Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Sinds deze week ben ik de trotse bezitter van een Pana TZ5, maar zoals de topictitel al aangeeft heb ik een probleem met de 4Gb SDHC Ultra II SD kaart van Sandisk welke ik nog had liggen. Voordat ik de kaart in het toestel deed heb ik alle data verwijderd en geformatteerd naar FAT32 in XP. Helaasch geeft de TZ5 zodra ik het toestel aanzet met de kaart erin de "Memory card parameter error". Het cameramenu is vervolgens niet meer te benaderen, waardoor een interne format in het toestel ook niet mogelijk is. De enige remedie is het toestel uit te zetten en de kaart te verwijderen.

Om te checken of er wellicht iets mis is met het card slot van de camera het ik een normale 1Gb SD kaart erin gedaan. Maar gelukkig functioneert deze wel gewoon. Met de 4Gb SDHC Ultra II SD kaart is in mijn ogen verder ook niet veel mis aangezien deze niet alleen in m'n PC, maar ook in m'n Fuji F480 gewoon functioneert.

Na wat gegoogle heb ik van de Panasonic site een SD/SDHC format tooltje gedownload, maar na met alle mogelijke opties een format te hebben uitgevoerd blijf ik de "Memory card parameter error" houden. Ook een interne format in de Fuji F480 geeft geen resultaat in de TZ5.

Volgens de handleiding zou de kaart in kwestie gewoon compatibel moeten zijn met het toestel.

Iemand die wellicht nog wat pointers kan geven over wat er mis kan zijn met de combinatie van dit toestel met deze 4Gb SDHC kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
Weet je zeker dat de Pana TZ5 SDHC ondersteunt?
Mijn FZ-30 ondersteunt ook geen SDHC. Nou is dat al wel een wat ouder toestel, maar toch.
Je staat er versteld van hoeveel modellen telefoons er bijv. nog worden verkocht zonder SDHC support. Veel van die Garmin handheld GPS-recievers hebben hetzelfde probleem.

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Uit de manual;
Supports:
SD cards (8Mb - 2Gb)
SDHC cards (4Gb - 16Gb)
Zou geen probleem mogen zijn…(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Laatst online: 01-05 10:13
Ik had ooit een Panasonic FZ-5. In eerste instantie had ik daar een transcend 1 GB kaartje bij, maar die werkte niet in de camera, andere kaartjes (512MB, Kingston & Dane-Elec) deden het wel prima. Terwijl die capaciteit van 1GB volgens de handleiding wel ondersteund werd. Dit was allemaal vóór het SDHC tijdperk overigens.

Uiteindelijk het kaartje teruggebracht naar de winkel, waar ze me vertelden dat er meer Transcend kaartjes om deze reden terug werden gebracht.

Dit lijkt een beetje op jouw probleem. Misschien hebben Panasonic camera's moeite met bepaalde geheugenkaartjes :?
Heel vreemd, want in principe moeten alle SD(HC) compatible apparaten alle SD(HC) compatible kaartjes moeten slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 255654

Ik gebruik een Sandisk SD 4GB (SDHC) Extreme III en heb hier geen problemen mee...
Waarschijnlijk toch een probleem met de formatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiverzz
  • Niet online

Shiverzz

Slecht gezelschap

Topicstarter
Geen idee, kan het nog steeds niet verklaren. Heb er inmiddels enige tijd een 8GB Sandisk SD Extreme III inzitten en die functioneert gelukkig prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
ik heb hetzelfde probleem, met dezelfde sdhc kaart.. hij lijkt gewoon niet compatibel alhoewel dat wel in de gebruiksaanwijzingen staat.. heel vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 00:18

mennovanw

Canon? You can!

Kaart gelijk uit de verpakking formatten in de camera en dan geen centje pijn. Het kan natuurlijk ook een defect in de geheugenkaart zijn (een batch die verkeerd uit de oven gekomen is). Aangezien Sandisk een behoorlijke tijd garantie heeft op de ultra-serie (10 jaar uit mijn hoofd gezegd) is garantie claimen ook geen probleem. Ik heb het probleem niet eerder gehoord (en ik heb toch heel wat TZ5'jes+4.0 GB Sandisk Ultra 2 'tjes voorbij zien komen bij mijn werk).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

Pagina: 1