Toon posts:

Extra besturingssystemen na XP? (aparte partities)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om Vista te installeren op een partitie
En dan ook Linux enzo... wil ik graag doen...
En windows 2003 server... tijdelijk testen op één partitie

Maar achteraf wili k wel alles kunnen verwijderen om vervolgens één grote root partitie te hebben.
Vroeger met Partition Magic was dat lastig en moest je alles verwijderen om weer één grote XP-partitie te hebben.

Om m'n vraag op Tweakerniveau te stellen:
Indien ik mijn systeem multi-OS boot maak, kan ik achteraf gewoon over alle data beschikken en m'n XP-install 100% van de available space laten gebruiken?

PS: Kan een moderator mijn topictitle geschikt renamen?

Verwijderd

Met een tool als GpartEd zou dat wel mogelijk moeten zijn. Maar het lijkt mij dat je in dit geval beter VMware of Virtualbox kunt gebruiken, dan kun je testen wat je wilt, zonder hiervoor telkens partities te hoeven aanmaken.

Edit:
PS: Kan een moderator mijn topictitle geschikt renamen?
En meteen in het juiste subforum zetten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 03:02 ]

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-01 13:35

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Move --> NOS

Ik weet niet of `ie het daar redt, en of hij op precies de juiste plek is, maar hij hoort in elk geval hier niet.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zie het probleem niet hoor? Als je het simpel wil doen voeg je nadat jij jouw extra partities niet meer nodig hebt ze weer samen en maak je er een partitie van naast je windows installatie. Wat er op die partities staat kan dan toch gewoon weg en dan kun je gewoon met elk willekeurig schijfbeheersings tooltje de boel samenvoegen en formatteren. het enige is dat dan je windows installatie op een aparte partitie staat, maar daar zie ik geen nadelen van.
De simpelste oplossing is hier boven al genoemd: gewoon van virtuele machines gebruik maken. Ook live-cd's werken overigens goed.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Wat ik wel gedaan heb, is ubuntu naast vista draaien. Het punt daar was ( bij mij ) wel dat ik de linux bootloader op de partitie van ubuntu zette, en die partitie als "boot" instelde...Hiermee werd de vista bootloader uitgeschakeld/bypassed...
grub over de vistabootloader zetten, schijnt problematisch te zijn, hoewel niet onoverkomelijk.

Met win-server daar weer naast, heb ik geen ervaringen.

Er is ook nog het thema hoeveel partities je uberhaupt ( primair-logical ) kan aanmaken op 1 schijf...

Gparted vanaf een live-cd. bv. ubuntu, is imho de handigste tool om te kijken wat handig is...
Zolang je niks bevestigt blijft ie van je schijf af en no harm done...ook flags zijn goed in te stellen hiermee.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Er is ook nog het thema hoeveel partities je uberhaupt ( primair-logical ) kan aanmaken op 1 schijf...
4 stuks.....

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:00

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
4 stuks inderdaad, maar linux kan ook gewoon booten van een logische partitie. Ten koste van een primaire partitie kun je er daarvan zoveel aanmaken als je wil. Windows heeft wel een primaire partitie nodig, dus je kunt dan maximaal 3 windows installaties naast elkaar zetten. (En daarnaast dus nog een zooitje *nix installaties.)

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Geuze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-04-2024
Windows heeft een primaire partitie nodig om de boot gegevens op te zetten boot.ini ntloader etc.
de windows dir zelf kan perfect op een logische partitie.
Maw om multiboot windows te maken heb je ook maar 1 primaire partitie nodig.

Maar in het geval van de TS zou ik echt eerder voor VMware gaan ( zoals hierboven reeds vermeld). De server versie is gewoon gratis en dan kan hij de verschillende omgevingen tegelijk testen. En performance is met de huidige pc's niet echt een minpunt meer.

It is Good to be Bad || Battle.net tag

Pagina: 1