DIY audio meubel

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:19
afgesplitst van: Post hier pics en specs van je home cinema! Deel 31

Ik had het al eens over het zelf maken van een tvmeubel.
Ik ben al een tijdje bezig met het uittekenen van het geheel.
Sinds gisteren ook een 3D versie met Google Sketchup gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/nfoveres/GoT/tvmeubel3D.gif
Dit omdat mijn vrouw het toch eens in 3D wilde bekijken (ze snapte mijn tekening niet :P).
Haar idee was om de middelste 6 vakken aan de buitenkant te plaatsen.
De kast is 1m40 breed en 65cm hoog en 50 cm diep.
Maar gisteren dus te bekijken met een collega en die zei dat 65cm helemaal niet zo hoog was. Denk dat ik dus een reken fout heb gemaakt :|
Moet dus een tikkeltje hoger zijn. Dat betekent dat ik meer ruimte heb. Misschien nog een buiten vak maken bovenin buiten de deurtjes waar dan de versterker en UPC media box komen oid.
Overigens de achterkant wordt nog gedeeltelijk dicht gemaakt en voor komen dan nog deurtjes, maar hier heb ik nog geen idee van wat precies.

[ Voor 4% gewijzigd door een moderator op 13-06-2008 14:19 ]

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:43
Arunia schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:45:
Ik had het al eens over het zelf maken van een tvmeubel.
Ik ben al een tijdje bezig met het uittekenen van het geheel.
Dat ziet er tof uit, ook te gek als je het helemaal zelf kan maken precies
zoals je dat wilt. Ik heb tijden gezocht naar wat wij uiteindelijk gekocht hebben.
Je eigen ideeen zo kunnen uitwerken is natuurlijk helemaal perfect.
Toch een opmerking, wellicht niet helemaal aan de orde voor jou, maar anderzijds
misschien toch iets wat je mee wilt nemen.
Ik heb zitten zoeken naar een meubel waar mijn mid speaker in geplaats kon worden,
hoe mooi het speakertje ook is, ik wilde hem niet op mijn kast zetten maar erin.

Dus nu hebben we een meubel, waar de mid perfect in weg gewerkt is....als je dan toch
zoiets in elkaar gaat schroeven, zou ik zo een optie overwegen.

Btw: 65cm vind ik persoonlijk niet te hoog, dit is natuurlijk sterk afhankelijk van de rest
van je interieur, en wat voor tv je erop gaat zetten. Ik meen dat bij mij men speakers (zuiltjes)
70 cm hoog staan en de tv dan ongeveer op 90 cm hangt..(zie een pagina terug)

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 13-06-2008 09:38 ]

• Arunia
Bij mij is het meer een kwestie van geld. Wil geen 500 tot 900 euro uitgeven voor een meubel die ik eigenlijk net niet goed genoeg vind.
65cm is lager dan ons huidige kastje, en eigenlijk willen we de hoogte zo houden ivm de Wii. De rond plaat bovenop is de draaischijf zodat de tv schuin gedraaid kan worden ook weer ivm de Wii. Mijn eerste idee was een lage kast wat vanaf de bank wel goed zou werken (zo ook deze hoogte) en dan een mechanisme om de tv omhoog te halen (mijn schoonvader had daar wel ideëen voor), maar mijn vrouw wilde dan toch een hogere kast. Ik moet dus nu gaan meten hoe hoog dat huidige kastje nu eigenlijk is. Ik gok een cm of 80.
Dus dan zou het 140x80x50 worden.

Wat betreft de sub, hoe zit dat dan met de resonantie in de kast? kan ik hem dan beter aan de rechter kant in de kast plaatsen met een open plek naar buiten toe? Mijn huidige opstelling is gewoon naast de kast, daar is genoeg ruimte voor, maar ik wil die resonantie naar de vloer eigenlijk wel kwijt. Dus binnenkort eens kijken naar voetjes hiervoor aangezien vrouwtje lief geen tegel wil :P
We hebben pilaartjes voor onze surround van JVC (meen XF71), deze kan een stuk omlaag gehaald worden, dus die komen op de rand van de kast te staan. Eigenlijk wil ik nog wel eens kijken naar een 7e speaker (we hebben nu 6.1 namelijk), maar moet zeggen dat ik de opstelling van 6.1 een stuk prettiger vind vanwege die speaker achter je.

Onze tv is een Samsung 40M86BD FullHD, dus dat zit wel goed allemaal.

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:43
je sub moet zeker niet in de kast :) ik had het over midden voor.
En natuurlijk is het op een kast, vrij-rondom beter....het blijft een overweging.

7.1 moet ik toch echt eens gaan luisteren, is daar al media voor dan, die echt 7 kanaals uitstuurt ?

[ Voor 19% gewijzigd door ppeterr op 13-06-2008 10:11 ]

• Arunia
Dan even snel nog een post van mijn nieuw ontwerpen tvmeubel.
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/nfoveres/GoT/newtvmeubel.jpg
Hij is nog steeds 140cm breed, maar nu 90 cm hoog. Ik moet nog even bekijken of het thuis lekker kijkt op 90cm hoogte.

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
Wat voor tv heb je eigenlijk? Ik zou persoonlijk als je een flatscreen hebt, deze ophangen aan de muur en een laag meubel maken.

Verwijderd

Ik vroeg me af:
heeft het plaatsen van een subwoofer en een Center in de tv-meubel speaker nadelige gevolgen voor de geluidskwaliteit?
Het is waarschijnlijk een goed idee om de tv meubel dan enkele centimeters van de muur te zetten?

Of dient een subwoofer écht wel los te staan in de kamer?

Bedankt :)

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:17
Center kan er wel in, maar je subwoofer zou ik echt op de grond zetten!

Interpolis, glashelder!

• Arunia
Llewy schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:35:
Wat voor tv heb je eigenlijk? Ik zou persoonlijk als je een flatscreen hebt, deze ophangen aan de muur en een laag meubel maken.
40inch LCD. Het probleem is alleen dat we ook een Wii hebben en de bank een soort van 2 persoons lig gedeelte heeft waardoor we dus de tv moeten draaien de kamer in, anders kunnen we niet de spellen zoals Wii sports, Carnival Games, Wii-fit e.d. spelen.
Ophangen zelfs met dat draaibare Samsung houder is niet mogelijk omdat de tv niet ver genoeg kan draaien dan.
Bij het eerste plaatje zie je wat er bovenop komt te staan (een draaiplateau), bij de tweede heb ik deze er nog niet op gezet, maar het komt er wel op.

Subwoofer zou ik ook niet in de kast willen plaatsen vanwege de resonantie. Dus gewoon op de grond op een tegel of speciale pootjes. In principe kun je dat ding overal kwijt.

[ Voor 10% gewijzigd door Arunia op 13-06-2008 15:57 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Arunia,

Vogels beugels kunnen tot 90cm van de muur worden gehaald, waarbij je dus bijna een hoek van 90graden bereikt kan worden.

Vele male groter dan een mubeul lijkt mij? En hou er rekening mee dat op't moment dat je een andere tv neemt je dus ook met je meubel zit.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

en hou er wel rekening mee dat zo'n 40" TV best wat weegt. Je eerste schets met die driedubbele dragers ziet er degelijker uit dan je tweede - gebruik dus zeker behoorlijk dik MDF oid voor het tweede ontwerp want je wil natuurlijk niet dat het gaat doorhangen, dan ben je alsnog erg duur uit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arunia
@Toppe,
we hebben daar naar gekeken, maar dat vonden we geen gezicht.
Als we een andere tv nemen is het geen probleem voor het meubel. Ik kan ook niet inzien wat het probleem zou kunnen zijn om eerlijk te zijn.

@franssie,
die 40 inch is zo zwaar nog niet hoor. Ik ga natuurlijk wel testen als ik hout heb gevonden welke ik wil gebruiken.

Overigens heb ik net nog even gemeten en zal het waarschijnlijk weer het eerste ontwerp worden, maar dan met de 6 kleine vakjes aan de buiten rand.
De randen (buitenzijden) zijn 4cm dik. De middelste verticale plank zou 2cm worden, maar die kan ik ook 4 maken om het steviger te laten zijn. Ik wil het geheel lijmen, maar ook met hoekstukken vast zetten voor het stevige.

• Arunia
Ok, update:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/nfoveres/GoT/meubelv1.3.gif
De kast heeft nu de volgende maten:
150x68x50
L x H x D

Mijn 90 cm was dus veel te hoog.
De details:
De buitenste platen links en rechts zijn: 64x50x4 cm
De platen boven en onder zijn: 150x50x2
De andere platen zijn ook allemaal 2 cm dik. (qua berekening, maar het kan ook 1,8cm worden.
De vakken:
klein: 18x50x20
groot: 50x50x20
Er komen geen poten onder de kast en er komt een draaiplateau voor de televisie, dit geheel in verband met de Nintendo Wii. Deze moet de kamer in aangezien de bank een lig gedeelte heeft voor de televisie, dus te weinig staan ruimte. De televisie zelf kan draaien, maar niet ver genoeg.
Daarnaast een muur bevestiging die kan draaien vinden wij geen gezicht aangezien de tv dan te ver de kamer in komt te hangen.

Verwijderd

Ik heb ook een tijdje terug een kast laten maken en die is totaal 80 cm hoog met de poten erbij geteld (die zijn 5 cm). De diepte bij mij is 52 cm als ik het nog eens moest doen zou ik het 60 cm laten maken is wat makkelijker voor de kabels weg te werken.

• Arunia
Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2008 @ 14:17:
Ik heb ook een tijdje terug een kast laten maken en die is totaal 80 cm hoog met de poten erbij geteld (die zijn 5 cm). De diepte bij mij is 52 cm als ik het nog eens moest doen zou ik het 60 cm laten maken is wat makkelijker voor de kabels weg te werken.
Laten maken? hoe, wat, waar?
De diepte is voor mij zat, simpelweg omdat er nog een plint achter zit waardoor de afstand weer meer dan 1 cm van de muur is, daarnaast nog een achterkant met gaten voor de kabels, dus dat moet wel goed komen. Nu nog iets verzinnen voor de voeding. Het lijkt me wel mogelijk om iedere plank waar een apparaat op komt een stekkerdoosje te geven. Moet het alleen zo klein mogelijk zien te houden. Over het algemeen staat er op iedere plank maar 1 apparaat.
Ik moet ook nog rekening gaan houden met eventuele laders van controllers, maar dat komt wel goed.

Ik had wat extra ontwerpen gemaakt om aan mijn vrouw te laten zien en haar te laten kiezen.
Ik ga geen plaatjes posten omdat ze die niet gekozen heeft.
Eentje was ook 150 cm breed, maar met vakken van 46cm breed waarbij 3 naast elkaar en 3 boven elkaar. Daarnaast nog een zelfde idee, maar dan 162cm breed waarbij de 9 vakken gewoon 50 cm breed werden.

Het ontwerp wat gekozen werd is nog steeds dezelfde als hierboven, dus dat is niet veranderd. Misschien dat de kast iets breder wordt. Ik had gehoopt om nog iets van de hoogte van de bovenste vakken te halen, maar daar komen de versterker en de UPC media box. Beide genereren aardig wat hitte. Daarnaast wil ik ooit nog een andere versterker met HDMI-aansluiting welke waarschijnlijk hoger zal zijn. Het maximum wat ik tegen ben gekomen was ongeveer 16 cm hoog.

Het idee is om de bovenste rij vakken (op de 2 aan weerszijde na) open te laten. Deze keuze is vanwege de versterker en de media box welke regelmatig gebruikt worden. Bij 3 vakken horizontaal had de DVD-speler hier ook een plekje gekregen.

Ik ga in iedergeval nog verder met het ontwerp. Maar ik denk dat dit het ontwerp gaat worden grotendeels.
Mijn huidige ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/nfoveres/GoT/tvmeubel%20v1.2.gif
Zo ongeveer zou het spul in de kast moeten.
Het valt me op dat de Wii dus niet rechtop kan staan, net zoals de PS2.
Nu kan ik 2 dingen doen, de vakken van 20cm hoog aanpassen zodat de Wii hier rechtop kan staan, of de Wii in 1 van de zijvakken doen plat, maar dan moeten die vakken weer groter.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 17-06-2008 09:50 ]

Pagina: 1