[DIY]Hulp met DIY (subwoofer) en WinISD

Pagina: 1
Acties:

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik ben van plan zelf een subwoofer te bouwen, het liefst een actieve(vanwege de lage prijs).

Ik heb wat speurwerk gedaan op internet, informatie gezocht over T/S parameter etc.
Ook kwam ik het programma WinISD tegen, wat blijkbaar veelgebruikt is.

Nu heb ik in dat programma een aantal gegevens ingevoerd van deze driver:

Lange URL
Bestnr.: 329460 - 89

Maar dan krijg ik deze error:

Afbeeldingslocatie: http://www.xgbeatz.com/images/Screensnap%2002.jpg

In een ander programma(van een of andere AJ oid) kreeg ik al de error dat de Qts parameter buiten bereik viel, terwijl in de spec PDF toch echt 1.64 staat...

Iemand een idee wat ik fout doe?

En andere suggesties wat dit totaal zou gaan kunnen kosten etc zijn ook welkom.

ps:
Ik wilde heel graag wat dingen uit de FAQ hier lezen, maar ik kreeg een 404 error..

EDIT:

Ik lees net dit topic:
http://64.233.183.104/sea...lnk&cd=4&gl=nl&lr=lang_en|lang_fr|lang_nl&client=firefox-a

Waarin staat dat die driver dus echt bagger is...

Ik ben dus op zoek naar "redelijke" bas, geen audiofiele, geen extreme, maar gewoon een beetje bas zodat ik lekker naar een film kan kijken met een lekker gevoel onder m'n bed.
Dit wil ik graag tewerkstellen voor onder de 100 euro, is dit voldoende, of is het echt te weinig en kan ik beter een 2hands actieve sub kopen?

[ Voor 22% gewijzigd door Sefyu op 12-06-2008 23:28 ]

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Sefyu schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:16:
Ik ben van plan zelf een subwoofer te bouwen, het liefst een actieve(vanwege de lage prijs).
:?
In een ander programma(van een of andere AJ oid) kreeg ik al de error dat de Qts parameter buiten bereik viel, terwijl in de spec PDF toch echt 1.64 staat...
Op het Conrad apparaat zag ik een Qts staan van 2.nogwat? In ieder geval komt die error van WinISD omdat je alleen de Qes en Qms moet invullen en die andere moet je hem laten berekenen. Alle grootheden die daar staan, staan met elkaar in verband. Als je dan allemaal getallen invult en hij rekent het na en het klopt niet, gaat 'ie zeuren.

Die Qts en Vas die daar staat is wel een beetje om te huilen ja. Als je een beetje nette bas wilt en wat niet te duur is zou ik een Gradient W22 speaker kopen voor ~25 euro bij Speaker en Co en consorten en hem in een 30 liter kistje bouwen.

• Sefyu
  • Niet online
Op de Conrad site staat idd iets anders dan in de spec PDF....
Maargoed, die is dus geen optie.

Ik ben al een heel stuk verder gekomen op basis van deze driver:
Conrad No:
300269 - 89
Qts van 0,54

Die Gradient ziet er ook wel aantrekkelijk uit.

Ik kan er dus vanuit gaan dat ik voor de driver niet meer dan 20-40 euro kwijt ben.
Wat gaat het me ong. aan hout kosten(ervanuitgaande dat ik alle gereedschappen tot mijn beschikking heb)?

Verwijderd

Dat kan je toch zo zelf uitrekenen wat je kwijt bent?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De fout in winisd komt doordat de cijfers van die fabrikant niet helemaal kloppen.
In de help file van winisd staat de juiste volgorde van invoeren, dan krijg je die fout niet.

Wise enough to play the fool

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 12:35

mace

Sapere Aude

Sefyu schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:16:
Passief is goedkoper want je hoeft er geen versterker in te bouwen, ik snap deze redenering dus even niet.

• olof
  • Laatst online: 11-02 12:57
Ik heb thuis nog een zeflbouw subwoofer waar ik niets meer mee doe. Misschien dat je intresse hebt?

Gaat om de volgende onderdelen:
Moet je even op de bestelnummers zoeken.

Speaker: 369063 - 89
Versterker: 300518 - 89

Heeft samen slechts een half jaar gedraaid. Toen heb ik een complete set gekocht.
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/oltimmer/pics/subw/17-s.jpg

PS.

Mocht je intresse hebben denk ik wel dat we er kwa prijs uit zullen komen. Ik blijf voor de set ZEKER onder de 100,--
Denk zelf aan +/- 70,--

[ Voor 14% gewijzigd door olof op 13-06-2008 13:25 ]

• Sefyu
  • Niet online
@teacher

Ik ben inmiddels al een heel stuk verder met het programma.

@olof

Ik heb zeker interesse, maar ik moet eerst nog een Harman Kardon AVR 146 kopen, dan zie ik hoeveel geld ik nog heb en wanneer ik wat ga kopen, maar jouw aanbod is het 1e waar ik aan zal denken als de DIY niet lukt/te duur is.

@mace

Is een beetje een vreemd geformuleerde zin, het gedeelte tussen haakjes moest eigenlijk voor de komma.

@Koeitje
Ik ben nu een beetje uit aan het zoeken wat ik nodig heb aan hout, maar ik weet niet wat voor dikte ik zal/moet nemen en wat de constructie me misschien nog zou kosten.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Aan hout moet je denken aan 22mm mdf. Is prima voor je doel. Wel bracen aan de binnenkant.
dat kost je misschien 2 tientjes aan hout.

• Sefyu
  • Niet online
Hmm, ik zie nu dat versterkermodules niet al te goedkoop zijn...

Het bouwen van de sub zou ik wel leuk vinden(kast is 197.4 liter), leuk projectje, maar ik denk dat het wel wat duurder dan 100 euro zal worden op deze manier...

Conrad: 300269
€34,95

Hout: €20,-

Dan blijft er 45 euro over voor de versterkermodule...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

mr_petit

opperprutser

100 euro is echt heel krap om te bouwen......
Misschien is het ook handig dat je je eerst wat inleest in luidsprekertechniek, en zodoende kan bepalen welke luidsprekers je wel en niet voor subs kan gebruiken. (geen Qts van 1,6 :D) (daarnaast zijn er nog andere zaken op te letten dan de T/S parameters) (let op een acceptabele xmax)
Ook is een kast van bijna 200 liter op z'n minst gezegd ietwat log..
Leuke subs die hier gebouwd zijn, zijn bijvoorbeeld met de Raveland AXX1010 speaker en XXL amp gebouwd, maar kosten in totaliteit waarschijnlijk net wat meer dan 100,- (de raveland is nu geloof ik niet meer te koop)
Ga je goedkoper dan dat, dan ga je waarschijnlijk serieus inboeten in kwaliteit of bruikbaarheid. Spaar dus liever 50 of 100 euro oid meer, dan dat je een niet klinkend gedrocht bouwt.
Let erop dat je je sub ook vaak leuk wilt vormgeven: stoffen frontjes, verf, spikes of mooie rubber voetjes BR pijpen, mooie inbusschroeven... Die kosten kunnen behoorlijk oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 13-06-2008 20:33 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Sefyu
  • Niet online
Het is niet dat ik het geld niet heb(ik kan in principe 300-400 euro uitgeven aan een sub, maar ik heb ook andere prioriteiten, die ver boven de sub staan).
Uiterlijk is ook niet belangrijk, de sub gaan onder m'n bed staan(er is minder dan 30 cm beschikbaar onder m'n bed)
Plus het feit dat ik voor 100 euro best acceptabele winkel subs kan kopen...

Ik heb nu een belachelijke setup staan hier...

Sony STR-DE315 receiver met Dolby Prologic, zal 150W oid zijn.
paar merkloze surround speakertjes
1 Sony Center(70W)
2 Sony Rear's(40 of 50 W geloof ik)
2 Sony Fronts(6" woofers), lekker bas hieruit
1 merkloze(geloof oude Akai of Sony speaker), ook 6"woofers, met nog wat meer bas dan de fronts, parallel aan de rechter front aangesloten(die dient dus als sub), staat onder m'n bed.

Ik denk dat ik dan toch voor dat aanbod van Olof ga, wanneer ik m'n receiver gekocht heb.

• olof
Mijn aanbod is dus de speaker en de versterker samen voor +/- 70 euro. Het hout eromheen mag je er gratis bij hebben, maar dat laat ik helemaal aan jou over. De klank van de kast is perfect, maar de afwerking houdt nogal wat te wensen over. Was mijn eerste zelfbouw project en ik had nog niet zo veel klus ervaring. Het was wel erg leuk om te doen.

• Sefyu
  • Niet online
Afwerking boeit me echt 0,0 man, dat ding gaat onder m'n staan waar hij niet te zien is.

Heb je misschien ook wat specs(zal m'n keuze niet veranderen hoor ;) )?
Is het bijvoorbeeld de optimale grootte voor de driver?

Ik heb nog geen planning gemaakt wat betreft mijn inkopen voor deze maand, maar ik denk dat ik je binnen een week of 2-3 een pm stuur.

Edit:

Laat die specs maar, ik zie nu dat je dat allemaal op je homepage hebt staan

[ Voor 34% gewijzigd door Sefyu op 14-06-2008 12:19 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

voor 100 euro een actieve sub bouwen.. hmmmmm

150 is goed te doen. Wacht / spaar een maandje zou ik zeggen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Sefyu schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 21:40:
Plus het feit dat ik voor 100 euro best acceptabele winkel subs kan kopen...
Dat kun je eigenlijk niet, zeker als je weet wat een zelfbouw sub kan :) Die dingen in de winkel voor 100 euro zijn ook verre van serieuze subwoofers.

Ik zou zeggen: als je maar 100 euro hebt, laat het idee dan varen of spaar gewoon nog wat maanden door. Voor een beetje extra kun je bijvoorbeeld maken wat hier uiteindelijk uit gaat komen: [DIY] Sub, 4th order isobaric bandpass. Tonsil GTC 25/40 ? .

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Sefyu
  • Niet online
Het geld is echt niet het probleem, geld heb ik genoeg, echter zijn er ook andere dingen die ik graag wil kopen, en het feit is: Ik heb "een" actieve subwoofer nodig, de Harman Kardon AVR 145/6/7 die ik ga kopen heeft een sub pre-out, en ik heb momenteel geen actieve sub hier staan, dus "anything goes", daardoor lijkt het aanbod van olof mij de beste keus.

• olof
voodooless schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 12:27:
[...]

Dat kun je eigenlijk niet, zeker als je weet wat een zelfbouw sub kan :) Die dingen in de winkel voor 100 euro zijn ook verre van serieuze subwoofers.

Ik zou zeggen: als je maar 100 euro hebt, laat het idee dan varen of spaar gewoon nog wat maanden door. Voor een beetje extra kun je bijvoorbeeld maken wat hier uiteindelijk uit gaat komen: [DIY] Sub, 4th order isobaric bandpass. Tonsil GTC 25/40 ? .
Helemaal mee eens dat je in de winkel niet iets zal vinden voor onder de 100 euro. Ik weet wel dat in totaal wel iets boven dat bedrag uit kwam voor mijn zelfbouw. Maar ik was wel heel erg verbaasd over het geluid dat je kunt bereiken met simpel spul. Een redelijke speaker met een kant en klare versterker verwacht je in eerste instantie niet zo veel van, maar met een behuizing van 22mm en een beetje demping klinkt het echt heel erg goed.
Mijn veel mooier afgewerkte Mordaunt Short http://www.mordauntshort.com/summary.php?PID=27 gaat toch (helaas) niet zo diep als mijn zelfbouw.
Pagina: 1