil creeren zit ik aan een 12 poorts sata controller vast (ofniet ?)

3 : kan een 32 bit os uberhoud wel zoveel schuifruimte aan zonder het te partitioneren ?

4 : stroom.. toen ik gisteren 4 schijven op de kast installeerde schoot het verbruik bij de ups redelijk omhoog over hoeveel stroom/wattage moet ik gaan denken bij 12 x samsung f1 spinpoint's ?
moet/kan er een startup sequence gemaakt worden voor de schijven zodat de piek spanning niet te groot is.

mogelijke controllers die ik op het moment gezien heb :

1 : http://www.pc-pitstop.com/sata_raid_controllers/arc1130.asp

deze controller doet mij het meeste aan ook vanwege de actieve cooling en mogelijk uitbreiding van het cache geheugen naar 1 gb (wat mij best wel raadzaam lijkt bij zo'n grote disk space)

2 : http://www.pchut.nl/productenv.php?id=120978

is iets goedkoper en heeft geen raid 6 maar is wel passief gekoelt (dus kan weer 1 item miner stukgaan)

all dit moois word ingebouwd in een stacker 101 case met het volgende bord

http://www.supermicro.com...rboard/Xeon/860/P4DC6.cfm

hier zit pci x vanwege de sata controllers.

verder zou het natuurlijk ook mogelijk zijn om 2x 6 poorts controllers in een pci slot te steken en dan 2 grote disks te maken maar dit zorg er wel weer voor dat ik dus data moet gaan schijven als het vol begint te lopen (en hoe gaat dit kwa snelheid)

als iemand nog suggesties heeft over mijn setup / sata controllers hoor ik die graag, op het moment vind ik de kosten van een 12 poorts sata controller nogal hoog en zou daar opzich toch op willen bezuinigen (vandaar de 2x 6 poorts controllers) maar of dit uiteindelijk ook verstandig is..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Wat betreft de indeling: Als je partities groter gaat maken dan 2TB kom je er in principe niet onderuit dat je GPT ipv MBR partitieindeling moet gebruiken. Echter kan windows niet booten van een GPT disk, dus zul je altijd een andere opstartdisk/array moeten gebruiken die MBR gebruikt. Daardoor is optie 1 de enige werkbare mogelijkheid.

Controller: Areca heeft zich ruimschoots bewezen. Ga niet bezuinigen op een controller, tenzij je het puur als opslag gebruikt en snelheid niet relevant is. Verder is een PCIe variant slimmer, als je toch een moederbord met PCIe hebt.

Stroom: De Areca controllers ondersteunen staggered spinup. Hierbij moet ik wel aanmerken dat de oranje draad van de SATA stroomstekker dan aangesloten dient te zijn. Dus geen molex/sata verloopjes gebruiken. Hierdoor wordt SS vanuit de schijf overruled, en spinnen alle schijven tegelijk op. (Ja ik kan hierover meepraten, ik heb sinds gisteren 20 disks in mijn server, en een 900W voeding trekt dat niet bij poweron.)

• AjDuLion
Fauna schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:45:
Wat betreft de indeling: Als je partities groter gaat maken dan 2TB kom je er in principe niet onderuit dat je GPT ipv MBR partitieindeling moet gebruiken. Echter kan windows niet booten van een GPT disk, dus zul je altijd een andere opstartdisk/array moeten gebruiken die MBR gebruikt. Daardoor is optie 1 de enige werkbare mogelijkheid.

Controller: Areca heeft zich ruimschoots bewezen. Ga niet bezuinigen op een controller, tenzij je het puur als opslag gebruikt en snelheid niet relevant is. Verder is een PCIe variant slimmer, als je toch een moederbord met PCIe hebt.

Stroom: De Areca controllers ondersteunen staggered spinup. Hierbij moet ik wel aanmerken dat de oranje draad van de SATA stroomstekker dan aangesloten dient te zijn. Dus geen molex/sata verloopjes gebruiken. Hierdoor wordt SS vanuit de schijf overruled, en spinnen alle schijven tegelijk op. (Ja ik kan hierover meepraten, ik heb sinds gisteren 20 disks in mijn server, en een 900W voeding trekt dat niet bij poweron.)
helaas heb ik geen pcie maar alleen pci en pci x..

spinup moet ik dus ook aan een andere voeding aangezien die alleen maar molexen hebben :)

tenzij ik de dual voeding gan gebruike maar dat lijkt me juist weer overkill..

areca kwam inderdaad bij veel tests als een van de betere controllers uit.

wist niet dat boven de 2 tb je windows niet meer boot zal dus inderdaad een andere disk setup moeten gebruiken (mischien gewoon 2x73 15k scsi schijven gebruiken daarvoor voor de performance?)

• Fauna
My bad, ik zag het AGP slot aan voor een PCIe x16 slot :x

Je knijpt je toekomstige raid kaart wel door hem aan een 64-bit 66MHz PCI slot te hangen. Dat is dus _geen_ PCI-X. De kaart zal wel werken, maar de max throughput is in theorie slechts 533MB/s ipv 1066MB/s. Daar gaat nog overhead etc vanaf, dus in de praktijk max 400MB/s. IMHO is het dan zonde om daar zo'n dikke Areca en dito array aan te hangen.

Overigens is er wel een workaround voor de staggered spinup, maar het vereist wel enig modwerk: Staggered spin-up aktiveren

[ Voor 15% gewijzigd door Fauna op 13-06-2008 16:26 ]

• AjDuLion
Fauna schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:25:
My bad, ik zag het AGP slot aan voor een PCIe x16 slot :x

Je knijpt je toekomstige raid kaart wel door hem aan een 64-bit 66MHz PCI slot te hangen. Dat is dus _geen_ PCI-X. De kaart zal wel werken, maar de max throughput is in theorie slechts 533MB/s ipv 1066MB/s. Daar gaat nog overhead etc vanaf, dus in de praktijk max 400MB/s. IMHO is het dan zonde om daar zo'n dikke Areca en dito array aan te hangen.

Overigens is er wel een workaround voor de staggered spinup, maar het vereist wel enig modwerk: Staggered spin-up aktiveren
hehe geeft niet.

het is inderdaad wel zonde om zoveel geld neer te leggen als hij maar voor 50% werkt.

zijn er dan nog alternatieven welke op pci 64 bit?

[ Voor 8% gewijzigd door AjDuLion op 13-06-2008 17:07 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

angel00008 schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 16:52:
zijn er dan nog alternatieven welke op pci 64 bit?
Alle alternatieven hebben het nadeel dat ze geknepen worden door de PCI bus, die is gewoon niet sneller, daar doe je helaas niets aan.

• AjDuLion
Terw_Dan schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 21:19:
[...]

Alle alternatieven hebben het nadeel dat ze geknepen worden door de PCI bus, die is gewoon niet sneller, daar doe je helaas niets aan.
snap ik maar daarmee bedoel ik of er dan ook langzamere (en dus op gelijke snelheid van de pci bus lopen) welke zeer waarschijnlijk goedkoper zijn als de duurdere sata controllers?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt beter door de PCIbus afgeknepen worden dan dat je een trage kaart gebruikt die niet aan de max van de pci bus komt. Waarschijnlijk hangt er niets anders aan die bus dan enkel je RAIDcontroller, dus dan zou ik die zo snel mogelijk houden. Wil je sneller zou je naar PCIe of PCI-X moeten gaan kijken.

• AjDuLion
deze ook nog gevonen voor 212 euro :

3ware Escalade 8506-12 12-Port PCI SATA RAID 5

http://www.xpcgear.com/3wsa50.html

is dit wat ?
  • * Supports up to 12 TB of storage (dependent on drive capacity)
  • * Up to 4 cards supported within a system
  • * Maximum of 2 TB per RAID array
  • * StorSwitch point-to-point, non-blocking architecture
  • * Optimized hardware XOR RAID 5 engine provides true hardware based RAID and intelligent drive management functions
  • * SCSI device driver model to take advantage of the benefits of SCSI using inexpensive ATA drives
  • * Remote browser 3ware Disk Manager (3DM) utility with password security for network management of storage arrays
  • * SMTP support for email/pager notification
  • * Easy-to-configure arrays from BIOS; 3DM or CLI utilities
  • * Staggered spin-up to minimize in-rush current at power up
  • * Multiple logical volumes and RAID levels can exist on one card for maximum configuration flexibility
  • * Hot-swap and hot-spare support for data availability
  • * Dynamic sector repair for robust data protection
  • * S.M.A.R.T. disk drive monitoring for reliability
  • * 2 levels of administrator access to 3DM for added security
  • * Multi-lane connectors based on the Infiniband SFF-8470 specification
het dikgedrukte baart me zorgen.. geen raid 5 van 1tb dus ?

[ Voor 82% gewijzigd door AjDuLion op 15-06-2008 04:21 ]

• Fauna
Idd, deze controller heeft wsl geen 64-bits LBA, wat nodig is om over de 2TB te gaan.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42
Hou ff in de gaten dat Win XP geen GPT schijven vreet, hiervoor dien je uit te wijken naar Win XP x64 of Vista (zowel 32 als 64). Win 2003 is een mogelijkheid, al durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. Linux ben ik niet bekend...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^ http://www.microsoft.com/whdc/device/storage/GPT_FAQ.mspx

2003 SP1 dus :)

[ Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 15-06-2008 18:15 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AjDuLion
server draaid sbs 2003 r2 sp2 dus daar zal het probleem niet in liggen..

ik ben nu eigenlijk dus nog steeds opzoek naar een 12 poorts raid controller die op een pci 64 bit gaat...

Pagina: 1