Server 2008, TCP/IP instellingen

Pagina: 1
Acties:

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Ik heb onlangs op een testmachine Windows server 2008 geïnstalleerd om een beetje te knutselen met zowel Win Server 2008 als met Active Directory.

Via eigenschappen van mijn netwerkkaart geef ik een statisch IP op (192.168.1.1) en plug een netwerkkabel in (kabel zit in een losgekoppelde switch).

Via ipconfig zie ik wel de IP echter is deze niet werkend, de netwerk verbinding heeft een uitroepteken (error?). Deze kan ik 'repareren' echter dit gebeurd niet.

Iemand hier bekend mee?

EU DNS: 86.54.11.100

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welkom op GoT; ik mis wat info van je zoals beschreven in het topic: Voordat je toevlucht zoekt op GoT en een topic opent

Oftewel; misschien wil je dat topic eerst even doorlezen en dan je vraagstelling aanvullen met de punten die nu ontbreken. Dat werkt voor jou en voor ons aanzienlijk makkelijker om een duidelijk beeld te krijgen van je vraag en hoeven we minder te gokken om een oplossing te vinden.

Geen idee; basic server-setup al doorlopen (als in; welke roles dat ding moet hebben)?

*edit*
Server 2008 is niet echt om mee te knutselen; het is een aanzienlijk stuk anders/geavanceerder dan de vorige 2 server-versies maar dat terzijde.

[ Voor 20% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2008 20:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• c-nan
De roles zijn op het moment niet belangrijk. Mijn netwerkkaart moet een IP verkrijgen, niets meer niets minder.

Hang ik de machine op een bestaand netwerk (DHCP) verkrijgt de machine wel een IP.

Echter plug ik de machine vast aan een losstaand switch met een statisch IP, wilt deze niet correct werken, terwijl als ik een laptop aansluit met WinXP op dezelfde switch werkt het wel.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat maakt het uit. Je hebt toch geen netwerk als je hem in een eenzame switch plugt.

• MAX3400

MAX3400

Polat06 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:41:
De roles zijn op het moment niet belangrijk. Mijn netwerkkaart moet een IP verkrijgen, niets meer niets minder.

Hang ik de machine op een bestaand netwerk (DHCP) verkrijgt de machine wel een IP.

Echter plug ik de machine vast aan een losstaand switch met een statisch IP, wilt deze niet correct werken, terwijl als ik een laptop aansluit met WinXP op dezelfde switch werkt het wel.
Roles zijn heel belangrijk; voor zover ik Server 2008 ken, kan je wel vergeten dat je er iets mee mag voordat je de basis-setup hebt doorlopen. Daarbij geef je zelf al een aanwijzing; de machine wil geen statisch IP hebben...

Zie dus ook de link in mijn vorige post.

• c-nan
TrailBlazer schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:43:
Wat maakt het uit. Je hebt toch geen netwerk als je hem in een eenzame switch plugt.
Ik hoef ook geen netwerk te hebben, echter moet de netwerkadapter wel een IP hebben. Zonder een kabel te pluggen is een netwerk adapter niet geactiveerd, dus ook geen IP.

MAX3400: Waarom zijn roles belangrijk als ik nu alleen een IP wil, de rest komt later wel.

[ Voor 11% gewijzigd door c-nan op 12-06-2008 20:46 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Iets meer info kan natuurlijk makkelijker zijn. Dan worden er ook niet dingen geroepen die je zelf misschien al hebt geprobeerd. Zoals is het wel een vrij ip adres ? Configureer je hem wel met het correcte subnet/gateway en DNS'en ? Zit je wel in de IPv4 in te stellen, ipv IPv6 ?

Ondanks een uitroepteken (Zegt namelijk niks, ik ken twee situaties waarbij het wel wekrt ondanks een uitroepteken), wat gebeurd er met een ping, nslookup of tracert, en evt route.

• MAX3400

MAX3400

Polat06 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:45:
[...]
MAX3400: Waarom zijn roles belangrijk als ik nu alleen een IP wil, de rest komt later wel.
Als je het zo bekijkt: koop een handleiding of bel Microsoft.

Sorry, maar in navolging van fleppuhstein wil ik je dringend adviseren om eerst zelf te troubleshooten zoals hoort op dit forum en daarna pas te posten wat er niet precies lukt. Op mijn vingers nageteld mis ik al minstens 3 basic stappen om een netwerk te configgen op een server, laat staan de 3 bijbehorende stappen voor troubleshooting.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2008 20:48 ]

• c-nan
fleppuhstein schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:45:
Iets meer info kan natuurlijk makkelijker zijn. Dan worden er ook niet dingen geroepen die je zelf misschien al hebt geprobeerd. Zoals is het wel een vrij ip adres ? Configureer je hem wel met het correcte subnet/gateway en DNS'en ? Zit je wel in de IPv4 in te stellen, ipv IPv6 ?

Ondanks een uitroepteken (Zegt namelijk niks, ik ken twee situaties waarbij het wel wekrt ondanks een uitroepteken), wat gebeurd er met een ping, nslookup of tracert, en evt route.
- Het is de enige machine welke aangesloten is op de switch, dus de IP is uniek.
- Ik configureer in IPv4 (192.168.1.1/255.255.255.0)
- Uitroepteken zal waarschijnlijk niet altijd wat zeggen, echter dit keer wel.
- Verder testen gaat nu helaas niet, de machine staat op mijn werk.

MAX3400: Misschien had ik meer informatie moeten posten, mijn excuses.
Echter koop een handleiding? Alsof er in de handleiding staat waarom de adapter geen IP verkrijgt...

[ Voor 9% gewijzigd door c-nan op 12-06-2008 20:49 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
- Het is de enige machine welke aangesloten is op de switch, dus de IP is uniek.
Daarnet was er ook nog een DHCP server op het netwerk, die hebben over het algemeen hebben ook een eigen ip-adres, zeker als de DHCP in je switch zit, is 192.168.1.1 hellemaal niet zon raar adres.
Gateway ?
Wat zegt het dan......
Tja....

• MAX3400

MAX3400

Domme vraag, maar heb je dit scherm doorlopen?
Afbeeldingslocatie: http://trycatch.be/blogs/roggenk/WindowsLiveWriter/DeployingWindowsServer2008InitialConfigu_F89F/clip_image00221.jpg
Verder missen we echt dingen als wat je hebt uitgezocht aan de hand van eventvwr, cmdline-tools, etc. etc.

Zoals ik al zei: Server 2008 is niet om mee te knutselen; minstens het handboek of een cursus lijkt me zinvol mede omdat dit OS zich minder makkelijk laat neerzetten dan Server 2003!

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 12-06-2008 21:01 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Polat06 misschien kan je gewoon de loopback-adapter gebruiken? die is bedoeld voor dit soort dingen. Wel willen we graag in je posts terug zien komen dat je zelf actief bezig bent een oplossing te zoeken, je posts zijn nu zo beknopt dat dit een beetje wegvalt.

Enne anderen: wees eens wat vriendelijker voor elkaar, Polat06 stelt een goede vraag. Dat er hier wat regels zijn, en dit topic daar niet helemaal aan voldoet is denk ik wel duidelijk. Als je even de moeite neemt om met je muis over zijn username te gaan zie je dat hij/zij hier net nieuw is. Een beetje geduld mag dan wel.

En dat verhaaltje van per sé eerst roles moeten installeren is natuurlijk flauwekul :D
Waarom zou je een server zonder additionele rollen niet in kunnen zetten :? Je bent welliswaar beperkt in je functies maar je kan er prima een SQL/Exact/Accountview/fileserver van maken.

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 12-06-2008 21:04 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• MAX3400

MAX3400

sanfranjake schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:03:
En dat verhaaltje van per sé eerst roles moeten installeren is natuurlijk flauwekul :D
Mwhoa, sommige onderdelen van Server 2008 gaan toch echt niet werken voordat je de initiele setup van de roles hebt doorlopen zelfs als wil je geen enkele role configureren. Maar ja, het kan zijn dat ik sinds de release van 2008 iets heb gemist in updates/aanpassingen/hotfixes maar als dat zo is, dan mijn excuses. Maar ja, dat is een discussie op een heel ander niveau dan dit topic.

Desondanks, ondanks dat Polat06 hier nieuw is, zou het minstens handig zijn geweest om meer te posten zoals alle uitroeptekens uit eventvwr (die er ongetwijfeld zijn bij dit probleem), alsmede wat andere troubleshooting die "men" na installatie van een server wel eens moet doorlopen...

Verwijderd

Je kunt via deze link nog even checken of je alle instellingen goed hebt doornomen.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-02 10:01

mutsje

Certified Prutser

Polat06 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:48:
[...]

MAX3400: Misschien had ik meer informatie moeten posten, mijn excuses.
Echter koop een handleiding? Alsof er in de handleiding staat waarom de adapter geen IP verkrijgt...
Heb je al in de eventviewer gekeken? in device manager. als je de server simpel aan een hub hangt en dan IP adres geeft wat gebeurd er dan.

Verderin gaan op waarom is het belangrijk om je basis configuratie in orde te hebben. Stel je wilt de server domain controller maken dan wil hij graag een vast ip adres om dat te registeren in de reeds gebouwde DNS of nog te maken DNS via de promote wizard. Zo zijn er wel meer roles waar een vast ip adres op van toepassing is maar hier zul je met vallen en opstaan achter komen zoals de meesten van ons het geleerd hebben. Ga gewoon eens in de eventviewer kijken of je nog vreemde meldingen tegenkomt met betrekking tot je netwerkkaart.

• c-nan
In de eventviewer ben ik niks geks tegengekomen, echter de oplossing heb ik wel gevonden: IPv6 uitschakelen.

Ben inmiddels bezig met rechten en groepen van de AD :)

[ Voor 24% gewijzigd door c-nan op 13-06-2008 10:34 ]

Pagina: 1